despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

7 mașini vechi – LIII

Ho, ho, hoo! – Moșu’ a trecut pe-aici și ne-a adus alte cîteva rable, de ți-i mai mare dragul să le privești! Și ne-a mai adus un tovarăș de vînătoare nou: pe Marius, căruia-i urăm bun venit!

Marius ne-a găsit un Opel Rekord C, cuminte și cu încredere c-o trăi iar vremuri mai bune:

Ando – mai harnic decît noi toți – ne-a găsit un Taunus din vremea cînd gama aceasta de mașini începea să devină istorie; de la-nceputul anilor ’70, cînd Ford plănuia deja să le înlocuiască cu Granada. Iată un Taunus P7 rar pentru noi:

Coborîm nițel în timp, și vedem frumusețea asta roz dibuită de Ando:

Da – e un Buick Roadmaster ’56, ar veni din seria a șasea a modelului!

… în sfîrșit, am făcut și eu ceva; am pozat un Morris Oxford ținut de reclamă:

E… chiar a cincea serie a Oxfordului, apărută fix la sfîrșitul anilor ’50. V-o părea că seamănă grozav de mult cu Peugeotul 404? Așa și e, pentru că la ambele și-a băgat Pininfarina coada. Mie tot 404-mi place mai mult.

Mai dăm peste alte cîteva mașinuțe folosite de reclamă, pe care-i ușor să le vînezi, pentru că stau la vedere, în buricul tîrgului:

… frumoase dubițe! Peugeotul l-a găsit Ando și Citroenul, eu.

Dar n-am terminat; mai avem și un Fiețel 850 de reclamă, tare dichisit!

Încheiem; tot Ando a mai găsit înc-un Routemaster, fost autobuz londonez – probabil fabricat de Leyland, care pare-a fi folosit… tot pentru scopuri publicitare:

(lista completă a episoadelor şi a maşinilor publicate – aici)

Dacă aveţi întrebări despre unele dintre maşinile publicate, vă stăm la dispoziţie.

53 comments to 7 mașini vechi – LIII

  • PaulIP

    Ho ho hoooooo!!!
    Craciun Fericit tuturor!!
    Este prima data cand vad Morris Oxford si Peugeot D3A in Romania!
    Autobuzul este si el taaare frumos!
    Acum doi sau trei ani am vazut unul visiniu pe Mosilor.
    Fietelul are si tetiere, deci cred ca este folosit zilnic.
    In viitoarele episoade, s-ar potrivi foarte bine niste masini surprinse in zile insorite, mai ales ca vremea ne va face de petrecanie…

  • Freesys

    “Citroenul” este dubiţă bricolată în Citroen.

  • PaulIP

    Adica…?
    Nu are ampantament de duba actuala, si seamana prea bine cu un H ca sa fie replica.

  • Am dat si eu de o dubita carizmatica Peugeot, poate chiar este aceeasi masinuta, in piata revolutiei.

  • hm

    Tot aceeași e 🙂
    Pare a fi o industrie, asta cu dubițele vechi.

  • Dubiţa e un element al patrimoniului cultural: cultura se bagă la dubă.

  • Alex

    Felicitari pentru articol !
    La multi ani tuturor !
    In privinta autobuzului “double-decker” (ca si a industriei auto. din UK)ar fi multe de spus:
    – nu Romania a inventat “ditrugerea economiei nationale, prin privatizari dubioase, contracte absurde, demolari, etc. !!
    – Madam PM Thacher (RIP)a reusit sa “faca terci” in doar 12 ani…tot ce functiona in industrii de varf, nu numai in auto.
    – Leyland era la un moment dat (1961-1981) al treilea mare producator european de autobuze, dubite, automobile etc. Scindarea grupului pana la disparitia sa…definitiva a mai lasat cativa urmasi..aflati astazi in posesia Rusiei si a Malayesiei – LDV si LTV – dubite si celebrele taxiuri “dric” inca in circulatie !
    – actualmente LDV si LTV sunt in posesia unor “investitori rusi”
    – Brandul Rover a fost cumparat de chinezi de la Malayesia…
    – de motocicletele Norton nu mai stiu nimic..s-au pierdut in neant !!
    – astazi chiar si acest DD, respectand forma originala, mai mult pentru turisti, sunt produse de Volvo sub numele Alexander..
    In alta ordine de idei: ieri vorbeam cu sotia (mai in gluma mai in serios) ca, daca reusim sa castigam la Euromullions (premiul cel mare era de 300 mil/Eur)…ma bag eu sa iau inapoi “brandul Rover” de la Malaya. acum de vanzare pentru doar 15 mil. USD (!) si ma apuc de facut…masini !?
    – Sunt un mare fan al masinilor britanice de mic litraj, am pe langa altele si un Rover 25 model 2005 – ultimul inainte de a se epuiza stocul – si va pot spune ca este multe peste toate balariile gen: Fiat, Renault,Citroen,Kia,Toyota etc. !!! Ma rog, o parere personala..

  • Rover 25 din 2005 adică după ce trecuseră ani buni de la marea criză a industriei nu e acelaşi lucru cu Austin Allegro, Morris Marina, Jaguar XJ din anii ’80, Triumph Spitfire şi Stag şi alte maşinuţe de-astea frumoase pe dinafară şi putrede pe dinăuntru.

  • Alex

    @Nautilus
    De acord, pana la un punct ! Industria auto. din UK era clar ineficienta, nu putea face nicicum fata concurentei europene…nemaivorbind de japonezi si sud-coreeni ! Problema este: de ce a ajuns in asemenea hal (?)…spre ex. in 1967 nr. de masini importate in UK a fost de…167 (!)…chiar nu puteau tine macar piata nationala ???

  • Probabil nu, din moment ce n-au făcut-o. Industria auto americană a produs tot troace de prin 1974-1975 până prin 1990, dar au făcut cumva ca publicul lor băştinaş să nu le arate degetul mijlociu.

    Dar atitudinea (din punct de vedere social) faţă de maşini era alta în epocile nu mai vechi de 25-30 de ani faţă de prezent.

    Ce era automobilul în 1974, sau 1984, pentru un om obişnuit, salariat, din “lumea liberă”, aia cu David Bowie şi Madonna în loc de TVR1 de 2 ore? Ford Pinto? Renault 5? Fiat Panda I? Citroen Visa? Peugeot 309? Ford Capri? Austin Metro? DAF 66? VW Golf I? Sau, hai să zicem, în 1994, adică în termeni istorici ieri: era o măreaţă realizare a socealizmului să ai Golf III VR6, greoi şi cu mai puţin de 180 CP.

    În 2014, modificăm maşini cu ~200 CP din fabrică fiindcă ni se par prea încete.

    Poate că acum 30 de ani jafurile stăteau pe piaţă fiindcă atât îşi putea permite lumea pe atunci.

  • PaulIP

    Masini decente pentru oameni obisnuiti! Asta erau cele enumerate mai sus. Totusi, Capri sau Golf I nu sunt jafuri.
    Apropo de industria auto britanica (sau ce a mai ramas din ea):
    Faptul ca azi, in UK, masinile comuniste din anii 80 importate acolo (Skoda 120 Estelle, Dacia Duster a.k.a ARO 10 sau FSO Polonez) inca sunt mai apreciate (bine…in limita posibilitatilor…) decat Austin Allegro, Morris Marina sau Vauxhall Victor ar trebuisa spuna ceva…
    De partea cealalta, Mini-ul original s-a produs din 1959 pana in 2000 fara nicio modificare estetica semnificativa (1275 GT nu a rezistat mult pe piata, iar bandourile laterale erau de efect)…

  • Alex

    Nautilus & PaulIP
    Multumesc pentru completari si lamuriri !
    Ramane totusi un mister (economic si de marketing) avand in vedere si traditionalismul/conservatorismul britanic, cum Dumnezeu au reusit “sa se impuste singuri in picior”…chiar daca antecomentatorii au exprimat un punct de vedere real..mie parca tot nu-mi vine sa cred; poate am imbatranit si nu ma mai pot tine la curent cu ritmul schimbarilor/atitudinea “consumatorului” fata de automobil !

  • Ando

    Dragos: circulă, circulă 🙂

  • hm

    Păcat de oxford, locul lui nu e să stea priponit prin parcări, doar că să dea frumos…

    Alex, habar n-am DE CE a trebuit să cadă Leyland, nici industria-mamă auto, dar zău că îmi pare rău pentru aceste mărci, cu istoria lor, mai mult ca pentru altele!

  • Multi ani si voua, mosilor!! 😉
    Belea Buick-ul, unde ati dat peste asta?? Pare rupt din Cuba, nicidecum de pe drumurile noastre. As vrea sa-l vad, si prin fundal pare sa mai fie si alte bunatati.

  • PaulIP

    Oxford-ul este pe Regina Maria?

  • hm

    Buick-ul e în Constanța. Ando știe precis unde.
    Oxfordul, da, e pe Regina Maria.

  • Ando

    Mihai: Buick-ul e din Constanta
    Pe strada Oborului, se lucreaza de zor la astfel de masini

    http://www.instantstreetview.com/2jefy6z3y139cz2xtzh0z1

  • Multumesc de informare… din pacate prin Constanta drumurile ma poarta doar peste vara. Sper sa ajung sa le vad.

  • Ando

    @Mihai: E bine si la vara.Din cate am vazut, acolo “ruleaza” multe tipuri de masini vechi, asa ca merita o mica abatere de la programul estival.

  • Este interesant cum de brandul Rover(low cost) a dat faliment, miar bardurile de lux Land Rover, Jaguar, RR si Bentley sunt bine mersi. Ai spune ca traim in o lume de milionari.

  • Alex

    @ADY88
    Buna remarca ! Din cate stiu toate cele de mai sus, in afara de Rover au motoare si tehnologie germana incorporata ! Ce paradox ?? Inca unul: Roverul 25 cu motor de 1.1, a fost “scos de pe piata” de Renaultul Clio 1 & 2, “coaja de ou”. Mare “prietenie” franco-britanica…mare de tot ! In 2005 s-au vandut nu mai putin de 1.3 mil. de Clio, la 6700 GBP bucata, motoare de 1244 cm2, culmea si mai scumpe la asigurare, fata de 23 mii (!) Rover 25…din care mai exista astazi in circulatie cca. 300 (!). O alta culme e ca toate marcile de mai sus se fabrica in UK, cu salariile muncitorilor de aici; ceea ce face diferenta: organizarea eficienta a productiei,robotizarea gestionarea costurilor, etc ! Daca noua ne fac turcii painea, de ce oare sa nu le faca si nemtii masinile…britanicilor !!?? Repet, regretul meu cel mai mare este ca, atat Roverul cat si celelalte marci SE PUTEAU OPTIMIZA/SALVA !!

  • PT

    Mi se pare mie sau botul Fordului Taunus P7 seamana izbitor cu cel al Rekord-ului C?

  • hm

    Și de-asta le-am pus una după alta 🙂

  • PaulIP

    @Alex: si nu uitam de “Itzic-buzurile” bucurestene: Leyland Merkavim. Caroseria era construita in atelierele Merkavim din Israel (si era de o calitate indoielnica; luau foc spontan vara!), dar motoarele si sasiul erau cat se poate de englezesti.
    Englezii nu au mai reinoit contractul cu israelienii, de teama embargoului arabetilor. “O fi bine? O fi rau?” (Gh. Dinica, Dumnezeu sa-l ierte)
    Tot din industria britanica fac parte si trenurile. Era o vreme (pana prin anii ’70) cand trenurile englezesti aratau foarte… englezesti: numerotarea, fontul folosit, regulile de pozitionare ale farurilor, semnalele cu “balcon”…
    O buna parte din locomotivele lor puteau si azi functiona, dar au disparut prea devreme. Trenurile lor High-Speed nu-mi inspira nicio personalitate propie, dar poate sunt eu sentimental… 🙂
    @PT: Mie Opelul mi se pare mai “grasut” decat Fordul.

  • Alex

    @PaulIP
    Multumesc pentru completari !

  • @PaulIP: O mare parte din trenurile moderne de la ei au fost proiectate în anii ’80, care, pe lângă foametea de la noi şi sărăcia din Occident, s-au mai remarcat şi prin designul industrial făcut cu curul. Marea majoritate a utilajelor, de la camion la Ferrari F40, arătau ca nişte uriaşe jucării de plastic şi erau pline de plastic prin toate părţile. Iar sistemul propagandistic umpluse toate SFurile cu plastice pătrate, ăsta era designul viitorului.

    APT-E (1980-1986): http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/APT_at_Crewe.jpg

    Inter City 125 prin 1980: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/British_Rail_Class_43_at_Chesterfield.jpg

    Inter City 225 din 1988: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/da/Brclass91iclivery.jpg

    Arată de parcă le-ar fi desenat proiectanţii de la Metroul nostru din acea vreme 😀

  • PaulIP

    @Nautilus:
    Totusi, Ferrari F40 este un adevarat SUPERCAR, chiar si in zilele noastre. Putine masini actuale il egaleaza, si mare parte dintre acestea sunt chiar Ferrari!
    Sunt curios cum ar putea fi catalogate si alte masini din anii ’80: Mercedes 190D/E de exemplu.
    Referitor la inter-city-urile prezentate, chiar arata urat. Vazusem aici: http://tramclub.org/viewtopic.php?t=13620 un prototip ROM-U-LIM. Nu exceleaza ca design, dar din punct de vedere tehnic…

  • Este un adevărat supercar, dar (spre deosebire de 288GTO, 308GTB, 512TR etc) e urât. Fiindcă aşa era moda pe atunci, nu fiindcă proiectanţii n-ar fi fost în stare să îl facă şi altfel. Aşa cum Rover 2000/2300/2600/3500 (SD1) proiectat în 1971 arată bine şi Rover 820 proiectat în 1986 arată ca un coşciug pe roţi, mai ales dacă e şi negru.

    Tot aşa, trenurile de mare viteză mai sus pomenite arată ca nişte jucării de plastic pe şine, fiindcă aşa era obiceiul în anii ’80. Nu spune nimeni că n-ar fi fost moderne sau eficiente, atât cât le permitea semnalizarea clasică pe calea ferată, dar nu era obligatoriu să fie şi urâte.

  • PaulIP

    Acum mi-a picat fisa…
    @Alex: “in 12 ani, madam Thatcher a reusit sa faca terci industrii de top, nu numai auto”.
    FALS!
    Singura industrie “facuta terci” a fost cea a carbunelui, din motive lesne de inteles (“furnizorii” de energie erau petrolul si electricitatea).
    Companiile auto erau private, deci nu aveau treaba cu statul. Conservatorismul extrem englezesc le-a dus in prapastie. Englezii pur si simplu nu au inteles ca, in anii ’80 nu mai erau la cautare masini mai scumpe decat rivalii lor de acelasi litraj (a se vedea Austin), de calitate ridicata (lagare de argint -!- pe Rolls-Royce), ci masini care sa reziste 5-6 ani, si ieftine. Rolls-urile de azi au un design asemanator cu Silver Cloud din anii ’60, dar calitatea a scazut.
    Succesul unei companii este dat de capacitatea de intuitie si analiza a dezvoltatorilor ei, astfel incat sa stie ce va vrea populatia peste o luna, dar sa aiba acel “ceva” gata peste doua saptamani, ca potentialii clienti sa gaseasca deja ceea ce cauta (dau un exemplu aleator).
    Si cum in anii ’80 nu mai existau oameni precum Sir Alec Issigonis, Sir William Lyons sau Colin Chapman…

  • Alex

    @PaulIP
    Dom’Sef !
    Recititi-va va rog comentariul, faceti-va autocritica…si mai trageti un loz !! Sunteti minunat de tanar, entuziast, inteligent…insa credeti-ma pe cuvant (daca doriti, pot sa “argumentzez”..sunt de meserie..predau la o “Uni” in UK..nu va aruncati in subiectul Theacher..e mai sanatos !
    1. Aveti contradictii interne..in ceea ce ati comentat..i.e “conservatorismul extrem englezesc le-a dus in prapastie”…bravos (!) si Madam M.T ce era…laburista, socialista, liberal-democrata, etc ?
    2. Va citez “singura industrie “facuta terci” a fost cea a carbunelui, din motive lesne de inteles (”furnizorii” de energie erau petrolul si electricitatea). Unde Domnule ? In plina (post)criza a petrolului si derivatilor ?
    3. Companiile auto erau private ??? Aveti Dvs. stire despre structura actionariatului ? Eu nu desi “ard gazul” aici de vreo zece ani ! Ca idee “statul” era actionar majoritar…in unele cazuri !!!
    4. Sa vedem deci, ce sustineti: “succesul unei companii este dat de capacitatea de intuitie si analiza a dezvoltatorilor ei, astfel incat sa stie ce va vrea populatia peste o luna, dar sa aiba acel “ceva” gata peste doua saptamani, ca potentialii clienti sa gaseasca deja ceea ce cauta (dau un exemplu aleator). OFFF, OFFF,OFFF…iar ati luat o definitie total aleatorie de undeva..atat cat nici eu nu pot determina sursa “intelepciunii” Dvs/autorului !
    5. La “S(I)COALA” (Sic !)..daca n-ati trecut pe acolo doar pasager, cat si in “mediul corporatist”…dar nu cel in care se vand tigari si distribuie Coca-Cola…notiunile, (daca pot fi numite asa)de “intuitie si dezvoltatori”..exista doar la o discutie bahica, unde toti ne pricepem la: economie,forball, politica, etc ! Sa invatam un pic, (DEOARECE) nu ne pica freza: SUCCESUL UNEI COMPANII NATIONALE, PRIN EXTENSIE MULTINATIONALE ESTE DAT IN ESENTA DE UN CUMUL DE FACTORI ! NICIODATA DOAR DOI, CUM STATUATI DVS. VORBIM DE: MISIUNE,OBIECTIVE,VALORI,STRATEGIE,DEZOVOLARE SUSTENABILA, CSR,ETC! In final..poate dati un exemplu ALEATORIU…si nu ALEATOR (!)..Va doresc succes, sunteti pe calea cea buna…

  • Alex

    …”cam nasol” daca asta ati invatat Dvs. (!)..pe unde ati facut-o/citit-o (?) Rugati-i sa va dea banii inapoi !

  • PaulIP

    Sunt intru totul de acord cu pct. 5. Nu am spus ca succesul unei companii este dat NUMAI de doi factori (asa cum probabil reiese din mesajul precedent), ci de un cumul, cum bine ati precizat. (Si da, am vrut sa spun exemplu aleatoriu, nu aleator; nu am fost atent…)
    Cu exceptia unui fapt: cu tot respectul, nu cred ca este cazul sa spuneti ca “trec pe la scoala pasager”; insa educatia antreprenoriala (din umila mea logica, ceea ce ati spus la sus-numitul punct cam acolo s-ar incadra), se invata in cl. a X-a (mai am un an pana atunci).
    Referitor la … sursa “intelepciunii” (pct. 4), asta am dedus eu din diversele faze ale productiei auto din istorie: ce anume cauta populatia intr-un loc dat si la un moment dat, tinandu-se cont de factorii economici care ” dictau”. De aici pana la …” intelepciunea” (daca imi permiteti) – cu riscul de a ma repeta – nu a fost decat un pas…
    Referitor la punctul 3, in urma cu cativa ani, aflasem ca (unele, intr-adevar) firme producatoare auto din UK erau private. Nu mai stiu procentajul actiunilor statului vs. cele private, si nici care dintre marci se sflau in aceasta situatie.
    Tot din “umilele” mele cunostinte, aceste marci (o corectare din partea dumneavoastra ar fi mai mult decat binevenita!) au fost incluse in concernul British Leyland, care a decazut enorm in a doua jumatate a anilor ’80 (86, daca nu ma insel).
    Dar “poteca” urmata de englezi in aceasta perioada arata ca nu s-au ridicat la asteptarile cerute (si satisfacute) de alti producatori (din nou: este o deductie personala, daca gresesc va rog sa ma corectati) europeni si deopotriva asiatici (ca o extrapolare, Hyundai a invadat piata americana in aceeasi perioada, si debutul in Europa a avut loc in ’87-88) – in speta japonezi. Acesti japonezi fabricau in anii ’50 masini echivalente cu ceea ce numim azi “Made in China” – adica execrabile. Si-au dat seama ca procedeaza gresit, si asa au lansat in anii ’60 masini faimoase, cel putin pe plan local(Honda S800 sau Toyota Corolla din prima generatie). (Asta o stiu de la un pasionat si cunoscator auto)
    Cat despre carbune (pct. 2): nu stiu (inca) despre cauzele (oficiale sau reale) ale crizei petrolului, insa mai renta oare in anii ’70 productia de carbune?
    Nu sunt la curent cu situatia minelor din Romania (daramite UK) din acea perioada, deci nu am o idee generala formata…

    Recunosc, nu sunt perfect, si gresesc din cand in cand, si tocmai de aceea apreciez sincer orice rectificare, cu atat mai mult daca vine din partea unui cunoscator!

  • PaulIP

    Pct. 5: intru totul de acord cu dumneavoastra! Nu am spus ca succesul unei companii se datoreaza NUMAI a doua aspecte (cum probabil reiese din mesaj), ci unui cumul, cum bine ati precizat.
    Cu o singura exceptie: cu tot respectul, nu cred ca este cazul sa spuneti ca “trec pe la scoala pasager”; ceea ce s-a dezvoltat la punctul sus-numit se invata (din “umilele” mele cunostinte) la educatia antreprenoriala (in cl. a X-a, eu avand inca un an pana atunci)

  • PaulIP

    Pct 4: respectiva … “intelepciune” este deductia mea, facuta in urma analizei productiei auto dintr-o anumita perioada si intr-un anumit loc, tinand totodata cont de factorii externi/politici care “dictau ritmul”. Nefiind perfectionat in acest domeniu, am enuntat in mesajul meu acea ” intelepciune”.
    Referitor la carbune, nu sunt la curent cu cauzele (reale/oficiale) ale crizei petrolului, insa, din cate stiu, nu mai renta productia carbunelui. Nu am cunostinta nici de situatia minelor din UK si Romania, ca sa imi fac o idee generala.
    Referitor la punctul 3, in urma cu ceva timp aflasem ca unele (nu mai stiu care) companii auto englezesti erau (intr-un anumit procentaj) private. Mai stiam ca acestea au fost incluse in British Leyland in 1986, ulterior dizolvate.
    Indiferent daca gresesc sau nu, un lucru este sigur: englezii nu s-au conformat tendintelor cerute de clienti si satisfacute de producatori. Ca si un contraexemplu: japonezii fabricau in anii 50 masini echivalente cu ceea ce numim azi “Made in China”, adica oribile dpdv calitativ. Si-au dat seama ca procedeaza gresit, si in anii 60 au lansat masini faimoase (cel putin pe plan local): Honda S800 sau Toyota Corolla din prima generatie. In anii 80, chiar industria japoneza avea sa invinga cea engleza…! (Stiu asta de la un pasionat/cunoscator auto).
    Tot asiaticii aveau sa cucereasca si America: Hyundai Excel a fost, pentru o vreme, cea mai vanduta masina din clasa ei.
    Recunosc, nu sunt perfect, si nu tot ce zic este litera de lege, de aceea corectarile sunt mai mult decat binevenite, cu atat mzi mult daca sunt din partea cunoscatorilor!

  • PaulIP

    Imi cer scuze pentru postarea aceluiasi comentariu de doua ori! 🙁
    Cand l-am scris pe primul, nu aveam conexiune buna la internet, si am crezut ca s-a pierdut…

  • Alex

    @PaulIP
    Va multumesc pentru raspuns,la varsta pe care o “afirmati” precum si dupa modul de exprimare..aveti un nivel excelent al cunoasterii multidisciplinare; nu “v-am combatut” cu o intentie rea, v-am atras doar atentia ca v-ati dus prea mult, spre limita superioara a competentelor Dvs. prezente..incercand chiar sa o “fortati” ! Desigur, este admirabil faptul ca, incercati sa “deslusiti” tainele diciplinelor economice, asa ca imi permit (daca nu va deranjaza) sa va indic unele resurse bibliografice, ce va vor lamuri (in locul meu) asupra problematicii discutate anterior:
    1. Prim-Ministrii britanici (titlu aproximativ), o carte scrisa de C. Muresan & Radu-Robert Paiusan, cred ca prin 1995 (!), in orice caz lucrarea cu pricina, se gaseste la Biblioteca ASE, precum si pe…Amazon.co.uk, varianta in limba engleza.
    2. Orice lucrare de limba engleza “Basic Economics”..preferabil varianta americana,editata la inceputul anilor ’90.
    3. Marketing international, autor V. Danciu.
    4. “A short history of England” by Simon Jenkins
    In materie de “scenarita apocaliptica, conflictuala”, geopolitica, razboi etc. puteti incerca (pentru echidistanta) sa cititi lucrari ce va prezinta puncte de vedere antagonice..urmand sa discerneti Dvs…ce si cum:
    5. “The five stages of Collapse” by Dimitry Orlov, autor rus stabilit in USA.
    6. “Planet Ponzi” by Mitch Fierstien
    Ambele se gasesc “la liber” pe Amazon.co.uk
    In ceea ce priveste “cunostiintele antreprenoriale” in speta cartea respectiva,se intampla sa am stire despre autorii acesteia..si nu doresc sa comentez !
    In final, atunci cand veti avea varsta si diplomele necesare, puteti veni oricand la cursurile mele (dar nu ca student) ci doar pentru a le audia..taxa anuala este de aprox. 9000 GBP…si nu cred sincer ca merita !
    Cu referinta la tematica industrie auto/dezvoltare/colaps..putem elabora, pe segmente (cu mare placere) intr-un comentariu viitor..ca sa nu plictisim audienta acum cu un “cearsaf” de abordari pro si contra ! Material este destul..Slava Domnului !
    In final – poate inainte de toate – un MUST (!) “Cicluri economice” de Valeri Kondratiev, lucrare folosita si astazi (si recunoscuta ca atare) de economisti “urbi & orbi” lat. gasiti Dvs. traducerea sintagmei ! Apoi incercati cu “Cicluri politice”..si daca mai reusiti: S. Huntinghton “The clash of civilisations” 1992 si urmatoarele din serie…iar seara la culcare..Noam Chiomsky..la alegere, orice lucrare ! Va asigur de intreaga mea consideratie, chiar daca tonul comentariului anterior a fost “acid”..nu era menit sa fie, in niciun caz..un atac la persoana..ci la cunostiinte ! In masura in care reusiti sa parcurgeti (fie si fragmentar)materialele respective, enumerate mai sus..avem o baza mult mai solida de discutie. Toate bune !

  • Anastasiu

    Permiteti-mi sa constat ca ar fi extraordinar ca un numar cat mai mare de tineri sa aiba cunostintele (si dorinta de a le acumula) ale lui Paul!

    Constatare valabila, cu tristete, si pentru noi… cei mai batrani 🙂

  • Alex

    @Anastasiu
    Absolut adevarat..din pacate insa pentru Romania, daca la adolescenta se prezinta asa, “l-am pierdut de client” pe la vreo universitate straina & laborator de cercetari avansate, in citiva ani ! Parfrazandu-l in tot ridicolul exprimarii, pe un fost “sef de stat” (!) e nevoie si de tinichigii ???? Mi-e teama ca doar cu astia o sa ramanem…

  • Alex

    Ah..sa nu uit, se pare ca in viitorul apropiat, invatamantul superior gratuit va fi…transformat intr-unul cu taxe..si nu mici !

  • PaulIP

    @Anastasiu: Va multumesc sincer pentru aprecieri!
    @Alex: Impresionanta bibliografie! Va asigur ca nu am luat in nume de rau “tonul” comentariului.
    Atata timp cat tara asta nu poate oferi celor ce reprezinta viitorul sau conditii propice de studiu si de profesie, cred si eu ca vom ramane cu “tinichigii”, dar nici ei nu-si vor putea face treaba bine, fiindca (il citez pe alt “mare om de stat”) “industria noastra este un morman de fiare vechi”…
    Va citez: “invatamantul superior gratuit va fi transformat intr-unul cu taxe…si nu mici!”
    Va referit la cel din UK?

  • Alex

    @PaulIP
    Trebuia sa precizez ca, in UK invatamantul superior (cu exceptia Scotiei) NU este gratuit, taxele variaza in functie de specializare..intre 9000-25000 GBP/an de studiu !!! Ma refeream insa la…cel din Romania, care in concordanta cu (se pare) noile reglementari UE, va fi “privatizat” totalmente !

  • Ehe … despre caderea industriei auto in UK au fost scrise carti intregi. Recomand site-ul austin-rover.co.uk , care are niste eseuri foarte bine scrise.

    Calitatea produsurilor nu a fost necesar proasta – sau mai proasta decat alte modele existente pe piata (asta cel putin in anii 70). Dar masinile au fost de multe ori “the wrong car at the wrong time”. Multe proiecte super-interesante nu au vazut lumina zilei. Iar altele au petrecut mult prea mult in perioada de gestatie.

    Problema majora, in parerea mea, a fost ca birocratia si lumea politica, nu inginerii sau expertii de marketing, au fost in control.

    Cu toate aceste spuse uite ca nostalgia cucereste tot, si in UK masinile Austin si Morris din anii 70 au devenit “retro”, “cool”, etc, preturile crescand pe masura.

    In alta ordine de idei, Morrisul alb e o fosta masina de ambasada care a fost salvata in stare precara si restaurat. Iar Buickul e in Romania din anii 50, a fost masina lui Alexandru Draghici, restaurata la Timisoara acum cativa ani … si, vad cu tristete, acum tare degradat din nou. Un google arata mai multe poze.

    Masinile britanice au existat in cel putin cateva sute de exemplare pe strazile Romaniei comuniste – de la Mini pana la Jaguar (inclusiv cel putin doua E-type…)

  • PaulIP

    @volganeagra:
    aveam o banuiala ca Buick-ul este cel restaurant. In ce hal a ajuns…
    Nici Morris-ul nu “se simte prea bine”. A fost folosita ca support de reclame sau este doar o “personalizare” a propietarului?
    Apreciez cunostintele dumneavoastra vis-à-vis de masinile de epoca din Romania!
    Va citesc blogul in mod frecvent!
    Despre dubita Peugeot D3A/D4A stiti daca are o istorie interesanta?

  • @PaulIP
    Morris-ul e relativ ok si e panou publicitar. Eu l-am prins in Vama Veche. http://retrorable.wordpress.com/2014/10/05/morris-oxford-series-v/

  • @PaulIP – va multumesc pentru aprecieri! Am sa incerc sa postez mai mult anul asta.

    Morris e pe post de suport de reclame. Sunt un pic socat de cum arata, sincer … desi il cunosc pe proprietar si e ff de treaba. Cromul nu a supravietuit bine deloc!

    Ref dubita Peugeot, nu am mai vazut asa ceva in Romania. Dupa starea excelenta si lipsa de modificari cu piese estice, presupun ca e un import recent.

    Dubite Citroen H au existat in Romania comunista, si in anii 60 cateva exemplare au fost folosite de Posta.

  • Ando

    @volganeagra şi PaulIP:în Franţa există un veritabil curent de repunere “pe roate” a modelelor vechi; am văzut numeroase ateliere, parcuri auto etc. specializate în această branşă.
    Deci surse pentru a aduce o astfel de dubiţă (Peugeot)există.
    In plus, fiind folosită şi ca suport publicitar, nu este exclus ca firma-mamă belgiană să fi comandat şi achiziţionat special acest model de dubiţă care să se identifice -în viziunea- clienţilor cu produele sale.
    Oricum,ambele modele de aici m-au dus cu gândul la altă dubiţă de care n-am prea mai auzit deşi s-a fabricat şi în România:(Renault) Dacia Estefette
    http://www.daciaclub.ro/-VAND-Dacia-D6-Estafette-1977-t77464.html

  • Petrolhead

    Stii unde-i Taunus-ul?

  • Ando

    @Petrolhead: Era! In Constanta, pe bd. Tomis.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>