despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

o să revină Buzeştiul la viaţă?

A trecut o lună de cînd şoferul bucureştean se bucură de lărăgămîntul noului ax nord-sud ce uneşte Victoriei de Virgiliu; asta nu înseamnă, din păcate, că restul cetăţenilor are vreun folos imediat.

E adevărat că de-a lungul străzilor Buzeşti şi Berzei nu era chiar o aglomeraţie de magazine, mici afaceri şi servicii prospere – cu mult înainte ca zona să fie închisă în vederea demolărilor erau zeci de spaţii comerciale goale, iar destule din cele care funcţionau se tîrau de pe o zi pe alta. E adevărat; dar adevărat este şi că şantierele şi închiderea traficului au pus cruce multor afaceri bune…

Am luat-o la picior, curios să văd ce a mai rămas în picioare după cei aproape patru ani în care locul a fost mort.

Am pornit de la intersecţia cu Ştirbey Vodă: prima clădire ce-ţi sare în ochi este aceea a fostului magazin de covoare Pronto Padimex – o clădire veche refurbishată. Ţineţi minte covoarele, carpetele şi preşurile scoase odinioară la vînzare şi atîrnate pe garduri, la stradă. Azi, aici, sînt nişte birouri.

Nu se întîmplă mai nimic pînă la intersecţia cu Berthelot, în afară de un butic şi de o farmacie care stă de ani de zile pe colţ; nu se întîmplă nimic nici mai departe, pînă la locul unde Abu-Bacri rezistă de ani de zile. De fapt, nu se întîmplă nimic pînă la giratoriul imens de la Mircea Vulcănescu, nici pe stînga, nici pe dreapta…

Majoritatea spaţiilor comerciale de aici – mai ales acelea cu profil de alimentaţie publică – sînt închise de peste un deceniu; e drept că sînt cîteva care au tras obloanele în istoria recentă. De pe partea demolată a străzii ducem lipsa unei covrigării bune, în special…

Giratoriul oferă o deschidere interesantă înspre Gară – o deschidere care pare folositoare; păcat că mai departe, în preajma Gării, traficul are tendinţa să se blocheze urît.

Mergînd mai departe, pe partea pieţei Matache, spaţiile goale – rămase în urma demolărilor – sînt largi; a rămas în funcţiune autogara de microbuze, cu toată ţigănia ei; pe partea de vizavi, doar magazinul de piese auto a rămas mereu deschis; în rest, pînă la semaforul de la bustul lui Haralambie Botescu toate spaţiile comerciale sînt moarte.

Aici – în zona asta – pare că lucrurile vor începe să se mişte, în viitor. Nu repede; fiindcă atunci cînd oamenii pierd deprinderea de a cumpăra, de a face un ocol pe undeva, de a se opri într-o staţie ca să ia un suc şi un pachet de ţigări, deprinderea asta se reface îngrozitor de greu. Nici tramvaiele nu mai opresc pe aici – şi asta contează; contează.

Şaormeria „La Matache” există şi azi – dar nu mai face nimic de luat în seamă. Nici ca mîncătorie nu mai este bine-văzută. Nu ştiu dacă-şi va reveni vreodată, tare-s sceptic.

Vizavi este, fireşte, un maidan urît care-ţi arată dosul meschin al Pieţei Matache – piaţă care nu o duce însă chiar atît de rău.

Ştiţi – nu Hala Matache însăşi dădea farmecul zonei, şi pierderea ei nu e nici o pagubă. Zona avea – da! – un şarm, un ceva al ei; dar era dat de îngustimea străzilor şi a trotuarelor, de gălăgia oamenilor, de încrucişarea tramvaielor, de gîtuirea traficului; astea s-au pierdut şi nu ştiu nici azi dacă îmi pare rău cu adevărat că s-au pierdut…

Intersecţia cu Calea Griviţei e „moartă”; văd însă că – cel puţin în aparenţă – înspre Gară atmosfera începe să fie un pic mai optimistă.

Mergînd înspre Polizu, vedem că nu se petrece încă nimic.

Zona este scoasă la lumină doar de activitatea unei şcoli particulare. În afară de garajele Radioului şi de o spălătorie, nu e altceva. Covrigăria – dacă n-aţi uitat de ea – nu se va mai deschide.

Pe partea de vizavi terenul este folosit ca parcare particulară – afacere care ar trebui să meargă bine de tot. Înainte de demolări, aveam aici – notabil – restaurantul turcesc Shark şi o frizerie ieftină, la care lumea stătea pe vremuri la coadă şi-n stradă…

La intersecţia cu Occidentului şi Polizu merge bine mîncarea „gătită” – multele clădiri de birouri din zona adiacentă trimit aici hoarde de oameni flămînzi la orele prînzului.

Mai departe, nu are rost să vă mai duc; intrăm în zona corporatistă, ne apropiem de Victoriei – zonă pe care-i bine s-o ocolim pe cît se poate, cînd sîntem cu maşina; nu strică, uneori, să ne băgăm pe strada Doctor Felix şi să ne căutăm scăparea pe aici. Păcat că segmentul ei de pînă-n Cuza este încă un dezastru:

Ce va fi aici, pe viitor? Nu ştiu. Se vor deschide, se vor re-deschide magazine, cum vor circula oamenii, care vor fi traseele şi interesele lor? Vom vedea, oameni buni.

11 comments to o să revină Buzeştiul la viaţă?

  • Ando

    O sa revina, o sa revina…nici nu s-a obisnuit inca toata lumea cu noua artera,a fost si vreme de iarna.
    Eu sunt optimist din punctul asta de vedere.

  • hm

    şi eu cred, m-am uitat la felul în care tramvaiele au fost re-adoptate de către călători… era nevoie de ele. Nu-s pline ca odinioară, dar încet-încet vor fi folosite mai mult.

  • Daca nu se vede nu inseamna ca nu se intampla. In urma cu mai mult de juma’ de an am fost solicitat sa fac studiul istoric care sa permita demolarea casei care nu se vede in foto cu nr (…627) dar apare in foto (…531) cu un banner pe ea. Cladirea e undeva din preajma lui 1890 si e pravalie tipica de colt. Se preconizeaza un P+4-6 acolo. Am refuzat desi mi s-a spus ca se poate lua in calcul pastrarea partiala.
    Si de fapt ce mai conteaza? Ca scopul nu era asta ci sa ajungem mai repede din piata Victoriei la Casa Poporului. Nu conteaza ca laPetromul de la Bd. Kogalniceanu nu poti sa treci spre Bersei din cauza masinilor parcate aiurea asa ca intotdeauna se blocheaza traficul la semaforul de la pod. Asa ca sper sa se darame blocurile de acolo ca sa se largeasca strada ca am vazut ca asa se rezolva urbanismul.

  • florin

    Eu cred ca zona isi va reveni.Santierul a fost cam “lung” si lumea inca nu s-a obisnuit cu zona.Cred ca zona insasi inca nu este gata,zonele goale fiind acum (probabil)in atentia “dezvoltatorilor imobiliari”.Daca se va lucra cu cap,Buzesti-Berzei poate deveni o artera comerciala serioasa,cu mare cautare avand in vedere apropierea de Gara de Nord.

  • hm

    contrazic pe oricine, strada asta nouă este grozavă, te duce de minune unde vrei chiar şi cu gîtuitura de la Vasile Pârvan cu tot.
    Acuma, pe şoferi i-am rezolvat, gata!

    Eu aştept… să văd. Restul.

    Vă dau însă o veste proastă: zona Gara de Nord e moartă din punct de vedere comercial de mult!!
    Nu mi-am dat seama decît zilele astea, cînd am fost „pe teren” să bat Buzeştiul.

  • florin

    In imaginea 17 se vede fatzada fostei vinarii de vis-a-vis de Hala Matache,locul unde s-au filmat secvente pt. filmul “Secretul lui Bachus”.

  • hm

    uite, asta nu stiam! Imi plac amanuntele astea!

  • Freesys

    E plina de curve Grivitei spre Dacia dupa lasarea serii.

  • Freesys

    Deci treaba ar merge, conteaza mult ce se vinde.

  • Zona e moartă… tocmai pentru că a fost rasă cu buldozerul. Înainte, după ce trecea buldozerul se construiau blocuri şi o dată la nu ştiu câte blocuri mai apărea câte un ,,complex comercial” cu alimentară, farmacie, loto-prono şi ce mai se considera necesar. Aici pur şi simplu s-a ras tot şi nu s-a mai făcut nimic, a rămas maidan.
    De aia şi zona Gării de Nord e moartă… n-ai ce să faci acolo, ai doar blocuri cu oameni care, ca în orice cartier, pleacă la muncă/şcoală pe la 7 – 7:30 şi se întorc după-amiază. În rest, Dumnezeu cu mila, cred că e mai multă lume în Piaţa Moghioroş decât în Gara de Nord.
    Dacă nu ar mai fi gara (tot voiau unii să o mute la Chitila, după modelul albanez), zona ar fi ca absolut orice cartier. Apropo de gară… primele trenuri pleacă în jur de 5 dimineaţa. Cu excepţia primului troleibuz de pe linia 62 (dacă ai noroc să ia călători pe traseul de acces, că uneori nu ia, deşi şoferul e obligat) nu ai cu ce să ajungi acolo. la fel seara… după 23 vin trenuri de la Cluj, Iaşi, Suceava, Craiova… şi vin full, iar călătorii se revarsă în maşinile galbene ale rechinilor de Ilfov, pentru că după 22:45 nu mai e niciun autobuz/troleibuz, mai sunt doar vreo 2 troleibuze spre vatra Luminoasă şi vreo 6 spre Drumul Taberei, toate pe retragere şi care, în ultima vreme, dau călătorii jos în intersecţia dinaintea gării, închid luminile şi pleacă goale la depou.

  • hm

    treaba cu accesul matinal şi nocturn e o porcărie de cînd lumea. De cînd mă ştiu am urît trenurile de mai devreme de 6 şi 10; la care era o chestie de noroc să ajungi la timp cu transportul public.

Leave a Reply to hm Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>