despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

cinci-şase

Săptămîna asta ne întoarcem în timp cu al doilea episod din „Civilizaţie publică” Ce mai puteai vedea pe strazile Bucurestiului anilor 70?

Asta se întîmpla în 2009; tot atunci apărea şi „Ultimii 20 de ani în Piaţa Unirii” – despre gloria apusă a acestui nod vital al Bucureştiului: Piata Unirii, una dintre cele mai aglomerate zone ale orasului, era pustie acum 20 de ani. Ceausescu distrusese tot. Inainte de construirea centrului civic, prin piata treceau vreo 8 linii de tramvai (7, 8, 12, 13, 14, 15, 23, 30, 32), 7 de troleibuz (73, 74, 76, 82, 83, 94, 95), aproape 20 linii de autobuz (103, 116, 117, 120, 131, 132, 135, 142, 144, 175, 181, 231, 232, 235, 275, 300, 313, 323, 331) si 7 linii de maxi-taxi (502, 511, 514, 515, 516, 517, 520). In 1989 niciun tramvai nu mai trecea prin Piata Unirii – sau ajungea in apropierea ei, iar cea mai apropiata statie de autobuz era la Parcul Carol, unde intorcea 232.

N-am găsit vreun articol demn de-aducere aminte din săptămîna asta a lunii Martie 2010; în schimb, un an mai tîrziu, apăreau „Parcările subterane” – Bucureştiul anilor 60-70 a fost gîndit să aibă cîteva parcări subterane.

În 2012, scriam şi „Martirii civismului” – pentru că luptînd contra mitocăniei, e aşa uşor s-ajungi înapoi la ea. Implicarea civică înseamnă şi bun-simţ, şi exemplu pozitiv, şi discreţie şi eficienţă – se pare c-am uitat lucrurile astea...

Aşa e căprarul de stradă. El a descoperit reţeta secretă a regilor asfaltului. Ştie cum să astupe gropile de pe carosabil – şi mai rău, chiar şi le astupă. Reţeta e următoarea:

  • se mătură strada
  • se adună praful şi gunoaiele în gropile din asfalt
  • se toarnă pe deasupra nişte ulei de motor ars (orice gospodar are un bidon pus deoparte)
  • peste ulei se presară nişte nisip…

7 comments to cinci-şase

  • florin

    Prin anii ’70 puteai vedea destule lucruri interesante pe strazile bucurestene.De exemplu ITB(RATBul de azi) avea niste camioane BUCEGI construite pt. reparatii la liniile de tram+troleu,care aveau un cos(in genul cuibului de ciori de pe navele cu panze)montat pe un stalp telescopic ce la randul lui se putea semiplia pe platforma din spatele cabinei.Tot atunci si hat pana prin anii ’90 puteau fi vazute masinile de la Intrep.Combustibilul mereu lasate pe spate si mergand shui pe strada.Si tot pe atunci lucratorii de la salubritate impingeau niste tumbaraie montate intre doua roti ca de trasura iar daca lucrai la ICAB se chema ca esti “cascador”.

  • hm

    erau asa misto Buceagurile alea alea ITB-ului..
    cat despre dotarile maturatorilor: http://www.simplybucharest.ro/?p=1205

  • Ando

    @florin: eu am prins instalaţia aia montată pe autocamioane Molotov ; treceau pe stradă şi verificau/schimbau becurile de pe stâlpi;când termina lucrul la un stălp, lucrătorul bătea cu patentul în balustrada coşului şi şoferul muta camionul la următorul stâlp.
    Ce ne mai holbam la operaţiune!
    Mai erau camioanele cu butelii de aragaz şi care, pe străzile cu caldarâm,scoteau un zgomot specific-mai ales când frânau…

  • florin

    @Ando-ai dreptate,parca si acum aud sunetul acela de teava infundata.Iar camioanele cu butelii ce sa mai zic,pur si simplu zgomotul era de nesuportat.

  • Anghimoft

    @florin & ando: utilajul descris de voi şi modul lui de folosire corespunde, în mare, realităţii. Denumirea oficială era “Utilaj cu coş telescopic pentru lucru la înălţime”. În limbajul curent i se spunea “telescop”.
    A fost de inspiraţie sovietică şi a supravieţuit până în anii ’80, montat pe diverse autocamioane, inclusiv Molotov. Era utilizat, în principal, pentru efectuarea lucrărilor la instalaţiile electrice de iluminat public şi se găseau în dotarea întreprinderilor de reţele electrice. Niciodată ITB nu a avut în dotare aşa ceva.Poate ocazional, când erau “înghesuiţi” cereau ajutor şi pentru anumite lucrări utilizau telescopul. Utilajul specific ITB a fost şi este platforma ridicătoare acţionată de un mecanism tip pantograf. Structura şi configuraţia instalaţiilor impune o libertate de mişcare mai mare a lucrătorilor pe care coşul nu o poate asigura. În rest….amintiri frumoase!

  • florin

    @Anghimoft-multumesc pt. precizari.Probabil ca la vremea respectiva l-am vazut lucrand pe la liniile de tram-troleu si de aceea am crezut ca este al ITB,el fiind de fapt al IREB.Utilajul l-am gasit pe un site rusesc cu tehnica auto si de constructii(www.techstory.ru)montat insa pe un ZIL(cred).

  • Anghimoft

    @florin:Foarte bun site-ul rusesc. Mulţumesc!

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>