despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

Pericolul de la Podul Constanţa

Pe 24 Decembrie se împlinesc 75 de ani de cînd s-a inaugurat pasajul pe care-l cunoaştem ca „Podul Constanţa”. O lucrare utilă şi elegantă, care a ajutat mult ieşirea înspre Bucureştii-Noi şi Chitila. O lucrare care, în 1938, venea oarecum la pachet cu pasajul de la Gara Băneasa (acela care a fost refăcut nefericit şi anonim prin 2007).  Spre deosebire de pasajul peste D.N. 1, care a prevăzut de la început o şosea largă, cu loc suficient pentru trei benzi pe sens şi trotuare generoase, acest pasaj – mai modest – are doar două benzi mai înguste şi ceva loc să se strecoare un pieton – dac-o avea curaj să se lase şters de maşinile care gonesc. Desigur, mai trece şi tramvaiul pe aici…

„Podul Constanţa” s-a construit – dacă vă vine a crede – în cinci luni. Pe deasupra era suficient loc pentru şapte linii de cale ferată; azi sînt doar cinci, din care două pentru circulaţia curentă pe linia Bucureşti-Constanţa şi una pentru manevre; celelalte sînt cam nefolosite.

După 75 de ani, Podul Constanţa arată tare urît; şi nu e vorba doar de felul în care arată. Crăpături, bucăţi mari de tencuială care stau să cadă – te întrebi cît mai rezistă. Îţi doreşti să treci cît mai repede pe aici; şi să nu treacă vreun ultim tren pe deasupra, care să-i dea lovitura de graţie.

Ce trebuie să mai aşteptăm? Să se prăbuşească de tot?

Datele istorice le avem din „Bucureştii în date şi întîmplări” de Radu Olteanu. Articolul e scris în urma unei informaţii venite de la cititori. Mulţumim!

21 comments to Pericolul de la Podul Constanţa

  • Anastasiu

    Nu imi aduc aminte cand si DACA a fost reparat ori consolidat. Nici cand s-a lucrat la metrou.
    Ceva trebuie facut! Sunt convins ca structura rezista, dar desprinderile de bucati masive de tencuiala sunt periculoase!!

  • hm

    nici eu nu-mi aduc aminte să-l fi văzut în reparaţii – asta în ultimii 25 de ani. Înainte de asta, nu bag mîna-n foc.

  • Podul ConstantEI. Pentru ca deserveste derivatia liniilor CF ce conduc prin Baneasa la Constanta. Mie mi se pare un pericol blocul ala prost amplasat si care dn fericire nu cred ca e prea ocupat. Caci accesul la el e fortat mereu chiar in gura de iesire din subtraversarea podul CF inspre Bucurestii Noi.

  • Amiral Snagov

    Pasajul a fost construit cu linia de tramvai sau aceasta a aparut ulterior? Multumesc 🙂

  • hm

    Podu’ Constanţa, că aşa-l ştie tot omu’…
    Blocul ăla pare genul în care seara dezvoltatorul mai aprinde cîte un bec ca să nu pară pustiu 😉

    Înainte de construirea pasajului, tramvaiul care venea dinspre oraş (pe Griviţa) ştiu că întorcea înainte de şină, pe la strada Carpaţi-pe-undeva. Dar era şi o altă linie care, de dincolo de şină, mergea în Bucureştii-Noi. Probabil că pasajul a fost gîndit de la bun început ca aceste liniii să se unească. Depoul Bucureştii-Noi s-a construit sigur după Război.

  • florin

    Podul nu a fost reparat(serios)decat o singura data prin anii ’80 daca imi aduc aminte.Putina lume isi aduce aminte ca pe peretii de sub tablier era cate un basorelief cu un luptator antic ce era intr-un car de lupta si cu o faclie in mana.Unii ziceau ca este zeul Apollo.Basoreliefurile s-au degradat si au fost demontate.O lucrare importanta a fost refacerea sistemului de drenaj,care a dus la eliminarea imenselor lacuri ce se formau cand ploua mai puternic sau mai indelungat.Pe drumul spre si dinspre oras,Podul Constanta,era un punct nodal al calatoriei;treceai de el erai scapat.De cate ori nu am trecut peste liniile de tren fiindca ba era inundat ba se rupsese un cablu de la troleu sau tramvai…..Amintiri.
    In poza no.8 in locul unde este acea cutie cu afisul pe ea,se gasea ghereta macagiului care manevra acul functie de tramvaiul care venea de sub pod,dinspre oras.De multe ori inscriptia “FARA MACAGIU” baga in sperieti atat publicul calator cat si vatmanul.
    Blocul de langa linia de tren este gol,nu cred ca sunt mai mult de 10-15(poate chiar mai putine) apartamente ocupate.Cel putin asa se vede seara.
    O observatie:podul este mai degradat pe partea pe unde trece metroul.

  • hm

    a fost construit frumos, inseamna! Nu am prins defel basoreliefurile. Le tin minte vag si pe cele de la podul de la Miorita. Imi aduc aminte cu dupa 90, s-a asfaltat sanatos DN1 (un strat de vreo 15 centimetri) si in primele zile camioanele mai inalte ramaneau intepenite! S-a razuit imediat asfaltul cel nou 🙂
    Alt pasaj care se inunda intr-o veselie era cel de la Jiului, dar care era si nou, in comparatie cu acestea de dinainte de Razboi!

    Asa e, pe partea cu metroul sunt cele mai mari fisuri…

  • Ando

    Intr-un articol din “România Liberă” – 31 august…1972, se pomenea- pe lângă construirea viitorului pasaj Jiului-Scânteia şi despre “lărgirea -3 benzi de circulaţie pe sens- a actualului pasaj Podul Constanţa”!
    Chiar m-am întrebat, mereu, de ce a fost apoi neglijată- atunci-lărgirea acestui pasaj, având în vedere dezvoltarea rapidă a zonei Bucureştii Noi-Pajura-şos.Chitilei plus ieşirile din oraş.

    Acum, nicio şansă 🙁

  • florin

    Ai dreptate Ando,se preconizase largirea podului.Din cate se zvonea ea a fost sistata datorita faptului ca nou infiintatul Sector Agricol Ilfov,ar fi inglobat toata zona aflata la nord de calea ferata ce ducea la Constanta,deci si sos.Chitilei,bdul Bucurestii Noi,Pajura,Damaroaia,Straulesti,urmand ca problema sa fie abordata de cele doua administratii.A venit apoi metroul care a impus pastrarea configuratiei podului si a mai venit si revolutia care nu a mai impus nimic dar,dupa care nici nu s-a mai facut nimic.

  • Pe partea cu metroul l-or fi avariat săpăturile… oricum, pe sub pod e şi o magistrală de apă, că în aia s-a blocat construcţia metroului în 1989. Bine, dacă Revoluţia avea loc în iunie 1990 în loc de decembrie 1989 săpau şi bucata aia.
    Nu ştiu ce pieton ar avea curaj să treacă prin pasaj… de obicei pietonii trec pe sus.

  • hm

    Nu mai ştiu cum era proiectul SAI-ului, dar aia mai lipsea, să ia şi cartierele astea. Înainte, a fost o vreme în care pînă şi cei din Otopeni îşi făceau buletinul în Bucureşti.

    Nu m-aş băga prin pasajul ăla ca pieton, să mă pici cu ceară.

  • M-am băgat ca biciclist de câteva ori… după ultima reasfaltare, a rămas ditamai gropanul pe sensul spre Clăbucet, pe care l-am luat la vreo 40 la oră, de am crezut că rup bicla în două. Câteva zile mai târziu am descoperit că roata spate era uşor descentrată din spiţe. M-am programat la service pentru lunea asta. Sâmbătă m-a lovit o maşină şi am avut nevoie de o jantă nouă (pe banii ăluia, evident), deci n-am mai centrat nimic.

  • hm

    pai de-aia şi ai viteza maximă limitată la 40 pe acolo…

  • GEORGE

    Stiti cumva daca este vre-un drum de acces peste pod? Chiar daca traversezi calea ferata..Ma intereseaza daca poti ajunge macar la calea ferata si dincolo de ea..Circul cu bicicleta si imi e groaza sa o mai iau pe sub pod, de abia ai loc pe langa masini…Vroiam sa stiu daca a circulat cineva pe sus..

  • hm

    trebuie să traversezi şinele cu bicla în cîrcă; pînă la şine ajungi relativ bine. E o bretea pe partea stîngă (dinspre Griviţei) şi pe partea dreaptă (înspre Bucureştii-Noi)

  • Podul Constanţa s-a degradat în timpul lucrărilor la Metrou, între 1988-2004, datorită trecerii a sute de utilaje pentru care era neîncăpător. Acele lucrări la metrou, despre care Ceaşcă pretindea că se vor termina la sfârşitul lui 1991, au trenat 15 ani, timp în care Calea Griviţei şi Bucureştii Noi arătau ca după bombardament.

  • Eduard

    OPRESCU- MINCINOS!!! Ce fac deputatii alesi pe colegiile 1 si 4 ? Dar senatorul de Bucuresti Colegiul 1 ? Semneaza statul de plata doar ?
    Vinovati suntem si noi cei care locuim in zonele adiacente pentru ca nu declansam proteste. Inhalam gaze si mult praf, induram aglomeratie si timp pierdut inutil cu tranzitul zonei.
    Bine ca exista intelegere pentru ,,dezvoltatorii,, din zona care ridica pe 250 m.p. blocotetze fara parcari la subsol aglomerand stradutele si contribuind la inmultirea numarului de auto care tranziteaza Podul Constanta… Asa dispar si cei cativa pomi care se aflau in respectivele curti pana sa defriseze in vederea construirii smecherii reuniti sub acoperirea ,,bisericilor,, precum cea din Bd Laminorului unde au ocupat 100/% spatiul dar si , in mod abuziv o suprafata imensa pe care au asfaltat-o FARA AUTORIZATIE distrugand spatiul verde .
    Daca sunteti macar inca 7 -20 interesati sa constituim un grup de initiativa va rog sa va exprimati opinia si sa demaram

  • Luminita

    Buna ziua,

    Dl.Eduard, cred ca sunt multi interesati. Luati dvs. initiativa in vederea formarii acestui grup. Este scandalos faptul ca in aceasta zona nu s-a facut nimic de atatia ani. Cei de la Primaria sector 1 s-au ocupat numai de zona centrala a Bucurestiului. Astept raspuns.

  • Cristian

    Dle. Eduard, daca mai sunteti interesat nu ar fi rau sa discutam despre proiectul de sistematizare a zonei pasajului Constanta. Acest proiect este deja pe agenda candidatului USB la Primaria Sector 1.

  • george-roberto Ciocoreanu

    Am cautat un astfel de articol abia acum, in 2016. Traficul rutier pe sub calea ferata este un dezastru. Cum poate gandi cineva ca din Grivita si Mihalache, respectiv Chitilei si Buc. Noi cu 4-5 benzi de circulatie poate prelua traficul pasajul cu numai 1-2 benzi? Se asteapta zeci de minute in trafic avansarea in ritm de melc tranzitarea zonei. E bine ca sunt si cateva benzinarii, cine stie? E nevoie urgent de un pasaj SUPRATERAN peste calea ferata cu cate trei benzi pe sens si la mijloc tramvaiul sau sa ramana tramvaiul pe dedesubt. Proiectul, finantarea si lucrarile ar trebui avute in vedere cat mai urgent, altfel toata zona va fi blocata ca acum atat dimineta cat si seara ore in sir, cu nervi si poluare. Am conceput deja o schita pe hartie. Daca cineva de la Primaria Generala are nevoie o pot lasa pentru studiu. Deja am vorbit cu mai multe persoane care stau in zona respectiva si mi-au spus ca e ff stresant ca zilnic sa stai in trafic atat timp, cat ai putea face altceva.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>