despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

7 maşini vechi – XXXIII

Episodul 33 începe cu această frumoasă Alfa – o GTV:

… o dovadă că şi-n anii ’90 apăreau şi maşini reuşite – sau nu; asta dacă privim mai jos, la acest Fiat Marea atît de bocciu:

Dacă tot ne-am apucat de maşini italieneşti, iată şi o Lancia Beta; apărută-n anii ’70, a ajuns să fie fabricată mult timp; VX-ul nostru – fotografiat de AdiP – e cam de pe la mijlocul anilor ’80:

În fiecare episod ne-aducem aminte de maşini pe care le-am mai văzut şi mai înainte. Am văzut multe Lăzi 1200, e drept – dar n-am pozat pînă acum nici o Ladă 1500:

Lada – făcută de ruşi – a fost, iniţial, tot un Fiat; şi încă un Fiat foarte elegant şi reuşit – modelul 124. Italienii construiseră şi un model un piculeţ mai mărişor (numit 125), aşa că şi ruşii au venit cu două modele: 1200 şi 1500. Pe lîngă diferenţele de motoare, 1500-le avea faruri duble (ca 125-ul) şi stopuri mai mari; şi un aer un pic mai solid, parcă mai masiv – dar dimensiunile maşinii erau aceleaşi.

În fine – ruşii s-au despărţit pînă la urmă de lăzi, după ce-au blagoslovit şi bulgarii, ungurii şi alte naţii est-europene cu ele. Polonezii au fabricat şi ei Fiaturi dintr-astea; doar că ei au ales să preia nu 124-l, ci 125-ul.

E vremea pentru un camion – şi unul cu care s-a construit lumea:

… este un Mercedes, fireşte. Pare greoi şi butucănos; dar cară ca niciun altul; şi rezistă de minune în Africa, în Orientul mijlociu – unde de mai bine de jumătate de secol e folosit intensiv. La noi nu a ajuns să devină legendă, din păcate – n-avea loc de Buceaguri, de Ziluri, de Krazuri, de Tatre şi de Skode…

Mai jos, tot un camion, şi tot unul de care noi nu prea avem multe de zis, în afara celor văzute în filmele americane:

Ando l-a văzut mai de departe şi ni l-a pozat. Noroc că pe bîzdîgania următoare a apucat s-o pozeze de-aproape:

Maşinuţa asta e un Steyr-Puch (am mai avut unul, tot militar) şi se cheamă – după cum vedeţi – Pinzgauer. Ciudaţi, austriecii ăştia – nu-i vedeam aşa pricepuţi la maşinuţe militare. Pinzgauer a apărut la-nceputul anilor ’70 şi – chiar dacă nu vă vine să credeţi – se mai produce şi azi, dar sub licenţe…

Finalul e al unui model la care a visat orice om, din 1959 încoace: Chevrolet Corvette:

… s-ar putea să fie cel mai longeviv model de maşină din lume, ţinînd cont că se construieşte şi azi, fără întrerupere – dar şi fără să mai aibă ceva-ul ăla de demult…

Poza am primit-o de la cel care ne-a mai trimis şi rulota aceea americană, şi căruia-i mulţumim din nou!

E cazul să vă zic că seria asta chiar are prietenii ei; primesc poze de la mulţi dintre ei şi trag nădejde c-o să reuşesc să le public, încet-încet, pe toate. Alţii încearcă să afle amănunte despre unele sau altele, cu gîndul de-a le readuce la viaţă – tuturor le mulţumesc!

(lista completă a episoadelor şi a maşinilor publicate – aici)

14 comments to 7 maşini vechi – XXXIII

Leave a Reply to Ando Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>