Cînd ai două magazine mari pe lîngă tine, ai zice “Gata! M-am procopsit – promoţii, reduceri, marfă bună!”
… nu-i de loc aşa.
Pentru că magazinele astea fac dans de societate, nu comerţ pe viaţă şi pe moarte: “mă scuzaţi, colega, vînd uleiul cu un ban mai ieftin, vă supăraţi?”
Povestea e adevărată; se petrece în Rahova, unde avem un Penny Market şi un Lidl la 200 de metri distanţă.
Penny este aici de vreo cinci ani de zile. E deschis în cadrul unui soi de complex comercial – Năsăud Shopping Center, unde mai e o măcelărie, o farmacie, o sală de jocuri şi un magazin DM. Mă rog – poate-or mai fi vreo două magazinaşe, nu vreau să mint; dar aţi prins ideea: un loc trist, fără vad, fără perspective.
Centrul ăsta comercial a mers o vreme – pînă cînd, acum un an, Lidl a deschis în vecinătate. A mers, pentru că ancora centrului comercial fusese Penny Market.
Dar omul, clientul, cumpărătorul a stat şi a cugetat cîteva luni de zile şi a decis că e mai bine, mai ieftin, mai civilizat să meargă să-şi umple portbagajul în Lidl decît în Penny.
Şi Penny vine tot mai puţin şi atrage tot mai puţini oameni în centrul comercial Năsăud.
Nu trebuie să fac studii de piaţă; e suficient să trec zilnic pe aici şi să mă uit în parcare: mda, e goală.
Şi aici începe Mioriţa, dragi cumpărători – dragi rahoveni. Aţi văzut în ultimele luni vreun semn de la Penny Market că vrea să-şi recapete clienţii? Eu n-am văzut.
Într-o zi vreun deştept care conduce Penny o să zică: “magazinul merge prea prost: trebuie să-l închidem.”
Şi alt deştept o să ajungă la concluzia că mergea prost din cauza cumpărătorilor: care au ales să meargă la un alt magazin – mai bun şi mai ieftin.
Mde, aşa e mereu în comerţul de azi, în retail: e mereu vina clientului. El e nehotărît, el e nestatornic, el e neştiutor. Banii lui sînt buni însă.
Doar că… clientul ştie mereu ce vrea. Ieftin, bun – şi ceva în plus. Ceva-ul ăsta ţine de atitudine, de abordare, de civilizaţie; de chestii care se simt şi care nu se pot scana la casa de marcat.
Penny Market în general, dar în primul rând Penny Market din str. Năsăud, îşi merită pe deplin falimentul, fiindcă întotdeauna a avut marfă proastă. Adică nu era numai anti-economic, ci şi insultător pentru cel care cumpăra de acolo, un fel de “ba p-a mă-tii, oricum nu veneai aici dacă nu erai un sărac fomist”.
cam aşa-i.
uite exemplu de atitudine – în stradă au un banner în care anunţă nu ştiu ce schimbare a raioanelor – rămas din 2011.
Să mai zic una? De cînd a deschis Cora în Alexandriei, eu nu am primit nici măcar o bucată de hîrtie de la ei, vreun pliant, vreo broşură.
NSS-ul nu e la prima victima; acolo deschisese si Interhome magazin, stiu ca atunci cand m-am mutat (2010) inca aveau reclama pe un bloc din zona insa cand i-am “cautat” n-am mai gasit decat spatiul gol. Bine, in saptamana aia am consumat un plin de benzina din plimbari pe la brico & friends…
oho, înainte de Interhome a fost un Venga; a murit şi el după vreun an.
a mai fost şi un “outlet” de încălţăminte; după primul an s-a închis.