despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

7 maşini vechi – XLIX

Mai avem un pic și facem 50 de episoade, știați?

Dar să începem cu ce-am găsit pentru azi – vedem un Lincoln Continental; frumoasă mașină, asta. Ando a pozat-o de curînd. Este un Mark IV, produs acum vreo 40 de ani. Frumos? Sigur că da:

Eu am avut noroc să dau peste micuța asta bijuterie englezească. Cred că-i un MG T; mai bine zis, un MG TD. Oricum, pare-a fi cam de prin anii ’50 – secolul trecut, deci…

Mai avem înc-un Midget; și tot dibuit de Ando:

Mașinuțele astea-s un fel de jucării – pentru bărbații care cred că nu s-au jucat de-ajuns cînd era cazul. Așa că firme ca Morgan produc și azi replici de astfel de roastere. Desigur, au ajuns și ele mai la… standardele actuale:

E un Morgan Aero, pe care l-a găsit Ando.

Mai jos, o raritate în Bucureștiul de azi; un Fiat 1800. Nu l-am mai găsit pe cel fotografiat de mine în primul episod, dar… avem altul. Mai mult, e o contribuție de la Iustin – îi mulțumim mult pentru pozele trimise (mai sînt, o să vedeți!)

Două vorbe despre 1800 –  a fost produs vreo 10 ani, începînd cu 1959.

Mai am o contribuție – de la prietenul nostru, Boemul (salut, vecine!). Și-i, poate, mașina care-mi place mie cel mai mult din episodul de azi. Știți de ce? Pentru că este muncită, folosită – și asta e grozav. Da, e frumos să ai bijuterii-n garaj, știu. Dar mașina-i mașină – e făcută să meargă. Iar IMS-ul a fost făcut să meargă fără moarte!

Leg IMS-ul de mașina următoare; este urmașul GAZ-ului sovietic din care-a derivat zimbrul nostru:

… este un UAZ-469; Jeep-ul sovietic; fabricat începînd de peste 40 de ani și… și fotografiat în Balcic.

Urmează… niște Opeluri; mașini foarte îndrăgite la noi. Un Kadett C tare drăguț (face și el 40 de ani)…

Un Rekord  D – cam de aceeași etate…

…și-un Ascona C (gama dintre Kadett și Rekord a vremii), puțin mai tinerel – așa, pe la 30 de ani:

Încheiem cu o surpriză frumoasă – o Skodă intrată pe mîini bune, care așteaptă să strălucească iar:

… frumoasă Octavie, nu?

(lista completă a episoadelor şi a maşinilor publicate – aici)

Dacă aveţi întrebări despre unele dintre maşinile publicate, vă stăm la dispoziţie.

24 comments to 7 maşini vechi – XLIX

  • Ia sa vezi ce stramos al IMS o sa-ti dezvalui eu la “pozeDECAT”. E in curtea unei carciumi mai complexe din Chisinau. Numai s-o gasesc …

  • Ando

    Uau…Fiat 1800, a fost prima maşină pe care am condus-o după terminarea şcolii de şoferi…tot albă era!
    Avea schimbătorul la volan, iar bancheta din faţă, fiind dintr-o singură bucată culisa cu totul !!!
    Avea şi un buton de ”fixare”la valoarea dorită a vitezei de deplasare ( foarte util de ex.pe autostradă); la frînare, butonul se decupla şi treceai pe accelerarea ”la pedală”…

  • PaulIP

    Va salut cu respect, utilizatori ai blogului ”Simply Bucharest”!
    Numele meu este Paul Ioan Parlea, sunt din Bucuresti si am 15 ani.
    Am intrat prima data aici din intamplare (cautand detalii despre cateva trasee de tramvai din anii ’60), dar am ajuns sa urmaresc zilnic acest site (din toamna anului trecut) si nu pot decat sa va felicit pentru crearea si actualizarea lui! Este de admirat ca cineva ia in seama atat partile bune/interesante ale ”metropolei dambovitene” (de care tot mai multa lume face abstractie), cat si cele rele.
    Pasiunile mele sunt (printre altele) matematica, masinile vechi, muzica si transportul in comun. Am parcurs toate cele 49 de episoade cu ”Masini vechi” si am gasit atat vehicule de care nu auzisem, cat si vehicule care nu credeam ca exista in Romania.
    Dat fiind faptul ca eu am de invatat de la dumneavoastra (si nu invers), voi aplica metoda ”tace ut discas” (”taci si invata”), conversand insa acolo unde sunt ”in elementul meu”.

    Fiat-ul 1800 a aparut in vremea cand in Europa erau la moda ”americansimele”, si marile companii auto au procedat in consecinta: au inceput sa apara inelele cromate concentrice cu volanul (de exemplu Mercedes 180D Ponton din prima serie – 1954-1958), parbrizele panoramice (Opel Rekord P1), si au fost adoptate dimensiuni ”generoase” (la nivel european) pentru sedan-uri. Fiat-urile 1300/1500 si 1800/2100 (si Skoda Octavia din anii ’60) sunt unele dintre cele mai iubite masini (de mine, cel putin), si m-am bucurat cand le-am vazut in ”serialul auto”.
    In incheiere, doresc sa va multumesc (inca o data) pentru crearea blog-ului!
    Cu respect va salut!
    Paul Ioan Parlea

  • hm

    Noi multumim, Paul! Printre altele, pentru multele ocazii cand ne-ai promovat articolele. Stim asta!
    Si, fiindca de la „stat cuminte” pana la „intrat in hora” nu e mult… de fiecare data cand o sa crezi ca ai chef sa scrii… te asteptam aici. Cu incredere si seriozitate.
    Speram sa dibuim si alte masini. E tot mai greu.

    Felul in care aerul american era adoptat de industria europeana era foarte interesant. Pana si Skodita 1000MB avea o luneta panoramica initial. Alt aspect grozav erau ceasurile de bord, si bordurile in general. Se purtau vitezometrele gen scala , iar unele – cum aveau Mercedesurile “coada de randunica” erau pe verticala… O splendoare…

  • PaulIP

    @Ando: acest sistem (numit Cruise-control) era obligatoriu pe masinile americane inca de la sfarsitul anilor ’50, insa pana cand ati postat acest comentariu, habar n-aveam ca Fiat 1800 (sau orice alta marca europeana, in afara de Mercedes) avea Cruise-control!
    Ma intristez cand vad astfel de frumuseti abandonate, dar nu toti oamenii au posibilitatile materiale/financiare necesare unei reconditionari (cel putin)…
    In legatura cu Morgan, modelul Aero (care a debutat in 2001) este produs in paralel cu modelele ”Plus 8” (care dateaza de la sfarsitul anilor ’60, si este la randul lui o modernizare ”usoara” a unei versiuni din 1945, numita 4/4) si ”Three-wheeler” (din anii ’30, a se vedea link-ul http://www.morgan3wheeler.co.uk/smallsite/smallindex5.html ).
    Multe companii au incercat sa faca ce face Morgan, dar majoritatea au esuat… ”O fi bine? O fi rau?” (vorba maestrului Gheorghe Dinica).
    Midget-ul este simpatic foc! Nu cred ca incap in el decat daca acoperisul e decapotat, dar la asa un aspect, multe pot fi trecute cu vederea.
    UAZ-ul se fabrica si in ziua de azi, fara prea multe schimbari (doar numele a devenit ceva mai complicat, asa cum m-am obisnuit de la rusi).

  • PaulIP

    @hm:
    Mica mai e lumea…
    Banuiam ca ma va gasi cineva pe Tramclub (unde sunt, de asemenea, membru). Ma bucur ca am putut contribui (cate putin, in stilul meu) la blog.
    Din pacate, ”rablele” langa care stateam fascinat cu zecile de minute cand eram mic s-au dus… In afara de cateva Dacii 1310 (cand vad cate-o 1300 e sarbatoare) sau Lada, nu prea am ”ochit” nimic special (adica nimic care sa merite o aparitie in ”serial”)
    Ce masini se faceau pe vremuri….
    Fiecare masina avea particularitatile, sufletul, metehnele si farmecul ei, iar stilul era prezent chiar si pe cele comuniste…
    Intr-adevar, cand m-am urcat intr-un Renault 16, sau intr-o ”Skodita” S100, parca eram pe alta planeta!
    Acele vremuri nu se vor intoarce prea curand (adica niciodata, dar sunt eu optimist 🙂 )…

  • Despre americanizme in Europa, era firesc ca in anii 60 sa se uite toti la SUA, ei atunci produceau cele mai frumoase si perfomante masini. Ce fac doar Mustangurile , Camaro…. in timp ce in Europa mergea pe masinute mici cu motorase de scutere, la ei se mergea pe niste autobuze de masini cu motoare V8 ce puteau produce pana la 400cp. Dupa in anii 70 dupa criza petroliera, sa stricat filmul, au venit japonejii, americanii au inceput sa faca masini tot mai urate.
    Am citit ca pentru a primi un Morgan de ala, trebuie sa stai la coada de la cateva luni pana la cativa ani. Masina este frumoasa, apropo farurile sunt de la Mini Cooper, iar stopurile sunte de la o Lancia (am uitat cum se numea mdar stiu ca sa produs in anii 2000 si era in clasa E, adica trebuia sa concureze cu seria 5 msi E classul, era firesc ca a esuat) si alea rotunde cred ca sunt Hella.

  • hm

    S-au dus, prieteni, de mult, vremurile alea in care fiecare marcă, fiecare linie a unei mărci avea CEVA, ceva distinct, ceva care să iasă în evidență!

    Și îmi aduc aminte de vremea cînd o Dacie se diferenția de alta doar prin modelul capacelor de la roți și poate printr-un semnalizator pus altundeva….

  • @ADY88: Morgan Aero 8 are farurile de la Mini Cooper pre-2006 şi stopurile de la Lancia Thesis.

    Dacă te uiţi la unul demontat, construcţia cadrului e ceva mai specială, nu seamănă cu nicio maşină modernă, ci mai degrabă cu un vapor, sau cu maşinile de Le Mans din anii ’60 şi ’70: o structură din plăci de aluminiu sudate şi lipite între ele, longitudinale şi transversale, ca un fagure. Motorul, conceput pentru botul scurt al lui BMW E39, arată minuscul în interiorul cadrului.

    Patriciu are unul alb, sau cel puţin îl avea în 2010, înainte să-i cedeze ficatul.

    http://www.autolatest.ro/upl/imgupl/news/2010/popup/dinu-patriciu-si-a-cumparat-morgan-aero-8-2010-33565.jpg

  • Avion

    Ma mir ca nu a observat nimeni acea Toyota MR-2 de langa Morgan. Sunt destul de rare in Romania, avand motor central, o masina sport economica cu o manevrabilitate foarte buna. E prima data cand vad un model din generatia a 2a inmatriculat la noi.

  • Ando

    @Avion: mulţumesc pentru intervenţie şi precizări ! Adevărul este că
    mi-a luat ochii “Morganu” dar, şi mai adevărat, este că nici nu sunt un expert în auto…
    Pe de altă parte,încerc-pe cât se poate- să mă “încadrez” în ideea de bazp a serialului adică, în primul rând poze cu maşini vechi…

  • Bravo pentru observatie, MR2 este o raritate in Romania.

  • O fi al lui aceeasi proprietar ca si Morgan?

  • Avion

    @Ando: Cu placere 🙂

    Morganul oricum eclipsa fara discutie toata parcarea.

  • @Avion: Sunt puţine MR-2 fiindcă nu au fost vândute niciodată oficial de dealer. Din pricina asta fiecare trebuie adusă de afară de un samsar, trecută prin RARul nostru, piesele se găsesc greu, atelierele de cartier nu ştiu cu ce se mănâncă.

    Există mai multe MR-2 din generaţia W30 (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2b/Third_Gen_Toyota_MR2.jpg/280px-Third_Gen_Toyota_MR2.jpg). Dar şi pentru ele piesele necesare reparaţiilor şi modificării sunt greu de procurat.

    În condiţiile din România (adică dealeri scumpi şi hoţi, timpul limitat al clientului datorită programului de lucru 9-20, bani relativ puţini) întotdeauna va prinde la public un producător care oferă la un preţ rezonabil un obiect, dar şi crează condiţiile pentru a-l utiliza fără bătăi de cap: multe piese de schimb şi accesorii, multe ateliere capabile să se ocupe de el, circulaţia informaţiei prin forumuri şi site-uri, economii de scară prin vânzarea unui mare număr de exemplare.

    Din pricina asta Samsung e marca naţională în privinţa a tot ceea ce ţine de electronice, iar Grupul VAG e al doilea pe piaţa auto, după Dacia, şi înaintea lui Ford, care produce aici.

  • Ando

    M-aţi făcut curios…în mod sigur modelul ăsta- “W 10”-
    de aici, l-am văzut şi pe la noi

    http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_MR2#mediaviewer/File:Toyota_MR2_–_09-21-2011.jpg

    La fel si Fiat-ul X1/9, foarte asemănător ca design.

  • Foarte frumoasa Octavia!!! Pare sa fie foarte bine ascunsa intr-o curte/institutie ceva. E prin Bucuresti? pe unde se afla? Unde era Midgetu’ mai erau si alte cabriolete, intre care cel mai notabil era un W123 facut cabriolet de un service independent, (mai era un Eldorado 8 si un XJS tarziu)

  • hm

    Octavia e pitită în curtea Politehnicii vechi (pe Polizu). Căutam capace vechi de canal… şi-am dat de ea.

  • Am ajuns pana la Poli, si e frumos acolo in curtea lor, mai ales intr-o zi de weekend, zici ca e o oaza urbana depopulata. Mai sunt cateva rable, notabil ar fi un Passat B1 hatch in 5 usi. Multumesc de pont!

  • hm

    A meritat, nu? 🙂

  • Clar. N-as fi ajuns acolo daca n-as fi stiut de Skoda.

  • Salut din nou,pe unde a-ti surprins Kadett-ul C portocaliu? N-am mai vazut de mult unul si poate o mai fi aclolo.Multumesc

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>