despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

7 maşini vechi – XXII

… după 20 de episoade şi mai bine de 150 de maşini publicate, continuăm – lăsînd în urmă seriile tematice. Aşa că azi punem, laolaltă, şi maşini frumoase, şi maşini banale, şi maşini mai mari, şi utilitare, şi maşini pe care le-am mai văzut. Şi-l mai şi lăudăm pe Ciprian Pardău care-i deja la al patrulea episod al seriei sale cu maşini din Vatra Dornei!

Daţi-mi voie să încep cu una dintre cele mai elegante maşini fabricate vreodată în Franţa – cu un Peugeot 504. Nu e prima dată cînd pozăm unul, dar e prima dată cînd îi dăm tîrcoale aşa de aproape.

Minunată maşină. Ce linie, ce simplitate, ce eleganţă; şi ce soliditate, ce fiabilitate!

504 nu-i o maşină des întîlnită pe-aici; puţine exemplare au fost aduse în anii comunismului.

Alfa-Romeo 33 a apărut prin ’83. Pe la noi a ajuns cam prin ’86. La-nceput nu mi-a plăcut, dar repede m-a prins eleganţa ei simplă şi pătrăţoasă. S-a produs – în primă serie – pînă prin ’90; apoi, cu mici modificări de design, încă vreo cinci ani:

Nu prea ne-am ocupat de 4×4-uri, şi mi-am promis să-ndrept această scăpare. Şi să vorbim de un Range Rover e un bun început!

Range Rover-ul clasic n-a fost nicicum o maşină frumoasă; şi nici măcar n-avea aere de lux. Impresiona prin soliditate – şi cam atît. S-a lansat în 1970 şi nu şi-a schimbat prea mult înfăţişarea pe dinafară timp de 25 de ani. După ’95 Range Rover a-nceput să se repoziţioneze; azi – după încă vreo trei alte serii fabricate – e o maşină de lux, epatantă; cam cu totul altceva…

Rupem ritmul cu un alt camionel Mercedes; dintr-acelea nici prea mici, nici foarte mari – aşa, începînd de pe la 6-7 tone:

… stă şi rugineşte acuma; şi aşteaptă să fie tăiat în bucăţi. Modelele astea de camioane au fost fabricate – în diferite variante – de prin ’60-şi-ceva pînă prin ’80…

Să ne întoarcem la maşinile mici; dar nu chiar atît de mici. După ce ne-a obişnuit cu limuzine splendide, ca DS-uri sau Palasuri, Citroen încerca să fie – la sfîrşitul anilor ’80 – în pas cu timpurile; şi a construit XM-ul:

Citroen XM a fost – după mine – o maşină care ori îţi plăcea un pic, ori nu-ţi plăcea deloc. Chiar şi aşa, s-a construit cîţiva ani buni…

E momentul să revedem o maşină despre care-am mai vorbit. Este un alt VW 1600, dibuit de Boemul prin Militari:

… poate s-o găsi careva să-l aducă la viaţă? Tare-mi plînge sufletul cînd văd aşa maşini murind.

Promisesem c-o să punem poze şi cu maşini japoneze: şi pentru azi am găsit un Mitsubishi Lancer. Seriile lor, ale japonezilor în general, sînt longevive şi încurcate; eu am numărat vreo 10 modele de Lancer, de 40 de ani încoace. Sigur e că breakul de mai jos e de pe la mijlocul anilor 80; mai mult, ce să zic?

… de ceva vreme Ando se chinuie să prindă o Volgă rechin foarte dichisită; pînă o reuşi, mă laud cu un cadou primit de la Raiden anu’ trecut:

… şi cu un exemplar care se află în recondiţionare şi căruia-i urez viaţă lungă:

… despre Volgă, ce să mai vorbim? Ruşii – dacă-i întrebi – se jură că nu fură, dar i-am cam prins cu Fordu-n gură… Ce e sigur e că Volga 21 s-a fabricat de prin 50-şi-ceva pînă prin ’70; mai mult nici nu contează.

(alte şi alte maşini – aici)

22 comments to 7 maşini vechi – XXII

  • ca să facem haz de necaz, a mea ia premiul “Miss Rugina” 🙂

  • chiar, e un Mini foarte bine întreţinut pe o stradă pe lângă jobul meu.
    te interesează, să-i fac 2-3 poze?

  • hm

    am deja un mini de la Ando, unul roşu. Dar n-aş refuza s-avem două 😉

  • dar un ARO ar prezenta vreun interes? am pozat unul pe Intr. Toma Tomescu de pe calea victoriei. are numar valabil, deci circulă. nu ştiu să spun exact ce model e…

  • hm

    da’ cum? strîngem cît mai multe!

    doar că nu prea avem timp să le publicăm pe toate deodată.

  • Ando

    Orice ati spune,cel putin dpdv al design-ului, erau masini cu “personalitate” ; nu prea puteai sa confunzi o Volga cu un Citroen sau cu VW.

  • Ador, pur si simplu 504-le ala de la Peugeot. De altfel, seria 500 de la ei mi se pare cea mai inspirata. Acum ca ma gindesc mai bine, slabiciunea mea pentru 505, vine fix de la continuarea tendintelor de design din 504. Farurile alea ma termina. Linii simple, elegante, frumoase. Se simte si un pic de “lifting” de la fratele mai de success Renault 12 (mai ales la parbriz si la usi), dar masina asta, pur si simplu ma innebuneste. As fi curios sa vad si alte culori. Pina acum, cu asta din poze, am vazut 3, toate din ele albe.

  • hm

    de asta ne şi fascinează aşa de mult astea vechi… frumoase mai erau! Şi inconfundabile…

    Da, Valentin, 500-le astea au fost minunate. Păcat că-s atît de puţine pe aici!
    Am şi un 505:
    http://www.simplybucharest.ro/?p=5932

    … dar 504 e o minune. Ăsta e în Cotroceni, pe Gheorghe Marinescu, între Eroii Sanitari şi Grădina Botanică.

  • Sa ajung si sa ajungeti la cat mai multe episoade cu rable automobilistice. Am si eu o curiozitate: voi la al catelea numar de articol sunteti? Ca zau daca mi-e clar…

    Si-un PS. Merci mult pentru link si pentru cuvintele faine! Apreciez si eu, d-aci din Dorna draga, munca pe care-o depuneti intr-o capitala (ne)draga!

  • hm

    Mulţam fain, Ciprian!
    Noi socotim că sîntem la al 21-le articol cu maşini vechi. Cred c-am socotit bine.

  • Dan

    Peugeotul acela 504 seamana perfect cu Ford Escort MK1 (varianta in 4 usi, fabricata la inceputul anilor 70). Desi si acum masinile seamana intre ele… Dar btw, nu ai prin zona vreo poza cu un Ford dintr-asta? E imposibil sa nu se fi adus vreunul in Romania in anii aia desi e totusi improbabil sa fi supravietuit.

  • hm

    mie imi pare foarte foarte diferite, sincer!
    Mark 1 inca nu avem; Ando a pozat mai demult un Mark 2

  • Dan, poate ca uitindu-te la poze sa prinzi impresia asta, dar daca ai vedea un 504 pe viu, ai intelege de ce si eu si hm nu putem fi de acord cu tine. Escortul, o masina legendara, este mult mai rudimentara ca design. E facuta sa fie mai batoasa, si mult mai mica in dimensiuni. In plus de asta, la vremea respectiva nu existau cross-overuri intre scoala de design de masini USA si cea din Franta.

  • Mihai

    Mie acest 504 imi aduce mult aminte de Dacia 1300 a lui tata…

  • hm

    au cîte ceva în comun, nu?

  • Ando

    Acum, pe bune, are dreptate Mihai: am acoperit cu mana – pe poza din profil- botul Peugeotului ; ce ramane, aduce mult cu profilul Daciei ,mai ales datorita unghiului portbagajului, mult inclinat.

  • Freesys

    505-ul care a fost si el copie modesta a Fordului Granada. Singurul model de succes de la ei a fost 206 care a fost facut din cele mai proaste materiale posibile. E o putoare specifica in fiecare 206.

  • Peugeotul seamana cu dacia 1300, dar daca e de facut vreo acuzatie de furt de design, renault ar trebui sa raspunda, nu dacia. Renault 10 parca…

    Auzi idee. O firma de tuning auto care vrea sa se remarce ar putea lua la reconditionat rable de pe strada…

  • hm

    cred c-or fi unele care fac chestii de-astea deja.

  • Ando

    Aseara, am vazut pe Discovery World primul episod din “Automobile inovatoare ” ; vad ca azi, la 20:10 este episodul 2

    Am ramas masca cand am vazut Buick Centurion – concept din 1956 !!!

    http://www.automotive-stock-images.com/concept-cars.html

  • hm

    văleu!!!!
    am rămas tablou.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>