despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

cîine surd la vînătoare

Știți că ne aflăm mereu într-o căutare de subiecte, de descoperiri senzaționale; și bănuiți că pentru asta trebuie să consultăm la fel de mereu terfeloage vechi dar și izvoade neconvenționale, cum ar fi site-uri, forumuri – și așa mai departe…

Una dintre cele mai interesante surse de informații despre transportul în comun bucureștean este așa-numita listă a lui Andrzej Brzozowski, care cuprinde – în mare parte corect, dar nu complet – mai bine de 35 de ani de schimbări de trasee și de mijloace de transport în comun în sine.

Din cînd în cînd, o recitesc, căutînd și re-căutînd să fac conexiuni între evenimentele din trecut. În goană, acum vreo două luni, mi-a rămas o chestie în cap:

Io-te ce scria aici: „74 barat se prelungeşte până la P-ţa Kogălniceanu cu întoarcere prin Str. Grădina cu Cai – Spl.Independenţei. Am citit, și am uitat; doar că – undeva în cap, indus în eroare de evidențierea cu verdele tipic a indicativului 74 barat, credeam că pe strada Grădina cu Cai a mers, cîndva, cumva… acest troleu. O scăpare, na! Deși 74 – ca troleibuz – n-ar fi avut niciodată cum să aibă de-a face cu această zonă, fiind un troleu ce lega Berceniul de Centru și apoi de Gară! – și știam asta…

Firește, era vorba în document despre linia de autobuz 74 barat, apărută ca un ajutor adus liniei 74 – ulterior 174 – care unea Militariul de Pantelimon. Baratul (devenit apoi 274) mergea din Militari pînă spre Eroilor. Ambele linii urmau să dispară, prin 1983, odată cu inaugurarea liniei de metrou de sub Armata Poporului…

Şi totuşi, troleibuze au trecut pe aici: – este vorba despre fosta buclă de întoarcere a troleibuzelor 96 şi 91 (cred că circulat şi sub indicativul 90 barat) care apăruse înainte de 1980.

Aceste troleibuze veneau dinspre Operă pe Kogălniceanu, întorceau pe Grădina cu cai şi se duceau pe Splai înspre Operă. Prin 1981 s-a renunţat la folosirea acestei străduţe – troleibuzele întorceau direct la B. P. Hasdeu de pe Kogălniceanu, şi o luau înapoi pe Splai.

Cam asta ar lămuri istoric chestiunea, nu? Închipuiți-vi-l însă pe subsemnatul, doar cu ideea că odinioară un troleu trecuse pe micuța stradă Grădina cu cai, ajungînd pe-aici ca să caute vestigii ale acestei treceri.

Ba, mai mult, bucuros că… le-a și găsit!

… pentru că, pe un stîlp, șade legată o consolă pentru susținerea rețelei de troleu!

Mă și văd lăsîndu-mi sacoșa la coadă, la intrarea la Academia Română.

Of, greu mai e uneori să faci un subiect ca lumea.

11 comments to cîine surd la vînătoare

  • Astfel de ,,relicve” ale vechilor reţele de tramvai şi troleibuz există cam pe toţi stâlpii care au apucat troleibuz la viaţa lor. Anul trecut se mai găseau şi pe Str. Elena Văcărescu (că doar Autobaza Nordului a fost depou de troleibuze pe vremuri). Iar pe Viilor, până la refacerea din 2006, capetele traverseelor care susţineau firele de tramvai, cu izolatorii de porţelan aferenţi, încă atârnau pe stâlpi, la fel şi pe vechea Cal. Rahovei, în zona pieţei de flori, unde mai exista chiar şi încrucişarea tramvai-CF, intactă.

  • hm

    tot îmi place cînd le găsesc, chiar dacă n-or mai fi însemnînd ele mare lucru….

  • hm

    Nu, a fost asfaltat prin 2009 totul-totul.

  • Tom

    In niciun caz, pentru “asa-zisa lista a lui Andrzej Brzozowski” nu aveti drepturi de autori si nici “toate drepturile rezervate”. Faptul ca lista respectiva a fost publicata pe un forum de pasionati nu va da dreptul de a o prelua, fara macar a-i specifica sursa.

  • Anonymous

    deci, care e sursa?

  • hm

    Mă rog, ori e la secret, ori nu e la secret. Dacă e la secret, de ce e la liber?
    Dacă e pe forum, unde pe forum e? Trebuie să sapi după ea ca după manuscrisele de la Marea Moartă.

  • De fapt, atunci când Tom sau altcineva postează pe Tramclub, ar trebui să ştie că ,,Toate mesajele originale scrise de utilizatorii acestui forum sunt public domain si ca urmare sunt libere de orice restrictii; acest lucru se aplica atat textului mesajelor cat si atasamentelor (in principal fotografii dar si arhive de alta natura). Deci toate informatiile de aici pot fi repostate, copiate pe alte site-uri sau forumuri, tiparite samd samd in mod liber si nelimitat, fara a fi nevoie de permisiunea prealabila a cuiva. Chiar ne bucuram daca informatiile (corecte!) postate aici circula cat mai mult in randul acestei comunitati a pasionatilor transportului in comun si consideram o dovada de ingustime la minte orice incercare de a limita libera circulatie a acestor informatii. ”
    Prin urmare, odată ce postezi acolo, automat pierzi orice drept de autor. Tocmai aplicarea retroactivă a acestui regulament (+furtul bazei de date de la Transira în 2006, că aşa a apărut Tramclubul) i-a determinat pe mulţi să plece de acolo (inclusiv subsemnatul).

  • hm

    Mă rog, treaba pare cam artificial inflamată… Mai ales că nu am obosit, de șase ani de zile, să dau linkuri și să precizez surse – treabă pe care am făcut-o în 99% din cazuri.

    Știu că lista asta e la liber, undeva pe Tramclub… posibil să se afle și pe alte forumuri, fără să am cunoștință de asta…

    Cît despre cîte linkuri am dat spre forumurile astea, nu mai vorbesc. Și nici nu m-am ofticat cînd mi s-au preluat informații fără a fi citat.

  • Amiral Snagov

    Mde, imi place cand hotzii striga: HOTZUL!!!

    Imi place si mai mult ca aceasta lista nu a fost luata la corectat si completat NICI ACUM, dupa atatia ani.

    Sau… gresesc cumva????

  • hm

    Nu comentez la ultima afirmație. Și nici la prima 😉

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>