despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

7 maşini vechi – XXIII

Hai să mai vedem nişte maşini vechi. Prima de azi e şi dintre primele maşini de teren care au deschis gustul românilor pentru gipane, ca să zic aşa. La mijlocul anilor ’90, Opel Frontera era o maşină cu care te cam puteai da mare:

… nu-mi plăcea; după multă vreme am început s-o simpatizez. Opel a construit modelele astea în urma colaborării firmei-mamă (General Motors) cu Isuzu. Prima serie de Isuzu Wizard s-a construit de la sfîrşitul anilor ’80; un pic mai tîrziu Opel şi Vauxhall au numit-o Frontera. A existat şi o serie mai nouă, dar deja alte mărci îi luaseră faţa Fronterei.

Tot anii ’90 au fost şi aceia în care românii au făcut cunoştinţă şi cu maşini mai… adevărate – nu dacii. Odată cu venirea Daewoo la Craiova, au intrat în viaţa noastră Cielo-uri, şi după o vreme Espero-uri:

Daewoo Espero a fost primul model sud-coreean care mi-a plăcut din prima. Avea un aer elegant; cred că a fost şi primul Daewoo care avea un design original. Pe undeva, Espero aduce cu Citroen Xantia – nu e de mirare, ambele caroserii au fost concepute de Bertone în aceeaşi perioadă. Espero a fost maşină de prefecturi şi de ministere, fiind înlocuită mai apoi de Leganza şi chiar Nubira în preferinţele achiziţiilor publice…

Hai să vedem şi altceva! E vremea pentru un Jaguar!

Jaguar XJ 6 e o limuzină splendidă! Seriile s-au construit din ’68 pînă-n anii 90. Ce am văzut eu pe stradă e un XJ 6 din seria a treia; cine îl are, mai ţine în curte încă vreo două – dar pe alea nu le-am pozat!

În fiecare episod, pe lîngă maşini ordinare şi maşini legendare, avem şi maşini… mari. Azi – un camion:

E o raritate. E un Berliet – un constructor francez care s-a remarcat, în anii ’60, prin forme deosebite şi interesante ale cabinelor (gîndiţi-vă la Stradair.) Fireşte, ca şi Saviemul, Berliet a sfîrşit prin a fi înghiţit de Renault (vedeţi şi rombul pe grila radiatorului)…

Încă o raritate! Un Datsun 260:

Datsun sau Nissan – e acelaşi lucru, e aceeaşi firmă, e aceeaşi maşină. Ce vedem noi aici e produs, mai mult ca sigur, la sfîrşitul anilor ’70; habar n-am cum o fi ajuns pe la noi!

Căzătura de azi este un Fiat:

Fiat Tipo e veriga lipsă dintre Ritmo şi Bravo; mă rog – fiindcă nu mă dau în vînt după Fiaturi, credeam că Tipo e un soi de Tempra mai mic. În fine, nu contează! E o maşină nehotărîtă a anilor ’90…

Fiecare colecţionar se confruntă cu problema dublurilor – ştiţi. N-are nevoie de cine ştie ce timbru, dar îl are în trei exemplare; şi partea proastă e că nu le poate schimba pe alea trei pe un altul – singurul care-i lipseşte. Aşa şi eu. Văd mereu maşini despre care am mai scris – şi nu mă pot abţine să nu le fac poze. Primesc poze de la voi; pe unele le mai am, pe altele nu; de-abia aştept să le public pe toate, atunci cînd le va veni răndul. Oricum, azi încheiem cu o Dacie Sport, fiindcă mi-a plăcut mult cînd am văzut-o atît de bine îngrijită:

Brrr! Urîtă maşină, totuşi!

(alte şi alte maşini – aici)

14 comments to 7 maşini vechi – XXIII

  • Dan

    Dacia Sport, 5 viteze, 50 de cai si 2 parbrize… la propriu 😀

  • hm

    … avea 5 viteze? Avea!
    iar treaba cu parbrizurile a fost genial-românească.

  • Ando

    Din ce imi aduc aminte, Dacia Sport era facuta de o intreprindere Automecanica din Pitesti care folosea subansamblele de baza de la uzina-mama din Mioveni la care adaptase elementele proprii ale unei caroserii,hai sa-i zicem,mai putin reusita.
    Mai stiu, de la un fost coleg, ca o putei cumpara mai repede dacat Dacia clasica la care stateai- pt. una noua- cam 5 ani la rand
    In orice caz, si asta o stiu de pe propria-mi piele, pasagerul din spate era chinuit rau…plafonul era foarte jos.
    Am facut, in aceasta postura, un drum dus-intors Bucuresti-Brasov si mi-a trecut os prin os.

  • hm

    drgaul meu, din ce-am auzit, şi în Porsche stai chinuit în spate 😉

  • Ando

    De aia nici nu mi-am luat 🙂

  • Spune-mi putin, Dacia cu faruri patrate cu aspect invechit semneaza primele tipuri de 1300, 1310? Am dat peste una in oras la mine si nu stiu sa ma pronunt corect.

  • hm

    1300 avea 2 faruri patrate. (anii 70)
    1310 avea 4 faruri rotunde. (anii 80)

    Dupa 90, cam toate 1310 / 1410 aveau faruri patrate insa.

    destul de bine sunt aratate aici:
    http://www.automobileromanesti.ro/index.php?categ=Dacia

  • Berlietul – ca design – a avut o viaţă lungă la Renault… autobuze cu caroseria gândită de Berliet au fost fabricate până în 1999, spre deosebire de Saviem, care a dispărut complet în 1989 (când a ieşit ultimul autobuz SC 10 R). De fapt, pe partea de autobuze (nu ştiu la camioane dacă au procedat la fel), Renault Vehicules Industriales a cam păstrat ce a cumpărat, doar a pus sigla Renault pe produse. La fel face şi în prezent divizia de autobuze, desprinsă din firma mamă şi ajunsă Irisbus după uniunea cu Iveco şi apoi trecerea ei complet sub stăpânirea Iveco (care Iveco = divizia de vehicule mari de la Fiat + Magirus Deutz, unite aşa în 1975). Pe măsură ce achiziţonau fabrici mai mici, o vreme puneau sigla lor pe produsele de acolo… de aia avem Irisbus-Ikarus (uitaţi-vă la troleibuzele Ikarus 415T ce scrie pe plăcuţa producătorului), Irisbus-Karosa ş.a.. Modelele concepute de Karosa încă se mai vând, chiar dacă Karosa B-93x se cheamă acum Irisbus Axer.
    Legat de automobileromanesti.ro, e un site interesant, din păcat, cel puţin pe partea de autobuze, stă cam rău. La maşini mici nu mă bag, că nu mă pricep. A… şi îşi cam bagă picioarele în drepturile de autor, au poze preluate de pe diverse site-uri şi din diverse publicaţii.

  • hm

    păi e mai greu la camioane şi autobuze să integrezi şi să asimilezi modele…

  • str. Al. Philippide?
    avea tipul vreo 8-9 Jaguaruri acum vreo 4 ani…

  • hm

    exact!
    o fi sărăcit 🙂
    mai avea şi vreo două Renault 16 în bătătură

  • Raluca

    Rog cel care a postat poza cu datsunul sa spuna in ce zona este . rog urgent . E unica din tara si a fost a bunicului meu pe care nenorocitul de taicamiu mi-a vanduto pentru bani . Rog urgent deoarece doresc so recuperez neaparat . O tot caut de 10 ani de zile .

  • hm

    va raspund pe mail.

  • PaulIP

    @Ando: abia acum am vazut si comentariile acestui episod.
    Legat de Dacia Sport, a fost construita la service-ul Dacia de la Stefanesti (acolo unde se asamblau si kit-urile CKD ale Renault-ului 20, alias Dacia 2000).
    Intr-adevar, masina era o alternativa pentru cei care erau inscrisi de mai mult de 3 ani la o 1310 normala, insa era si mai scumpa: 92.000 de lei, fata de aproximativ 80.000 (pretul berlinei).
    Motorul (de 1397 cmc) avea 65 de cai-putere. Ar fi fost absurd sa aiba 50, in conditiile in care si berlina avea 54…

Leave a Reply to hm Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>