despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

7 maşini vechi – XXXVII

Maşinile vechi – atunci cînd nu ne ies în cale – se cade să fie vînate. Orice pasionat, orice colecţionar ştie că vînătoarea-i grea; dar şi frumoasă, atunci cînd e cu noroc. Dar norocul e şi cum se face; şi uneori mergem şi la pont, cînd primim ponturi. La pont s-a dus Ando, cînd a pozat DS-ul de mai jos, fiindcă Freesys ne-a zis unde să-l găsim:

DS e cea mai frumoasă maşină ieşită din mîna omului, şi-ar fi fost păcat să ne lipsească un DS din colecţia noastră. Citroen a lansat minunăţia asta în 1955; timp de 20 de ani a produs-o, cu mici schimbări estetice – că asta căutăm noi, estetica… frumosul.

După doi ani şi jumătate de maşini vechi, merită să ne-ntoarcem la prima maşină pe care-am văzut-o; cea care ne-a convins să pornim la vînătoare – acea Skodă Octavia din Drumul Taberei.

Da – e şi azi acolo, în parcare; şi azi se ţine bine; şi azi e gata să fie readusă la viaţă, cu efort şi cheltuială. Bune maşini au făcut cehoslovacii, în anii ’60, nu?

Să mai vedem o maşină veche despre care-am mai vorbit. Printre primele poze cu care Ando a-nceput să contribuie la seria asta a fost un Mercedes Ponton; tot Ando revine cu altul, pozat la ceas de seară prin preajma oraşului:

Pontonul e o maşină a mijlocului de ani ’50.

Mai aproape de noi, vedem o Alfa 6, o limuzină sport cu care italienii puteau să se bată niţel chiar cu BMW-urile:

Alfa 6 a apărut la sfîrşitul anilor ’70; cîţiva ani mai încolo a avut un mic facelift (farurile rotunde au devenit pătrate, aşa cum vedem şi la maşina asta). Acum, Lancia 6 pare cam greoaie şi cam butucănoasă…

N-am vorbit pînă azi de motociclete, asta pentru că nu prea le avem, ca să zic aşa. Dar, pentru că a fost o vreme cînd motocicletele nu erau motoare, să ne aducem aminte de ele. Cît de obişnuit ni se părea să vedem motociclete cu ataş – şi cît de ciudat ne pare azi. Adi P a pozat, în trafic, o astfel de motocicletă funcţională; iar eu am găsit alta care stă şi rugineşte în dosul unui bloc:

În serialul nostru încercăm, deci, să nu ocolim nimic – camionel sau autobuz. Iată un Renault – mai bine spus, un Saviem, căci Saviemul, ca şi Berlietul au fost asimilate, în timp, mărcii Renault – care are o aşa faţă arhaică şi tristă pentru că-şi trage desenul cabinei de prin anii ’60:

… şi iată şi un exponat dintr-una din cele mai de succes serii de autobuze – seria 200 de la Ikarus:

Seria 200 a apărut la sfîrşitul anilor ’70 şi a cucerit, pe bună dreptate, spaţiul comunist: autocare, autobuze mai mici sau articulate, troleibuze – tot ce vrei; au cărat oameni din Siberia pînă-n Berlin; şi mai cară, cred, şi azi. Noi avem în poză un Ikarus 211, un midibuz; şade pe butuci şi-n el se fac acte auto; îmi aduc aminte că-ntr-o iarnă, pe un mare frig, mi-am dactilografiat şi eu un contract în autobuzul ăsta.

Serialul nostru e, de azi-nainte, la munte şi la mare; ba chiar a depăşit graniţele; asta pentru că Adrian – ne-a mai trimis el destule maşini, ştiţi voi – a prins cîteva frumuseţi în concediul petrecut pe coasta Croaţiei. Avem, pentru început, un Fiat 124 Sport:

124 a fost o maşină simplă şi bună – nu-ncape îndoială. Din ea au derivat şi cîteva serii de Sport şi Spider, care n-ai fi zis că au vreo legătură cu modelul pătrăţos cunoscut de noi ca şi Lada. Sportul fotografiat de Adrian este chiar din prima serie 124 Sport, apărută la sfîrşitul anilor ’60.

(lista completă a episoadelor şi a maşinilor publicate – aici)

Dacă aveţi întrebări despre unele dintre maşinile publicate, vă stăm la dispoziţie.

29 comments to 7 maşini vechi – XXXVII

Leave a Reply to hm Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>