despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

7 maşini vechi – XLI

Parcă niciodată vreo maşină ieşită din mîna omului a fost mai frumoasă şi mai armonioasă în simplitatea ei pătrăţoasă. E vorba despre Fiatul 125, apărut în 1967 – se bate cu orice maşină din lume: totul, la el, e acolo unde trebuie să fie şi cum trebuie să fie – zici că nu de italieni e făcut.

125-ul e o raritate în zilele noastre; nici sub formă de epavă nu-l mai întîlneşti.

Peste timp, istoria începută în anii ’60 cu modelele 124 şi 125 urma să se termine, odată cu oprirea din fabricaţie a modelelor preluate de sovietici – celebrele Lăzi. După Samara şi alte încercări, ruşii au ajuns să fabrice, în anii 2000, acest model – 112. Habar n-am de ce cineva şi-ar fi cumpărat o maşină dintr-asta:

Iată şi o maşină adevărată, însă. E un Quattro, acel Quattro, acel celebru Audi Quattro:

A apărut în anul 1980.

Să vedem încă un Taunus 20M, de data asta un coupe – nu arată rău deloc Fordul ăsta, nu?

La începutul anilor ’80 suedezii au căutat să înlocuiască seria 200 cu altceva – şi aşa au venit pe lume Volvo-urile 740 şi 760:

Văzîndu-le doar, nu te făceau să le iubeşti, nicidecum. Arătau a maşină americană – aşa cum se purtau ele pe-atunci. Trebuia să te sui într-unul ca să-ţi meargă la suflet… Merg şi acum, deşi-s destul de puţine rămase. Ando a avut noroc, găsindu-l.

Cîţiva ani mai încolo, şi „compacta” serie 300 se înnoia, cu 400 – fără să aducă nici ea vreun cîştig la capitolul frumuseţe:

O altă maşină care mi-a confirmat că anii ’80 au produs multe coşmaruri estetice e şi cea de mai jos:

Este a treia generaţie a Passatului. Da – ştiu că VW nu a făcut o maşină deloc proastă, însă de plăcut, nu mi-a plăcut nici atunci, nici acum…

… Dar maşinile cu care-nchei episodul mi-au plăcut; sigur că da!

… cum să nu-ţi placă BMW-ul ăsta? Dacă visam la vreo maşină în anii ’80, păi asta era: 318-le, pe care-l vedeam, fireşte, mai mult pe la studenţii arabi – cel puţin la-nceput. Seria 3 – celebra „serie 3” – s-a lansat, oficial, în ’75. Ce talie, ce linie putea avea maşina asta…

Ca să vedem de unde se trage, trebuie să coborîm cîţiva ani în timp, şi să vedem cu se termina povestea despre care v-am mai spus – aceea cu „Neue Klasse”: anume cu bombiţa asta de 2002:

2002-ul e socotit, pe undeva, un soi de „serie 2”. În fine! Noi îl avem, desigur, de la Adrian, fotografiat în excursiile sale.

(lista completă a episoadelor şi a maşinilor publicate – aici)

Dacă aveţi întrebări despre unele dintre maşinile publicate, vă stăm la dispoziţie.

10 comments to 7 maşini vechi – XLI

  • florin

    Cu AUDIul ala Quattro m-ai facut sa simt ceva mortal aici,in regiunea fiintei mele!!!

  • hm

    eu tot poate sper sa gasesc si vreo lancie Delta.

  • Ando

    Totdeauna m-am întrebat cum au reuşit nemţii să asigure răcirea eficientă la modelul ăla de Passat.Când o văd aşa, fără grila frontala, mă iau fiorii.Chiar că urâtă maşină.

  • Freesys

    Acest Quattro nu e acel Quattro , e un simplu Audi 80 coupe, Quattro se deosebeşte de acesta prin mai multe elemente de design, cele mai vizibile fiind aripile mult mai umflate in partea inferioara , şi bineînţeles prin motorizare şi transmisie.
    HM nu te cred ! Passatul respectiv este cel mai frumos din serie, ce şoca la el pentru noi la momentul ăla era lipsa unei grile frontale, dar şi la Daewoo ne-am uitat urât prima dată la numarul spate aşezat pe spoiler şi nu între stopuri. Ca sa mai râdem puţin, îmi aduc aminte că în anii aia, după revoluţie mai circula o vorbă…, mare, citez: “să nu îţi iei niciodata maşina cu patru faruri, ca Dacia”.
    În calitate de fan BMW consider modelul 2002 o porcărie din toate punctele de vedere, practic este un frate-avorton al ursuleţului.

  • hm

    dacă nu-mi place, nu-mi place Passatul ăla, şi gata 😉

  • Fordul P5 Taunus 20m coupe unde se gaseste? ca il vad pe jenti, si ar merita sa-l vad in opera 😀

  • hm

    Deci! Din soseaua Chitilei, dupa ce intri pe ea dupa Podul Constanta, se fac niste strazi la stanga. Modestiei, Amintirii, Navigatiei, Minervei… Nu mai stiu pe care dintre ele l-am vazut! Dar partea buna este ca Fordul este vizibil din Sos. Chitilei, e la vreo 150-200 de metri.

  • Multumesc, l-am gasit si dupa plecarea zapezii.

  • Lada seria 110 (110 / 111 / 112) este o evoluţie a platformei de Opel Kadett (ca şi Daewoo Cielo).

    În varianta cu motor 16V se mişca foarte bine, avea o bună ţinută de drum (suspensie moale, se înclina puternic la curbele strânse, dar stătea foarte bine pe drum la 130-140 km/h) şi arăta destul de bine, în versiunea break – 111. Berlina 110 avea un fund ca o cutie.

    Ruşii aveau pentru piaţa lor internă un model cu 2.0SFI de la Opel (cod 21106), pocit însă de un kit aerodinamic desenat la beţie, după ce au amestecat berea cu vodca.

    Motivul pentru care nu a prins la noi e calitatea de rahat, fără nicio exagerare, a asamblării: după 2 ani de utilizare, bordul clănţănea din toate încheieturile, cureaua de distribuţie se rupsese o dată şi a fost nevoie de o reparaţie costisitoare a chiulasei, senzorul de la ventilator se stricase şi nu a putut fi înlocuit, aşa încât i-am montat până la urmă un buton de comandă, cam tot ce însemna instalaţie electrică mergea numai atunci când avea chef.

  • hm

    Nu’ș ce să zic… toți pe care i-am auzit că și-au luat în anii 90 mașini ex-sovietice se plîngeau de calitatea execrabilă.
    Țepe cu Lăzile post-1500, Moskviciurile Aleko, ZAZ-uri, Gazuri, chiar și camioanele acelea mai mici nu s-au uitat ușor…

Leave a Reply to hm Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>