despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

preţul apropierii comerţului

Se zice – știți! – că orice pol comercial apărut în oraș generează, pe lîngă locuri de muncă și ușurința de a găsi bunuri de consum la îndemînă și… trafic; aglomerație…

E adevărat. Da – avem, oriunde am locui, un mall, un hipermarket, un centru comercial la îndemînă.

E grozav. Nu-i nevoie să străbatem orașul, ca acum 10-15 ani, și să ne facem cumpărăturile din afara Bucureștiului, acolo unde au fost amplasate primele mari centre comerciale moderne: Metro, Selgros, apoi Carrefour.

Dar, din 2003, de cînd Carrefour a dat lovitura cu Orhideea, lucrurile s-au schimbat: comerțul se face cît mai aproape de inima orașului.

E grozav – sau groaznic?

Partea groaznică este că aceste centre comerciale atrag, firește, lume. Lume care vine, îndeobște, cu mașina mică, pentru că transportul în comun nu a fost pînă acum corelat pe deplin cu nevoile acestor centre comerciale.

Fiind foarte la-ndemînă comerțul, și obiceiurile noastre de consumatori s-au schimbat. E așa ușor să te abați prin carfur nu pentru tîrguielile lunare, ci pentru pîinea de zi cu zi! Prea ușor, poate!

… Toamna trecută s-a deschis în zona Rahovei centrul comercial „Vulcan”, cu Carrefour, C&A, H&M, Deichmann, JYSK, Domo – și alte magazine-ancoră. Sînt foarte fericit că am – în sfîrșit! – aproape un astfel de loc. E grozav; de ce n-ar fi?

Desigur, nu e întotdeauna grozav. Uneori e groaznic. Cu adevărat, traficul s-a dat peste cap în zona adiacentă. Faptul că nu poți intra aici făcînd stînga din Trafic Greu înseamnă că toată lumea care vine dinspre Chirigiu și dinspre Viilor trebuie să ajungă la „Vulcan” prin Rahova-Sebastian, segment care s-a blocat complet.

S-a dat peste cap și virajul stînga dinspre Rahova spre Sebastian, apărînd aici gîtuieli serioase.

Asta s-a întîmplat aici din toamna trecută-ncoace. Și se vede. Pe Trafic Greu se circulă mai dificil; șoferii care-l ocolesc ajungînd să prefere rute ca Panduri-Tudor Vladimirescu…

Axa Sebastian – Ferentari este tot mai aglomerată… De fapt, se vede totul în hartă: cu roşu am marcat ambuteiajele întîlnite în zonă.

Acesta este prețul progresului, al comodității, al facilității de-a avea aproape de casă un loc bun de făcut cumpărături. Nu mă plîng: acest preț este prea mare? Nu – încă nu.

Desigur, nu tot acest trafic este generat de „Vulcan”; să nu uităm cît s-a îndesit demografic în ultimii doi ani ieșirea acesta din București; cîte cartiere au apărut spre Alexandria-Bragadiru, cîte case s-au construit spre Măgurele, cîte blocuri s-au ridicat în cîmpul Puchenilor: toate astea înseamnă trafic, trafic, trafic.

… ideea e că totul se plătește. Ne convine să avem la îndemînă magazinele – asta nu vine fără un preț. Poate cu vremea ne vom schimba obiceiurile; poate se va ajunge și la noi ca aceste mari-magazine să fie închise duminica; poate vom avea mai multă putere de cumpărare și vom ieși din casă pentru petrecut ziua în oraș, pentru mers la restaurante, pentru spectacole, pentru altfel de comportament social.

Deocamdată centrele comerciale sînt importante pentru noi – și asta se simte.

33 comments to preţul apropierii comerţului

  • Ando

    Deşi primul impuls este de dezaprobare a amplasării de super şi hyper market-uri în oraş, trebuie luat în seamă că fiecare sector al Bucureşti-ului este mai mare decât cel mai mare oraş din ţară.
    Totuşi, ar fi interesantă o hartă a oraşului cu amplasarea acestor centre comerciale mari…

    Pe de altă parte, va fi interesant ce soartă va avea decizia premierului maghiar de a închide hypermarket-urile duminica:

    http://www.agerpres.ro/externe/2014/12/16/ungaria-hypermarketurile-vor-fi-inchise-duminica-a-decis-viktor-orban-16-22-54

  • Nu se poate face stânga la Inox? Atunci care mai e rostul semaforului de acolo?

    Zona era aglomerată şi până să se deschidă ,,Value Center”… pe Sebastian şi Rahova se circulă de mult doar pe o singură bandă, trotuarele şi banda I fiind folosite pe post de parcare. De aia apar ambuteiaje, pentru că dacă o stradă are 2 benzi şi e o singură maşină parcată pe banda I, banda aia e impracticabilă pe toată strada, iar în spatele maşinii oprite de-ampulea de va forma un conflict de trafic între cei de pe banda I şi banda II. La fel e şi cu taximetriştii de pe colţurile intersecţiilor, care blochează benzile de virat dreapta.

  • hm

    Hartă, Ando?
    http://www.simplybucharest.ro/images/harta-magazine-bucuresti.pdf

    Dr2005, semaforul ăla e pentru ieșirea mașinilor înspre 13 Septembrie și pentru pietonii care vin din stația tramvaiului.
    Dacă cei de la Vulcan nu aveau atîta nevoie de parcare, poate se îndurau să rupă niște metri pătrați ca să se poată lărgi șoseaua și să se poată găsi o bandă pentru făcut stînga…

  • bogdan71

    Ideea de a reamplasa linia de tramvai pe Tudor Vladimirescu și Panduri nu (mai) pare acum lipsită de sens. Din păcate, s-au găsit asociațiile de inteligenți/ecologiști de pe Panduri să se pună capră, că nu mai aveau unde să scoată cățelul la făcut nevoile dacă scuarul de pe centrul șoselei ar fi redevenit linie de tramvai, cum a fost de când lumea. După ce s-a închis ochii la betonarea a sute de hectare de spațiu verde în București, e ipocrit să ne lamentăm de pierderea a câteva sute de metri pătrați, și asta ăn folosul unui transport electric, deci nepoluant direct.

  • cristian ioan

    @bogdan71,
    Unde vezi tu atatia ecologisti?!
    Atunci cand ne opunem defrisarii si betonarii parcului IOR, nu suntem eco-anarhisti, sau “basishti, cum ne zice Negoita, ci doar oameni normali, care vor sa poata respira aer curat si sa aiba unde sa se plimbe, cu copii sau nepotii.
    Daca unii se opun reintroducerii TRAMVAIULUI pe centrul strazii, aia nu sunt ecologisti, ci batuti in cap, tampiti, cretini, etc.
    Transportul electric, respectiv tramvaiul, nu numai ca nu polueaza, dar ELIBEREAZA resurse (cate autoturisme ar fi fost necesare in loc?) deci reduce poluarea in oras!
    Aici pe Calea Vitan, pan prin 1994 a fost mizerie, apoi spatiul central a fost spatiu verede neamenajat (delimiat de borduri, crestea iarba, nu punea nimeni flori sau arbutsi), iar din 1999 circula tramvaiul pe mijlocul strazii, si conider ca este bine!

  • hm

    mai important decat orice tramvai pe Panduri este o linie construita pe 13 Septembrie, intre intersectia cu Trafic Greu si… si cat mai departe: inspre Unirii, sau in jos, spre Izvor-Vasile Parvan.

  • bogdan71

    @Cristian Ioan:
    Opoziția asociațiilor de pe Panduri a fost oficial invocată de Primărie, care apucase să facă planuri de refacere, ba montase și macaz la Chirigiu (cred că încă mai există!).
    Linia de pe Calea Vitan, din păcate, nu e cel mai bun exemplu de utilitate a tramvaiului. Proiectul inițial prevedea o prelungire pe Vitanul Vechi, apoi C.E.T Sud, ieșire la Piața Titan parcă. Praful s-a ales. Singurul traseu de tramvaie care a circulat cu noimă pe Vitan a fost temporarul 54, între Romprim și Piața Unirii. Altfel – părerea mea – atât 19, cât și 1, fac ocoluri inutile pe acolo. Dacă 124 care acum merge la Romprim ar avea o frecvență decentă, comparabilă cu 123, n-ar mai fi nevoie de tramvai pe Vitan.
    @hm:
    Linie pe 13.09: Sweet dreams… deranjează și aleșii, și mai-marii Catedralei, ba chiar și riveranii, mulți posesori de 4×4.

  • hm

    Niciodată nu m-am prins cum de Primăria, care se cacă constant pe nevoile și părerile oamenilor…. S-a apucat să țină seama se acest „grup de pe Panduri”….
    Foarte ciudat…

  • Dacă în grupul de pe Panduri era şi un oarecare cetăţean paşnic pe nume Ristea Priboi…

  • Cristian Ioan

    1. la prima parte a raspus perfect in locul meu Cornel, fraza merita repetatat!!! “Niciodată nu m-am prins cum de Primăria, care se cacă constant pe nevoile și părerile oamenilor…. S-a apucat să țină seama se acest „grup de pe Panduri”…. ”
    2. referitor la ” Linia de pe Calea Vitan, din păcate, nu e cel mai bun exemplu de utilitate a tramvaiului”, eu nu am azi de loc ca ar fi perfect, ci doar ca e bine ca ESTE tramvai la mine pe strada!
    In rest:
    – da, m-am gandit de cateva ori ca a r fi fost buna o continuare a liiei pe VItanul Vechi
    – da, era bine atunci cand 31 sau 54 meregau la Piata Unirii
    – nu, nu sunt de loc inutile tramvaiele!
    – un tramvai are oricum capacitate mai mare si este mai putin poluant decat un autobuz, dar “124” chiar este fantoma! Nici 123 nu vine destul de des, si se mai si blocheza in trafic, dar 124 este o extrem de rara avis!
    Ideea de baza ar fi ca, din momnt ce tot EXISTA pe Vitana linie de tramvai, delimitata prin borduri inalte fata de restul strazii, ar fi mertitat sa circule mai multe tramvaie, cu diferite destinatii, nu unul singur, ce se succede la 10 minute …

  • PaulIP

    @Nautilus: Cine este acest “cetatean”?
    Linia pentru Vitan a fost construita pentru a deservi Mall-ul (primul de acest fel deschis in Bucuresti)?

  • Un securist prieten cu Adrian Născase, care a locuit până prin 2004 pe Panduri, şi poate mai locuieşte acolo şi acum.

  • Freesys

    ….şi cu afaceri foarte prospere şi în timpul guvernarii ţărăniste 1996-200.

  • Cristian Ioan

    Nu, nu stiu despre cetateanul influent care nu vrea tramvai pe Panduri!
    Iar la Vitan, nu pot sa garantez ca a fost facuta PENTRU Mall (la vremea respectiva, era singurul), dar este uluitoare coincidenta, amble investitii au fost facute in aceeasi felie de timp!
    Am imagini ce documenteaza asta, construirea unei linii de tramvai pe strada ERA o noutate! Din 1995 si pina in 1999, pe centrul Caii Vitan a fost spatiu verde …

  • hm

    Nici eu nu cred că linia aceea a fost construită pentru Mall; de altfel RATB/Primăria nu au corelat niciodată investiție publice cu necesitățile private…

  • Freesys

    Referitor la mall mai e o chestie, în 1999 salariul mediu in era de 100 de parai adica 1100000 Lei vechi, nu existau credite cu buletinul şi 90% din populaţie nu ştia ce sunt alea imobiliare. Un apartament cu trei camere pe Calea Vitan costa 7000$ iar o vilă pe Iancu Nicolae în primul cartier privat de lux din zonă pleca de la 65 000 E şi ajungea la 200 000$ , aici stăteau FC – showman tv, IN – avocat ce tocmai privatizase o companie telefonică, NS – afacerist ce tocmai dăduse un tun la o companie de import/export, ECD – mâncător de căcat în revoluţia din 89, SS – primul provider de internet şi servicii similare. Deci “molul” a fost gândit iniţial pentru categoria celor de mai sus şi nu pentru călătorii RATB.

  • Deşi linia de tramvai a fost finalizată în anul 2000, abia în 30.03.2012 a (parcă 30.03) fost dată în folosinţă, cu linia 30 Piaţa Unirii – Fizicienilor (rebrusa), deservită de vagoanele V2A-2S. Chiar îmi aduc aminte că am mers cu tramvaiul în prima zi… care a fost blocat de maşinile parcate pe linie în faţa mall-ului. După vreo 2 ore, cele 5 tramvaie de la traseu (2 blocate pe sensul spre Unirii şi 3 pe sensul spre Fizicienilor) au plecat cu postul celălalt… intrând pe Octavian Goga sau, după caz, pe Văcăreşti – Olteniţei – Şura Mare şi retur, în restul zilei circulând prin Cal. Dudeşti.
    Câteva luni mai târziu, linia 30 a fost scurtată la Baba Novac, tronsonul Baba Novac – Fizicienilor fiind deservit de linia 22 cu un singur V2A-2S pe traseu (şi unul de rezervă în depou), celelalte fiind necesare liniei 48 Depoul Militari – Compasului, intersecţia Braşov/Timişoara fiind afectată de lucrările la linia 41.
    Ulterior, bidirecţionalele au revenit pe linia 30, dar finalizându-se lucrările de suprafaţă la staţia de metrou Grigorescu 2, linia 30 a fost desfiinţată, fiind unificată cu linia 27 (Complex RATB Titan – Piaţa Titan)… apoi a fost 19 deviat prin Vitan şi 27 prin Cal. Dudeşti, apoi invers, apoi iar a ajuns 19 pe acolo… până ce 19 a dispărut din cauza lucrărilor ba de la Faur, ba de pe 1 Decembrie, ba la macazurile de la Liviu Rebreanu, ba la Eroii Revoluţiei, ba la Şura Mare, ba pe Mihai Bravu, în cele din urmă apărând linia 54 Romprim – Vitan – Unirii, înlocuită cu 34 şi devierea lui 27 prin Vitan, apoi cu porcăria actuală numită 1.

  • hm

    30.03.2002, nu 2012?
    Le-am uitat pe toate astea, si pe 30, dar si de 54.
    Dar cate am mai prins, Doamne! Un 22 care mergea pe la (prin spate?) pe la Obor… Si 46-le din ’91, care mergea de la Romprim la Baba Novac.

  • PaulIP

    @Dr2005:
    Imi aminteam ca, la un moment dat, 19 circula pe Dudesti si 27 pe Vitan, insa am crezut ca ma insel. Multumesc!
    30.03.2002, nu 2012.
    Si da, linia 1 este o nebuloasa (sa-i zic elegant).
    Nu stiam ca bidirectionalele au circulat si pe 48. Cand a fost desfiintata aceasta linie?
    @hm: Din ce am citit, linia 22 a purtat indicativul 21b. Intr-adevar, o lua pe Ziduri Mosi, prin spatele Oborului, apoi cotea la stanga pe Iancu de Hunedoara (?; prin fata liceului Iulia Hasdeu?). Mai departe nu stiu exact… 🙁

  • hm

    nici eu nu mai stiu, dar parcă dubla traseul lui 21.

  • 2002, într-adevăr. Trebuie să caut prin colecţie biletul de atunci (eu am început să am abonament pe toate liniile urbane şi preorăşeneşti din vara lui 2002, înainte aveam, preventiv, la mine câte un bilet pentru cazurile de nevoie).

    Cât s-a lucrat la linia 41, au fost înfiinţate mai multe linii provizorii.
    Pentru început, linia 41 a rămas pe traseul Ghencea (Cart. Tudor Vladimirescu, de fapt) – Răzoare – Gara Basarab, iar linia 47 pe traseul CET Vest – Răzoare – Ghencea.
    Ulterior, o dată cu avansarea lucrărilor la terminalul Ghencea, linia 41 a fost desfiinţată, iar linia 47 CET Vest – Răzoare – Ghencea a fost deservită cu vagoanele bidirecţionale V3A-2S, aflate la Alexandria pe atunci. La Ghencea rebrusa în faţa bisericii.
    Tot pe atunci, 105 circula de la Tricodava prin Str. Braşov – Str. Lujerului – Bd. Vasile Milea (fără staţie la APACA) – Grozăveşti apoi traseul actual, iar linia 385 a fost prelungită de la Cart. T.V. la Tricodava, liniile de Domneşti (408, 428, 438, 456) scurtate la Valea Oltului, iar cele de Măgurele (pe atunci se chemau 203, 204, 214 şi 303) prelungite la Valea Oltului (şi care nu prea opreau pe nicăieri între Drumul Sării şi Valea Oltului, doar la Braşov şi doar uneori… câte înjurături le-am tras la vremea aia, că 173 venea la juma’ de oră şi 303 venea la 10 minute, da’ nu voia să oprească la Drumul Sării, deşi avea staţie acolo).
    S-au modificat şi traseele lui 122 şi 126 – pe atunci ambele treceau pe la Piaţa Sergiu Celibidache (Moghioroş) + 221, pe sensul spre Cart. TV de la Tricodava se vira stânga pe 1 Mai, apoi dreapta pe Titel Petrescu, staţia de coborâre fiind în dreptul poştei, iar cea de urcare după colţ.
    Tot prin vremea aia, 136 a fost deviat prin Bd. Timişoara – Răzoare – Panduri, dar era pasăre rară. Ulterior, a revenit prin Iuliu Maniu, dar varianta de duminică – 636 – a mai dăinuit câţiva ani pe traseul ăsta (pe atunci neexistând magazine gen Baumax, Dedamn, Bricstore, Valea Cascadelor era sufocată de cei care aveau nevoie de materiale de construcţii, aşa că 136 nu putea circula cum trebuie; tot pe un principiu asemănător, linia 102 nu circula duminică la schimbul 1, fiind înlocuită cu 602 care circula prin Olteniţei – Piaţa Sudului – Văcăreşti – Camil Ressu, cu staţii doar la Şos. Olteniţei, Piaţa Sudului, Baba Novac (staţia lui 181) şi Liviu Rebreanu… culmea, mergea full, niciodată nu am înţeles de ce RATB nu a introdus o linie de tramvai Romprim – Piaţa Titan)).
    Când au ajuns cu lucrările la intersecţia Braşov cu Timişoara, din lipsă de bidirecţionale (vi se pare cunoscut?), s-a făcut manevra cu 30 şi 22, descrisă câteva mesaje mai sus. Apoi traseele din zonă au fost modificate astfel:
    – linia 47 a rămas între intersecţia Braşov cu Timişoara şi Ghencea, rebrusând la ambele capete. Ulterior, linia 47 a ajuns să intre în noul terminal, în vreme ce la intersecţia Braşov cu Timişoara tot mai întorcea în rebrusament.
    – linia 48 circula de la Compasului la Depoul Militari, cu vagoanele V2A-2S aduse de la Dudeşti (minus 2 bucăţi, am impresia 4042 şi încă unul (4039?)) + cele două ,,Bucur 1″ V2S-T (#3001 şi #3002), care pe atunci funcţionau cu ambele capete. La #3001 erau mereu probleme cu trapele ce acopereau scările de acces pe partea nefolosită, care erau acţionate cu un motoraş de ştergător de parbriz, aşa că vatmanul trebuia să le mai forţeze).

    După inaugurarea liniei 41, în octombrie 2012 (15 oct.?), modificările de trasee au mai dăinuit o vreme, cel puţin Virtuţii rămânând închisă mult timp după aia (nu mai zic de Turda şi Mărăşti). În schimb, de la momentul Z, sau cu câteva zile înainte/după, au revenit liniile preorăşeneşti şi cele urbane în noul terminal, iar 385 a ajuns la Valea Oltului, unde ajunge şi acum (probabil cea mai bună modificare a unei linii de autobuz din zonă).

  • hm

    Da, mi-a ieșit din cap schema cu 636.
    Iar 602-ul chiar făcea treabă bună, era multă lume care ar fi beneficiat de un traseu direct P-ța Sudului – Titan!

  • hm, paul: linia de pe Ziduri Moşi era 1, Romprim – Văcăreşti – Ferdinand – Ziduri Moşi – Colentina – Cart. Colentina (bucla de la intersecţia cu Fundeni). Era deservită de fix un tramvai, probabil de aia se şi chema 1…
    Cât s-a lucrat în Militari şi vagoanele au fost mutate în Dudeşti, pe 1 îşi făcea veacul #3001 (sau vreun Rathgeber M5.65 dacă 3001 nu era disponibil). În rest, au fost doar vagoane de Colentina.

  • hm

    cu 1 am mers multă vreme și-mi era de folos, chiar dacă venea așa de rar. Și 17, care tare bun mai era, dublîndu-l pe 34 pe Văcărești-Mihai Bravu.

  • Cristian Ioan

    Cata vreme nu am fost pe Nte, s-au schimbat multe mesaje!
    Cum recuperez?
    Hai sa incep cu cel mai recent: sigur ca era bine atunci cand pe Mihai Bravu circulau MIA MULTE tramvaie, inclusiv 1 si 17! In prezent, nu numai ca spre piata Sudului nu mai merge nimic, dar intervalul de succedare ste mare …
    Revenind la linia de pe Calea Vitan: dupa un inceput frutunos, lucrarile stagnau, se facea probe – am foto (putine, pt ca erau pe film!) cu tramvaiul cu locomotiva Diesel: linia era gata, dar reteau de contact nu era inca pusa sub tensiune … Sigur, al inceput au circulat pe linai 30 tramvaiele “reversibile”, pentru ca la Fizicienilor se termina linia, restul era in foaret indelungi reparatii!
    A durat mult faza in care linia exista, dar nu circulau tramvaie, deci localnicii foloseau platforma de beton drept PARCARE.
    Ca urmare, nu este de mirare faza descrisa de Dr.2005, pe care am trait-o si eu!
    Nu, nu era prima zi de circulatie a lui 30, dar era pe la inceput.
    Ma aflalm la Piatai Unirii, iar la intoarcere am zis “hai ca acum am tramvai prin fata blocului, sa merg cu 30, nu cu 123 sau cu metroul!” M-am dus la bucla de la poalele dealului Mitropoliei si am inceput sa astept. Syiam ca circula rar, dar chiar asa?! Iar daca tot am stat jumatate de ora, trebuie sa vina! Nu mai tin minte cat am asteptat in total, insa a venit cineva care ne-a spus ca au fost blcoate tramviale, deoarece in statia dela Mall o persoana a uita ca se daduse drumul la tramvai, si a parcat, ca deobicei, pe linie!!!
    Am pe undeva si imagini digitale mai recente, in ziua in care dimneata inca circulau tramvaiele 19 si 34, iar dupa-amiaza, trecea doar tramvaiul 1!!!
    Iar cu numai un an in urma, la intoarcere de la Sura mare am luat plaa, nu stiam ca sunt DOUA linii cu acelasi identificator, “1”, dar numai unul dintre ele merge pe Serban Voda, inapoi in Vitan …

  • bogdan71

    1 a fost inițial traseul Căii Văcărești, mergea de la Abator pe Splai până la Timpuri Noi, apoi pe Văcărești până la Sf. Vineri și de acolo pe Calea Moșilor și Colentina. Când s-au început lucrările de demolare a Căii Moșilor vechi (prin 1979-1980 aș crede), 1 a ajuns pe Mihai Bravu. Prin 1985-1986 mergeam des cu 1, de la intersecția Dimitrov (actual Ferdinand) x Pantelimon până la Teiul Doamnei. Frecvența era de 8-10 minute, erau vagoane EP cu remorcă, de la Dep. Splaiul Unirii. În 1987 depoul a fost dezafectat și 1 a ajuns la Dep. Colentina. După 1990 a devenit o linie din ce în ce mai absentă din traseu, până la desființarea din 2006. Găselnița RATB-ului cu 1 circular e o porcărie pentru că: a) e lipsă de tramvaie; b) între Șura Mare și Grozăvești sunt o groază de stații comune cu 11 și cu 25, care ar face față cererii; c) se vor termina odată și odată lucrările pe Iancului+Pantelimon și Liviu Rebreanu și atunci să-i văd de unde scot tramvaie.

  • hm

    problema e că rețeaua de tramvaie crescută organic, împreună cu Bucureștiul, pînă în anii 80, a fost distrusă și nu a fost nici refăcută (unde se putea!) și nici adaptată eficient (unde trebuia!) noilor nevoi.

    De-aia linia 1, care e grozavă pentru a ajunge din Rahova în Victoriei, nu are eficiența dorită! Pe de o parte, pe Trafic Greu dublează trasee care s-ar descurca mai bine singure, și pe de altă parte, pe segmentul pe care e “solo”, tramvaiul 1 nu vine așa de bine pe cît ar trebui!

    Mai e un aspect. După atîția ani în care tramvaiul NU A MAI EFECTUAT SERVICIU EFICIENT pe un traseu, populația începe – natural – să îl uite, să caute să folosească altceva.

    E exemplul 35-ului din Militari, pe care lumea chiar și acum nu-l mai folosește. Desigur, și pentru că vine rar și capricios, și pentru că are doar un vagon, și pentru că nu mai merge la Vasile Pârvan: e un cerc vicios aici. Lumea nu-l folosește pentru că nu are încredere în el, iar RATB nu bagă mai multe tramvaie pentru că… lumea nu îl folosește.

    Așa se va întîmpla și cu nenorocitul ăsta de traseu ROMPRRIM – Văcărești – Mihai Bravu, cînd – cîndva – vor reveni tramvaiele pe el.

  • Lumea nu foloseşte tramvaiul, pentru că tot RATB l-a dublat cu autobuz sau, pur şi simplu, călătorii nu mai merg pe direcţiile respective. Aşa e cu 47 pe Ghencea (ai 385 la interval bun), aşa e cu 1 pe Vitan (ai 123), cu 35 din Militari (mergea puţină lume din Militari spre gară… aceia merg în Iuliu Maniu la 62, iar pt. Bd. Timişoara ai 25 şi 137) şi altele.

  • PaulIP

    Si cine-i opreste pe mai-marii RATB-ului sa reconfigureze anumite linii de autobuz astfel incat populatia sa aleaga tramvaiul, urmand ca autobuzele sa fie redirectionate pe alte trasee, unde e nevoie de ele?
    Creierul si buna vointa, imi raspund singur !…
    @HM: Mi-ati napadit amintirile! Ce mai mergeam cu 16 la Lacul Tei si cu 17 pana in Parcul Tei… Asta prin 2004-2005.

  • hm

    Da’ eu, care-am mers cu 16 si 17 si prin 80-si ceva 🙂

    RATB: creier gol şi voie-bună!

  • cristian ioan

    @Freesys
    “în 1999 salariul mediu in era de 100 de parai adica 1100000 Lei vechi, nu existau credite cu buletinul şi 90% din populaţie nu ştia ce sunt alea imobiliare” – cu asta sunt pe deplin de acord!!
    Insa nu si cu cncluzia:
    ‘Deci “molul” a fost gândit iniţial pentru categoria celor de mai sus şi nu pentru călătorii RATB.’
    Ba pardon!
    Am fost un client fidel al Mall-ului, de la inceput.
    Sigur, chiar fara Multiplex si extensia spre Dudesti, Mall-ul era mare, unele magazine nu le-am vizitat niciodata. Inaa apreciam mult GIMA (am si card) pentru ca pe atunci nu erau Megaimage, iar Carrefour era departe, precum si RTC-DIverta de la subsol, Leonardo si farmacia de la intare, deschisa de la 10 la 22 chiar si Duminica, si bine aprovizionata.
    Nu elibera retete compensate, dar daca aveai nevoie de un antibiotic mai deosebit, ce nu se gasea la farmaciile mici, la Mall se gasea. Intre timp au disparut complet farmaciile mici, ce nu fac parte dintr-un lant, anul trecut ultima, pe drumul spre Mall, s-a transormat in Amanet …

  • Freesys

    @Cristian Ioan în comentariu meu m-am referit strict la anul 1999, când în ţara era sub guvernare ţaranistă şi totul mergea ca dracu, cu mineriade, cu falimente cu înşelătorii financiare. Este o diferenţă uriaşă între 2001 şi 1999. Comuniştii ăia de la PDSR (PSD) au venit cu nişte reforme legislative extraordinare (mai ales în segmentul investiţiilor străine şi al mediului de afaceri) pe baza cărora în nici doi ani de guvernare, în primăvara lui 2003 la summitul de Salonic, României i-a fost propusă aderarea la UE !!! Bine asta nu o să-i spele niciodata păcatele lui Năstase.
    Dar ca să revin la subiect, da, la început molul era scump pentru călătorii RATB , dar într-o perioadă destul de scurtă acesta a devenit frecventabil. Cu toate astea nu cred în linia ferată trasă special.
    Cardurile Gima “de fidelitate” au apărut în vara lui 2000, când a fost şi o tombolă unde se puteau câştiga doua BMW-uri Seria 3 (E46) care erau expuse în magazin şi cu care am avut fantezii tot sezonul 🙂 . Gima (în 1999/2000) atragea clienţii pentru că era printre puţinele magazine alimentare la care puteai achita cu cardul de salariu (era concurent direct pentru La fourmi-ul de la Unirea ) şi plus că “dădea” pe bonuri de masa.

  • cristian ioan

    @Freesys,
    Eu nu sunt fan Ilici, asa ca o sa ignor prima parte a comentariului.
    Desi este cel putin straniu sa aduci ticmai neocomunistilor osanale pentru “dezvoltarea” tarii!
    Ei nu aveau nici priceperea, dar mai ales nici DORINTA sa o faca, deoarece adeptii lui Ilici stiu foarte bine sa gestioneze PENURIA, nu belsugul …Daca bunastarea apare, pedesereul dispare de pe scena politica, asa ca Bombo & Co aveau tot interesul sa ne mentina in mizerie …
    Revenind la subiect, Gima: nu imi aduc aminte de tombola, si desigur ca nu pentru BMW meregeam acolo sa cumpar!
    Inainte de Gimea, faceam aprovizionarea de la Piata Sudului sau de la Obor, a fost mare lucru sa am supermagazin alimentar la doar o statie de bloc …
    Cardul de salariu l-am primit abia in 2004, sunt convins ca in 1999/2001 erau foarte putine magazine cu POS, chiar m-ar fi intrigat in 2000 sa vad cand stateam la coada la casa ca unii in loc de bani folosesco bucatica de plastic, precum in filmele americane!
    Bonurile de masa au venit si mai tarziu la mine la fabrica, dar magazinele s-au adaptat rapid la acestea, cum sa nu le accepte, daca oamenii le au de cheltuit?!

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>