despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

7 maşini vechi – XXXVIII

Iată-ne la un nou episod, pe care-l începem cu o jucărie pentru bărbaţi:

…pentru acei bărbaţi care vor să se joace, ca să zic aşa. E un MG – un MG B GT, pe care-l avem de la Constantin Gheorghe – cred că l-a pozat cu camera cea nouă 😉

BGT-ul a apărut în anii ’60 şi s-a fabricat – cu îmbunătăţirile inerente – pînă-nspre anii ’80. Ce să zic? O jucărie. Se pricep englezii la chestii de-astea.

… la fel de bine cum se pricep la chestii terne şi neinspirate – cum ar fi Roverul de mai jos:

seria asta 200 este o adaptare a Hondei Ballade, făcută în anii ’80. Cînd nu le iese, nu le iese!

Facem şi azi încă un pas în afara ţării, cu ajutorul lui Adrian Crăciunescu, care ne trimite un camionel pastelat de la Chişinău:

Să-i zic aşa, e Buceagul sovietic – Zil-ul 131. A apărut devreme, în anii ’60, şi s-a fabricat… naiba ştie! – poate s-o mai fabrica şi acum. Oricum, la un moment dat, cabina i-a fost redesenată şi făcută mult mai pătrăţoasă; dintr-astea mai noi au venit şi pe aici, după Revoluţie, dar se vede treaba că n-au rezistat aşa cum am sperat noi.

Urmează o camionetă sovietică, un IJ:

IJ-ul îl avem de la Ando. „IJ“ e ditamai fabrica; face motociclete (aţi uitat de Ijurile cu ataş?), maşini şi – fireşte – kalaşnikoave. Trebuşoara asta se petrece la fabrica din oraşul Ijevsk, unde, în anii ’60, s-a asimilat şi producţia Moskviciului 408.

Ca să vedem şi originalul, iată şi un Moskvici. Este un 1500; indicativul sub care seria 2140 s-a exportat şi la noi. 1500-le vine din 412, şi 412-le vine din 408. Le-avem şi noi pozate, în serialul nostru – să le căutaţi la sfîrşit, în lista episoadelor. Fabrica unde s-a produs Moskvici s-a numit MZMA şi apoi AZLK – pentru industria sovietică erau la mare preţ acronimele…

După Război, ne-am apucat să vedem cum se fac autobuzele. După ce ne delectăm cu această frîntură „din presa vremii“ – mai precis, din 23 Iulie 1955, ne aducem aminte de autobuzele TV, din care azi nu mai trăieşte nici unul, probabil. La sfîrşitul anilor ’60 am căutat nişte autobuze străine bune, pe care să le fabricăm sub licenţă – şi am ales MAN-urile.

ROMAN-ul 111 a fost autobuzul cu care s-a identificat RATA de-a lungul anilor ’70 şi ’80. Un autobuz care ţinea destul de bine la tăvăleală şi care gonea repede – împins de puternicele motoare RABA – între oraşele ţării. Azi le mai vedem prin parcurile auto ale Armatei. Originalul – MAN 535 – are, parcă, un plus de eleganţă; iată unul păstrat bine şi folosit de Castel Film şi azi; cică ar fi făcut parte din flota auto „a lui Ceuşescu“:

Tot din MAN, desigur, s-au tras şi camioanele noastre. Eu zic că am ales bine camioanele pe care să le producem; păcat că le-am produs prost…

… problema noastră a fost – nu o dată – faptul că nu ştiam cînd să trecem mai departe. Încercînd – în anii ’80 – să construim autocare, n-am reuşit decît să facem nişte autobuze mai comode. Din încercările acelor ani, nu mai există – azi – nici un autocar Rocar; însă designul bocciu a fost păstrat şi asimilat 111-lui care s-a produs pînă prin anii ’90:

Mercedes-Benz, în tot acest timp, trecuse de mult la seria O303 – iată cît de elegant reuşea să fie urmaşul O302-ului – cel care la noi a venit prin filiera Irannational:

(apropo, proprietarul autocarului fotografiat aici tot de Ando a mai cumpărat un Irannational şi-l recondiţionează şi pe acela – bravo lui, de o sută de ori Bravo!)

Boemul a fotografiat un Ford a cărui faţă e tare ciudată şi nu se potriveşte neam cu celelalte Granade. Nu m-am prins de unde vine botul ăsta, dar – altimterea – maşina nu arată deloc rău!

Ţineţi minte cum, data trecută, încheieam cu pozele primite din vacanţa lui Adrian din Croaţia? La fel facem şi azi; şi vedem o sîrbească autentică:

Sîrbii n-au stat prea mult să aleagă; italienii erau la un pas-colea, aşa că au fabricat Fiaturi sub licenţă o groază de vreme; Zastava le zicea. Yugo Koral a fost o maşinuţă cu care, prin anii ’80, au încercat chiar şi oceanul cu degetul – au dat cîteva chiar prin Statele Unite. La noi n-au prea ajuns, dar nu cred că luăm asta chiar ca o mare pagubă.

Azi sîrbii s-au lăsat de Yugo şi fac Fiaturi-Fiaturi.

(lista completă a episoadelor şi a maşinilor publicate – aici)

Dacă aveţi întrebări despre unele dintre maşinile publicate, vă stăm la dispoziţie.

19 comments to 7 maşini vechi – XXXVIII

Leave a Reply to hm Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>