despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

plimbările de-acum zece ani

… în primăvara și vara lui 2005 – trecură, Doamne, zece ani de-atuncea! – am pus mîna, în vreo două-trei rînduri, pe-o cameră foto bunicică și m-am dus prin oraș să fac poze.

La ce? La orice. La ce-aș fi făcut, dac-aș fi avut mintea de azi? Ohoo, la multe, multe altele… Dar nu despre asta e vorba; ci despre ce – din lucrurile văzute atunci – mai e; e altfel; sau… nu mai e deloc. Imaginile de mai jos nu au fost publicate pînă acum – le privim împreună și spunem și cîteva vorbe despre ele.

Iată cele două turnuri de la Națiunile Unite, uitate la stadiul de schelet multă vreme; în sfîrșit, acum zece ani lucrul la ele începea să se termine și urmau să fie gata.

Acum zece ani, Mitropolia nu se prefăcuse în fortăreața urîtă de azi; avea tihnă, avea farmec, avea clopotnița cea veche; n-avea gard de beton și nici aerul de loc ascuns și ferit.

… dar sînt și locuri neschimbate; cum ar fi, jos la Parcul Carol, unde și atunci era la fel de aglomerat…

… în poză s-a tras și un 232, care trecea nevinovat pe-acolo.

Am și două poze cu defunctul 15 – tramvaiul care unea Rahova de Titan – făcute la Budapesta:

Încă o poză cu tramvai; 27-le, la Pasajul Mărășești, încă nemodernizat.

Avem o imagine surprinsă pe strada nouă C-tin Istrati, unde se refăcea linia de tramvai:

… și o alta, cu atmosfera de pe vechea stradă Fabrica de chibrituri, pe cînd mai avea încă piatră cubică…

… tot piatră cubică, dar de data asta între Triumf și Televiziune…

… vedem și clădirea nouă a vechii fabrici de bere Grivița, înainte de a fi dezafectată. De-abia anul trecut a dispărut. Și o poză cu atmosfera de pe Calea Griviței, între Gară și Basarab, pe vremea cînd tramvaiul 34 mai trecea pe aici. Tramvaiul nu e-n poză…

Avem și ceva atmosferă de prin buricul tîrgului. Magazinul Unirea, împopoțonat cu cearșafuri și de reclame și un pic de trafic de pe la fîntîni…

… sau la Universitate, de unde vedem cum arăta încă Cocorul, dar și ceasul care arăta cît mai aveam pînă la integrarea europeană (ceasul a fost luat de-acolo de Piedone și acum se găsește la Budapesta); mai vedem și reclama la Mc Donald’s, pentru că încă mai aveam un astfel de restaurant, jos, în Pasaj. Pasajul a fost renovat total prin ’88, cînd s-a făcut – din el – accesul la stația de metrou. După Revoluție a ajuns într-un mare hal de necurățenie și a fost scos la lumină în 1995. Restaurantul Mc Donald’s a dispărut odată cu ultima renovare a pasajului, de prin 2008; se afla pe mijloc.

6 comments to plimbările de-acum zece ani

  • Ando

    Cum trec anii!Abia aşa ne dăm seama.Cine bănuia,de exemplu,că străzile cu piatră cubică vor deveni ”istorie” atât de repede…încă erau Dacii destule prin oraş.

  • PaulIP

    …si tramvaiele V3A si V2A clasice, Dacuri…amintiri frumoase toate!
    Minunat! Pur si simplu minunat!

  • Si un Polski Fiat 125p (poate chair un 125 veritabil modificat) la Unirea …. si Dacia berlina pe post de taxi … trecut-au anii… M-ai inspirat sa caut si eu pozele facute in 2005, cele din Bucuresti ti le trimit 🙂

  • volganeagra

    Sau, cel mai probabil, un 124 special!

  • hm

    si mie-mi place mult fiatul ala.
    Mai era unul, sus pe langa Academia Militara…
    https://simplybucharest.ro/wp-content/uploads/2008/10/img_0596.jpg

    din pacate, nu mai am poza hi-res.

  • 15 nu mai avea nicio treabă cu Rahova… lucrările de la Pasajul Mărăşeşeşti şi cele din 11 Iunie îl deviaseră deja pe traseul RATB Titan – Cal. Dudeşti – Filaret – Viilor – Piaţa Sudului – Văcăreşti – Piaţa Titan – RATB Titan, iar 27 făcea în sens invers bucla (deci se ducea pe la Piaţa Sudului şi se întorcea prin Şerban Vodă). Modificarea asta a apărut cândva la mijlocul lui 2005. Mai spre sfârşitul lui 2005 au început lucrările pe Mărăşeşti, deci 15 a ajuns să facă bucla luând-o prin Nerva Traian.
    Asta până în 17.02.2007 când, sub pretextul înlocuirii unui macaz la intersecţia Octavian Goga, 15 ajunge pe traseul Comp. R.A.T.B. Titan – Bd. Camil Ressu – Sos. Mihai Bravu – Cal. Văcărestilor – Sos. Oltenitei – Romprim. Tot atunci dispar şi 1 şi 17, cică în urma unui ,,studiu privind supraaglomerarea Căii Văcăreştilor”. Dispare provizoriu şi 27.
    Din 26.02.2007 se reia circulaţia lui 15 şi 27 cu bucla pe la Eroii Revoluţiei, dar de data asta prin Nerva Traian, nu prin Pasajul Mărăşeşti – Viilor.
    După ce se redeschide Pasajul Mărăşeşti, la 26.06.2007, 15 rămâne să facă bucla (dar nu mai ştiu dacă prin Nerva Traian sau pe la Filaret), în vreme ce 27 revine pe traseul RATB Titan – Piaţa Unirii (după vreo 5? ani de pauză). La 23.10.2007, 15 dispere definitiv din peisaj, iar ,,fantoma” sa, 615, a rezistat până prin 2008 între Şura Mare şi Dristor (pe la Filaret, deci probabil şi 15 tot pe acolo a circulat).

Leave a Reply to volganeagra Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>