despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

7 maşini vechi – XXVII

Hai să mai vedem un Cadillac – şi tot unul de Ville (coupe), dar dintr-o serie produsă între 1985 şi 1993. Numele “de Ville” nu se mai foloseşte azi, dar Cadillac face în continuare bărci dintr-astea.

Despre Dauphine, ce mai poate fi zis? Acest mic Renault – urîţel, săracul! – e o raritate, o bombonică de maşină azi. Am mai avut Dauphine în serialul nostru, dar nu cred că strică să mai vedem încă unul. A – şi să nu uităm că noi, maşinii ăsteia, îi ziceam Gordini…

Prima generaţie de Ford Granada (produsă în anii ‘70) este chiar o reuşită – arată bine. Ne uităm aici un coupe. Acum vreo doi ani am pozat şi un Granada din generaţia a doua.

Ce face o maşină legendară? Ce ne determină să iubim vreun model? Şi de ce nu ne gîndim niciodată la vreo maşină japoneză, atunci cînd vorbim de legende pe patru roţi?

Honda produce modelele Accord încă de la mijlocul anilor ’70. Azi, Accord e cam pe la generaţia a noua, însă noi – cu ajutorul lui Cristi, care ne-a trimis poza asta – vedem o maşină chiar din generaţia de la început, care s-a produs pînă în anii ’80:

Cînd spui Lancia, nu te gîndeşti doar la maşinuţe mici şi nervoase. Ai în cap şi maşini mai mari; ce-i drept, nervoase şi ele. Modelul Thema s-a produs timp de zece ani, începînd din ’84. La prima vedere, te păcălea aparenţa cuminte de Fiat…

Nubira a fost o maşină foarte de treabă, vă spun eu. După ce aveai de-a face cu Cielo, Nubira chiar părea maşină străină! Daewoo a lansat-o în 1997 şi prin 2000 i-a făcut şi o serie a doua. Noi – la Craiova – cred că am fabricat-o pînă prin 2007 (dar s-ar putea să mă înşel)

Maşinuţa asta de mai jos nu e veche – deşi pare. E o jucărie scumpă pentru cei care vor să pară că au o clasică în garaj. Englezii au mai multe mărci dintr-astea; cea mai cunoscută e Morgan. În poză însă avem o altă marcă – JBA. Modelul Falcon se produce de prin anii ’80. Nu vă entuziasmaţi prea tare; sub capotă cică are un motor de Ford. Dacă aveţi bani, puteţi comanda un roadster dintr-ăsta prin poştă; vă vine la pachet şi-l asamblaţi voi în living (era să zic… în sufragerie).

Oricum, poza e din Braşov (una la mînă) şi e de la un prieten al seriei noastre (două la mînă) – căruia-i mulţumim frumos!

Restul pozelor sunt de la Ando: Granada, de Ville-ul, Dauphine-ul şi de la mine: Lancia şi Nubira.

(alte şi alte maşini – aici)

35 comments to 7 maşini vechi – XXVII

  • Freesys

    Lancia Thema era un Maserati lowcost, Chryslerul 300C se fabrica de anul trecut sub denumirea Lancia Thema.

  • hm

    … chestia asta nu am inteles-o, domnule! Nu mi-a venit sa cred prin 2011, cand am citit stirea. De ce?

  • Freesys

    Fiatul a avut destul cascaval (parmezan cred eu) incat sa cumpere Chryslerul (cu tot cu Jeep). Sigla Lancia+Caroserie Chrysler+motor Mecedes-Benz= Lancia Thema, si chiar arata f bine !

  • hm

    arata! – dar eu, si acum cand ma gandesc la Lancia, tot la Delta integrale mi-e inima..

  • Dragos B

    🙂 Ba s-avem pardon! Aut Lancia Stratos Pirelli aut nihil! 🙂

  • hm

    noi am vorbit frumos pana acum, domnule 🙂 🙂

  • Ultima masina este superba … parca-i rupta din filmele cu mafioti 🙂

  • hm

    e pentru nunti… dar cred ca se inchiriaza si la vreo numire de nas 🙂

  • Avion

    Acel model de Thema a avut parte si de un tratament din partea Ferrari, modelele de top avand un V8 de 3L, o adevarata bijuterie tehnica.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5c/Lancia_thema_8.32_engine.jpg

  • Gordini era firma de masini de curse a fabricii Renault. Masinile aveau citeva ajustari aerodinamice pe caroserie, erau pictate in “albastru de curse” cu doua dungi albe si erau echipate cu motoare realizate de uzina Gordini. Au existat variante Gordini a mai multor editii de Renault-uri, inclusiv si un Renault 12 Gordini si de asemenea un Renault 8 Gordini. Ma indoiesc ca noi “ii spuneam Dauphine-ului” Gordini, mai ales ca la mine a ajuns cu denumirea de “Dauphine”. E posibil sa fi facut o confuzie, hm?

  • hm

    pe bune, pe unde am copilarit eu, toate erau “gordini”…
    sa ma mai gandesc si la alte greseli pe care le faceam pe atunci, ca sigur mai sunt.

  • Freesys

    @Valentin Berceanu, unele modele aveau inscriptia “gordini” de-aici confuzia, bag mana in foc ca toata lumea il stie de gordini,cum si unele modele din zilele noastre sunt inscriptionate cu AMG, M Power, S Line din fabrica fara a avea lagatura cu liniile respective de echipare.

  • Prima si ultima poza sunt cele mai frumoase..Mi-as dori un Cadillac…

  • Razvan

    La vremea lor au fost super masini, iar acum, daca ar fi reconditionare, ar putea sa fie niste exponate superbe.
    Eu daca le-as avea pe toate, cu siguranta le-as aranja si mi-as deschide un centru de inchirieri masini undeva in Bucuresti, Cluj sau Brasov….daca romanii n-ar lua asa ceva, strainii cu siguranta ar face-o.

  • Ando

    Ia uitaţi-vă aici ca să vedeţi ce înseamnă salon de retromobile:

    http://wwwcalatoriivirtuale.blogspot.ro/2013/02/retomobile-2013-paris.html

  • hm

    hai dom’le… alea-s masini… numai citroenuri si renaulturi :))))))))

  • Ando

    fiecare, cu ce are 🙂

  • ana

    nu inteleg de ce oamenii critica asa fara sa aiba experienta eu am avut un cadillac BARCA cum zice un “domn”, dar asa cum este vorba daca vulpea nu ajunge la struguri zice ca sint acrii eu am condus un cadillac aproape 15 ani l-am luat la 56.000/00 de mile si l-am VINDUT dupa ce am facut aproape 250.000.00 mill era mare spatios stateai comod nu inghesuit ca in masinile actuale si la drum lung aveai placere sa conduci mai ales ca eu sint femeie si nu prea tinara comoditatea e pe primul loc fiecare cu gustul lui nu trebuie sa judeci pe nimeni asta este ignoranta cu regret ca am cuvinte aspre dar rusine la cel care a scris despre masini si mai ales cu critica fiecare cumpara ce vrea la banii care ii are nu judeca pe altul uitate la gradina “masina ” ta intii

  • hm

    Ne pare rău că v-aţi supărat, termenul acesta de “barcă” nu s-a vrut jignitor; este folosit colocvial fără să intenţioneze nimeni să ia în rîs aceste automobile.
    Luaţi vă rog în calcul faptul că aceste automobile sînt dificil de utilizat în oraşul nostru – cel de acum – şi că sîntem obişnuiţi să conducem automobile mult mai reduse ca dimensiuni, fără să fim, neapărat, invidioşi…

  • Dragos B

    Da’ a zis omul “barcă”, nu “balenieră”, care e necazul?
    FIAT Bărcuță: http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Barchetta

  • Anastasiu

    @Ana – Draga doamna, avem cu totii tot respectul pt. masinile americane!
    Sunt intr’adevar mai rare pe aici pe la noi. Si cele care sunt, sunt ale unor colectionari, pentru ca sunt greu de folosit in lipsa pieselor de schimb si a garajelor cu personal priceput la ele 🙁

    Chiar daca le mai alintam ‘barci’ le mai spunem si ‘frumoase americane’ – sa stiti!!!

  • Ando

    @Ana: în primul rând,mă bucur că aţi dat de noi-ceea ce mi se pare cel mai important.Părerea dv. este la fel de interesantă şi binevenită ca a celorlalţi.Am contribuit cu mult entuziasm la serialul maşinilor vechi şi m-am bucurat pentru fiecare exemplar pe care l-am dibuit la drumul mare sau prin diverse curţi.Tocmai de aia textele şi comentariile merg de la duioşie nostalgică până la umor, funcţie de persoana respectivă…Dar,niciuna din aceste maşini nu este dispreţuită pentru că-de fapt-fiecare reprezintă şi o “bucăţică” de timp. Partea mai nasoală este că,din ce în ce mai greu,găsim maşini vechi prin Bucureşti.Iar maşinile americane vechi chiar sunt adevărate trofee.
    In altă ordine de idei, chiar şi dv. spuneţi că actualele maşini vi se par incomode fiind mici…deci şi americanii şi-au mai schimbat în timp gusturile.

  • ana

    thank you to Ando : mu m-a jignit faptul ca s-a denumit masina asta barca, din suflet va zic ca a fost una din cele mai bune masini care le-am condus, silentioasa banca din fata unde sta conducatorul o minunatie, usor de manevrat inainte si inapoi confortabila, ma deranjat faptul ca s-a specificat numai masinile mari din USA, intrebarea este in Italia Franta Germania Anglia nu se fac masini mari? sau limuzine ? nu cred ca este usor sa le intretii nici pe alea dar fiecare cu opinia lui este adevarat ca masinile actuale sint mici merg foarte repede, alta vreme sa nu uitam ca cei mai in virsta (si eu ) preferam confortul contra vitezii cu cit devii mai vechi devii mai pretios oare?

  • ana

    nu ma-m simtit jignita, am citi ce impresii au unii oameni despre masinile mari, as vrea sa va intreb numai unele din masinile americane sint mari nu sint si in Italia sau Germania Anglia masini mari or limuzine ? pentru mine a fost una din cele mai bune masini, am zis pentru mine si nu atac pe nimeni care nu e de acord, fiecare individ este diferit, ai cinci degete la mina si nu seamana unul cu altu, asa si oamenii fiecare cu gustul lui, dar nu critica si lua in ris o masina daca nu ai condus-o sau ai mai multe cunostinte Cadillac inca face masin de lux si au succes dar sint foarte scumpe la ora actuala cine poate sa cumpere bine pentru ei eu ma bucur pentru ce am si pentru fiecare care cumpare ce vrea asa vad eu

  • ana

    scuze ca s-a editat # 25 greseala nu fiti asprii cu mine cu tehnologia actuala ma descurc mai greu multumiri

  • Ando

    @Ana: nu-i nicio problemă. Apropo,din comentariile tale, am înţeles că ai locuit în cartierul Mihai Vodă-Izvor aşa că, dacă îţi face plăcere, poţi citi pe site-ul nostru şi alte materiale legate de
    această zonă :
    – despre ştrandul Bragadiru
    http://www.simplybucharest.ro/?p=12001

    – despre stadionul Republicii
    http://www.simplybucharest.ro/?p=11063

    Lectură placută!

  • ana

    dear mr. Ando am copilarit in cartierul Izvor de la patru ani pina la doua zeci de ani la 32 de ani am perasit tara urmindu-mi familia am luat cu mine toate amintirile din copilarie am locuit pe Orascu si tot cartierul il cunosc nostalgia m-a cuprins si cind am aflat ca totul s-a darimat am zis multumesc celui de sus ca am toata copilaria in memorie cum un singur om a avut atita putere ssa decita demolarea unui cartier vechi si foarte frumos am sa vin in tara in 2015 sint 50 de ani de cind am terminat Liceul Lazar ( liceul de peste girla ) nu stiu daca am sa pot trece pe linga cartierul disparut dar am sa incerc multumesc de aducerea aminte a strandului ala am uitat de al dar acum mi-am adus aminte Thank you

  • Unde ai gasit Dauphineul? E din Bucuresti? poti sa-mi indici locatia, ca as vrea sa-i trag si eu niste cadre, pana n-o ridica cu rabla.

  • hm

    sa vedem unde l-a pozat Ando!

    ca idee, aproape jumatate din masinile fotografiate de noi nu mai sunt pe unde le gasisem.

  • Ando

    @Mihai: Dauphine-ul l-am pozat toamna trecuta in cartierul Baicului -langa Gara Obor-pe coltul de la intersectia strazilor Amiral Murgescu cu N. Balasescu.Practic,era cam in spatele blocurilor de pe bd. Garii Obor.

  • @Ando
    Dauphine-ul e inca acolo, proprietarul e inca viu, desi timpul ii cam trece. De altfel masina arata chiar foarte bine, desi nu mai poate fi pornita, bunicutul stia ce-i lipseste. La ultima furtuna i-a picat o craca pe plafon, insa n-are decat mici semne.

  • Ando

    @Mihai: îmi pare bine că ţi-am fost de folos.Spor la fotografiat 🙂

  • Alex

    Gresiti amarnic in legatura cu Dauphine-ul.In romania varianta 1095, sau Daphine Gordini “mic”, a fost importata si comercializata de IDMS sub titulatura Renault GORDINI.Oricum gasiti multe detalii inclusiv pe “Goagal”…..Ar fi bine ca cei ce isi dau cu parerea despre un subiect sa se informeze un pic inainte…

  • G

    Stii unde este Grenada-ul?

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>