despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

Transport public: incotro

E un articol lung, plin de intelepciune si miez – pentru ca m-am saturat sa comentez ideile si planurile Primarului despre infrastructura si transport.

Gindindu-ne ca toate planurile Primariei sint doar niste cirpeli, atita vreme cit nu iau in calcul dezvoltarea orasului pentru macar 20-30 de ani si nici macar dezvoltarea transportului public, inseamna ca o sa fim blocati in aceeasi situatie pentru multa vreme. Da, vom face pasaje – si vom bloca traficul construindu-le; da, vom sapa metrou – insa-l vom integra intr-o retea de transport public?

Dupa cum am zis, urmeaza un articol plin de intelepciune; sau cel putin lung. Hai sa vedem despre ce-i vorba:

 

Metrou

Inainte de toate, ar trebui sa avem un bilet comun pentru transportul de suprafata si cel subteran. Apoi, ar trebui sa circule macar o ora-n plus seara. Ar trebui amenajate toalete publice in statii; si mai ales – ar trebui construit un nou pasaj de legatura intre statiile de la Piata Unirii. Insa astea sint doar cirpeli; necesare – insa doar cirpeli.

Se vorbeste de noi magistrale

Se vorbeste ca prima va fi construita in Drumul Taberei; s-au incins discutii daca sa aiba statiile dese sau nu; s-au incins discutii despre cum se va face jonctiunea cu prima magistrala la Eroilor; dar ce cred eu despre metroul din Drumul Taberei?

Ca e o idee foarte buna. Dar ca trebuie, mai mult ca oricind, luata in seama dezvoltarea orasului. In 20 de ani Bucurestiul se va intinde si mai mult inspre Domnesti, Bolintin, Dragomiresti, Clinceni. Vor locui oameni, vor avea copii – copiii vor merge la scoala in oras; vor veni si se vor duce menajere, bone, paznici – intelegeti ce vreau sa zic. Poate ca atunci vom vrea sa dezvoltam o retea de trenuri suburbane – si cred c-ar fi bine sa ne gindim la o modalitate de a o interconecta cu noua reteaua de metrou.

Metroul din Drumul Taberei ar trebui sa ajunga, intr-o prima faza, la Universitate, ceea ce-nseamna ca va fi folosit de foarte multa lume; de aceea statiile ar trebui sa fie mari si mai ales, sa fie legate prin pasaje mari de cele ale celorlate magistrale cu care se intersecteaza.

S-a zis ca intr-o faza viitoare, metroul din Drumul Taberei va ajunge pina in Pantelimon – ceea ce e, iarasi, un lucru grozav. Cind – si daca – se va intimpla asta, va trebui luata in calcul posibila interconectare cu posibilele retele de transport inspre Cernica, Pantelimon, Branesti.

Un alt vis frumos e magistrala Rahova – Obor. Eu zic c-ar rezolva multe din problemele izolarii cartierului Rahova, si cu aceasta ocazie s-ar reface legatura Est-Vest prin (pe sub) Piata Unirii; sincer nu cred ca vreodata tramvaiele vor mai fi lasate sa traverseze zona Unirii. Cred ca magistrala asta ar putea fi, cindva, lungita inspre Europa si conectata cu o retea de transport inspre Stefanesti / Voluntari – Afumati.

Cred ca nu se va mai construi o magistrala Giurgiului – Gara de Nord (via Hasdeu, cu intersectie cu magistrala Drumul Taberei), cu toate ca utilitatea ei nu poate fi pusa la indoiala.

Cit despre posibila legatura cu Aeroportul Otopeni, atita vreme cit nu stim ce va fi: metrou, tren, tramvai de viteza, n-are rost sa ne batem capul. Oricum, ar trebui sa serveasca Aeroportul si zona comerciala Baneasa, si mai ales, orasul Otopeni. E mai important pentru Otopeni decit pentru Aeroport, as zice.

Vechile magistrale

Au fost gindite pentru a face fata unor fluxuri de muncitori impresionante cindva: IMGB, Pipera, Semanatoarea, 23 August/Republica. Pe moment, doar Pipera s-a reconvertit in zona de birouri si metroul o ajuta mult. Poate fi metroul actual imbunatatit?

Da, daca din Pipera s-ar prelungi inspre Pipera-Tunari; da, daca de la Militari-Industriilor s-ar prelungi inspre iesirea spre A1 si zona comerciala de acolo, cu viitoare legatura cu Chiajna/Dragomiresti, poate Bolintin; da, daca de la viitorul cap de linie Laromet se va gindi o legatura cu Mogosoaia – Buftea.

Ar merita deasemenea reabilitata actuala fundatura Republica-Pantelimon si convertita intr-o viitoare legatura cu Cernica/Pantelimon – Branesti, in ideea ca magistrala din Drumul Taberei nu va ajunge in Pantelimon. Constructia metroului pe sub soseaua Pantelimon va fi cea mai dificila, ea fiind ocolita de comunisti datorita adincimii mari la care trebuia sapat.

Legaturi intre magistrale

Iarasi o idee buna; de cite ori v-ati fi dorit sa mergeti direct de la Big Berceni la Mihai Bravu, fara sa schimbati la Piata Unirii, de exemplu?

Insa sa fim realisti: construirea in sine a magistralei din Drumul Taberei va fi un efort imens si probabil ca va canaliza toate resursele pe care le vom avea in urmatorii ani.

 

Tren urban si suburban

Exista un proiect care vrea convertirea vechilor linii industriale din oras in linii de tren urban. E frumos, insa nu cred ca e util. Liniile de tren industriale ramase se afla pe axa Militari – Razoare – Trafic Greu – Giurgiului, dublind o linie de metrou si linii de tramvai deja despartite de traficul rutier (Timisoara, Trafic Greu, chiar si Viilor-Giurgiului). In plus, vechea linie de tren merge prin dosul cartierelor si posibilelor zone de acces.

Idea buna ale proiectelor TER ar fi reabilitarea circulatiei spre Giurgiu (podul peste Arges de la Gradistea e inchis in urma inundatiilor din 2005); sa ne gindim si ca un posibil aeroport s-ar putea deschide inspre Jilava-Adunatii Copaceni.

Nu stiu daca infrastructura existenta merita folosita doar pentru ca e acolo; uitati-va la trenul ce leaga Gara de Nord de Aeroportul Otopeni: un proiect frumos, care insa nu foloseste nici celor din Otopeni, nici celor din Mogosoaia, nici celor din Chitila.

Trenul suburban ar trebui sa uneasca oraselele-satelit ale Bucurestiului de accesul la un nod de transport din Bucuresti; ar insemna sa vii cu trenul dinspre Buftea / Chitila si sa poti lua metroul de la Laromet / 1 Mai; sa vii dinspre Voluntari si sa iei metroul de la Pipera, sau de la Obor (sau de ce nu, Europa); sa vii dinspre Bragadiru si sa iei metroul din Alexandriei – si transbordarea sa se faca usor, sa nu ia mai mult de 5 minute.

 

Tramvai, troleibuz, autobuz

Am in continuare impresia ca Regia de Transport ar fi in stare sa ne duca de colo-colo cit de cit civilizat, daca traficul ar permite-o. Pina una-alta e imposibil sa te tii de un orar atita vreme cit nu stii daca traversarea unei intersectii iti ia 3 sau 15 minute; nici macar tramvaiul 41 nu scapa neafectat de ambuteiajele provocate in intersectii.

Tramvai

Liniile de tramvai sint un cosmar pentru soferi. Macazele si intersectiile sint intotdeauna denivelate si pline de gropi. Ce facem cu tramvaiul, il pastram, il dezvoltam, il desfiintam?

Il pastram si-l modernizam. Nu cred ca are rost sa tragem multe linii noi de tramvai. Cred ca putem – si trebuie – sa separam cit putem de mult linia de tramvai de carosabil. E ciudat sa modernizezi liniile de pe bulevarde care se continua cu linii de pe stradute – vezi Barbu Vacarescu care se infunda apoi pe Tunari, sau Calea Calarasilor inainte si dupa Mintuleasa; daca asta inseamna ca numite strazi sa fie inchise masinilor, n-as zice c-ar fi exagerat.

Trebuie sa privim mai mult tramvaiul asa cum am inceput s-o facem in ultimii 10 ani – ca pe cel mai rapid mijloc de transport de suprafata. Odata cu terminarea Pasajului Basarab, vom avea si o legatura mai buna Est-Vest.

Poate fi reteaua de tramvai extinsa? Trebuie? Ar putea fi prelungita pina in Chitila, pina in Mogosoaia, pina in Voluntari, pina in Bragadiru, pina in Jilava (pina in Jilava a circulat linia 29 odinioara!), pina in Pantelimon? Ar fi o idee.

Trebuie sa re-gindim lungimea traseeleor? Traseele prea lungi cauzeaza intirzieri (de aceea 5 si 16 au fost sectionate la Sfintu-Gheorghe anul trecut); daca nu poti controla frecventa vagoanelor de tramvai, trebuie sa ai trasee cit mai scurte.

Troleibuz

E modern, e ecologic, e destul de rapid; insa e predispus la blocaje. Intrebarea este daca va lua locul autobuzului, cel putin prin centru. Reconstruirea liniei de troleibuz ce-ar uni Sudul de Nord (Unirii-Univesitate-Romana-Aviatorilor-Scinteia) e mai degraba o reparatie istorica decit un lucru care sa si functioneze eficient, cel putin deocamdata.

Cred ca politica de folosire a troleibuzelor scurte trebuie schimbata; cel putin pe trasee ca 66, 85, 90 ar putea circula troleibuze articulate. De asemenea, traseele lungi – cum sint 69, 86, 90 – ar putea fi segmentate.

Autobuz

Cel putin in urmatorii 10 ani va fi preferat. Autobuzele se strecoara, pot fi deviate – sint versatile. Cred ca si aici s-ar putea folosi articulate – de exemplu pe linii ca 101, 102, 335. Autobuzul ar trebui sa ajunga regulat in orice comuna din Ilfov in lipsa unui alt fel de transport public.

 

Maxi taxi si operatori independenti

Maxi taxi NU. Este o jignire adusa ideii de transport public, cu toti oamenii aceia ingramaditi si cocosati in dube.

Operatori independenti

De ce nu? Atita vreme cit au autobuze destinate transportului urban, cit abonamentele Regiei de transport vor fi valabile pe traseele lor, si mai ales – cita vreme ar lucra sub controlul unei Autoritati de Transport Public, si ar folosi un dispecerat comun, de ce nu?

 

Infrastructura

Aha! Pin-aici ne-a fost: n-avem.

In orasul asta nu poti circula; orasul asta nu poate fi ocolit; din orasul asta nu poti iesi. S-o luam cu lucrurile simple: Centura actuala trebuie dublata, construita intre Mogosoaia si Chitila, si pasaje ridicate/sapate la toate intersectiile.

Mai era un plan de construire a inca unei sosele de Centura, in exteriorul actualei, dar nimeni nu mai pomeneste de el, deci n-o sa se faca.

Insa in interiorul orasului ce se mai poate face? Succesiunea de pasaje gindita de actualul Primar nu ar rezolva atit de multe – ar face mai usoara patrunderea in oras si mai grea circulatia in centru.

Mai multe iesiri

O iesire din Giulesti inspre Centura (Chiajna/Chitila); o iesire din Bulevardul Timisoara inspre Centura (planuita de Oprescu); alta dinspre Ciurel/Virtutii (despre care nu se mai vorbeste); alta dinspre Ferentari; inca una dinspre Aviatiei – Pipera (planuita deasemenea de Oprescu).

Largirea iesirilor actuale, la patru benzi – Mogosoaia, Pipera, Stefanesti, Cernica, Magurele, Popesti-Leordeni, Domnesti ar ajuta. Largirea la 6 benzi a pasajului de la Podul Constanta ar ajuta. Construirea cu minim 4 benzi a oricarei strazi noi ar ajuta.

Strazi noi

… care sa dubleze strazi gituite in momentul de fata. Soseaua Vitan-Birzesti ar putea fi dublata pe un traseu Oltenitei (Romprim) – Sere Vitan – Splai – Nicolae Grigorescu; Soseaua Progresului (Trafic Greu) ar trebui pina la urma continuata de la intersectia cu Constantin Istrati pe traseul vechii linii de tren pina inspre Giurgiului/Gara Progresul.

Construirea de rocade, adica mici strazi de centura inauntrul orasului – cum ar fi legarea Prelungirii Ferentari de Soseaua Alexandriei, sau de prelungirea strazii Laminorului inspre soseaua Straulesti si strapungerea unor zone industriale sau militare dezafectate – ca aceea din Drumul Taberei (Compozitorilor – Drumul Sarii; ce-i drept, pe masa de lucru a primarului) ar fi de folos.

Parcari la intrarile in oras

Si legaturi rapide si de incredere de-acolo cu restul orasului; sa zicem ca vii din Mogosoaia si parchezi la Laromet – de-acolo stii ca vei face 35-40 minute cu metroul pina la Unirii. Poate cu masina faci 20 de minute; insa poti face la fel de bine si o ora si 20 de minute.

Parcari pur si simplu

De cite ori nu v-ati zis ca va lasati masina la metrou si mergeti cu el? Daca ati putea gasi un loc de parcare la Unirii, la Obor, la Eroilor – ati face-o?

 

Confort si incredere

Nu toata lumea are cum sa stea pe scaun; dar nici nu trebuie sa se calce in picioare. Iarna e frig – deci toate mijloacele de transport in comun trebuie sa aiba caldura. Vara e canicula – deci toate mijloacele de transport in comun trebuie sa aiba aer conditionat. Primavara si toamna e cald – deci toate mijloacele de transport in comun trebuie sa aiba geamuri care se deschid.

Daca primul autobuz pleaca la 5:00, atunci sa plece la 5:00; si daca ultimul autobuz trece la 23:17, atunci sa nu treaca la 23:15 – macar in afara orelor de virf orarul poate fi respectat fara probleme.

Harti, orare si anunturi trebuie puse in fiecare statie si-n fiecare mijloc de transport in comun – si cit de cit ingrijite.

Daca se intimpla toate astea s-ar putea sa convingi toti mai multi oameni sa foloseasca transportul public.

 

Deci?

Ne-apucam de treaba in prima zi de luni, in prima zi de luni cu soare, in prima zi de luni care sa pice-ntai?

* * *

(daca va interseaza transportul public si discutiile legate de acesta, intrati pe forumurile Tramclub si Transira; sint acolo oameni care se pricep si carora le pasa)

 

11 comments to Transport public: incotro

  • Foarte buna sinteza, in principiu nu mai am ce sa adaug, si da, pe forumurile alea sunt oameni carora le pasa, insa aceasta nu s-a concretizat in nimic (nu ii baga niciun oficial in seama) si transportul in Bucuresti e iadul pe pamant.

  • Ca sa poti in primul rand trebuie sa vrei. Restul e tacere ca sa parafrazez titlul unui film recent. Prioritare pentru aproape toate primariile din romania ( am scris intentionat cu litera mica ) sunt grandioasele proiecte de genul: “cel mai mare carnat din lume”, “cel mai mare gulas” si cel mai mare rahat din lume! Daca ne uitam la sondaje se pare ca astea sunt si lucrurile apreciate si de care are nevoie vulgul… Asa ca in afara de a incerca sa-i responsabilizam si sa le deschidem mintea si interesul celor de langa noi nu putem face mare lucru. Poate sa emigram?!?

  • hm

    @ Raiden: din pacate multe din ideile vehiculate pe forumurile acelea au o mare problema… sint de bun-simt.
    @ Bogdan: cea mai lunga coada la biroul de emigrare, se pune ca record? c-atunci or sa se laude si cu asta!

  • Herodot

    Vad ca te-ai tinut de promisiune cu descrierea transportului in comun. Voi adauga si eu cateva remarci/completari la ce ai scris de mai sus dar in general ii subscriu maestrului Raiden.
    Sa incepem:
    1. Metrou & tren metropolitan (TER suna bine ca seamana cu RER):
    Vad ca ai abordat toate problemele si magistralele in parte. Referitor la linia din pantelimon, nu inteleg dc ar fi ocolit-o comunistii, pentru ca trebuiau sa sape la adancime. CAre ar fi fost cauza? Solul? Apoi magistrala spre aeroport> eu cred ca ar trebui prelungita de la pipera nu din piata victoriei. cred ca e mai ieftin sa sapi pe sub teren viran decat pe sub bulevarde aglomerate, fie el mihalache sau kiseleff. m-am mai gandit si la varianta sa plece de la statia aurel vlaicu pe nae caranfil-aerogarii- Bucuresti-Ploiesti. E doar o propunere si mare cel mai putin de sapat…
    Prelungirile de magistrale ar fi necesare toate mai ales unde nu se prelungeste cu calea ferata. Poate am visa prea mult sa avem un RER al nostru ca in paris, care circula in toate zonele suburbane. E de ajuns sa ne oprim in statii ca progresul (pentru magistrala 4 care mi s-ar parea foarte utila unind gara de nord cu gara progresul), LInia de centura-GAra catelu (magistrala tot 3 cred ca e, nu?, Cealalta linie de centura din militari spre o viitoare gara. Fiind vorba si de trenul metropolitan si dupa ce am vazut planurile cu ter, mi s-ar parea daca nu inutile, foarte costisitoare anumite refaceri ale unor magistrale feroviare care sa duca pana la:
    a.Cotroceni (acolo am vazut chiar pana la eroilor prin subteran), cand pana la industriilor sau o viitoare statie pana la linia de cenura e mult mai fezabil (avand deja legatura directa apoi cu linia deja existenta industriilor-eroilor)- restul transformat intrun bulevard cred ca si cu 6 benzi, spatiul permite.
    b. Unirii – cand linia veche ducea abia pana la filaret, iar din nou o linie feroviara subterana mi s-ar parea costisitoare. Cum am zis mai sus, s-ar putea opri pana la progresul, restul fiind destinat unei linii de metrou ce tine de magistrala 4. Cum ziceai si tu, in vederea construirii unui aeroport la imprastiatii-copaceni, linia ar putea deveni foaaaaarte utila plus s-ar face o legatura mia buna cu orasul giurgiu si toate comunele din traseu.
    c.Costin Georgian – Cred ca pana la republlica ar fi de ajuns si mi se pare ca inca e si functionala linia pana acolo.
    Trebuie sa mentionez ca habarnam ce trenuri mai circula pe liniile existente din bucuresti, in afara de cele de la gara de nord.
    d. Obor – eh, aici sunt de acord cu planul lor sa se gaseasca o prelungire pana in apropierea statie de metrou obor, macar printr-un masaj subteran pietonal, desigur de 5 ori mai larg ca cel de la unirii :D.
    In general trebuie sa se faca legatrua intre metrou si orice gara-capat de magistrala feroviara. UNde nu este, ca in cazul Rahova, Voluntari, Pantelimon, fie s-ar putea prelungi mult mia mult, chiar pe la suprafata, magistarlele, fie sa se faca legatura in mod civilizat cu niste autogari pentru autobuze ce pleaca catre comunele din Ilfov. Parcari generoase included (vezi mai jos la categoria parcari).
    Am trecut deja la capitolul trenuri. Vad ca cei de la RER au propus si magistrala asta intre gara de nord si gara de est-obor la care m-=am gandit de atatea ori. Exsita vreun tren care face legatura asta? nu s-a gandit nimeni sa il faca? liniile exista si chiar sunt noi pe 70% din traseu si mai leaga si puncte foarte importante din zona de nord precum casa presei-gara baneasa (unde sunt multe birouri), cartierele baneasa si aviatiei (cam la marginea lor dar destul de accesibil), PIPERA, si chiar si zona comeriala Europa. Ce imi place e ca 99% din proiectul celor de la TER seamana cu cel facut de mine inca de acu 2 ani, de cand ma tot joc prin Google Earth. EXACT acelasi magistrale de tren, pe langa care am adaugat si magistralele de metrou existente si viitoare EXACT cum le-aoi mentionat tu. am mai adaugat si vreo 50 de pasaje subterane si supraterane ce ar trebui construite prin intersectii dar asta e alt punct sensibil. Mentionez ca mi-a luat luni bune sa ma orientez sa imi iasa, dar e doar un vis naiv in urmatorii 20 de ani cel putin. merita exercitiul asta de imaginatie macar. Ma gandesc ca si tu ai lucrat la ceva asemanator pentru ca orice post al tau legat de infrastructura e foarte coerent. O harta de-asta ar trebui sa aiba oprescu in fata si sa se uite la ea scarpinandu-se cu dreapta la urechea stanga.
    Revenind…legat de legatura intre pta sudului si m.bravu. Momentan eu zic ca se face destul de decent legatura cu ajutorul tramvaiului (ultima data cand am trecut eu pe acolo circula temporarul 54, poate azi e 34). Nu vad o magistrala doar cu 2 statii doar de dragu legaturii, decat poate prelungita pe obregia pana la arena mol. Asa ar prelua berceniul catre partea de centru-est a orasului mult mia scurt intradevar.
    2. RATB- Subscriu la tot ce ai zis, dar as dori sa adaug necesitatea si |MAI ALES respectarea benzii unice pentru acestea. Splaiul de ce nu are?
    3. Macsi tacsi – subscriu. CAtegoric NU. Am fost obligat de imprejurari ca din “oras” Pantelimon sa iau o mizerie deasta pana in Bucuresti. Biletul parca 1 sau 2 lei, ceea ce nu mi se pare mult, dar cred ca pentru patura sociala din localitatile din ilfov banii astia inseamna mult zi de zi, mai ales ca ii cara ca pe cartofi. Bara de era pentru tzinere era desprinsa si te tineai de ea doar ca sa faci echilbristica,duba tremura din toti tzatzanii de parca se dezmembra, iar aerul evident mia infect ca in personalele CFR ului. *Nu inteleg ideea ta cu transportatori independenti totusi.
    4.INFRASTRUCTURA! Eu zic ca o avem, numia ca nicio artera nu e finalizata coerent.
    a.Centura – cu siguranta pasajele denivelate de la fiecare intersectie ar fi mia eficiente chiar si fata de dublarea carosabilului, fara dubii. Strapungerea anumitor bulevarde catre ele e de asemenea buna. Giulestiul de care zici tu e in momentu de fata probabil cel mai liber bulevard din bucuresti, datorita faptului ca e infundat.Si nu are stopuri. iti ia cam 5 minute de la un cap la altul, cam la orice ora. din nou mentionez ca stau in crangasi, deci sunt in cunostinta de cauza. Desigur ar trebui totusi sa se faca o “strapungere”.
    b. STrazi noi ar fi cele deja in unele proiecte: prelungirea Grigorescu pana in splai si apoi pana prin spatele spitalui Sf ion cu dublarea carosabilului. Subscriu la vitan barzesti. Continui cu Inelul 2: Brasov-Alexandriei, apoi pana in Luica. Ti-am dat un inel!
    Mai multe legaturi intre pipera si voluntari/colentina. Parca ar fi sat de munte nu alta, asa desprins de vatra orasului este. Se poate face cel mai util prin prelungirea Privighetorilor de la intersectia cu Petricani. si de oriunde de unde pleaca o straduta catre est. Cea cu prelungirea soselei nordului pana in Zoo e simplu de realizat dar sa ii vad eu cum o sa se impotmoleasca in pista aeroportului. Pe afara sunt multe autostrazi si metrouri si tot ce vrei ce circula pe dedesubt, dar presimt eu ca la noi o sa fie mai greu.
    *Stiai ca se vrea o prelungire a bdului Liviu Rebreanu pana in autostrada soarelui? Cica deja s-au facut desproprietaririle din zona si o sa o inceapa, informatia asta fiind de prin septembrie.Vara cred ca va fi foarta utila si oricum e mult mai drept deoarece autostrada se curbeaza mult spre sud cand intra in bucuresti pe Pallady. Inchei cu foarte necesara strapungere intre A1 si pod ciurel care ar decongestia , cred, toata zona de vest.Totusi sa vad cum strecoara ei drumul printre viloaiele alea de pe malul lacului…
    Parcari: Uite aici ideea o am dupa ce am avut onoarea sa vad retelele de metrou din New York(MTA care e folosit de 80-85% din locuitori si are statii din 3-500m sub si suprateran!) si San Francisco(BART-Bay Area Rapid Transit- un RER care in SF se transforma in metrou statiile devenind mult mai apropiate). Deci, in Bay Area Bartul asta dupace iese din San francisco, opreste doar o data in fiecare orasel (intre orase e cam 5-10 km) cam pe o distanta de 100km (In cazul nostru ar lega Ploiesti, Targoviste, Bucuresti, Videle,Giurgiu,lehliu, Urziceni). Avand doar o statie de oras, este prevazuta cu o parcare supraterana unde sa zic ca incapeau vreo 2000 de masini, cu care veneau locuitorii orasului si apoi luau trenu pana in SF. in total fac 50 km sa zic cam in 30-40 de minute, ca intre statiile astea dintre orase merge si cu peste 110 la ora. Mentionez ca dupa ce iese din SF, garnitura circula pe la suprafata, in SF e in total subterana. si statiile evident sunt mult mai apropiate cum am mentionat. Este foarte folosit, dat fiind faptul ca ai doar 3 intrari in SF[3 “poduri grant” ;)]. Lasand SF-urile la o parte, exemplul trebuie luat pentru capetele de linie de metrou si cam oriunde este spatiu. La industriilor se poate, la republica idem, la o viitoare progresului, LAromet sau Straulesti, etc.
    Parcari intre blocuri- au construit blocuri intre blocuri (vezi belvedere, incity, citycenter, etc.), decat sa faca parcari, asta pentru ca fac multi bani imediat. Eu zic ca faceau multi bani si daca faceau parcari sub/supraterane, dar pe termen mediu si lung. Deci tunu nu mergea, iar ferrariul in leasing e de porc. Oricat de inghesuite sunt blocurile, totusi sunt zone unde ai putea face un “bloculetz” deasta. Excludem Teiul care cel putin pana in prezent mi se pare cel mai inghesuit ghetou dintre toate cartierele.
    5. Confort si incredere: Aerul conditionat nu este folosit nici vara, pana in ora 12 si seara ca zice soferu ca nu e prea canicula si ii mai si consuma mult. De parca da de la el…Cele fara AC sunt jale in perioada ce va veni si cica ne astepta o vara sahariana. Iarna totusi baga cam toate caldura, dar autobuzele si tramvaiele vechi canci. In metroul ala newyorkez, la cat de vechi si jegos e, baga un AC de iti igheata oasele, si la fel si in orice autobuz. Bine ei sunt extremi, chiar inconstienti, pentru ca il folosesc la maxim in orice spatiu inchis. Te dor sinusurile cand intri intr-unul, dar pe peroane te sufoci de cald ce e, in schimb la noi e chiar racoare. Puteti incerca Ambasada SUA de pe Batistei unde trebuie sa te duci neaparat imbracacat bine chiar daca ti se pare f cald afara.
    DECI:
    *Proiecte sunt multe, banii cica e putini, iar eu zic ca pot fi facute toate, pentru ca toate se fac pe credit. DAR e cu munca cu deastea si toate se opresc la stadiul de plan, cum bine zice Badea, din pacate.
    *Respectele mele pentru dezbaterea intregului sistem de transport bucurestean; cum ziceam ultima data, era mult prea complicat sa comentez in doar cateva randuri, caci tocmai cred ca am plictisit cu un roman, cum imi este prostul obicei.
    * Tramclub este primul site despre bucuresti pe care l-am descoperit de pe wikimapia cu multe lucruri f putin cunoscute si intr-adevar baietii aia au multe informatii, desi pare-se ca niciunul nu a lucrat pe la metrorex pentru ca nu par a sti de intentiile viitoare ale metrorexului (daca exista vreuna constructiva?!). Transira inca nu l-am rasfoit dar ca format ii seamana foarte mult celuilalt.
    *Acu 20 de ani ne vom apuca…sa distrugem.

    PS: Imi cer scuze ca nu m-am folosit prea mult de Shift pentru majuscule si pentru eventualele agramaticalitati, dar sper ca are coerenta ce am scris…:D

  • hm

    Intii de toate – multumesc; pentru comentariu, pentru interes si pentru ca ideea unui articol mai lung mi-a venit in timp ce discutam despre proiectele actualului primar.

    Spuneai ca posturile legate de infrastructura sint coerente – asta pentru ca stiu orasul asta bine; ii stiu strazile, scurtaturile, fundaturile. I-am studiat toate hartile si-am incercat sa vad cum s-au schimbat strazile de-a lungul vremii. Ii stiu liniile de transport si am incercat sa inteleg de ce sint asa. Am incercat sa cunosc si orasul vechi, si orasul nou, cel al blocurilor – pentru ca in cel nou locuim, chiar daca il iubim pe cel vechi, al caselor, vilelor, curtilor…

    Hai sa mai completam nitel in citeva locuri:

    Din cite stiu, proiectul initial al liniei care ajunge la Dristor 2 Metrou era Iancului > Pantelimon; s-ar fi renuntat la el intr-adevar din cauza solului si pentru ca nu se hotarisera ce solutie de trafic sa foloseasca la intersectia Pantelimon/Morarilor (era prevazut un pasaj rutier subteran, si metroul pe dedesubt)

    Autogari sint – in Militari, peste drum de Pacii, in Rahova – Alexandriei, si la Gara Obor – iata citeva. Doar cea din Militari e asezata linga o gura de metrou.

    Sa stii ca in primavara a fost introdus un tren intre Gara de Nord si Gara Obor, cu statie la complexul Europa. Culmea prostiei e ca nu opreste la Gara Baneasa. In plus, face foarte mult pe traseu; ai vazut ca la plecarea din Gara de Nord toate trenurile merg cu vreo 20-40 la ora citiva kilometri buni.

    Ideea despre transportatorii indendenti probabil n-am dezvoltat-o deajuns; ma gindeam ca atita vreme cit RATB nu poate acoperi tot Ilfovul, acestia ar trebui sa functioneze, DAR fara maxi-taxi-uri, ci cu autobuze, iar autobuzele astea ar trebui sa fie conectate la un dispecerat comun cu RATB. Ideea era ca transportul sa fie facut la aceleasi standarde, indiferent de operator.

    Prelungirea Bd. Rebreanu e mai mult decit necesara si m-as bucura sa se faca!

    Forumurile Tramclub si Transira imi plac pur si simplu; discutiile legate de metrou au un aer de roman politist pentru ca planurile actuale ale acestuia nu sint publice, cum nu sint publice nici cele ale tuturor subteranelor din oras.

    Nu pot sa inteleg de ce nu se construieste REPEDE; de ce se accepta termene lungi inca de la bun inceput; am impresia ca firmele de constructii chiar nu sint in stare sa lucreze intr-o antrepriza mare. Dac-ar folosi de trei ori mai multi lucratori si de trei or mai multe utilaje n-ar termina macar de doua ori mai repede?

  • Herodot blocat pe strazile dacilor

    Mersi de reply!
    -Legat de paragraful 2, desi nu sunt crescut in Bucuresti (am descalecat de-abia de 5 ani) iti impartasesc intrutotul parerea si, ma rog, curiozitatea si pasiunea pentru cunoasterea acestui oras, ce e drept unic in felul sau.
    -Uite nu stiam ca se voia pasaj la Morarilor, dar timpul nu e pierdut!!! Trec rar de tot pe acolo dar e groaznica intersectia, mai ales ca stopul se strica des. Cred ca informatia o stii de pe tramclub 😀
    -Autogara Militari o cunosc prea bine, doar am zis ca sunt de mai la vest, din “Regatul Olteniei”, si pot sa zic ca intr-adevar imediata apropiere de statia Pacii s-a dovedit f eficienta, cu toate ca nu suoprt sa traversez drumul cand sunt plin de bagaje, facand slalom printre tigani si microbuze(maxi-taxi!) parcate in gura metroului . Autogara e intr-o oarecare renovare avand acum o zona de asteptare moderna, dar accesul autocarelor e groaznic, poate dura intre 5 si 10 minute sa intre/iasa din autogara pana in Iuliu Maniu prin niste hartoape blocate de multe ori de masini/TIRURI(!!) venite la incarcat gresie, faianta si ce se mai vinde pe acolo. O iesire direct in iuliu maniu sau ma rog intrare ar fi bine venita.
    -Parca auzisem intr-adevar de legatura intre gara de n si obor dar de aceea te-am intrebat ca nu stiam cu siguranta. Prostie intradevar cu baneasa, de parca complexul Europa ar fi singurul punct important. Ai vazut ca eu il aveam ultimul in lista. Trebuie facuta doar o investitie minima in niste peroane si case de bilete in punctele mentionate in primul comentariu. Adaug, apropo de linii scurte pentru ca am uitat sa comentez de prima data, de linia catre otopeni unde deviatia de la linia deja existenta ar avea doar vreo 500m, deci din nou investitie zic eu mica, chiar daca va fi nevoie sa fie facuta in subteran, si cred ca totusi ar ajuta chiar si chitila, si mogosoaia, chiar daca nu le trece prin centrul localitatii, prin intermediul unor linii de autobuze care sa treaca pe la gari.
    -De ce nu se construieste repede? Simplu. Se plateste cu ziua nu cu ora, si aici ma refer la Doreli. Leagea aia europeana anuntata in constructii e valabila poate doar pentru firmele private poate, dar nici acolo, dat fiind molozul de pe trotuare din afara santierului propriu-zis. Contractele cu statul/administratiile locale sunt cele mai profitabile pentru firme pentru ca e si cu parandarat, si cu niste clauze monstruase de reziliere a contractelor prin care s-ar pierde o gramada de bani (vezi autobahnul Bechtel). Repede se construiesc totusi birourile astea de sticla, care ,din pacate, mai sunt si infipte in cele mai nepotrivite locuri (exceptie zic ca face Sema Parc, o zona cu pozitie si acces maxim pentru locuitori, prin metrou, 41, 601, Splai si Virtutii; pacat ca merge greu si firmele se orienteaza in prafuiala aia din pipera sau pe stradute ca ROSETTI din centrul vechi).
    Cu toate astea nici eu nu inteleg de ce merge asa greu, ca bani le ies gramada ambelor parti de vor face vile si stranepotilor. E prea greu cu munca cred….

  • hm

    Asta e – locuim aici, ar trebui sa ne pese. Si este un oras fascinant, in rau (mai mult) si in bine (mai putin)!
    La Morarilor trebuie neaparat pasaj; si trebuie neaparat terminata legatura D-na Ghica-Delfinului. Despre planurile pasajului s-a vorbit, da, pe forum.

    La Otopeni linia ferata (derivatie din Bucuresti-Urziceni) ajunge direct in Aeroport (e drept ca-n dos, la tancurile de carburant). Momentan, un tren care vine dinspre Bucuresti nu poate coti direct inspre Aeroport; trebuie sa mearga pina la Gara Balotesti din vecinatate si-apoi sa dea cu spatele. Legatura directa ar fi foarte costisitioare deoarece liniile nu sint la nivelul solului, trebuie construit un taluz suprainaltat pentru curba directa.
    Insa chiar si asa, linia ar fi putut deservi comuna Balotesti (este un drum de cimp de vreo 2 kilometri intre Gara Balotesti si comuna omonima, ce-ar putea fi folosit de un autobuz de legatura). Mogosoaia ar fi trebuit sa aiba statie pentru trenul de Aeroport, oamenii ar fi folosit-o. Chitila si Buftea sint statii de tren pe magistrala Bucuresti-Ploiesti si sint folosite de cei de-acolo; sint trenuri personale care opresc.

    Legat de constructii, ajung sa cred ca multe firme trag de timp – si cum altfel, cind au, sa zicem, doar 3 buldozere si lucreaza cu ele pe 10 santiere deodata?

  • Herodot

    Sper ca pauza asta lunga ori se lasa cu licenta/dizertatie/sesiune, ori cu ceva special 😀

  • hm

    E-hee, pauza de nevoie.
    Revenim cind ne mai lasa stapinii nitel

  • Gabriela Puia

    Nu stiu cati dintre voi cunoasteti cate proiecte pentru constructie metrou au fost facute, au fost platite din banii nostri si la care s-a renuntat pe rand. Unde sunt banii nostri? Face cineva ceva in acest sens? Are cuneva o responsabilitate in acest sens?
    Stiti cati proprietari vor sa construiasca pe propriile terenuri si nu o pot face din cauza unor proiecte care se vor construi,poate, peste 100 de ani sau niciodata? ( cum spunea cineva de la o primarie ) Poate cineva sa rezolve asemenea problem in Romania?

  • hm

    Ştim.
    Ştim şi că un proiect care nu e urmat de punerea sa în practică e pierdut, pentru că trebuie refăcut.
    Ştim şi că nu păţeşte nimeni nimic.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>