despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Alte blocuri vechi

În continuarea episodului de aici, să vedem alte blocuri ridicate în acea perioadă în Bucureşti. Deşi, aşa cum spuneam în finalul articolului : toate sunt nişte clădiri normale, terne, care… nu rup gura târgului din punct de vedere al concepţiei arhitectonice”, vrem nu vrem, trecerea deceniilor şi, mai ales poziţionarea lor, le-au transformat în repere ale zonelor respective pentru că, nu-i aşa, indiferent cum şi când, oraşul are nevoie de locuri şi nume.

Să pornim de lângă Gara de Nord, unde – prin 1958 – pe bulevardul Dinicu Golescu s-a ridicat căminul feroviarilor” – actualmente hotel Astoria. Probabil că la ora aceea, detaliile tehnice, aşa cum sunt enumerate în textul fotografiei, îi confereau statut de clădire modernă” dar aspectul exterior rămâne în ton cu construcţiile perioadei adică unul greoi şi cenuşiu.

Pe Calea Victoriei la intersecţia cu Calea Griviţei, mai precis lângă Palatul Monopolurilor de Stat, actualmente Ministerul Economiei, găsim acest bloc de locuinţe terminat spre finalul anului 1960.

O poziţie excelentă din punct de vedere imobiliar, iar scuarul din faţă salvează mult din imaginea sa de ansamblu. Şi, să recunoaştem, parcă arată mai nasol acum, cu faţadele alea pline de reclame şi termopanele puse care cum s-a putut… Nici în urma reabilitării recente nu s-a regăsit „plusul” acela care-l merita zona…

Urmează blocul de la Hasdeu” cum mai este numit. Deşi adresa sa de bază este pe bulevardul Kogălniceanu (zis 6 Martie când s-a construit clădirea), el ocupă, de fapt, toată bucăţica din strada Hasdeu, dintre bulevard şi Splai.

Uşor de recunoscut datorită volumului central retras şi mai înalt decât lateralele.

Două blocuri de colţ”, foarte asemănătoare din punct de vedere architectural: unul vizavi de Cişmigiu, plasat în V-ul dintre străzile Schitu Măgureanu şi Cobălcescu

… iar celălalt, aflat la mică distanţă , pe colţul format de Calea Plevnei cu strada Berzei. Ambele au avut, la parter, dispensare.

Faţada curbată aduce parcă un plus de originalitate în siluetele celor două clădiri.

Să intrăm din nou pe axa Magheru-Bălcescu-Brătianu. Aici, găsim două blocuri, ridicate în anii 1960-61.

Uzual sunt, încă, ştiute ca blocul EVA şi blocul ONT după numele magazinului cu articole de damă, respectiv al instituţiei de turism găzduite zeci de ani la parterul lor.

Mai trist este că vestitul Muzeu SIMU, despre care merită neapărat citit acest articol avea să fie victima notabilă a edificării celor două clădiri gemene.

Pe aceeaşi parte, dar mai jos, pe tronsonul Nicolae Bălcescu, cam vizavi de biserica italiană, avea să se construiască, în aceeaşi perioadă, acest bloc lipsit de personalitate şi al cărui singur merit a fost că, la parter, găzduia iniţial cel mai mare magazin cu autodeservire din ţară” – magazinul UNIC.

În schimb, aşa cum arăta Raiden aici alipirea de blocul „Malaxa-Burileanu” i-a devalorizat acestuia din urmă, mult din eleganţa şi sobrietatea siluetei.

Dar ziarele vremii nu încetau să prezinte cu mândrie aceste noi clădiri ca pe importante realizari ale regimului. Criteriile estetice erau cu înverşunare lăsate undeva, pe planul al enşpelea. Ce dovadă mai bună decât această disproporţionată „îmbinare de volume şi de înălţimi ale celor două blocuri – cel de pe strada Doamnei şi cel de pe bd. 1848 (fost şi actual Brătianu)?

În acelaşi context, dacă tot suntem în zona marii artere-bulevard a Capitalei, merită să amintim şi noi modul oribil în care a fost căpăcită şi sacrificată vederii sala Dalles.

Istoria sălii Dalles este tratată amănunţit aici.

Fără nicio noimă, în numele unei absurde alinieri a bulevardului, eleganta şi originala construcţie şi scuarul din faţa ei, au fost brutal mascate de o imensă şi banală clădire de locuinţe.

articolul include si capturi foto de pe Google Maps

40 comments to Alte blocuri vechi

  • Felicitari, pentru inca un articol de calitate.
    Blocul Dalles nu a fost proiectat de catre Octav Doicescu?
    Apropo, nu mai tin minte poate am mai amintit pe aici, insa in una dintre escapadele mele urbane, eu am dat la parterele blocurilor EVA si ONT, de niste accese care aseamana cu mult cu niste accese in parcari(sau garaje subterane).
    Stii ceva de asta?
    Eu parcari subterane in blocuri de locuire comuniste nu prea am vazut(exceptii fiind niste blocuri din Drumul Taberei de 4 etaje, insa alea cred ca sunt exeptii din regula), o fi alea parcari? O fi alea blocuri pentru elita nomenclaturii comuniste?
    Tovarasii cu stele nu doar pe umeri ci si in frunte, se sculau de dimineata, se coborau cu liftul pana la parcarea din subsol, se urcau in dacia 1300 neagra, ajungeau pana in sala Omnia pentru o plenara…. :)))
    Uite-le se pare ca sunt inca functionale http://goo.gl/maps/GBL6k http://goo.gl/maps/P1ERL
    Am mai dat peste peste una, de care ai descoperit si tu prin DT, sub un complex comercial, doar ca in cartierul Bucurestii Noi http://goo.gl/maps/dhvrA http://goo.gl/maps/KBEiL
    In ce privested Muzeul Simu, se putea reface la ultima modernizare a spatiului din zona…
    Se putea daca nu era Oprescu la PMB, ca la el masina este vaca sfanta, iar muzeul ar rapi din locurile de parcare, care este NARUSHENIE..

  • hm

    pe rînd 🙂 – întîi, mulțumim!
    Apoi: nu ne-ai zis de accesurile subterane de la Eva/ONT. Și, deși am trecut de sute și mii de ori pe lîngă ele, pe toate părțile, nu m-am uitat după ele. Dar se prea poate să se fi făcut, pînă la urmă destul de multe blocuri s-au construit cu garaje la subsol (alea din DT, mai avem și in Titan, dar și prin Pajura)
    Vorbesc de blocurile cu garaje pentru locatari, nu de parcările de sub complexuri

    Și prin zona centrală s-au mai construit blocuri gen plombă cu garaje la subsol.

    Nu cred că ONT și EVA au fost blocuri pt. cine știe ce elită, dar… nu sînt sigur!

  • Irina

    Mi-ar plăcea să fie ”redescoperită” Sala Dalles. Ar avea mult mai mult sens lucrul ăsta, după mine, decât revenirea TNB la forma inițială. Sala este o construcție care a ”pierit” în mod total nemeritat. Păcat…

  • hm

    Da, dar nu se va întîmpla niciodată…
    Și din ce știu, blocul Dalles e într-adevăr proiectat de (un colectiv condus de) Octav Doicescu.

  • Anastasiu

    Buna continuare, parca eram sigur ca se vor lua in vizor si aceste cladiri 🙂

    Va mai amintiti ce magazine se gaseau initial la parterul blocului de la podul Hasdeu?

  • Alex

    ..s-o luam sistematic:
    – blocul din Kogalniceanu (IN CARE AM LOCUIT) are doua scari, adresa fiind Piata Kogalniceanu 8, respectiv 9 ! In sine cladirea este foarte interesanta, in ciuda spatiilor meschine – dupa standardele epocii actuale; a fost insa construita “sanatos” !!
    – hotelul Astoria…a fost intodeauna un loc de unde plecai, fie cu patul..din camera..fie cu injectii dureroase, eufemistic vorbind !
    – blocul Eva este facut praf (bagi mana prin peretii casei scarilor !), daca urci pe jos se vad carpiturile (?) de dupa ’77 nemaivorbind de faptul ca e “rupt de la ‘jumate” intre scari ! Fereasca bunul Dumnezeu de un cutremur ! Da, are spatii subterane, din cate stiu se intentiona a fi parcari, ulterior transformate intr-un fel de adaposturi improvizate dupa’ 77 ! Au acolo mari probleme cu oamnenii strazii (bietii de ei !) au fost adevarate razboaie teritoriale intre ei si locatari…pentru cucerirea mezaninului si a subsolurilor..a se vedea colectia Evz.1992-1995 !
    – blocul de pe Grivitei l-am vizitat prin 1992, se tine bine, are insa spatii…peste masura de mici, pozitia insa, asa cum amintesc ante-comentatorii este “criminala” !!!
    – vorbim “glume”…bine ca s-a mai pastrat ceva cu denumirea initiala a asezamantului de cultura, blocul chiar nu mai are importanta cum arata !
    – blocul “Unic”..da, e nasol, fad..dar era un punct de reper omniprezent in acei ani, nemaivorbind de faptul ca “Alimentara” de la parter a cunoscut chiar vremuri de “Supermarket” (?!) occidental ante-1973 !
    In alta ordine de idei, ia-ta ce am gasit pe Youtube…”mananc si plang moartea caprioarei..de Labis” ! Glumesc..daca nu-l stiti, ENJOY !!!
    http://www.youtube.com/watch?v=-stf4OXzY7M

  • Alex

    …blocul de pe Plevnei/Cobalcescu (cu fosta/actuala, clinica stomatologica) mi-a placut intotdeauna ! Spatiile sunt generoase, ca atare foarte scumpe ! Gars. 32 mp. – 2c 51 mp…in anii aceia era ceva; ca atare, sa ne uitam daca in acel bloc s-a vandut/se vinde ceva…eu personal nu-mi aduc aminte, poate gresesc ?!

  • Alex

    ..in blocul “colt cu Schitu’ Magureanu” vis-a-vis de Lic. Lazar..aprox. o gars dubla (din constructie)la etajul 4, s-a vandut anul trecut (fara vrajeala ag. imobiliari !) cu 48.000 Eur ! Facusem eu o oferta la 40 K..mi-au ras in nas..probabil/sigur stiau ca se va vinde la “asking price”…

  • Alex

    Poate elaboram un pic si subiectul “blocurilor construite in asociere” – cu voie de la stapanire si…pentru premianti..dupa 1973..Un ex. blocul aflat la intersectia strazilor Traian si a B-dului Carol, semirotund cu garaje la parter ! Va pot da si multe alte exemple !

  • hm

    despre aste din urmă blocuri, aş vorbi… cu drag! Dar… doar am auzit de ele. Greşesc? Sunt unele prin Cotroceni… şi unele pe Clucerului (ca exemplu)?
    Şi mai există blocuri foarte interesante din acea perioadă, chiar cu oarece iz de eleganţă. Recent, mi-a sărit în ochi unul de pe Griviţa, de peste drum de spitalul de nefrologie/ASE…

    Eu, cel puţin, sunt pe teren necunoscut aici!
    Şi ca şi dăţile trecute… vreau să aflu!

  • Alex

    Cu placere ! Nu gresiti cu nimic ! Asemenea blocuri mai sunt langa “Parcul Icoanei”, Strada Sperantei “Blocul Procurorilor”, Sos. Cotroceni 174 …daca nu ma insel ! Din dotarile vremii (1973-1979)..pana cand “s-a taiat macaroana”..amintim:
    – s-a putut pune marmura “de Ruschita” pe casa scarilor !
    – doua lifturi (pentru comoditate) fabricatie RDG ! – model OTIS !
    – fiecare locatar si-a putut congigura, inca din faza de proiect apartamentul ! Astfel, am vizitat un “living-room” de 45 mp !!!!! in 1979 !
    – garajele de la subsol, suficient de incapatoare pentru cel putin o masina !
    – beton dublu-armat (din constructie), caramida aparenta pe exterior ! N-a vazut o bucata desprinsa pana azi !
    – hidrofor !!!!! in acei ani..pentru asigurarea constanta si la presiunea adecvata a apei pana la etajul 9 !!!!
    ..in fine..multe altele !

  • Parca in confirmare pentru spusele tale(ref la garaje subterane), astazi am nimerit pe Matei Basarab unde am dat peste multicele blocuri cu 4 etaje ce au garaje, presupun ca au fost construite in anii 80.

  • Alex

    Multumesc ! Adevarat ! Cele de pe Matei Basarab..au fost construite initial (intre 1967-1977) ca si ” Camine pentru studentii straini” de la ASE, Politehnica si chiar (Institutul de Teatru, aflat in apropiere), trebuiau sa aiba tot confortul, inclusiv garaje..Ulterior, refuzate fiind de CD (Corpul Diplomatic) au intrat in posesia “cetatenilor RSR..mai egali decat alti cetateni RSR” !!?? Blocuri similare se afla si pe Str. Lotrioara in Titan, aprox. vis-a-vis de Ilioara…

  • hm

    Mulţumesc!
    … ştiu că mai erau şi cîteva blocuri cu apartamente duplex. Bine, şi în Centrul Civic s-au făcut apoi.

  • Ando

    Referitor la “plombele” de excepţie(vorbesc de cele făcute în asociere),plasate în diverse zone de top, e bine să precizăm că la 12 ianuarie 1966 avea să apară cadrul legal care a favorizat construirea acestora: “Hotărîrea C.C. al P.C.R. şi a Consiliului de Miniştri privind sprijinirea de către stat a cetăţenilor de la oraşe în construirea de locuinţe proprietate personală”.

  • l.s.

    Pe strada Toamnei, dupa intersectia cu Eminescu, pe langa “Templul Soarelui” este un bloc construit in anii ’60 pentru functionarii unui minister. Spatiul destul de generos, dar fara balcoane. Are, insa, un hol la intrarea in bloc si un un lift foarte elegante, ca de hotel, cu marmura si alamuri. La subsol exista garaje, are si o curticica inchisa, alta viata!

  • Anonymous

    @Ady,
    Nu imi amintesc de loc de Muzeul Simu, desi aveam citiva ani cind l-au demolat, asa cum nu imi amintesc nici de tramvaiul care trecea pe Bdul Magheru pina prin 1965!
    Blocurile EVA si ONT erau frumoase cind erau noi, m-a dus tata sa le admiram.
    Tata a fost CONSTRUCTOR, nu simpatizant PCR, dimpotriva!
    Foarte posibil ca aceste blocuri ultracentrale sa fi fost pentru “tovarasi de incredere”, nu pentru clasa muncitoare obisnuita, ins ascenariul cu garajul la subsol mi se pare SF.
    In 30 de ani de comunism as fi vazut masini iesind sau intrad de acolo! Si oricum nici vorba de Dacia 1300, nici macar 1100, la inceputul anilor ’60.
    Sigur ca au fost cetateni RSR mai egali decat altii, astfel prin 1998 an descoperit pe Vatra Luminoasa niste blocuri comunsite cu amenajari de invidiat! Nu, nu erau pentru cine stie ce elita, dar spatiile nu erau meschine, bucataria mare avea camara mare si balcon propriu, iar la parter/subsol aveau garaj si boxa. garajul dispunea si de apa, astfel ca unii intrprinzatori cautau asa ceva, pentru a-si deschide magazin!

  • Alex

    Doresc sa va ofer “un pont” referitor la blocurile construite in asociere, sper ca va fi inedit ! Eu personal am “salivat mult” dupa un apartament in ansamblul cu pricina..si cred ca nu-l stie mai nimeni ?
    1. Mergeti in Cotroceni, dinspre fostul Cinema/Pizzerie, pana aproape de intersectia cu Str. Dr.Marinescu (daca asa se mai numeste), apoi faceti dreapta pe Str. Dr. Brandza, ce margineste Gradina Botanica.
    2. In prima reime a strazii, cam in dreptul nr. 37 (?) cred se afla o vila cu trei etaje..”Vila Violeta” – daca nu ma insel..
    3. Din curtea acesteia, foarte bine si din strada (dar vag)se pot vedea siluetele a sase bloculete de patru etaje cu garaje la parter, parc de trandafiri si banci pentru locatari; acest loc m-a facinat, atat timp cat am stat in RO, avea in 1975 (daca nu ma insala memoria) toate caracteristicile unui “mini-ansamblu rezidential” cum nu sunt multe nici in ziua de azi !
    4. Intrarea principala se face pe o alee, ce se dechide de pe prima strada la dreapta, dupa ce se trece de vila respectiva !
    5. Nu stiu daca fotografiatul este permis, dar nu vad de ce nu, nu este “obiectiv” de vreun fel ci doar o “oaza de capitalism” a bucurestiului acelor ani !
    6. Mi-am facut veacul o vreme prin zona, avand treaba in Gradina Botanica, am “evaluat” spatiile doar “ochiometric”…
    7. Ce stiu sigur insa, este ca dupa 1990, am vazut in fotografii un asemenea apartament, scos la vanzare: 2c – 82 mp, toate dotarile din constructie,(nu vreau sa mint, cred ca aveau si lift direct din garaj )(!) nu cred sa fi existat ceva…mai tare in bucurestiul acelor vremuri ! Poate il fotografiaza cineva…

  • Alex

    @ Anastasiu
    La parterul blocului “Modern” de la Hasdeu, era o Alimentara, pe partea din fata, “Lactate” pe Coltul cu Bulevardul..si Cafea-Dulciuri pe coltul cu Splaiul Independentei, aprox. vis-a-vis de Facultatea de Bilogie ! Acolo stateam la coada la Ness Amigo si portocale…O tempora !
    @ Ando
    Multumiri pentru “baza legislativa” ! Foarte importanta !
    @ Anonymous
    Garaje au fost din constructie(intrarile se mai pot vedea, cred..si acum, dar au alta destinatie)Vis-a-vis de acel bloc in statia autobuzelor (aprox. in dreptul fostei Case Eliad)era/este un mare bloc cu coloane unde la et.1 era (din presa vremii citire) sediul unei Directii importante ! Este posibil ca ei sa fi folosit acele garaje si nu locatarii de rand !

  • hm

    măcar să… bălesc și eu la minunile astea, și tot mă duc!
    A naibii treabă, că nu m-aș fi gîndit la ele!

  • Alex

    …si as dori sa clarificam, pe cat se poate, odata pentru totdeauna o chestiune: IN BLOCURILE ULTRACENTRALE, CONSTRUITE INTRE 1950-1990, NU STATEAU DECAT PREMIANTII, IN PROPORTIE DE 99% , REPARTITIA SE DADEA “CU DOSARUL IN DINTI” DUPA PURICAREA AFERENTA. LA INCEPUTURI, NICI DACA ERAI (sa zicem) SEF DE UNITATE DE ALIMENTATIE PUBLICA !!! NU PUPAI LOCUINTA ACOLO ! Ulterior s-au mai strecurat…catre finalul sistemului, mai ales prin metoda asa-zisului schimb imobiliar…diversi: gestionari, trepadusi pe la ministere, militieni, etc. !
    Referitor la blocurile construite cu dedicatie: stiu foarte bine (interior) o asemenea constructie aflata pe fostul bulevard Ilie-Pintilie..s-au cum i-o mai zice, aproape de coltul cu Strada Roma ! Blocul a fost a CSP-ului (Consiliul Superior al Planificarii)construit prin 1958 (daca nu gresesc) – nu a “pupat” nimeni repartitie acolo decat daca era cel putin Director de Directie, in institutia respectiva !!

  • Alex

    @hm
    Mergeti cu incredere..si eu mor de curiozitate sa stiu..cum mai arata..visul imobiliar al adolescentei mele !
    Veti avea pe Str. Dr. Brandza aproape de capatul ce iese in Splai si o alta surpriza: o “rampa” adanca marginita de ziduri de beton; actualmente inchisa si folosita ca aerisire a Metroului..initial insa, pe acolo trecea TRENUL(in drum spre Gara Herastrau, acum doar o amintire) !!! pe vremea cand intrarea Palatului Cotroceni era la modul propriu chiar GARA COTROCENI !! Toate aceste informatii sunt de gasit prin amabilitatea site-ului http://www.tramclub.org si http://www.trenuletul.ro + Forturile si Garile de altadata ale Bucurestiului ! Felicitarile mele si respectivelor site-uri !

  • hm

    https://simplybucharest.ro/wp-content/uploads/2008/10/img_0612.jpg
    îmi place coasta aceea de parc și strada larg-șerpuită!

    Erau multe legende legate de accesul acela…
    https://www.simplybucharest.ro/?p=5683

    Dar… rămîne să văd cum mă apropii de blocurile din spate!

  • hm

    Cît despre blocuri cu dedicație, diferențieri s-au făcut pînă spre final, chiar și în ansamblurile obișnuite. Bunăoară, blocurile construite pentru cadrele militare erau mai bine finisate decît cele – identice – construite prntru cei demolați ori muncitori…

  • Anastasiu

    Multumesc mult pentru lamurire si pentru restul ponturilor!
    Acuma stiu unde mi-as dori sa fiu premiant 🙂

  • Ando

    Bloculetele de care vorbeste Alex au acces si pe strada dr. Ernest Juvara, in capatul dinspre Gradina Botanica…

  • Alex

    @hm
    1. Superba poza !!! Felicitari si multumesc pentru link-ul cu legende…
    2. Cred ca accesul cel mai facil este tot pe aleea ingusta ce se formeaza dupa. Dr. Brandza !
    @Anastasiu
    Cu mare placere… si eu as fi vrut sa fiu premiant !!! Traiasca insa SERALUL !!!
    @hm
    Adevarat..si foarte bine spus ! Cred ca era pe undeva si o intelegere tacita, intre constructor (cred ca se numea ICVL – Intreprinderea de Constructii si Vanzare a Locuintelor) si Intreprinderea/Unitatea ce urma sa preia blocul respectiv ! Din cate stiu, s-au mai putut face diverse “mici combinatii” cat sa nu bata la ochi prea rau ! Un ex. personal: blocul in care m-am mutat in 1978 (pe Calea Mosilor) n-avea nici macar becuri si mana curenta pe casa scarii, pe jos in ap. era linoleum iar faianta (trei randuri) tragea sa cada ! In contrast, blocurile construite intre 1978-1982, pe segmentul Eminiscu-Republicii, au fost atribuite unor alte intreprinderi…asa ca, aveau din constructie: baia si bucataria faiantate pana sus..1.8 m inaltime, parchet, usi masive, tocarie de stejar si nu de brad, etc. A contat mult modul in care Directorii de Intreprinderi s-au implicat in constructia…dar mai ales RECEPTIA FINALA !! a acestora…

  • Alex

    @Ando !
    “S-a facut lumina-n sat” !!! Asa e, din pacate nu mi-am putut aduce aminte…! Multumesc, merg sa iau Lecitina ! Glumesc…

  • hm

    Am văzut diferențe de genul ăsta și între scara A și scara B ale aceluiași bloc 😉

    Conta enorm, într-adevăr, cine se implica… și cît… și pentru cine 🙂

  • Alex

    @hm
    Apartamente duplex (raspunzand unui comentariu ceva mai vechi) – as indraznii sa spun (chiar) Penthause se gasesc in numar mare in Floreasca !!! Daca mergeti pe B.dul Barbu V. dupa statia de tramvai Rossini, pe mana stanga cca. 500 m, sunt la fatada, niste blocuri absolut banale, dar..cu ce interioare !! Am vizitat in 1976, un asemenea duplex (de vis !) cca. 100 m2 (urias pentru vremea aceea) intr-un bloc construit de fosta “Gospodarie de Partid”…dar nu pentru soferii si bucataresele angajate la CC !! Pentru acestia s-a construit initial cartierul Pajura ! Floreasca are multe “minuni” a fii descoperite…
    ..apropos de ceea ce insemna “brand” pe vremea respectiva: erai “scula” daca locuiai in Pajura, Floreasca, mergeai la Strandul MApn s-au chiar CC…din Tei..!! Putem dezvolta si subiectul acesta !

  • Alex

    Apropos de legatura intre blocuri si…muzica !
    Daca nu ma insel, prin 1989, Nicu Alifantis a scos chiar un album intitulat “Piata Romana numarul 9”..evident cu trimitere la blocul cu pricina…pe care-l stie toata lumea !! Daca nu ma insel, muzica a fost “inspirata” de un “amor pasager, dar intens”…cu ASE-ul…
    BTW..de serile de muzica si poezie, de la (actualul) Teatrul Foarte Mic (sic !) isi mai aduce aminte cineva..? Erau de-a dreptul revolutionare…pentru anii aceia ?!

  • Alex

    …legatura DINTRE si nu INTRE…MEA CULPA, scriu repede, pe intuneric, cu un ochi inchis…si o mana la spate !!!??? Astfel se face ca ortografia si topica propozitiilor/cuvintelor…nu sunt intotdeauna..ceea ce ar trebui sa fie ! Sorry..

  • hm

    eu as putea citi despre asta… zile intregi!

  • Freesys

    Cu o minima viziune a cadrelor, la ritmul in care s-a construit in Bucuresti in anii 70-80, se putea asigura lejer cate un loc de parcare pentru fiecare apartament.
    @ADY88: atat timp cat masina plateste taxe, impozite, accize si tine in spate industrii intregi (asigurari, piese si accesorii, spalatorii, etc) merita tratata ca sfanta vaca , nu crezi ?

  • Grigore

    De blocurile de la intersectia cu Lujerului nu se stie nimic? acelea de P + 1 + 16 etaje

  • Titus

    Am locuit in Blocul ONT, de cand m-am nascut si pana prin clasa a 4a; bunicii mei au ramas acolo pana prin late’80s. Era un bloc dedicat tovarasilor ‘mai egali’ decat altii, fie dintre cei cu stea in frunte, fie din aceia ce mai tarziu s-ar fi numit ‘pile’. Printre acestia erau amestecati, castigatori ai unei loterii providentiale, si ‘simpli oameni ai muncii’, dupa modelul vremurilor. La subsol se afla garajul ONT de unde ieseau si intrau numeroase autoturisme dintre cele speciale – Dacia 2000 (Renault 20 asamblat in Ro pentru tovarasi, ministere si ceva CD), cateva R18, multe Dacioare albastre sau negre cu nr scurt si altele asemenea. Umbla pe atunci legenda conform careia, pentru a face loc si a usura manevrele auto, se taiasera ceva piloni. Am prins cutremurul acolo si, spun ai mei, echipa de evaluare ar fi sugerat locatarilor sa-si caute casa prin alte parti, existand o fractura pe undeva pe la nivelul 5. Mai retin verile toride – datorita geamurilor imense pentru perioada respectiva ( astazi dificil de reperat in spatele balcoanelor inchise ). Casa scarilor era placata in ceva piatra neagra, ori poate era un mozaic, cert este ca nu stiu sa mai fi dat de vreun bloc cu ‘scari negre’. Avea un iz de institutie sau cladire administrativa, altfel iz-urile – cele olfactive – erau aceleasi cu cele din oricare bloc din Romania: prajeala si aroma de gunoi statut.

  • hm

    Mulțumim!
    Uite că niciodată n-am intrat în blocurile astea. Geamurile uriașe mi-au atras mereu atenția – de fapt, multe blocuri din acea perioada au asemenea geamuri „de sus până jos“
    Apartamentele în sine erau „peste“ media de confort a anilor aceia?

    • Anonymous

      Bonsoir!
      Nu, n-as spune ca ar fi fost peste. Sincer, erau destul de chinuite din anumite puncte de vedere. Bucatarii mai degraba lungi decat functionale, coridoare bizare si greu de utilizat. Camerele, cu exceptia uneia, aveau cate doua usi. Balcoanele inguste aveau un soi de treapta fix pe mijloc, alta chestie pe care n-am mai intalnit-o vreodata, indiferent pe unde am ajuns in lumea asta. Noi aveam vedere ‘in spate’, inspre Ateneu. Geamul de la bucatarie dadea inspre un soi de … greu de definit spatiul ala intrucat nu avea nicio functionalitate, arata precum o curte interioara dar fara acces (fiecare dinte cele doua blocuri surori avea cate 3 astfel de spatii aflate deasupra garajelor, divizate in 3 tronsoane de catre doua septuri ce adaposteau casa scarilor si un soi de balcoane – pasarele inguste ce ma terorizau, copil fiind, si obligat ocazional sa le traversez. Pareau un pic surrealiste, sincer sa fiu :))))) Proiect sovietic, avea ciudateniile si particulatile lui.

  • hm

    Mulțumim! O să le studiez mai atent data viitoare.

Leave a Reply to Alex Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>