despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

voi, bicicliștii

… întîi, să lămurim niște treburi. Mi-i drag să merg cu bicicleta; merg pe ea de cînd mă știu – și-i o viață de-atunci. Și-atunci de ce zic voi, bicicliștii? De ce nu noi?

Încerc să găsesc lucrul acela care face diferența. Poate o fi chiar în paragraful de la-nceput, acolo unde am scris că mi-e drag să merg cu bicicleta. Înseamnă că-mi place, că țin la asta – nu că e o obsesie, ceva care țin să mă reprezinte.

Mă reprezintă pe mine – pe mine, cetățeanul – o sumă de mai multe lucruri. Și biciclistul, și pietonul, și șoferul care sînt – și nu pot crede că un biciclist este, prin sine însuși, un cetățean mai bun și mai util decît pietonul.

Zic tot mai mult azi: voi, bicicliștii”. O fac pentru ei, bicicliștii, care s-au depărtat de ideea de cetățean. Au renunțat la interesul pentru oraș ca întreg, ca un loc ideal pentru toți oamenii, pentru o idee. Și chiar dacă ideea, în sine, e frumoasă, este doar o idee în sine.

Înțelegeți? Orice lucru în sine, făcut doar pentru plăcerea de a face acel lucru, își pierde și utilitatea, și plăcerea, și frumusețea.

Un oraș mai prietenos cu bicicliștii! – vreau asta și eu; dar dacă prin asta orașul se presupune că trebuie să devie mai puțin prietenos cu pietonul, cu cel care călătorește cu transportul public, la ce folos?

Un oraș care să fie mai puțin prietenos cu șoferul? Dar Bucureștiul NU este prietenos cu șoferul, deși pare că-l favorizează. Nu – Bucureștiul nu e un oraș prietenos cu nimeni; și asta e adevărata problemă. Cînd va deveni prietenos și cu pietonul, și cu călătorul, și cu șoferul, va deveni prietenos și cu biciclistul. Pînă atunci, dorința bicilistului ca orașul să-l favorizeze pe el înaintea altuia este o răzgîială.

Cred și că biciclistul însuși nu s-a hotărît cine este. Este cel care se fîțîie sîmbăta prin parc? Este cel pentru care bicicleta este simbol, este status social? Este cel pentru care bicicleta este mijlocul de transport cu care merge neapărat mai repede decît cu mașina? Este cel pentru care bicicleta este o chestie drăguță și sănătoasă? Este martirul social care se sacrifică pentru ca Bucureștiul să ajungă ca Amsterdamul?

Avem șoferul care gonește la serviciu și biciclistul care contabilizează minutele cîștigate în fața acestui șofer. Diferența e de… gabarit, de loc pe stradă, de amprentă ecologică. Dar diferența de pe urma căreia cîștigă orașul, oamenii toți, de pe urma căreia ne pomenim trăind înconjurați de cetățeni mai buni este la fel de vizibilă?

Sigur că prefer biciclistul. Încerc doar să fac asta nedisprețuind nici șoferul, nici pietonul. Un oraș va fi prietenos cînd toți cetățenii lui vor ști și să-și cunoască drepturile, și cum să le ceară – dar și cînd aceiași cetățeni vor ști și cînd să-și facă loc unul altuia.

Mă tem că asta-i și cheia problemei.

54 comments to voi, bicicliștii

  • s-a nimerit să scriem aproximativ pe subiect în același timp 🙂
    despr ce spui tu să știi că nu se exclud, poate fi un mijloc de deplasare în oraș și în acelăi timp și doar ceva de „distracție”

  • hm

    desigur că poate; cred că începe să mă deranjeze idealizările, transformarea biclei în ceva aprioric ideologic.
    Mai dau un link:

    http://www.independent.co.uk/voices/comment/if-we-call-clarkson-racist-what-word-do-we-use-for-boko-haram-9346505.html

    This might come as a surprise to cyclists who can’t understand why I don’t want to be mown down by them at traffic lights, but I detest the car as much as they do. It’s just that I detest the bicycle as well. Not the object in itself, which is neutral, but the uses to which it’s put. As a general rule, I hold the world to be an even more dangerous and fatuous place than it needs to be so long as there are people in it who idealise a means of transport.

    Just get on it and go where you’re going. Don’t dress for it. Don’t smooch with it. Don’t see it as an extension of you, or you as an extension of it. A man who doesn’t know where he ends and his machine begins is by definition a fool. And a fool on a main road is a menace. As witness what cyclists do when they see a red light – but there I go again.

    And a motorist is a cyclist but more so. I say “motorist” as opposed to driver. A driver employs his vehicle functionally. A motorist has an ideological relationship with his car. In a sane society you’d get eight years for that.

  • Adrian

    In mod normal, politicile primariei ar trebui sa fie axate pe urmatoarele categorii exact in urmatoarea ordine (1) pietoni, (2) Biclisti, (3) Transport in comun (4) Masina personala. Marea problema a Bucurestiului e ca resursele sunt alocate taman invers. Pe primul loc e masina personala – se fac strapungeri, largiri, pasaje supraterane, bagam pietonii in subteran – v. proiectul Piata Romana, deci primaria cheltuie o gramada de resurse pentru ca soferii sa fie cat mai putin deranjati. Pe locul doi, la mare distanta zic eu, vine transportul in comun: agresivitatea soferilor de autobuz fata de biciclisti e deja proverbiala, iar RATB-ul/ Primaria nu face mai nimic sa o contracareze. Pe locul trei vin biciclistii – au grija de ei sa le faca piste pe trotuar. Abia in al patrulea rand vin pietonii, care isi vad trotuarele din in ce mai ingustate si de masinile parcate aiurea si pistele de biciclisti care, de fapt, nu multumesc pe nimeni. Da, suntem ca in Ilf si Petrov. Pe pietoni si pisa toata lumea cu bolta.

  • hm

    agresivității șoferilor Regiei de transport față de cicliști i se opune agresivitatea cicliștilor față de șoferii Regiei de transport. Cine a început? Bătăi șofer-biciclist am văzut și acum un sfert de secol.

    Eu regret profund, dar văd bicla după transportul public.

  • Amiral Snagov

    Subscriu impotriva talibanizarii ciclismului, tendinta care face mai mult rau decat bine. S-a uitat ca nevoia de bun-simt este mai mare decat aceea de vocalize.

  • Adrian

    In teorie, il protejezi pe cel mai slab. In cazul in care vorbim despre transport in comun si biciclisti, e clar cine e mai slab. Cat priveste agresivitatea RATB-ului, habar n-am cine a inceput, insa e clar cine poate sa iasa mai sifonat dintr-un conflict RATB-biciclist.

  • hm

    E, pă dracu, cel mai slab. Cel mai slab e bătrînul, cel mai slab e părintele cu copilul, cel mai slab nu e un flăcău într-o suficient de bună formă fizică încît să sară la bătaie cînd crede că are dreptul.

  • Anastasiu

    Daca vorbesti toata ziua despre ce s-a intamplat de dimineata in traffic, despre cum ti-a taiat X fata si cum te-ai bagat in fata lui Y nu mai conteaza ceea ce conduci – conteaza ca motociclist, biciclist sau sofer esti la fel de mitocan. Scurt – si cu regret pentru orice participant la traffic enumerat mai sus care INTELEGE ca este in aceeasi galeata cu ceilalti.

    Bunul simt pomenit mai sus, impreuna cu respectarea legii, este sufficient pentru convietuirea in societate

  • hm

    Bunul-simț și respectarea legii se cer întotdeauna numai părții adverse.

  • Alex

    …eu as propune o vizita de documentare la Amsterdam, Rotterdam si Oslo ! Merita vazut cum sunt tratati ciclistii acolo !

  • Am văzut multe articole despre biciclişti pe acest site, majoritatea critice la adresa… bicicliştilor.
    Bicicleta e un mijloc de transport, la fel ca maşina, autobuzul, tramvaiul. Cel care o călăreşte (vai cum sună) are de respectat nişte reguli de circulaţie, pe care trebuie să le respecte şi şoferul şi pietonul şi administratorul drumului. Traficul din Bucureşti e foarte agresiv, ceea ce înseamnă că tupeul e necesar la toate categoriile de participanţi la trafic, că altfel mori cu Codul Rutier în mână. Nu de piste de biciclete e nevoie (pentru plimbat copii se poate folosi trotuarul, scrie asta şi în Codul Rutier), e nevoie de o Miliţie eficientă. Văd zilnic maşini care fac stânga la APACA peste linia de tramvai, deşi e interzis şi agentul de miliţie e acolo (şi se uită precum taurul castrat, să nu zic bou). În aceeaşi nenorocită de intersecţie văd pietonii care ţâşnesc pe roşu printre maşini. În intersecţia aia, fiind pe bicicletă, am fost agresat de mai mulţi pietoni pentru că am îndrăznit să circul cu bicicleta pe banda 1 şi i-am rugat să treacă pe trotuar, trotuar lat de vreo 3m şi liber. M-am trezit înjurat, tras de haine şi de ghidon. CU MILIŢIANUL LA 10M ÎN SPATE! Aşa că nu cred că ar trebui să li se plângă de milă pietonilor, mai ales că mulţi sunt frustraţi că nu îşi permit o maşină, la fel şi o bună parte din biciclişti (văd pe la masele critice şi alte evenimente cum circulă unii… de aia nici nu prea mă mai duc pe la astfel de ture).
    Bătrânul ăla slab pe care vrei tu să îl protejezi provoacă mai multe accidente decât toţi taximetriştii la un loc. El traversează aiurea oricând şi pe oriunde, iar dacă îl apostrofezi ori urlă că vrei să îl omori, ori începe fazele aia cu generaţia tânără şi cum a muncit el pentru patrie nu-ştiu-câţi ani. Păi mie când frânez brusc de la 40 că şi-a găsit el să traverseze pe roşu, mi se fâlfâie, mi se rupe şi mi se îndoaie de povestea lui. Mai mult, şoferii din spate e posibil să nu aibă atâta prezenţă de spirit, aşa că eu ajung în cimitir şi şoferul din spate la mititica… 2 vieţi distruse pentru că un moş n-a mai avut răbdare 1 minut să îi dea verde.
    Putem scrie multe şi despre şoferii RATB… mai ales că mulţi au oglinda din dreapta doar ca să îşi aranjeze freza în ea. De 2 ori era să iau bordura, că domn şofer nu ştie să semnalizeze. De nu ştiu-câte-ori m-am trezit că mă depăşeşte autobuzul, apoi opreşte brusc şi deschide uşile (deşi nu e staţie). Să mai zic de Gara de Nord, unde eu încadrat pe banda 2 pentru mers înainte mereu mă trezesc cu troleul că îmi ia faţa (de pe banda de făcut dreapta)? De 35-urile care fac dreapta pe roşu la AFI? De modul de conducere al şoferilor de Bujoreni pe Şos. Cotroceni (mă depăşesc pe mine când am 35 la oră, după aia frânează că e reţeaua prostă şi au limitare la 25 – 30 la oră… şi eu rămân după ei, că nu îi mai pot depăşi)?

  • hm

    păi asta e și cheia – că toți sîntem în aceiași găleată. Nu poți să defavorizezi și să favorizezi pe caste și pături sociale, ci să le aplici tuturor aceleași reguli. Asta e prima chestie.
    A doua chestie este prioritizarea – sau cum naiba să-i zic – clară, odată pentru totdeauna: transport public, pieton, mașina/bicicletă. Și zău că nu mă interesează cu adevărat ordinea ultimelor două poziții. Și cînd zic prioritizare, zic și comportare ca atare din partea administrației.

  • hm

    Alex, întîi vreau bun-simț și respect pentru toți cetățenii, dup-aia vin și al’lalte.

  • Adrian

    @Hm. Nu inteleg unde e contradictia. Eu am spus ca intre soferul RATB si biciclist e mai slab acesta din urma. Nu am spus ca biciclistul e cel mai slab participant la trafic, ci pietonul (v. primul meu comentariu).

    @Dr2005. Ai spus ca “Bătrânul ăla slab pe care vrei tu să îl protejezi provoacă mai multe accidente decât toţi taximetriştii la un loc.” Ai statistici in sensul asta? Daca vrem sa ducem o discutie despre asta, e bine sa o facem pe date clare, nu pe impresii personale. Pe de alta parte, daca cineva greseste in trafic (sunt o gramada, e adevarat) nu cred ca e o idee buna sa dai peste ei, mai ales daca esti pe bicleta. O patesti si tu, si el. Cat priveste viteza de mers, nu uita ca suntem intr-un oras si ca trebuie sa fii atent la diferitele obstacole care pot aparea. O bicicleta care merge cu 40 km/ h este mult mai periculoasa decat o masina care merge cu aceeasi viteza pentru ca ea nu face zgomot. Nu ma apuc acum sa te sfatuiesc cu ce viteza sa mergi, dar, sfatul meu e sa ai in vedere acest lucru. In rest, spor la pedalat.

  • Anastasiu

    Poate cheia (una dintre chei?) este tocmai reducerea agresivitatii!
    Atat timp cat traim intr-un oras / o societate unde s-au pierdut lucrurile facute cu placere, nu avem cum sa lasam de la noi pentru a lasa si pe altii sa traiasca!!!!

  • hm

    Adrian – corect așa. Cre’ că mă gîndeam la altceva. Poate la ce avea să zică Dr2005, pe care știu că-l supăr de fiecare dată cînd scriu despre biciclete în stilul ăsta.

    Anastasiu – “să las de la mine? EU? EEEEUUUU?????? Dar ce, eu sînt PROST???” de cîte ori nu am simțit-o!!!!

  • Din păcate, INSul dă doar numărul total de accidente între vehicule şi pietoni şi numărul depersoane accidentate, fără a face o statistică pe vinovăţie şi vârstă. Am găsit pe site-ul poliţiei rutiere o statistică mai veche: http://www.politiaromana.ro/dpr/dinamica_accidentelor_an.htm
    Pe primele 6 luni din 2012, cauzele accidentelor (ale categoriilor care ne interesează pe noi) au fost:
    19% – viteză
    17% – traversare neregulamentară
    6% – abateri ale bicicliştilor
    5% – circulaţia pietonilor pe carosabil
    De aici rezultă că 22% din accidente sunt produse din vina pietonilor şi doar 6% din vina bicicliştilor! Nu degeaba există întrebarea la examenul auto ,,Ce categorie de participanţi la trafic provoacă cele mai multe accidente?”
    Iar aceşti pietoni inconştienţi ajung şoferi şi biciclişti şi cred că le merge în continuare norocul.

    O bicicletă pe carosabil circulă după aceleaşi reguli ca o maşină. Viteza maximă e 50 km/h. Ieri am ocolit o băbuţă care traversa pe roşu pe la Orizont. Traversa foarte liniştită, nu se uita deloc înspre trafic. Şi ca ea sunt mulţi (să-i vezi la Moghioroş sau la Favorit).

  • hm

    Strict legat de viteză: merg cu bicla mult mai încet decît acum zece ani. Și îmi place să cred că și conduc mai încet.
    Poate conducînd mai mult, am început să văd astfel pericolele și strada.
    Poate văzînd destule incidente și accidente, a-nceput să-mi mai fie și frică… Să fiu clar, mi-e frică și de un drum dificil cu mașina, mi-e frică (cît o fi frică? Cît o fi silă?) de axa Unirii-Victoriei într-o dimineață ploioasă, mi-e frică de drumurile făcute sîmbăta, cînd strada se umple și de șoferi dar și de alți participanți la trafic ocazionali și nepricepuți, care se poartă periculos.
    Îmi place în continuare mersul cu bicla mai mult decît ăl cu mașina. Totuși…

  • Anastasiu

    Oricum! Subiectul este mult mai puțin inflamat aici decît în alte locuri unde se discută despre superioriatate si importanta unui mod de transport asupra altuia.

  • Normal că mă superi… merg zilnic cu bicicleta prin Bucureşti, cred că ştiu situaţia circulaţiei acestor mijloace de transport individual un pic mai bine decât tine. Cel puţin 300 km pe lună sunt doar mersul la muncă (14 km pe zi), la care se adaugă alte drumuri, ture, deplasări la/de la gară în week-end pentru a pleca cu trenul spre alte ture.
    De pe margine situaţia se vede altfel, tu vezi biciclistul care face slalom printre maşini şi face dreapta pe roşu, dar nu vrei să vezi pietonul care trece pe roşu şi prin loc nemarcat sau care merge pe carosabil (da, au circumstanţe atenuante când trotuarul e blocat de maşini. Dar când trotuarul e liber, ce sula mânzului caută pe carosabil?!). Nu vrei să-l vezi pentru că şi tu eşti pieton şi ţi se pare normal să traversezi ,,că nu vine nimic”. Da, recunosc, şi eu traversez când nu vine nimic, fie că sunt cu bicicleta sau sunt doar pieton. Însă mă uit de 7 ori în toate direcţiile înainte să fac asta, nu mă arunc în faţa maşinii. În schimb, majoritatea pietonilor merg pe efectul de turmă (a trecut ăla, am şi eu timp). Şaptesprezece la sută din accidente sunt produse de pietonii care traversează neregulamentar! Mai mult decât alcoolul, neacordarea de prioritate, depăşirea neregulamentară şi conducerea aiurea a bicicletei… la un loc!

  • Am uitat să vă spun, cum Poliţia e instituţie de stat, link-ul ăla nu se deschide bine decât în IE.

  • Adrian

    @Dr2005. Se pare ca statisticile iti dau dreptate, insa asta nu inseamna ca trebuie sa ostracizam pietonii in bloc. In ceea ce priveste viteza de circulatie, da, ai dreptate. Exista niste reguli. Insa, in afara de asta, exista si niste recomandari legate de adaptarea la conditiile de drum si de trafic. Tu poti merge cu ce viteza vrei, insa trebuie sa fi constient ca 40 km/ h pentru o bicicleta este mult, ca o bicicleta nu face zgomot si ca, per ansamblu, este mult mai putin vizibila in trafic. E problema ta cum alegi sa iti pazesti pielea. Ca o informatie, iata acest site cu sfaturi pentru biciclisti despre cum sa evite coliziunea: http://bicyclesafe.com/ Aproape toate includ sfatul “slow down”.

  • hm

    Eu încerc să îmi dau seama cît din masa participanților la trafic e formată din “cei buni” și “cei răi”.
    Adică – pot zice că majoritatea șoferilor RATB sînt periculoși și activ-agresivi sau reacționează exasperat? [Părerea mea – sunt PREA MULȚI agresivi nu numai la adresa ciclistului, dar și la adresa pietonului!!!]
    Adică – pot zice că cei mai mulți pietoni sînt idioți? [Părerea mea, cam da!!! Bătrînul pomenit mai sus e periculos și pentru el însuși și pentru celălalt, dar cei cu picioare bune scapă mai ușor]
    AICI FAC O MARE PARANTEZĂ: De cînd o am pe fii-mea traversez doar pe verde și pe unde trebuie! Și îmi vine să trag șuturi în gură celor care-și iau copilul de mînă și-l trag după ei pe roșu!
    Adică – pot zice că șoferii sunt în majoritate javre? Pot spune că sunt multe javre printre mulții șoferi! Dar încă mai cred că dacă printre șoferi ar fi cu adevărat atîția mîrlani pe cît spune legenda, traficul nostru ar fi mult mult mai exasperant și numărul accidentelor ar fi mult mai mare!

    Adică – în final – pot zice liniștit că numărul bicicliștilor care respectă legea și nu sînt agresivi gratuit este majoritar?

    Fac o notă! Considerațiile mele asupra conduitei biciclistului bucureștean nu sînt făcute din spatele volanului! Vă asigur! Vă asigur că eu – ca pieton – sînt cel care se plînge de biciclist!

    Și o ultimă chestiune… Am început să văd șicane de trafic între bicicliști, “luat fața”, “băgat în bordură”. Hei, era natural să se întîmple?

  • Anastasiu

    ce, dau și bicicliștii flashuri???? 🙂 🙂

  • Văd şi eu biciclişti care se bagă în faţă… mi s-a întâmplat să vină un ţăran d’ăsta în spatele meu şi să înceapă să claxoneze (fiind roşu). Până la urmă s-a băgat, dar l-am ajuns la următorul semafor, că troleul nu s-a dat la o parte ca să treacă el. Aşa că eu, încadrat pe banda 2 din timp am trecut bine mersi şi am depăşit şi troleul, iar ţăranul a rămas între troleu şi trotuar şi după intersecţie şi a trebuit să aştepte şi să plece troleul din staţie. pentru că tot se încăpăţâna să stea la jumatea troleului. Îmi şi închipui ce era pe el, el fiind pe Trek şi eu pe DHS (transformând în auto, ar fi ca şi când el ar fi fost cu Maybach şi eu Dacia 1310).

  • hm

    deci nu mi s-a părut mie.

  • Anastasiu

    Cand dai 30 (treizeci) de bulioane pe o bicla… normal ca incepi sa vrei liber in fata ta 🙂 🙂

  • hm

    La noi la serviciu nici una dintre biciclete nu este sub 20 de bulioane.
    [in afara de a mea, lucru de care ma doare in cot]

  • Alex

    @Hm at altera ! Ma aflam in Norvegia intr-o vizita, la compania parinte a sucursalei din Romania, in 2003 ! L-am intrebat pe un coleg: cum tineti voi “frate” ordinea, disciplina si curatenia asta…??? Raspunsul a fost “mortal”: “o mie de ani de spanzuratoare”….te invata ceva ! Nu ma intelegeti gresit, nu sunt un adept al dictaturii…dar al unei cunduceri autoritare si tehnoctate..DA !!!

  • Alex

    ET ALTERA…graba strica treaba Q

  • Alex

    …pana la urma despre ce discutam ? Despre un popor care la 1907 traia in bordeie…”D. Demetrescu” – “Psihologia Poporului Roman” versus populatii/state care aveau universitati de la 1111 ? Da, stiu, noi am fost “scut si pavaza” Occidentului ! Vorba lui Tanase: “si…cu asta ce-am facut” ????

  • Alex

    …fiecare tinde catre ce-i lipseste…romanul ar vrea sa fie neamt…dar nu poate pentru ca e “latin”…Grav e ca nu intelegem acest lucru !

  • Alex

    Comparatiile se fac in general, in termeni echivalenti ! Nu poti compara un popor care la 1877 “taia la turci” cu unul care…avea deja cinci linii de Metrou..in Londra !
    Permiteti-mi un citat din N. Iorga: ” suntem un popor asezat in calea tuturor rautatilor”…Din pacate, parinti si rudele nu le poti schimba…prietenii, DA !! Aviz diplomatiei noastre !!

  • Eu personal vad problema usor mai complex. Din cate am vazut eu sunt 2 tipuri de oameni:
    1) jmecherii naturali – care considera ca ei sunt cei mai tari, ei s-au nascut cu stea in frunte….
    2) oameni – persoanele care in majoritatea timpului sunt ok, si doar dupa ce sunt scosi din sarite, de diverse evenimente care li se intampla in vaiata incep sa se comporte anormal.
    Acele 2 categorii sunt prezente in toate acele 4 categorii enumerate mai sus (soferi, soferi RATB, biciclisti, pietoni), si din aceasta cauza nu cred ca e bine sa generalizam pe categorii (“aia sunt cauza tuturor relelor si ceilalti sunt cei mai buni”), adica sunt marlani pe bemeve-uri si soferi decenti, sunt soferi RATB care iti inchid usa in spate(lovindu-te cu ea), care nu semnalizeaza, care accelereaza si franeaza brusc, dar sunt si aia ok………
    Aceeasi idee pe care am scris-o mai sus o regasesc aici:
    @Anastasiu:
    “Daca vorbesti toata ziua despre ce s-a intamplat de dimineata in traffic, despre cum ti-a taiat X fata si cum te-ai bagat in fata lui Y nu mai conteaza ceea ce conduci – conteaza ca motociclist, biciclist sau sofer esti la fel de mitocan.

    @hm
    ” Cînd va deveni prietenos și cu pietonul, și cu călătorul, și cu SOFERUL, va deveni prietenos și cu biciclistul.”
    Aici eu vad un conflict intre idei, poti sa ai un oras prietenos pentru transport public(TP), pietoni si biciclisti(din motivul ca aceste feluri de a traversa orasul ocupa suprafata minima si nu solicita investitii mari). Insa ca sa ai un oras prietenos cu SOFERUL, trebuie sa demolezi practic centrul si o buna parte din orasul comunist ca sa faci “hautostrazi”suspendate, parcari moca supraetajate, sa lichidezi toate semafoarele, sa ingropi orice trecere de pietoni (adica sa obtii un Detroit), deci trebuie sa iei niste masuri ce sunt opuse unui oras prietenos pentru TP, bicicleta si pietoni. Deoarece in un oras prietenos cu masina, nu ramane loc pentru ceilalti.

    @popescu
    “despr ce spui tu să știi că nu se exclud, poate fi un mijloc de deplasare în oraș și în acelăi timp și doar ceva de „distracție””
    Exact nu se exclud, eu spre ex pot sa ii deosebesc pe aia ce circula in mod regulat pe bicicleta si o folosesc ca mijloc de transport, fata de aia ce inchiriaza sambata in parc bicicleta(aia deobicei sunt niste cocalari de 16-20 ani cu coafure de gen http://37.media.tumblr.com/tumblr_m7r1e0NgPt1qjv1tpo1_500.jpg , aia sperie toti pietonii din parc cu viteze ametitoare(dupa care revin la visurile lor de toate zilele, de bemeve pisicuta cu motor V8)).

    @Adrian
    “In mod normal, politicile primariei ar trebui sa fie axate pe urmatoarele categorii exact in urmatoarea ordine (1) pietoni, (2) Biclisti, (3) Transport in comun (4) Masina personala. ”
    Nu pot sa fiu aici deacord cu tine, dupa parerea mea pe rimul loc, ar trebui sa fie mjlocul de transport care transporta cei mai multi oameni =>TP, abia dupa ar trebui sa vina bicilistii/pietonii si in sfarsit soferii. Si spatiu pentru aceste 3 categorii(astazi suprimate) ar trebui sa fie luate din benzile auto, nu din spatiu verde sau alte inventii dambovitene.

    @hm:
    “agresivității șoferilor Regiei de transport față de cicliști i se opune agresivitatea cicliștilor față de șoferii Regiei de transport.”
    @Dr2005
    “Bătrânul ăla slab pe care vrei tu să îl protejezi provoacă mai multe accidente decât toţi taximetriştii la un loc. El traversează aiurea oricând şi pe oriunde ….. De aici rezultă că 22% din accidente sunt produse din vina pietonilor şi doar 6% din vina bicicliştilor!”,
    “Să mai zic de Gara de Nord, unde eu încadrat pe banda 2 pentru mers înainte mereu mă trezesc cu troleul că îmi ia faţa (de pe banda de făcut dreapta)? De 35-urile care fac dreapta pe roşu la AFI? De modul de conducere al şoferilor de Bujoreni pe Şos. Cotroceni (mă depăşesc pe mine când am 35 la oră, după aia frânează că e reţeaua prostă şi au limitare la 25 – 30 la oră… şi eu rămân după ei, că nu îi mai pot depăşi)?”
    In frazele de mai sus a-ti ridicat niste probleme de comportament ale pietonilor si ale soferilor RATB, eu nu consider ca ei toti sunt chiar marlani, cred ca ei sunt oameni sictiriti de diferite evenimente neplacute.
    Voi lua-o pe categorii:
    a)pietonii – traim in un oras croit pentru masini, adica trecerile de pietoni sunt puse in cat se poate mai putine locuri, astfel incat sa nu “perturbe” “fluiditatea” traficului. Astfel incat pietonii sunt nevoiti sa parcurga distante enorme pentru a traversa o artera mai importanta, e firesc ca omul nu vrea sa parcurga sute de metri, iar in cazul persoanelor cu probleme locomotorii acesta problema se acutizeaza.
    Solutia este sa se inmulteasca trecerile de pietoni(semaforizate), iar soferii inraiti nu au de ce sa se teama in oras avem un sitem SMT, care poate sincroniza semafoarele in asa fel incat acele semafoare sa nu “desfluidizeze” traficul, ci sa serveasca rolul unor dozatoare(care ar doza traficul pe artera si ar limita viteza la 50).
    Am uitat, temporizarea la trecerile pietonale, este facuta in detrementul pietonilor(un ex elocvent ar fi semaforul din Piata Victoriei, pus la intrarea pe Calea Victoriei, ala te tine pe rosu un secol, oferind verde enorm soferilor ce vor sa intre in centru pe Victoriei – eu zic ca este NOAPTEA MINTII aceasta situatie.
    b)bicilistii – iarasi traim in orasul masinilor, bicicletele nu au benzi normale(normal au aparaut niste avortoane de benzi pe trotuar, insa pe alea sa mearga Oprescu cu fii-su), astfel incat asa persoane ca @Dr2005, ce folosesc bicileta ca mijloc de transport, deci circula cu viteze considerabile, nu au cum sa se foloseasca de avortoanele de benzi de pe trotuar, din urmatoarele cauze:
    1)acolo ai de ascaladat bordure(adica poti sa ramaii fara roti),
    2) trebuie sa faci slalom printre pietoni(unii din ei avand casti) deci exista o posibilitate sa accidentezi pietoni,
    3)ghiorlanii isi parcheaza cazanele pe trotuar,
    4) benzile serpuiesc.
    Deci benzile de pe trotuare sunt imparcticabile, pentru a le folosi in regim de tranzit pentru ciclisti, si unica solutie este amplasarea lor pe carosabil + despartirea lor cu o bordura considerabila + semaforiazare (care ar da verde biciletelor cu cateva sec inainte de cel auto). Astfel s-ar elimina orice conflict intre ciclisti si soferi/pietoni. Deci fara nervi.
    c)transportul public – desi am intalnit si eu soferi badarani(RATB), consider ca majoritatea sunt oameni stresati de trafic(care pur si simplu isi pierd cumpatul). Mie imi place sa ma bag (daca este loc) mai aproape de sofer cand merg pe RATB, si am posibilitatea sa vad marlaniile facute de soferii masinilor private, deci ii inteleg pe soferii RATB.
    Referitor la fortarea intersesctiei de la AFI de catre 35, se intampla nu doar acolo, se intampla cam peste tot unde NU EXSITA SEMAFOR SEPARAT pentru SOFERII ce fac STANGA, astfel incat soferii ce vin de pe Timisoarei si vor sa faca stanga(spre APACA), sunt nevoiti sa intre in intersectie si sa o blocheze, si de aici se incepe mizeria. Tramvaiele avand sinele blocate de acei soferi, nu au cum sa treaca cand au verde, iar respectivii soferi asteapta sa se faca galben pe Timisoarei(ca sa poata ajunge la APaCA), soferii deblocheaza intersesctia, iar vatmanii in contextul in care au si ei un orar de respectat ce mai au sa faca? …Sa forteze rosul.
    Cine e de vina?
    Soferii ce fac stanga? NU, Primaria e de vina!
    In cazul intersestiei respective unica solutie logica, este modernizarea ei:
    1)mutarea statiilor de TP dupa intersectie
    2)implimentarea in intersectie a unui sistem de benzi unice cu prioritizare(adica astazi pe V.Milea dinspre APACA tramvaiele 1,11,25,35 merg pe centru, iar troleele/ autobuzele 71,93,105,139 circula pe lateralul carosabilului, exact la fel se intampla si in cazul Timisoarei), deci 1,11,25,35,71,93,105,139 sa circule pe centru, sa aiba semafoarele proprii si statiile dupa intersectie. La fel in cazul Timisoarei, no fi oare mai bine asa?
    3) dupa implimentarea punctului 1) ar rezulta niste spatiu liber pentru o banda auto speciala pentru a face stanga cu semafor.
    Aceste 3 solutii simple ar limita orice conflict si respectiv blocaje , fiecare mijloc de transport si-ar fi avut verdele sau.
    Insa punctul 2) este optional, dupa cum vad PMB tot gandeste dupa tiparele vechi, deoarece in cazul Rebreanu si Pantelimon, domnii vor “park” pe sine, in loc sa asfalteze intre sine=> sa permita sa circule pe centru si autobuzele 335, 104, 311, dar si vehiculele de urgenta.

    CONCLUZIE: este loc pentru toti pe drumurile existente, astfel incat nimeni sa nu isi piarda nervii in trafic, insa este nevoie de o regandire a politicii in domneiul transporturilor in oras, adica avem nevoie de o reorganizare a carosabilului existent, deci rapirea din spatiul “personal” al automobilistilor, circa 3m (pe centru) pentru TP si circa 1,5m langa tortuar pentru biciclete. Astfel scapam de intoareceri in locuri nereglementate(benzile RATB), dar si de parcarile pe prima banda (cu ajutorul benzilor pentru bicilete), care reduc capacitatea arterelor.

  • Alex

    Mie personal mi-a placut, episodul 1. despre covrigi, scris de Mini-Economicus ! Este o parabola despre economie, ce in final va unifica toate puctele de vedere printr-o coerenta logica !

  • Alex

    ….prespupun ! Zic si eu “o ghiceala” ??

  • hm

    eu sunt sigur că vom lua chiar Nobelul pentru simigerie.

    Voi răspunde mâine celorlalte comentarii, in liniște – vreau doar să spun că îmi place foarte mult încotro a luat-o discuția

  • Alex

    @Hm…inspirat tare comentariul ! Premiul Nobel pentru simigerie…ho,ho,ho !

  • Am spus cu câteva mesaje mai sus de modul ciobănesc în care circulă şoferii de Bujoreni… azi m-am trezit cu laterala lui #5305 în faţă la intrarea pe Witting, în mijlocul intersecţiei. Frână cu scârţ, înjurături şi de la mine şi de la şoferii din spate, după aia boul a mers în zig-zag pe Witting, cu 50 la oră (maximul de la Irisbus), ca nu cumva să îl depăşească cineva. Ce semnalizare (nu a semnalizat nici la Witting în capăt când a făcut stânga, nu mai zic de oprirea în staţii), ce circulaţie pe benzi… că doar el conduce troleul, nu? Încă de pe Şoseaua Gării de Nord (unde, apropo, nu a oprit la trecerea de pietoni de la MT, deşi erau pietonii în mijlocul străzii) a mers aiurea, a trecut când pe o bandă, când pe alta, de la MT la rond s-a dus din banda 1 în 2, apoi iar în 1, apoi iar în 2.

  • @Ady:
    Cunosc situaţia trecerilor de pietoni, dar asta nu înseamnă că poţi să traversezi FĂRĂ SĂ TE ASIGURI prin loc nepermis.
    La AFI maşinile care fac stânga ajung pe linia de tramvai… dintr-un motiv simplu: banda 1 tot timpul e plină de taxiuri, pe banda a 2a intră cei care fac dreapta, iar ca ăştia să aibă loc să facă dreapta, după multe claxoane, maşinile care merg înainte se trag mai în faţă, nimerind pe linia de tramvai. Asta deşi, la virajul la dreapta, tramvaiul are prioritate cf. Codului Rutier, chiar dacă taie 100 benzi. Ridicarea maşinilor oprite aiurea şi o mică mofidicare la semaforul pentru tramvai (să îi dea verde cu 10 sec înaintea celui auto) ar rezolva simplu problema, fără mutat de staţii şi refaceri de intersecţii.

    Legat de ordine, pe primul lor întotdeauna trebuie să fie pietonul, că pietoni suntem toţi, fie că mergem pe jos 1 km până la staţia RATB sau 20m până la maşină ori 10m cu bicla în spinare până ieşim din bloc. Nu cred că pe locul 2 ar trebui să fie transportul în comun… dacă ne uităm prin Olanda, descurajarea utilizării autoturismului şi încurajarea utilizării bicicletei a dus şi la reducerea costurilor cu transportul în comun (reduceri de parc, desfiinţări de trasee), pentru că, pur şi simplu, nu a mai avut călători, cel puţin transportul cu autobuze pe distanţe medii şi scurte. Practic, o infrastructură adecvată pentru biciclete, în 10 ani poate aduce mari beneficii oraşului, atât prin eliminarea blocajelor în trafic şi a poluării şi nervilor aferenţi, cât şi prin reducerea cheltuielilor cu transportul în comun, cu infrastructura rutieră (bicicleta nu circulă supratonată, iar asfaltul nu se face valuri vara sub greutatea biclei), cu sănătatea… Oraşul ar avea bani mai mulţi pentru utilităţi, pentru parcuri, pentru şcoli, pentru spitale. Iar într-un oraş cu oameni fericiţi, productivitatea muncii e mai mare, aşa că bugetul local şi cel naţional ar încasa din impozit pe profit, din impozit pe clădirile de birouri şi din impozitul pe salarii mai mult decât ar pierde din impozitele pe auto, viniete şi taxe de parcare.

  • hm

    daţi-mi voie să intervin pe lîngă.
    la Mallul Afi se pierde puţin timp aiurea din şi cauza liniilor de tramvai din curbă, care sînt mult prea înălţate după reabilitare şi maşinile trebuie să reducă mult viteza de traversare a intersecţiei.
    Tot acolo – se vede clar ce tîmpenie este construirea unui super-centru comercial la buza străzii, fără o nenorocită de zonă tampon, care la o adică să se poata transforma inclusiv in parcare de taxiuri. O să fie dulce şi după deschiderea clădirilor de birouri № 2 şi № 3…

    Însă între Afi şi Apaca mă cac pe cei care au decis că e voie ca maşinile să aibă voie pe linia de tramvai. Încă de pe vremea cînd mergea 12-le pe aici pierdeai 20 de minute dimineaţa pe segmentul ăsta. Acum e la fel.

    Două vorbe despre staţiile după intersecţii. Înţeleg de ce se fac aşa, respect interesul general şi accept folosul acestor staţii – mai ales într-un sistem de management al traficului funcţional – dar eu, personal, urăsc aceste staţii pentru că, în minimum 8 cazuri din 10, fac călătorul să meargă mai mult pe jos pînă acolo unde are treabă. Subiectiv; părerea mea 🙂

  • Ar fi bune şi staţiile după intersecţie, dacă vorbim de uşurinţa în utilizare. În moemntul de faţă, dacă vrei în Militari ori stai la 35, ori la 8/25. Dacă vrei la Grozăveşti iar ai de ales între 35 şi 1/11, dacă vrei la Şura Mare trebuie să alegi între 1/11 şi 25.
    Liniile sunt supraînălţate (şi supralărgite) pentru a permite circulaţia cu viteză. Curbele întotdeauna se fac aşa, cele fără supraînălţare, la razele alea, impunând o viteză de vreo 10 – 15 km/h, deci cam mică. Pe când pe cele actuale le poţi aborda şi cu 30 km/h (nu ştiu cât au viteza nominală, adică viteza aia la care, deşi linia e înclinată, cutia nu se înclină).

  • @Dr2005
    “azi m-am trezit cu laterala lui #5305 în faţă la intrarea pe Witting, în mijlocul intersecţiei. Frână cu scârţ, înjurături şi de la mine şi de la şoferii din spate, după aia boul a mers în zig-zag pe Witting, cu 50 la oră (maximul de la Irisbus)”
    Asta pe semne este cazul marlanului la volanul troleului, si in Viena cica au fost asemenea probleme de comportament la volan, autoritatile au primit niste scrisori de la pasageri, precum ca soferii accelereaza si franeaza brusc. Autoritatile au hotarat sa instaleze niste compiutere de bord noi, in care sa fie instalate un fel de giroscoape, care sa “simta” si sa inregistreze daca soferul forteaza sau nu acceleratia si frana, uite cam asa se hotaraste problema la ei.
    @Dr2005
    “Cunosc situaţia trecerilor de pietoni, dar asta nu înseamnă că poţi să traversezi FĂRĂ SĂ TE ASIGURI prin loc nepermis.”
    Aici nici nu am zis nimic, sunt si pietoni fara creier (pana la sfarsit toti suntem oameni nu conteaza cum ne miscam in oras => peste tot exista acele 2 categorii). Insa prin adaugarea unor locuri permise, aceste exemple ar putea fi reduse substantial.
    @Dr2005
    “a AFI maşinile care fac stânga ajung pe linia de tramvai… dintr-un motiv simplu: banda 1 tot timpul e plină de taxiuri, pe banda a 2a intră cei care fac dreapta, iar ca ăştia să aibă loc să facă dreapta, după multe claxoane, maşinile care merg înainte se trag mai în faţă, nimerind pe linia de tramvai. Asta deşi, la virajul la dreapta, tramvaiul are prioritate cf. Codului Rutier, chiar dacă taie 100 benzi. Ridicarea maşinilor oprite aiurea şi o mică mofidicare la semaforul pentru tramvai (să îi dea verde cu 10 sec înaintea celui auto) ar rezolva simplu problema, fără mutat de staţii şi refaceri de intersecţii.”
    Acolo sunt doar 2 benzi, consider necesara reconfigurarea acelei intersectii (cu tot cu mutare de statii si bezile de de stanga + semafor), nu ca solutia ta nu ar fi functionala, insa eu cred ca ea ar functiona in afara orelor de varf, iar cand vin orele de varf, chair si cu verdele timpuriu al tramvaiului intersesctia ar putea fi blocata de aia care consiera ca daca blocheaza intersesctia vor ajunge mai repede acasa/munca, cu acei indivizi nici un SMT nu poate face fata(si aici ar fi o solutie fizica), adica fara sa separi fluxurile, deci sa adaugi cel putin banda de stanga, curatenie acolo nu ai cum sa faci. Iar daca muti tot transportul pe centru => se elibereaza alveolele pentru statiile de autobuz/troleu, unde poti sa organizezi niste alveole inchise pentru taxiuri(cum a aparut in preajma magazinului Unirea, doar ca la dimeniuni mai mici).
    Respectiv dupa reconfigurare ar fi bine se se ajunga la sectiune asta https://farm6.staticflickr.com/5564/14052776398_5906e0bee4_b.jpg unde fiecare mod are spatiul sau strict delimitat. Astfel daca continuam sa o lalalim in stil Oprescian, conflicte de gen se vor continua la nesfarsit si se vor inmulti, deoarece numarul participantilor la trafic creste.

    “Legat de ordine, pe primul lor întotdeauna trebuie să fie pietonul, că pietoni suntem toţi, fie că mergem pe jos 1 km până la staţia RATB sau 20m până la maşină ori 10m cu bicla în spinare până ieşim din bloc.”
    Deacord cu ideea in sine, eu am avut in vedere mai mult ordinea prioritatii in intersectii, cum nu ai da, dar un troleu transporta mai multi oameni, si este mai greu de franat, in comparatie cu o bicileta sau mai ales cu un pieton. Iar daca discutam in mod general, cum ar trebui sa se repartizeze suprafata din arterele din oras, in principiu nu conteaza cine si in ce ordine sunt pe primele 3 locuri, ce este important cu adevarat, asta este ca transportul privat(automobilul) sa fie pe locul 4 . TP per total nu mananca mult spatiu (1 banda pe sens), bicicleta inca mai putin, deci astea toate pot convetui. Firesc ca acel “top” este bine de corelat si cu locul unde se afla artera, pe Stefan cel Mare eu as pune TP – Bicicleta – Pietonii – Masinile, pe Victoriei as pune Pietonii – Bicileta – (si poate un fel de tramvai retro gen V06, pentru turisti)TP – FARA masini ….
    @Dr2005
    “Nu cred că pe locul 2 ar trebui să fie transportul în comun… dacă ne uităm prin Olanda, descurajarea utilizării autoturismului şi încurajarea utilizării bicicletei a dus şi la reducerea costurilor cu transportul în comun (reduceri de parc, desfiinţări de trasee), pentru că, pur şi simplu, nu a mai avut călători, cel puţin transportul cu autobuze pe distanţe medii şi scurte. Practic, o infrastructură adecvată pentru biciclete, în 10 ani poate aduce mari beneficii oraşului, atât prin eliminarea blocajelor în trafic şi a poluării şi nervilor aferenţi, cât şi prin reducerea cheltuielilor cu transportul în comun, cu infrastructura rutieră (bicicleta nu circulă supratonată, iar asfaltul nu se face valuri vara sub greutatea biclei), cu sănătatea… Oraşul ar avea bani mai mulţi pentru utilităţi, pentru parcuri, pentru şcoli, pentru spitale.”
    La inceput trebuie sa precizez, eu nu sunt talibanul TP(desi poate pare asa), eu de mic am avut tot felul de bicilete (de la aia cu 3 roti pana la…) deci am parcurs multi km, si constientiez toate avantajele acestui mod de deplasare. Insa precum am scris mai sus TP,Bicicletele si pietonii nu ocupa chiar asa de mult loc, deci pot convetui(iar masinile, alea sunt adevaratele probleme, alea mamanca spatiul de fapt, nu TP).
    Mai sunt si niste dezavantaje care ar fi incurcat ca bicileta sa devina un mijloc de transport de mase largi(ca in Amsterdam, unde am inteles ca dupa ultimile date in oras circula cu bicicileta ~50% din populatie):
    1)Clima
    Noi: Avem ierni mai reci, avem zapada, avem primari destepti
    Ei: Au o clima mai “uniforma”(diferentele intre temperaturi nu sunt atat de mari), nu prea am auzit de zapada, au primari normali
    2)Relieful
    Noi:Desi capaitala se afla in campie, totusi mai avem niste dealuri(pe care le ridici daca esti tanar si ai forma fizica necesara)
    Ei:Au un relief plan, ce este perfect pentru a te deplasa pe bicileta la orice varsta, in orice forma fizica.
    3)din punctele 1) si 2) => transpiratie => nu ai cum sa folosesti bicicleta daca muncesti in birou
    Acest proces este favorizat si de configuartia arterelor, pe langa temperatura mai mare, noi avem drumuri mai largi, mai mult spatiu intre cladiri, am inceput sa avem mai putini copaci => mai putina umbra => vara te cam topesti.
    Eu vad hotararea acestei probleme(3) prin crearea unei legi, in care astia cu birourile sa fie obligati sa construiasca si dusuri. Asa vara ai putea veni pe bicileta in un costum special, iar hainele de birou sa le tii in un ruczac. Sa vii in birou, tragi un dus, te schimbi in hainele de birou.
    SI sa nu uitam ca la noi primarii ne obliga pe noi sa deszapezim trotuarele, pai ce se va intampla cu benzile de bicilisti iarna?
    Iar TP ofera niste solutii care sunt allseason :)) doar ca ar mai trebui de investit in AC-uri pentru toata flota.
    @hm
    “Însă între Afi şi Apaca mă cac pe cei care au decis că e voie ca maşinile să aibă voie pe linia de tramvai.”
    In mod normal tot ce inseamna linie de tramvai reabilitata ar fi trebuit sa fie separata serios de masini, dar avem primari care de mici au stat prin Primaverii, si care nu au stiut ce e aia TP, nu ai de ce sa te miri ca se fac linii comune cu masinile.
    Cred ca exista si o lege care ar interzice segregarea liniei de tramvai, daca carosabilul are mai putin de de 3 benzi :))) Mama ce oligofreni ne conduc, si chiar daca presupunem ca “legea” asta a venit de la comunisti, pai domne functionar, ai avut la dispozitie 24 de ani :))))
    Dar ce sa te miri cand cisculi doar in mertane din alea de 6 metri, normal ca ti se pare puierila ideea cu benzi separate de TP.
    @hm
    “Două vorbe despre staţiile după intersecţii. Înţeleg de ce se fac aşa, respect interesul general şi accept folosul acestor staţii – mai ales într-un sistem de management al traficului funcţional – dar eu, personal, urăsc aceste staţii pentru că, în minimum 8 cazuri din 10, fac călătorul să meargă mai mult pe jos pînă acolo unde are treabă. Subiectiv; părerea mea”
    Da tin minte postul ala in care ai ilstrat situatia de la intersectia Trafic Greu/Rahovei, inteleg ideea ta, e logica, insa configuratia cu statiile dupa intersesctii ofera un sir de avantaje, care sunt necesare pentru o crestere de acapacitate a liniilor existente. Acele avantaje pot fi obtinute doar cu benzi separate si semaforizare (aproape ca la CFR, unde ficare miscare a vehiculului este urmarita de sistem, iar semafoarele ce urmeaza se reconfigureaza automat in functie de necesitati)dedicata. Astfel incat vehiculele RATB pot trece rapid de intersectie.

  • Adrian

    @Adi88 Spuneai urmatoarele: “Nu pot sa fiu aici deacord cu tine, dupa parerea mea pe rimul loc, ar trebui sa fie mjlocul de transport care transporta cei mai multi oameni =>TP, abia dupa ar trebui sa vina bicilistii/pietonii si in sfarsit soferii. Si spatiu pentru aceste 3 categorii(astazi suprimate) ar trebui sa fie luate din benzile auto, nu din spatiu verde sau alte inventii dambovitene.”

    Pana la urma, mi-e si mie egal in ce ordine aloci resursele pentru pietoni, biciclisti si TP. Pana la urma, nu pietonii si biciclistii sufoca TP ci masinile personale. Si nici biciclistii nu ar fi atat de deranjati de soferii de autobuz daca traficul din Bucuresti ar fi mai respirabil si daca RATB ar avea niste politici bine tintite pentru protejarea biciclistilor. Din pacate, nu avem de nici unele si nu cred ca vom avea prea curand.

  • hm

    Revin!
    @Alex: nu doar că noi sîntem… români…. dar ne și place!
    Tînjim, cică, după civilizație… după rigoare… dar… ASTA SÎNTEM, AICI SÎNTEM!
    Cît despre visat la ceea ce nu sîntem, eu îmi doresc nu să fim altceva (ceea ce nu se poate) ci, doar, să fim cît mai buni pornind de la “materialul clientului”!

    http://www.simplybucharest.ro/?p=6507

    Cetăţeanul ăsta, Breivik, avea prea mult timp liber. Trăia prea bine.
    Ah, să-l fi văzut locuind în Militari! Să-l fi văzut venind seara acasă şi pîndind loganul vecinului care parchează pe bordura lui!
    Coborînd la miezu-nopţii şi zgîriindu-i capota cu cheia şi punîndu-i afişe sub ştergător: mut-o, handicapatule!!
    Să-l fi văzut dup-aia cum se duce sus şi-şi desface o bere, fericit şi plănuind doar să se ducă în brico şi să cumpere o bormaşină cu care s-atace pereţii sîmbăta la 8 dimineaţa!
    Ah, să-l fi văzut locuind la mine-n Rahova! Să-l fi văzut, în prima zi ploioasă de septembrie, încercînd să facă stînga la Chirigiu!
    Dînd mui şi bagîndu-şi puli în toate găurile rudelor futabile ale şoferilor şi vatmanilor care vin din sens opus!
    Să-l fi văzut dup-aia, cum se duce vesel în legea lui mai departe şi uită şi de multiculturalism, şi de cavalerii templieri, şi de musulmani, şi de păstrarea identităţii culturale!
    Nu mă credeţi, nu?
    Ştiu sute şi sute de bucureşteni care se plîng de ceilalţi; unul nu recunoaşte că şi el se poartă ca un cur! Unul!
    De ce oare? D-aia! Pentru că altfel s-ar duce dracului totul! Tot echilibrul nostru!
    …..
    Ne plîngem că trăim într-una din cele mai necivilizate oraşe din Europa. Ne plîngem de mizerie, de zgomot, de încrîncenarea celui de lîngă noi şi ne plîngem că asta ne mănîncă ani din viaţă.
    … fără să ştim că trăim, de fapt, în cel mai bun loc de pe Pămînt; acolo unde-ţi bagi pula, te rîzi şi te duci mai departe.

  • hm

    @Ady88:

    o să punctez pe ideea greșită că Bucureștiul ar fi prietenos cu șoferul; zic greșită, pentru că – în afara Pasajului Basarab, nu-mi vine nicio altă investiție majoră care să creeze Raiul pe Pămînt șoferului.

    Șoferul circulă foarte prost pentru că este trimis pe șosele care oscilează pe segmente scurte între 2 și 4 benzi, cu intersecții în care virajul stînga este absolul imbecil.
    Marcajele rutiere? Am stat mai bine de un an în jumătate de oraș FĂRĂ MARCAJE! Și după ce s-au făcut, ce am văzut? Benzi care, după intersecție…. nu mai corespund! Vezi zona Casei Poporului!

    Parcări? O glumă cam proastă.

    NU vreau ca șoferul să fie pupat în fund de autoritatea locală. Da – să fie descurajat; dar nu umilit – ci cu respect și rigoare. Trebuie să se poată și asta!

  • hm

    @Dr2005 – la AFI diferența de nivel între stradă și linii este mult prea pronunțată. Nu zic că e vina liniilor… Ci a străzii, care trebuia adusă la un nivel confortabil!

    Majoritatea intersecțiilor care au linii de tramvai de traversat sînt un coșmar pentru cauciucuri. Și nu doar din cauza delăsării, ci pentru că din start au fost construite neglijent. Dau exemplu axa Rahova-Coșbuc, unde atît la 11 Iunie, cît și la Trafic Greu și la Ferentari, încă din 2003-2004, la refacerea liniilor, trecerea peste șine este o mare porcărie.

    Cît de greu o fi să se facă treburile astea lin și frumos???

  • hm

    despre stațiile după intersecție – știu că sînt bune, știu că ajută și la gruparea fluxurilor pe direcție șamd… doar că… asta e! Am crescut cu stațiile “acolo unde ai nevoie de ele”! Asta e!

  • @ADY88: ” in Amsterdam, unde am inteles ca dupa ultimile date in oras circula cu bicicileta ~50% din populatie):
    1)Clima
    Noi: Avem ierni mai reci, avem zapada, avem primari destepti
    Ei: Au o clima mai “uniforma”(diferentele intre temperaturi nu sunt atat de mari), nu prea am auzit de zapada, au primari normali
    2)Relieful
    Noi:Desi capaitala se afla in campie, totusi mai avem niste dealuri(pe care le ridici daca esti tanar si ai forma fizica necesara)
    Ei:Au un relief plan, ce este perfect pentru a te deplasa pe bicileta la orice varsta, in orice forma fizica.”

    Primăria din Amsterdam nu a restricţionat traficul auto şi a încurajat bicicliştii fiindcă n-ar fi avut dealuri sau ar fi avut o climă uniformă.

    Adevăratul lor motiv a fost faptul că solul lor e foarte moale şi mlăştinos, nu rezistă la greutatea şi la vibraţiile generate de un mare număr de vehicule, iar clădirile se înclină sau se fisurează în timp.

    Exemple:

    http://sobesinlondon.files.wordpress.com/2011/02/p2060221.jpg

    http://www.tabhauser.com/Amsterdam/amsterdam%20homes%20leaning%20on%20left%20tabhauser.JPG

    Primăria le repară, dar ce poţi face când centrul are aproape 1 milion de oameni? E ca şi cum ai încerca să reconstruieşti jumătate din Bucureşti peste noapte. Până şi lui Ceaşcă i-au trebuit 10-12 ani, şi asta cu toate belelele care se cunosc.

    Din acest motiv, centrul lor istoric e înconjurat de o şosea în regim de autostradă (Ringweg / A10), care îl separă de cartierele moderne şi permite ocolirea lui de către şoferi.

    https://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=en&msa=0&msid=107061946988576143189.00048910e322ffd89de12&ll=52.373084,4.873981&spn=0.070427,0.181446&z=13

  • Alex

    @ hm: multumesc pentru link si punctul de vedere, ai dreptate in multe privinte ! Daca (din pacate) nu mai locuiesc in Buc. m-a tras ata catre niste comentarii cam “off-topic”..Plecasem de la ideea ca, am vazut si vad in jurul meu, aici precum si pe oriunde am fost prin delegatii destui romani; se comporta in “litera si spiritul legii” si al cutumelor civilizatiilor/popoarelor in mijlocul carora traiesc. Partea distractiva este ca, atunci cand acestia vin in Romanica (in vacante s-au cu treaba) sunt loviti brusc de amnezie si uita TOT; arunca chistoacele pe jos, injura pe strada, merg cu masina cu viteze supersonice, sfideaza Politia si…alte nabadai ! Cum pot suferi o asa metamorfoza, dupa ce au petrecut 5-10-15 ani in “Occidentul decadent”…nu pot intelege.
    Am fost martor ocular al unor scene de acest gen, acum mai multi ani, cand intr-o nebunie a tineretii, am venit cu masina din UK in RO. Totul a fost bine si frumos, in fata mea, cam de pe la granita Austro-germana, unde, s-a umplut Autobahn-ul de masini romanesti, mergand in aceiasi directie cu mine, absolut civilizat de zici ca erau nascuti acolo ! Pe masura insa ce ne apropiam de Mako,Szeghed,Nadlac, au inceput sa fie geamuri deschise, manelele sa umple aerul, chistoacele si flegmele sa zboare libere…In asteptarea intrarii in tara (era coada la Vama) l-am abordat pe un domn din categoria mai sus mentionata, intrebandul de cat timp sta in Germania ? Raspunsul a fost uluitor, statea in Central-Berlin de 20 de ani si lucra la o mare companie…nu cred ca mintea, era imbracat cu gust si scump, avea toate cuvintele la el, etc. N-am mai intrebat de ce scuipa pe jos..acum, cand am ajuns in RO..si nu face (presupun) acest lucru si la Berlin ?!

  • hm

    pesemne rumânul are, genetic, nevoia acuta de a se purta aşa. Ce, tânjește dupa sarmale, după Hruşcă, după iarba verde de acasă, după casa părintească care “nu se vinde”?
    Ei, aş!

    Flegma pe jos, chiștocul pe trotuar, şi… “hai, să-mi bag….”

    Astea sunt neprețuite!!!

  • Alex

    @hm:…ca bine zici !

  • Poate ca este un elan de inceput care ii face sa exagereze un pic din teama ca nu este suficient de acceptat de societate curentul pe care il reprezinta. Asa a fost si in Olanda si rezultatele au fost bune. Sau poate ca noi suntem mai rigizi la schimbare, la nou, si judecam ceea ce nu intelegem 🙂 !

  • @Mediator penal: tocmai, românul ştie că nu e acceptat în Olanda dacă nu merge pe biclă şi nu colecteză selectiv deşeurile. Dar mai ştie şi că dacă după 10 ani în Occident vine în România cu un Renault Symbol, fără manele, fără să scuipe pe jos şi nu depăşeşte viteza e privit ca un fraier, deci nu e acceptat în comunitate.

Leave a Reply to ADY88 Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>