despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Metroul… la 1974

scris de Ando

Am primit un articol din “România Liberă” datat 17 octombrie 1974. Un interviu cu dr. ing. Ioan Ciobotaru – şef la secţia I sistematizare a Institutului “Proiect Bucureşti” despre viitorul metrou din Capitală.

Câteva aspecte interesante se detaşează din acest interviu:

– în primul rând, privind harta anexată articolului, se observă mari diferenţe între proiectul iniţial şi traseul realizat al primei linii de metrou:

Pe hartă era prevăzută o legătură directă între staţiile Grozăveşti şi I.C.T.B. (actuala Politehnica) ; practic, s-a renunţat la această legătură, iar acum, pentru Politehnica se schimbă metroul la Eroilor.

De la staţia Mihai Bravu – pe harta din 1974 – traseul se îndrepta spre Vitan-Bârzeşti, apoi intra spre centrul cartierului Titan ; practic, acum, de la staţia Mihai Bravu, metroul merge spre Dristor (în plus, cred că – aşa cum este marcată pe hartă – iniţial staţia Mihai Bravu era localizată pe cheiul Dâmboviţei, adică destul de departe de actuala sa poziţie).

– în al doilea rând : s-a renunţat la o serie de staţii prevăzute iniţial – Opereta, Mărăşeşti.

La fel de interesant mi s-a părut că soluţia iniţială prevedea ca traseul de-a lungul Dâmboviţei să aibă multe porţiuni “la suprafaţă”.

În fapt, s-a renunţat la această variantă şi la 20 decembrie 1979, se inaugura oficial primul tronson al liniei de metrou (Semănătoarea – Timpuri Noi) aşa cum îl cunoaştem:

36 comments to Metroul… la 1974

  • Ando

    Rectificare: primul tronson al metroului a fost inaugurat,oficial, de Ceauşescu, miercuri 19 decembrie 1979 !

  • hm

    ei, pentru o zi, n-o să ne ia nimeni capul 😉

  • Ando

    HM: mai ştii cine-o fi cu ochii pe noi? 🙂

  • hm

    … cenzura de la Scînteia, cin’ să fie?

  • hm

    ma rog, ca idee, nu era nici asta mai prietenoasa… bucla prin Vitan-Barzesti era ciudata rau!

    In fine… toata lumea a inceput sa faca metrou incercand sa degreveze cele mai aglomerate zone din centrul orasului, noi am ajuns la asta ulterior. Parerea mea 🙂

  • Cristian Ioan

    Foarte interesant, nu imi aduc aminte de loc de articol, desi in 74 ar fi fost captivanta o prezentare a metroului ce va fi … Dar ideea initiala mi se pare mia prietenoasa cu utiliatorii: portiunile la suprafata, pe linga Dambovita, statiile intermediare, legatura intre Politehnica de jos si cea de sus … si chiar lungimea mare a traseului unic!
    Nu, nici in varianta asta nu erau atinse Berceniul, Gara de nord sau zona industiala Pipera, totusi era un traseu mai substantial, in mare parte de-a lungul Dambovitei.
    In 79 cand a fost dat in folosinta eram mindru de metroul nostru socialist, dar nedumerit de primul segment, ce lega INTRE ELE doua platforme industriale!
    Ar fi fost de inteles daca lega Timpuri Noi de Berceni, sau Semanatoarea de blocurile din Militari, dar asa?!

  • hm

    Să fim drepţi şi să recunoaştem că metroul inaugurat în 79 se interconecta splendid în Piaţa Unirii cu toate zonele Bucureştiului, cu vreo 8 linii de tramvai (7, 8, 12, 13, 14, 15, 23, 30, 32), 7 de troleibuz (73, 74, 76, 82, 83, 94, 95), aproape 20 linii de autobuz (103, 116, 117, 120, 131, 132, 135, 142, 144, 175, 181, 231, 232, 235, 275, 300, 313, 323, 331) si 7 linii de maxi-taxi (502, 511, 514, 515, 516, 517, 520). Asta pînă a venit nenorocita perioadă 1986-87 şi tot transportul de suprafaţă din Piaţa Unirii a dispărut…

  • C.D.Mocanu

    Bucla din zona podului Vitan-Bârzeşti era justificată de existenţa platformei energetice apărute în jurul Centralei Electrice de Termoficare (CET) Bucureşti Sud şi mai ales de perspectivele de dezvoltare a acesteia. În perioada 1974-1979 pe platformă funcţionau următoarele unităţi:
    – Centrala Electrică de Termoficare Bucureşti Sud
    – Institutul de Cercetări şi Modernizări Energetice ICEMENERG
    – Trustul Energomontaj
    şi se aflau în faza de construcţie:
    – Trustul Energoutilaj
    – Intreprinderea Energoreparaţii
    Planurile de dezvoltare care se întindeau până în 1985 nu au mai fost niciodată duse la bun sfârşit.

  • Cristian Ioan

    @Cornel,
    Nu am zis ca nu avea conectivitate!
    Dar tocmai ca la Unirii trebuia facut CEVA inainte de a se distruge toate acele trasee de care zici. Ai uitat de autobuzul 34 (din 1977 devenit 134)ce venea din sud de pe Vacaresti si mergea pe la Universitate, Romana si Victoriei pina pe 1 Mai, cu capatul la Piata Chibrit …
    @ CDM,
    Foarte bune punctat cu platforma energetica!
    Era o zona industriala importanta, ce merita o legatura de metrou.
    CET Sud functioneaza si acum, dar nu mai are nici pe departe asa de multi angajati …

  • Cand faceam noi articole in trei, comentariile legate de afirmatiile mele legate de metroul de Drumu Taberei la suprafata (de la un capat la altul) erau aspre. Nu ale voastre neaparat ci a celor care aveau fixatia ca metroul nu poate fi decat in subteran. De mult clocesc un alt articol cu metroul dar mereua am avut altceva si n-am avut vlaga sa ma pun pe adunat datele si ideile. Dar tot o sa o fac.

  • Cristian Ioan

    @adrian,
    Spor la coacere!
    Am fost la Berlin si am vazut ca S-bahn si U-bahn flosesc acelasi tip de tren, indiferent dca merge pe dedesubt, prin deblee (“vai”) speciale sau pe desupra strazii. Nu, nu este obligatoriu ca metroul sa fie in subtera! Dar trebuie asigurata cumva separarea – in fiecare dimineata iau tramvaiul 41 de la 1Mai pina la pita scanteii, si simt foarte acut diferenta dintre linia “protejata” de pe Turda si portiunea fara separatori, mereu blocata de autiturismele ce intra pe sina de tramvai …

  • hm

    (da, am uitat de 134, îmi plăcea maşina asta şi era foarte folositoare!)
    Da! Nu m-am gîndit cît de importantă era platforma de la CET Vitan.

    Tare aş vrea să “continuăm” cu metroul – şi pe alte subiecte legate de transportul deştept.

    Ce să mai zici de alte porţiuni blagoslovite de linii de tramvai peste care se urcă maşinile! Cea de la Piaţa Rahova, apoi bd. Regina Maria. Şi să nu uit de blestemăţia de la APACA…

  • Freesys

    M.Bravu ramane in continuare statia cu cea mai ilogica pozitionare, n-am inteles nicioadata de ce nu a fost “urcata” la intersectia M.Bravu x C.Vitan.

  • hm

    S-a socotit prea aproape de Dristor, cred. Iar pe colţ la Abator iar n-a mers, probabil că au preferat să îndulcească curba.

  • Ando

    Rămâne nedesluşit cum s-a ales-şi s-a impus- varianta total “acoperită” deşi-aparent,dpdv economic pare mai costisitoare…

  • @Cristian Ioan, daca ai urmarit subiectele noastre – HM, Popescu si cu mine – despre metroul din Drumu Taberei ai vazut ca era vorba despre un metrou aerian, de tipul celor din Chicago, Paris sau New York. Deci perfect separat, cu acces controlat si cu functie urbana de supra traversari la intersectii mai complicate. La mine pe blog, sub eticheta “metrou”. Sau la orice Google cu cautarea “metrou de drumu taberei”, printre imagini rasare o schema de la mine.

  • Dragos B

    @Ando Poate pt ca e mai putin expusa in caz de razboi. Cine stie la ce se gandea/astepta Ceausescu…

  • Eram si mai tineri 🙂

  • Cristian Ioan

    Tren suspendat pentru Drumul taberei?
    Impactul estetic nu ar fi placut, dar desigur ca se realiza considerabil mai repede si mai ieftin!
    Insa de ce nu s-a INCERCAT solutia asta nicaieri in tara?
    in afara de Capitala, sunt orase mari ce au prpblem de trafic, un metrou poate nu se justifica, dar un “tramvai suspendat”, da!
    De ce nu s-a facut?
    Nu inteleg cum functioneaza metroul parizian cu roti de cauciuc!
    In primul rand, incepind cu primul vagonet de mina, se utilizeza SINE pentru a reduce frecare, si deci efortul de tractiune necesar.
    Apoi, ar trebui sa aiba doi captator, ca troleibuzul, daca nu mai exista sina metalica utilizata pentru alimentarea cu energie electrica …

  • Impactul estetic nu ar fi placut judecat dupa ce? Vreau sa spun ca neexistand nicio incercare si nicio simulare serioasa (in afara de incercarea rapida a lui Andrei pe schema propusa de mine) cum putem sa facem o asemenea judecata de valoare !? Parca o aud pe fiica-mea spunand ca nu-i place nu stiu ce mancare ea nici macar nevrand sa guste …
    Vad ca la Paris exista viaducte in acest sens care nu numai ca nu supara estetic dar pe care eu am si stat sa le fotografiez …
    Functionarea metroului cu pneuri:
    http://fr.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9tro_sur_pneumatiques sau aici: http://emdx.org/rail/metro/principe.php
    Reteaua de metrou la Montreal functioneaza integral in sistemul respectiv.

  • Cristian Ioan

    @Adrian,
    Dupa ce se vede!
    Unde pot sa pun pozele?
    Chiar azi am dat de un film facut la Berlin in 1992, se vede linia trenului suspendat si “gara”, o constructie metalica de culoare inchisa, foarte vizbila!
    Si eu am stat sa o fotografiez, nu pt ca o consideram frumoasa, ci pt ca era categoric ceva INEDIT!

  • hm

    Pozele, de ce nu?, mie – şi facem o completare la articol!

  • Cristian Ioan

    In articolele citate spune ca tehnologia pe cauciucuri a fost mai mult un experiment, o faza tranzitorie:
    “la technologie pneumatique ne sera pas nécessairement retenue pour les futures lignes de métro, notamment à cause de sa consommation énergétique élevée”

  • Ando

    Acum doi ani, la Caen am văzut aşa ceva:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Caen_Guided_Light_Transit

    Mă oftic că nu l-am fotografiat 🙁

    Părerea mea este că, indiferent de soluţia constructivă (subteran, suspendat etc)avantajul unui astfel gen de transport constă în linia proprie de deplasare care-i dă posibilitatea să dezvolte viteze mult mai mari decât a mijloacelor clasice (tramvai, autobuz, troileibuz)care sunt permanent stânjenite de traficul auto,se blochează în intersecţii etc.

  • Cristian Ioan

    @Ando,
    categoric da!
    Cum am spus, la tramvaiul 41 se vede foarte bine acest lucru – azi dimineat la 7:48 travaiele erau literalmente unul dupa altul, dar cum ies din zona “protejata”, sunt blcoate in traficul general, iar avantajul de viteza dispare. La fel la mine in Calea Vitan, linaia de tramvai este protejata cu borduri, dar numai de la Posta pina la intersectia cu Mihai Bravu, interesctie unde tramvaiul are nevoie de 2-3 schimbari de semafor ca sa treaca! Iar statiile de tramvai cu sua fara refugiu determina alte blocaje in trafic, daca vehicolul pt transport public ar avea cale separata, oricare ar fi aceasta, desigur ca va fi mult mai bine!!!

  • hm

    Păi nu vedeţi, domnilor, care e, de fapt, sursa problemei?
    TRAMVAIUL!
    Păi nu degeaba minţi luminate din Constanţa ori Braşov l-au desfiinţat!!!!

  • Anastasiu

    E cam tardiv sa ne apucam, cred, de asimilarea inca unui mijloc de transport in Bucuresti. Avem destule, putem continua decent cu solutiile deja aplicate…

  • Cristian Ioan

    @Atanasiu,
    cam tardiv, da, dar inutil nu!
    Avem destule – dar ce spuneam eu referitor la tramvaiul 41?
    Nu este nevoie de mai multe vehicule, problema este ca cele existente NU AU PE UNDE SA CIRCULE!
    Metroul reprezinta o solutie radicala, insa este costisitoare iar lucrarile avanseaza greu.
    De aceea a aparut, la mai multe persoane, idee trenului suspendat.
    Imaginile mele de la Berlin atesta ca acest tren urban are impact vizual nu totdeauna pozitiv, dar FUNCTIONEAZA, isi indeplineste menirea de transport public eficient …

  • Andrei

    @Ando- “Părerea mea este că, indiferent de soluţia constructivă (subteran, suspendat etc)avantajul unui astfel gen de transport constă în linia proprie de deplasare care-i dă posibilitatea să dezvolte viteze mult mai mari decât a mijloacelor clasice (tramvai, autobuz, troileibuz)care sunt permanent stânjenite de traficul auto,se blochează în intersecţii etc.”
    Acest avantaj al drumului propriu, se poate conferi si mijloacelor clasice, unicul lucru necesar consta in nevoia de “secesionare” a unei benzi pe sens din carosabil, lucrul la care nu vor merge primarii(implica masura nepopulara intre popultia care circula cu masina). Solutia e foarte simpla, eficienta, si mult mai ieftina fata de ceva suprateran si mai ales subteran. Si ea consta in faptul ca e nevoie de seprat de trafic niste benzi, sau cu ceva fizic (gard gen linia 41) sau cu un sistem CCTV(aplicat deasupra benzilor, compus din multe camere (intri pe banda -> poza -> amenda acasa), acest sistem se foloseste in Londra si mai nou in Moscova. Oricarui mijloc de transport daca ii oferi o asemnea solutie, devine foarte eficient, nu conteaza daca e un tramvai nou Alstom sau o Tatra de 40 de ani, sau daca e un Citaro sau un ROCAR, toate aceste vehicule ar circula regulat si rapid. Si linia 41 e o dovada cunoscuta de toti, chiar si fara semaforizare “inteligenta”(dedicata), tramviele circula la intervale comparabile cu metroul M2, ce s-ar intampla daca acestei linii i s-ar oferi acel sistem de semaforizare “inteligenta”, daca s-ar cumpara niste tramvaie noi ca in Budapesta(de 50m)? Dar ce ar incurca segregarea liniei 1 fata de trafic si cum s-ar circula pe 330 si 335 daca si ele ar putea sa circule pe acea cale(linia 1)?

    @hm – “Tare aş vrea să “continuăm” cu metroul – şi pe alte subiecte legate de transportul deştept.”
    Sper ca nu categorizezi ca transport destept doar metroul subteran si cel suprateran, eu personal nu vad aici nimic destept, mai comode, mai eficiente (dpvd capacitatii de transport),mai scumpe DA, in rest dupa mine mijloace destepte sunt sistemele terane(clasice) ce reusesc sa transporte cantitati asemanatoare cu retelele de metrou, aidca sistemele de BRT si LRT.

  • florin

    In general metroul a fost construit in ideea de a facilita accesul la marile platforme industriale.Odata cu desfiintarea acestor platforme,unele linii par a nu avea nici un rost.Spre exemplu Gara de Nord-Straulesti a fost construita pt. a deservi zona industriala Grivita Rosie si intreprinderile Dacia,Marmura si Laromet.Astazi,din punct de vedere al densitatii populatiei si a faptului ca ultimile trei intrep. au fost desfiintate(fizic),aceasta linie ar fi fost mai utila pe sub Bdul 1Mai(Mihalache)decat pe sub Calea Grivitei.Probabil ca dupa construirea mallului Victoria City Center in locul fostei I.T.Dacia,magistrala 4 va fi ceva mai animata decat este acum desi,decat 4 lei la metrou mai bine un blat pe RATB,”ca controlorii ie baieti de treaba”.
    Bun sau rau,util sau mai putin util,la suprafata sau in subteran,metroul ramane cel mai rapid mijloc de transport in comun.
    Ce ar fi fost sa nu fie!?

  • hm

    Mă gîndeam eu că te agăţăm iar, Andrei!
    Sînt fix în ideea ta cînd zic “deştept” – nu trebuie să fie nici scump, nici revoluţionar, nici ultra modern şi confortabil. Tre’ să fie doar atît, fir-ar să fie: EFICIENT.

  • Ando

    @Andrei:ai dreptate cu banda separată-soluţia ar fi deosebit de eficientă şi investiţiile mici; dar “banda” dedicată autobuzelor este,aşa cum spuneai,una din veşnicele promisiuni electorale făcute de candidaţii la primărie… deşi o analiză pe criteriul popularităţii ar fi, zic eu, net în favoarea ei.
    La Lisabona,de exemplu,acolo unde s-a putut-adică pe marile bulevarde-există această bandă pentru autobuze şi taxi-uri; amenda pentru intrarea pe această banda era(în 2008)de 140 euro.

  • Andrei

    Precum ai aflat, se pare ca problema sa pornit din punctul mort,cu banda de pe splai, cica o fi planuri de extindere pe tot splaiul. Insa nu imi place cum o fac, intrarile daca nu sunt pazite de politie sau camere, benzile po fi folosite de trafic. Nu imi place ca benzile sunt pe banda din dreapta si nu pe partea stanga(cum ar fi la tramvai), de ce? Din cauza ca banda pe partea dreapta adeseori se intmpla sa fie iesirile drumurilor secundare, sau accese auto spre niste curti, la fiecare e necesar un spatiu lipsa de stalpi(pe unde pot intra/iesi diferiti bizoni pe banda TP) + in cazul in care vehicolul iese din curte, iar benzile de trafic sunt aglomerate, el va trebui sa stea pe banda de TP sa astepte momentul cand poate sa se inscrie(iar pana atunci va bloca banda de TP) + in cazul in care linia face dreapta (ex.335 de pe Stefan cel Mare spre C.Dorobanti), curba se poate aborda cu o viteza mai mare + pe stanga ar trebui sa fie banda pentru biciclete.
    Iar in cazul in care pe aceesi artera circula si tramviul si autobuzul, de ce tramvaiul poate sa circule pe centru si autobuzul nu poate?

  • hm

    am aflat, dar nu am trecut să văd dacă – şi cum – se menţine liberă banda dedicată.

Leave a Reply to Cristian Ioan Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>