despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Nimic nou sub soarele Bucurescilor (IV) – „Motoare Diesel acţionate cu gaz metan!”

scris de C. D. Mocanu

Historia est lux veritatis

Peisajul bucureştean al anilor ’80 a fost tulburat de o apariţie stranie: autobuze ITB (dar şi alte autovehicule utilitare) echipate cu rezervoare masive montate, de regulă, pe acoperiş. Motoarele Diesel ale acestora erau alimentate cu gaz lichefiat stocat în ciudatele recipiente.
Pentru aducere aminte iată, în 1985, un astfel de autobuz surprins în zona Piaţa Unirii.

Şi variaţiuni pe aceeaşi temă:

  

Molima s-a răspândit rapid şi iată la ce s-a ajuns: 

  

Credeam atunci şi nu ne înşelam prea tare, că această „realizare tehnică” riscantă era impusă de criza energetică (şi nu doar de ea) prin care trecea Romania.

Azi, autoturismele alimentate cu GPL dar care corespund unor standarde de calitate şi siguranţă foarte riguroase nu mai surprind pe nimeni.

Am avut însă surpriza să constat că preocupări pentru alimentarea motoarelor Diesel cu gaz au existat în România încă din a doua jumătate a anilor ’40.

În acest sens, ziarul Scânteia, Seria III – Anul XVI -Nr. 808, Duminică 27 Aprilie 1947 prezintă într-o corespondenţă realizările unui colectiv de la uzinele Astra – Braşov:

„În ziua de 17 Aprilie, la uzinele „Astra” din Braşov s’a experimentat un tip cu totul nou de motor Diesel, a cărui caracteristică principală este că foloseşte gazul metan drept combustibil. Proba a reuşit pe deplin! Motorul funcţionează perfect, spre marea satisfacţie a muncitorilor şi tehnicienilor uzinei.

Căci ei – tehnicienii şi muncitorii uzinelor „Astra” au realizat această admirabilă inovaţie.

Ideia aparţine tov. inginer Mircea Bornemisa, un tânăr element în fabrică şi în câmpul muncii. Ajutat de tov. constructor Abraham Tiberiu, a făcut calculele şi schiţele modificărilor ce trebuiesc aduse motorului Diesel. Echipa condusă de tov. Koronţi a executat cu mare exactitate piesele motorului. Secţia 430 condusă de tov. Manteli a instalat conducta de gaz metan.

Primele probe făcute au arătat că maşina trebue să mai sufere modificări şi unele îmbunătăţiri.
Cu tenacitate, muncitorii au dus munca până la capăt. Ultima probă a arătat că maşina – un motor Diesel acţionat de gaz metan – era în perfectă stare de funcţiune.

*

Importanţa acestei inovaţii este evidentă. Prin utilizarea gazului metan în locul păcurei se realizează o economie extrem de importantă. În afară de aceasta, inovaţia mai prezintă marele avantaj că asigură continua funcţionare a motoarelor, lucru care nu se poate spune şi cu privire la cele care merg cu păcură.”

TUREL ŞTEFAN

Coresp.

Am transcris textul folosind ortografia şi punctuaţia originale.

Aşa cum transpare din text, “tehnicienii şi muncitorii uzinelor Astra” nu-şi propuneau să monteze motorul pe un automobil. La cunoştinţe tehnice, corespondentul ziarului era cam „subţire”. Se schimbaseră vremurile, se schimbase şi garda ziariştilor. Cred că diferenţa dintre motorină şi păcură era un mister de nepătruns!

Probabil, soluţia tehnică pentru utilizarea gazului metan la alimentarea motoarelor Diesel s-a născut pe alte meleaguri. Efortul de a o descifra şi de a o pune în practică este însă lăudabil.

Peste ani, alţi „ingenioşi” au preluat ştafeta şi au dat viaţă ciudăţeniilor care circulau pe drumurile României. Spre uşurarea multora (a mea cu siguranţă) viaţa acelor „minuni” nu a fost prea lungă!

11 comments to Nimic nou sub soarele Bucurescilor (IV) – „Motoare Diesel acţionate cu gaz metan!”

  • Anastasiu

    Ce amintiri! Se pare, totusi, ca solutia era destul de fiabila? Cel putin in Bucuresti nu auzisem de accidente si incidente tehnice grave.
    “Rachete” aveau si tractoarele rutiere care remorcau platformele cu care se transportau prefabricatele.

  • hm

    de tractoare imi aduc si eu aminte acum.
    bine, se spunea ca rachetele erau de forma… ca sa le vada Carmaciul instalate. Legende, legende. Cel putin autobuzele, le vedeam mereu la alimentare cu gaz, la Piata Scanteii la capat…

  • florin

    Bine ca solutia a avut viata scurta.
    Vorba unui titlu de film “N-a dansat decat o vara.”

  • hm

    pe atunci bateam saua cu alt film… “noiembrie, ultimul bal”…

  • Amiral Snagov

    Asta era inainte de al ….spelea congres din toamna lui 989…
    Ce sperante trageam inainte!

  • Ando

    Mi se pare simptomatic pentru România.Chiar de pe timpul lui Ceauşescu,când totul era centralizat, controlat şi, deci, existau toate pârghiile pentru finalizarea şi extinderea unor astfel de iniţiative(lăudabile în sine),se practica sistemul-o “am mai bifat o acţiune, avem ce raporta”.
    La fel s-a întâmplat şi cu energia eoliană, cu recuperarea şi valorificarea deşeurilor şi câte şi mai câte.După 1989, “forma fără fond”s-a extins, mai ales instituţional şi legislativ.
    Avem instituţii care nu fac nimic concret(dar există pentru că,pasă-mi-te, aşa cere UE…),avem legi care nu se aplică, etc.
    Nu mai departe decât răspunsurile instituţiilor la cazurile arătate aici, de folosire a copiilor la cerşit: toate sunt de un formalism crâncen.

  • la ce-i trebuiau autorului cunoştinţa tehnice? probabil l-au angajat cum i-au văzut numele – “Turel” 🙂

  • hm

    o fi fost pseudonimul lui Brucan 🙂

  • C.D.Mocanu

    @Ando:Observaţie corectă! Ai trăit vremurile alea şi iată că experienţa vorbeşte. Utilizarea gazului nu era o idee rea. Îşi băgau coada diverşi “pricepuţi” din rândul tovarăşilor şi a-ţi văzut ce a ieşit. Ciudat este că alte cauze produc azi efecte identice!
    @boemul: Cred că s-au înşelat şi au angajat un Tur..Turel!

  • C.D.Mocanu

    Îmi cer scuze pentru “dudă”: corect “aţi văzut” !!!

  • Anonymous

    Erau urate,nu erau arătoase dar acum toate firmele cu renume fabrica motoare pe gaz metan,dar acum au o carcasa peste și sunt plăcute ochiului.Tehnologia revine.

Leave a Reply to Ando Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>