despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

O luptă laşă

Cînd ai două magazine mari pe lîngă tine, ai zice “Gata! M-am procopsit – promoţii, reduceri, marfă bună!”

… nu-i de loc aşa.

Pentru că magazinele astea fac dans de societate, nu comerţ pe viaţă şi pe moarte: “mă scuzaţi, colega, vînd uleiul cu un ban mai ieftin, vă supăraţi?”

Povestea e adevărată; se petrece în Rahova, unde avem un Penny Market şi un Lidl la 200 de metri distanţă.

Penny este aici de vreo cinci ani de zile. E deschis în cadrul unui soi de complex comercial – Năsăud Shopping Center, unde mai e o măcelărie, o farmacie, o sală de jocuri şi un magazin DM. Mă rog – poate-or mai fi vreo două magazinaşe, nu vreau să mint; dar aţi prins ideea: un loc trist, fără vad, fără perspective.

Centrul ăsta comercial a mers o vreme – pînă cînd, acum un an, Lidl a deschis în vecinătate. A mers, pentru că ancora centrului comercial fusese Penny Market.

Dar omul, clientul, cumpărătorul a stat şi a cugetat cîteva luni de zile şi a decis că e mai bine, mai ieftin, mai civilizat să meargă să-şi umple portbagajul în Lidl decît în Penny.

Şi Penny vine tot mai puţin şi atrage tot mai puţini oameni în centrul comercial Năsăud.

Nu trebuie să fac studii de piaţă; e suficient să trec zilnic pe aici şi să mă uit în parcare: mda, e goală.

Şi aici începe Mioriţa, dragi cumpărători – dragi rahoveni. Aţi văzut în ultimele luni vreun semn de la Penny Market că vrea să-şi recapete clienţii? Eu n-am văzut.

Într-o zi vreun deştept care conduce Penny o să zică: “magazinul merge prea prost: trebuie să-l închidem.”

Şi alt deştept o să ajungă la concluzia că mergea prost din cauza cumpărătorilor: care au ales să meargă la un alt magazin – mai bun şi mai ieftin.

Mde, aşa e mereu în comerţul de azi, în retail: e mereu vina clientului. El e nehotărît, el e nestatornic, el e neştiutor. Banii lui sînt buni însă.

Doar că… clientul ştie mereu ce vrea. Ieftin, bun – şi ceva în plus. Ceva-ul ăsta ţine de atitudine, de abordare, de civilizaţie; de chestii care se simt şi care nu se pot scana la casa de marcat.

4 comments to O luptă laşă

  • Penny Market în general, dar în primul rând Penny Market din str. Năsăud, îşi merită pe deplin falimentul, fiindcă întotdeauna a avut marfă proastă. Adică nu era numai anti-economic, ci şi insultător pentru cel care cumpăra de acolo, un fel de “ba p-a mă-tii, oricum nu veneai aici dacă nu erai un sărac fomist”.

  • hm

    cam aşa-i.
    uite exemplu de atitudine – în stradă au un banner în care anunţă nu ştiu ce schimbare a raioanelor – rămas din 2011.

    Să mai zic una? De cînd a deschis Cora în Alexandriei, eu nu am primit nici măcar o bucată de hîrtie de la ei, vreun pliant, vreo broşură.

  • Dan

    NSS-ul nu e la prima victima; acolo deschisese si Interhome magazin, stiu ca atunci cand m-am mutat (2010) inca aveau reclama pe un bloc din zona insa cand i-am “cautat” n-am mai gasit decat spatiul gol. Bine, in saptamana aia am consumat un plin de benzina din plimbari pe la brico & friends…

  • hm

    oho, înainte de Interhome a fost un Venga; a murit şi el după vreun an.
    a mai fost şi un “outlet” de încălţăminte; după primul an s-a închis.

Leave a Reply to Dan Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>