despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

V V C VII: la Gară

O jumătate de oră de așteptare la Gară nu e niciodată pierdută. Cum zicea Băieșu?de-aia-mi place mie-n gări/că gările au întîmplări”...

… la Gară se-ntîmplă mereu ceva. A fost expoziția aceea încîntătoare de automotoare, vagoane și locomotive. Ba și ceva gălăgios, murdar şi inutil numit „train delivery”.

Dar se-ntîmplă lucruri mai ales cînd nu se-ntîmplă nimic.

Gara e unul dintre cele mai pline locuri bucureștene de  vestigii ale vremurilor contemporane uitate de timp. Păcat că-s tot mai puține, fiindcă nimeni nu le prețuiește. Capace de canal vechi – tocite de milioane de pași, fierărie făcută frumos; dar nu prea apuci să te uiți la nimic, din păcate…

(despre capace – ele-s mai multe – într-un viitor episod dedicat)

Pavelele acelea în model de tabletă de ciocolată, pe care rotițele valizelor fac zgomotul acela inconfundabil…

Tampoanele de la capetele peroanelor – încă au lăcașurile pentru lămpașe…

… peroanele însele, cu nituirile stîlpilor copertinei făcute fără moarte…

Ce să mai zici de acoperișul atît de frumos al Gării? Merită să lași altuia un pic grija bagajelor și să ridici privirea:

of, și detaliile…

… ceasurile care arată, pe cît se poate, ora exactă:

Mai vezi și azi balkancarurile electrice pentru cărat bagaje, cîndva cu remorci multe, care claxonează printre călătorii speriați.

Dar vezi și alte chestii; cum ar fi o cutie poștală de pe vremuri, lăsată pe-un zid:

… în stînga se puneau scrisorile pentru București, și-n dreapta cele pentru alte localități…

Asta-i Gara; Gara de Nord. Ridicînd privirea, vezi că a mai rămas și un panou indicator pentru mijloace de transport care nu mai există – ca tramvaiele 34, 52 și autobuzul 110:

… sau indicatoarele cu „INTRARE”, de pe vremea cînd erau şi ele… luminoase. Adică de pîn-acum vreo 40 de ani:

Vezi și fel de fel de poze istorice din viața Bucureștiului; cel mai mult mă distrează aceea cu primul tramvai:

Lasă că nu e primul tramvai – e un tramvai construit după Război; dar este și unul care pare că are sus, pe acoperiș, o instalație de aer condiționat – montată după cine știe ce recondiționare… Simpatic.

Închei cu un fapt de seamă: Gara de Nord are, totuși, una bucată țîșnitoare. Nu știu cum de e lăsată aici, în raiul vînzătorilor de apă și sucuri la suprapreț… dar ea există.

7 comments to V V C VII: la Gară

  • Clădirea principală a Gării de Nord a fost construită între 1868-1872, ceea ce e destul de evident după designul caragialesc al clădirii, peroanelor şi diverselor utilaje care le echipează (piloni, stâlpi de iluminat etc). Celelalte aripi au fost adăugate între 1928 şi 1944, ceea ce e vizibil după emblema Art Deco a CFRului turnată din beton de pe acoperiş.

    Dacă s-ar fi dorit o renovare, erau foarte uşor de îndepărtat artificiile epocii (co)mu(n)iste (printre care la loc de cinste stau panourile de plastic cu peisaje “din frumuseţile patriei”, şi cele vechi, şi cele instalate în acelaşi stil după 2000) şi reparat totul în forma originală. Ceea ce ar fi făcut-o un edificiu foarte steampunk, cam aşa cum e gara Anvers Central.

    Din motive foarte complicate, cam toţi oamenii cu putere de decizie din instituţii de stat urăsc din fundul maţelor orice ar aminti, prin design, de epoca Regatului, de la Palatul CEC şi până la Gara de Nord, trecând prin Lipscani. De fiecare dată când are loc o renovare, remodelare sau restaurare a unei clădiri emblematice a Regatului (Gambrinus, Hotel Bulevard, Vama Antrepozite, Carul cu Bere etc), e o iniţiativă privată, românească sau occidentală.

  • hm

    „Din motive foarte complicate”… mda, mi-e greu să le pun cap la cap, dar se simte ura asta.
    Altfel, mizerie şi zgomot; gara se reinventează zilele astea cu train delivery, care face locul de zece ori mai neprietenos şi mai urît călătorului. Vorbesc serios.

  • Tramvaiul ăla e din Praga. Se cheamă T3R.PLF şi e construit cândva între 2006 şi 2010, dar făcut să semene cu Tatrele şi să şi meargă în tracţiune multiplă cu cele modernizate, ca să se integreze în peisaj: http://transport-in-comun.ro/romania/cehia/praga/tramvaie/t3r_plf/t3r_plf.html

    Cişmeaua a apărut prin martie.

    TrainDelivery… o groază de hipsteri, dar poate, măcar, vor vedea cum arată un tren şi îl vor folosi.
    Anul trecut au distrus ultimul vagon dormitor seria 60-41… anul ăsta tăiau cu flexul un Gags modificat… altă raritate 🙁 şi 2 cisterne de apă pe boghiu ORE (şi astea rare), complete şi funcţionale. Pe una tocmai se mâzgălise ,,Fuck the police!”.

  • hm

    Hmm, se cheamă c-am dat o dudă cu tramvaiul, dar deja duda de pe panoul din gară mi se pare și mai mare.

    I-am văzut la gară cum masacrau vagonul ăla. Am fost si sîmbătă, și duminică. Nu mi-a plăcut evenimentul. Nu cred că ajută așa de mult la promovarea transportului feroviar.

  • Ando

    Am fost şi eu doar sâmbată, am stat vreo 40 de minute şi mi-a fost îndeajuns. Mărturisesc:n-am înţeles nimic -în sensul de mesaj, obiectiv …
    Dar, pe de altă parte, dacă ei se distrau, iar călătorii nu erau deranjaţi din treburile lor, este OK.

    @Dr2005:ce-i ăla Gags?

  • hm

    pai aia mi-era si problema: calatorii erau deranjati.

  • Gags: http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8321

    E o raritate pe căile ferate române, acum vreo 3 ani mai circula unul din cele câteva mii existente. Nu ştiu de ce s-au dus aşa repede, Gbs-urile pe 2 osii sunt mai vechi şi circulă bine mersi.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>