despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

Vechea Sosea Salaj – SENZATIONAL MUNICIPAL

Cartierul Salaj este in Sud-Vestul orasului, ca o felie mica de tort intre Ferentari si Rahova. Este strabatut, fireste, de Soseaua Salaj, ce curge paralel cu Calea Rahovei. Soseaua Salaj s-a numit, inainte de Razboi, strada Magurele (Later edit: asta pentru ca, logic, ajungea in actuala comuna omonima; nu stiu de ce nu e reabilitata ca si legatura cu zona Magurele – Alunis – Darasti).

De ce spun vechea Sosea Salaj?

Pentru ca actuala Sosea Salaj pleaca din capatul cartierului Salaj si ajunge doar pina la Calea Ferentarilor. Vechea Sosea se continua si dupa aceea, ajungind pina la Soseaua Viilor/Strada Odoarei – deci la un pas de Chirigiu.

… asa; cu galben este vechiul traseu al Soselei. Harta e de pe Live Maps.

Inseamna ca vechea Sosea Salaj si actuala Strada Nasaud (care uneste Calea Ferentari de Soseaua Viilor) sint, de fapt, acelasi lucru?

Da. Soseaua Salaj ajungea pin-acolo, linga Chirigiu.

Dar atunci, cum de Soseaua Salaj si Strada Nasaud nu corespund nicaieri? Este o diferenta de vreo 300 de metri intre locurile unde ele se intersecteaza cu Calea Ferentari!

Asta pentru c-asa a vrut Ceausescu.

Pe bune? Ceausescu a darimat biserici, a ras cartiere-ntregi, a construit palate – ce-a avut tocmai cu Soseaua Salaj?

Nu stiu; cred doar, ca prin redirectionarea Soselei inspre Spataru Preda, si apoi Trafic Greu-Viilor-Parcul Carol-Marasesti s-a vrut ca vechiul traseu, care impingea traficul inspre Chirigiu-Uranus / Cosbuc, sa cada in desuetudine. Zona Chirigiu devenise, din nod important de trafic, o fundatura, datorita apropierii cu Centrul Civic.

Si… acum ce e acolo?

Nimic; doar ca o portiune de vreo 100 de metri din fosta Sosea, intre strazile Tulcea si Telita, s-a pastrat. E folosita pe post de parcare:

… Asa arata acum. Noua Sosea merge in dreapta, iar traseul vechii Sosele ducea in stinga.

Pe portiunea aceea ciuntita a Soselei Salaj, se afla o veche statie de autobuz pavata cu piatra cubica, iata:

Statia noua este 10 metri mai la stinga, pe amplasamentul noii Sosele (in spatele rulotei din poza)

Ce e cu statia aceea? Am pomenit ca I.T.B. obisnuia inainte vreme sa paveze statiile de autobuz si troleibuz, precum si capetele de linii, cu piatra cubica. Astfel se evita lasarea asfaltului in locului unde opreau masinile. Cu timpul – spre sfirsitul anilor 70 – s-a renuntat la solutia aceasta; insa unele statii au ramas pietruite pina aproape de zilele noastre.

Adica statia asta de pe vechea Sosea Salaj e ultima relicva a statiilor pietruite?

Daca nu-i ultima, multe altele nu mai sint. In anii din urma, mai ales, s-au asfaltat foarte multe strazi, si astfel s-a astupat piatra cubica; mai puteati vedea astfel de statii pe strada Roma (au mers cindva autobuze pe-acolo) si pe Sabinelor (si pe-acolo treceau autobuze, mai ales 133, care pe vremuri era o linie inelara!)

Si cit de veche e statia asta?

Avind in vedere ca linia 117 s-a dat in functiune undeva prin 1973-74 (spune Ghidul Traseelor I.T.B., 1973), putem zice ca e destul de veche.

Si eu ce vina am c-a trebuit sa citesc asta?

Aaa… asta nu stiu.


17 comments to Vechea Sosea Salaj – SENZATIONAL MUNICIPAL

  • BRAVO! Fantastica investigatie!! E prima oara cand aud de aceste modificari.
    Ai studiat harti mai vechi?

    Interesanta e si strapungerea Dacia-Calea Victoriei si cum s-a creat ea, tot pe vremea lui Ceausescu 🙂

  • Am luat la rind planul cadastral din 1911, o harta din 1926, un plan al orasului din 1963-64, unul din 1973…
    Plus ce mai tin minte… plus ce se vede la fata locului.
    Actualul Peco-Salaj de-acolo, din spatele blocurilor, a fost construit la intersectia Salaj/Ferentari la origine (nu l-am trecut pe harta, o sa remediez!)
    La fel de intersanta e si povestea strapungerii Dacia-Mosilor, prin ‘indreptarea’ strazii Taras Scevcenco, precum si a actualei strazi Armand Calinescu, ce leaga Calea Mosilor/Paleologu si Galati/Batistei.
    Multumesc.

  • Daniel

    Idee : poate n-ar fi rau daca v-ati putea uni fortele si publica un fel de turneu nostalgic al Bucurestiului, cu Google Earth sau altceva, ca si cand respective obiective ar exista inca … Ce ziceti ?

  • Cindva se va face si asta…
    Dar nu acum – sint prea multe de descoperit inca. Si-apoi, in ultima suta de ani, locuri din oras s-au schimbat succesiv; Bucurestiul a fost modernizat enorm prin 30-40, apoi s-au construit blocuri si fabrici in diferite faze: in anii 50-60, in anii 70, apoi a venit vremea distrugerilor masive din anii 80; si, mai ales, s-au pastrat putine marturii.
    Cindva, deci, vom reusi sa punem laolalta toate cioburile de care ne ocupam acum. Pina atunci, incercam sa punem deoparte cit mai multe din istoria orasului, mai veche, mai noua, mai frumoasa, mai urita.
    Si – iata – descoperim tot mai mult. Imi pare bine ca va interesaza, asta ne indeamna sa cautam mai departe. Multumesc!

  • Razvan

    Daca nu ma insel acolo unde este blcul,pe vechea artera salaj,parca erau niste linii de tramvai unde intorcea tramvaiu 7 sau 8 nu mai stiu sigur pentru ca eram copil cand le-au desfintat si au ridicat blocul

  • hm

    Liniile acelea erau ale tramvaiului 8, care nu intorcea acolo, ci trecea pe vechiul amplasament al Căii Ferentari.
    Se văd şi azi stîlpii reţelei de tramvai pe lîngă Peco, pe actuala alee Tulcea!

  • crys

    Ai idee cumva in ce zona cu aproximatie este vechea adresa sos salaj nr 177?Merci frumos.

  • hm

    nu, deloc!
    cred că ar trebui să fie aproape de Calea Ferentari însă… Înainte sau după? nu ştiu.

  • > Daca nu-i ultima, multe altele nu mai sint. In anii din urma, mai ales, s-au asfaltat foarte multe strazi, si astfel s-a astupat piatra cubica; mai puteati vedea astfel de statii pe strada Roma (au mers cindva autobuze pe-acolo) si pe Sabinelor (si pe-acolo treceau autobuze, mai ales 133, care pe vremuri era o linie inelara!)

    Ma bag si eu in seama acuma la spartul targului cat sa zic ca am mai descoperit o astfel de statie, si anume statia lui 282 de pe Radu Beller colt cu Popa Marin (exact vizavi de Sala Floreasca, in fatza unei terase de fitze).

    Linkul de pe Google Street View:

    http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=bucharest+radu+beller&sll=37.0625,-95.677068&sspn=51.089971,113.115234&ie=UTF8&hq=&hnear=Strada+Locotenent+Aviator+Radu+Beller,+Sector+1,+Bucuresti,+Romania&t=h&layer=c&cbll=44.464194,26.095574&panoid=JPkwDCnTcrI7v2qslpcewg&cbp=12,38.92,,0,19.2&ll=44.464194,26.095574&spn=0.002852,0.006904&z=18

  • hm

    super tare!
    din cîte ştiu, şi staţia de la Dorobanţi, de pe Beller, e la fel.
    Ar fi foarte frumos să fi rămas aşa de cînd au fost construite, şi nu refăcute acum cîţiva ani, cînd s-a asfaltat strada.

  • Stefan R

    O completare :
    In statia respectiva a functionat o ghereta, de unde puteai cumpara inghetata…..avea un gust fenomenal, in special dupa ce terminam scoala ( este una in zona – scoala nr. 135 ).
    Ca si zona, acum 25-30 de ani, nu era atat de plina de etnia rroma, populatie care a migrat acolo….iar odata cu intrarea RO in UE, acestia au plecat, sau marea lor majoritate.
    O parte au vandut ( si le multumesc pe aceasta cale ) investitorilor romani, o parte nu.
    Pe loturile vandute au fost construite case noi, dupa ce au fost demolate sandramalele tziganesti, acum s-au facut vilute si s-au asfaltat strazi, canalizare, gaze, fibra optica….vedeti zona Pecineaga, str. Radacinii, etc.
    Cei care nu au vandut si s-au intors din pelerinaj de prin alte tari…s-au apucat si ei sa faca investitii cat de cat in locuinte, in copii ( pe care-i duc la scoala ?!? ) eu unul cred ca in 25 de ani zona aceasta va arata chiar frumos….daca si nivelul de educatie va creste.
    Este nevoie de scoli, gradinite..schimbari de mentalitate.
    Mai trec din cand in cand pe acolo, odata la 3-4 luni….zona se schimba in fiecare zi !
    Aaaaaaaaa…si soseaua Salaj s-a prelungit….este un teren viran acolo, la capatul soselei Salaj, de vreo 60.000 mp, lasat in paragina intentionat pt. a-i scade valoarea…este intravilan.
    Vanghelie vegheaza sa-l aduca la cel mai mic pret posibil, pt. a il cumpara pe 5 euro mp !

    Ce cartier frumos s-ar putea face acolo ……….

  • hm

    da, zona nu stă pe loc.
    cine nu crede, să vină să vadă.
    se ‘spală’, ca să zic aşa. Încet – dar sigur.

  • Eu

    Unde pot gasi si eu mai multe informatii despre istoria cartierului Salaj/fost Soseaua Magurele,si despre cartierul Ferentari

  • hm

    păi, nu prea e aşa ceva pe net.
    A scris Adrian Majuru un soi de monografie a zonei. Nu e în librării; cred că se va găsi, totuşi, la tîrgul Gaudeamus de la sfîrşitul lunii curente.

    … scrie-ne şi întreabă-ne ceva concret. Vom încerca să răspundem.

  • angi

    Pe primul meu buletin (de identitate) scria Soseaua Salaj…am inca in memorie configuratia strazii din anii70 de cand inca nu era asfaltata ci pietruita. Era cumva o strada importanta, o adevarata “Sosea”, avea cel putin doua centre de paine.

  • Vasile Anghelescu

    Pana prin anii 1965, Str. Nasaud si in continuare sos. Salaj, purtau un singur nume, de sos. Magurele.Pornea din sos. Viilor si cred ca ducea pana in comuna Magurele.

  • hm

    Da, pe atunci ajungea spre Măgurele; astăzi asta rămâne un deziderat atît de greu de atins.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>