despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

7 mașini vechi – LIV

Iată-ne privind din nou la mașini vechi și oftînd că… le găsim tot mai greu.

Recent, am dat peste un Fiat Ritmo, din seria a doua, tare prăpădit – însă funcțional la cele trei decenii ale sale:

Dacă-i pui un fund, o să fie Regatta; dar asta-i altceva.

Ando s-a distrat găsind – una lîngă alta – două legende ale șoselelor: o Volgă rechin și un Pontiac Firebird TransAm III:

Revedem mai bine o mașină foarte bună: versiunea sport a Skodei 120L, numită Rapid; nici o legătură cu modelul contemporan. Este fotografiată de Cristi:

De la Marius avem un Ford Sierra Estate, care face 30 de ani ca popa:

Mașinile următoare vin de la Paul Ioan Pârlea. Începem cu un Rover 216 – are și el vreo 20-25 de ani:

Vedem și-un Mozvici – un 412, din ce în ce mai rar!

… și încheiem cu încă un Fiat 1300; mașină care ne-ncîntă și azi, după – cît? – o juma’ de secol!

(lista completă a episoadelor şi a maşinilor publicate – aici)

Dacă aveţi întrebări despre unele dintre maşinile publicate, vă stăm la dispoziţie.

30 comments to 7 mașini vechi – LIV

  • Ando

    Am fost “fan” FIAT 1300 …mi s-a parut mereu(din postura de privitor)o masina foarte echilibrata, daca se poate spune asa.

  • hm

    mare dreptate ai! Și urmașele 124 și 125 au același echilibru.
    Păcat că le-am perceput deformat, mai mult ca “Lăzi”…

  • PT

    AZLK Moskvich 412 a avut tata. Ce vremuri….
    Daca gasiti cumva o varianta cu faruri rotunde, dar in rest identica, e IZH 412.

  • […] masini. Mi-a dat permisiunea sa o folosesc, in cazul in care voi fi din nou intaratat de seria de masini vechi a lui Hungry Mole. Share this:TwitterFacebookLike this:Like […]

  • IMS ca la mine n-ai mai vazut!

  • Alex

    …daca nu ma insel, FIAT-urile 130 au fost importate legal in Romania, la inceputul anilor’70, in serii scurte ? Nu retin exact modelul 128/130, am avut insa in familie pe cineva care a dat in acei ani 81.000 Lei..pe acea masina !? Cred ca era echivalentul a doua apartamente in (sa zicem) Floreasca ? Skoda Rapid mi se pare (sincer) nereusita, am fost fan Skoda 105 L, importata la noi,pe la sfarsitul anilor ’70 !

  • Alex

    Rover-ul 216…e o “prastie” de masina !!

  • Ando

    @Alex: “certamente” FIAT 1300 s-a adus si s-a vândut oficial.Ţin minte că dirigintele meu de la liceu avea, deja-cumparat- Fiat 1300 -asta, la nivelul anului 1965.
    Preţul pornea de pe la 67.000 lei, dar creştea funcţie de dotări(ex:radio)
    La fel şi 1800.Preţ de pornire 82.000 lei…Bani mulţi pt vremea aia…Gama 2100 şi 2300, mi se pare că s-au adus, iniţial, numai pt. instituţii…dar apoi-funcţie de uzură (cu sau fără aranjamente), au fost vândute către “populaţie” prin licitaţii

  • Alex

    @Ando
    Mai mult ca sigur ca asa e !
    Multumesc pentru observatii; am vorbit cu ruda in cauza, era vorba de un 1300, full-option cu A/C (!) pe vremea aceea…facut (dupa seria motorului) chiar la Torino !

  • PaulIP

    Multumesc pentru publicare!
    Fiat 128 s-a fabricat ca Zastava 101 pana in 2008, cu ceva cosmetizari si rebotezari (Yugo Skala).
    Interesanta afirmatia legata de importul Fiatului 130!
    Erau destule prin Romania, dar nu am vazut/auzit de niciunul care sa fi supravietuit.
    @Alex: Rover-ul l-am fotografiat pentru ca mi s-a parut interesant si insolit pentru Bucuresti.

  • PaulIP

    Fordul Sierra era poreclit “Jelly Mould”, dar recunosc ca imi place forma lui (cu toate ca e foarte problematic d.p.d.v. tehnic). I-a fost greu sa inlocuiasca pe piata engleza mult-iubita Cortina.
    Skoda Rapid e urata, dar iute! Pacat ca, la fel ca 105/120, fierbeau motoarele imediat.
    Povestea e un pic mai complicata.
    Cehii au construit prototipul cu un motor mare, dar au ajuns la concluzia ca nu are loc suficient in compartiment. I-au chemat pe francezi sa ii ajute, dar au aflat ca masina, motorul sau ambele trebuiau reproiectate. Din ratiuni comuniste, au comprimat motorul, care acum dezvolta mai multa putere decat putea fizic. Matusa mea a avut un 120, si imi spunea ca era mai “puturoasa” ca Dacia…

  • Alex

    @PaulIP
    Felicitari !
    Despre Rover, mi-am exprimat o opinie personala, nu un repros !

  • Ando

    @Alex:m-am grabit sa comentez despre Fiat-ul 1300 si am scapt din vedere ca se discuta de Fiat 130.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_130

    Habar n-am daca s-a adus oficial in Romania…ce pot sa spun este ca
    am vazut, la noi, destul de multe Fiat 131 Mirafiori, dar nici de astea nu stiu cum au fost aduse

    http://it.wikipedia.org/wiki/Fiat_131

  • Ando

    Noi avem in episodul XL (40) un Fiat 132, la fel de elegant.

  • Alex

    @Ando
    Intr-adevar e vorba de FIAT 130.

  • Fiat 1300, 1500 si 1800 – vandute oficial (precum Fiat 600, 850, 1100 si 1100 Break)
    Fiat 2100 – numai neoficial, si foarte putine
    Fiat 2300 – pentru institutii, in afara de 2(!) exemplare vandute pe piata libera
    Fiat 124, 125 – pentru institutii, 500 bucati (250 fiecare) vandute pe piata libera

    Am auzit zvonuri despre o serie f mica de Fiat 127 si/sau 128 importate in Romania, dar nu am amanunte exacte. Posibil sa fi fost pentru rent-a-car.

    In rest, importurile au fost particulare si neoficiale (care nu inseamna ilegale!). Sincer nu am vazut un 130, nici in poze vechi nici in realitate. In rest, erau. Apoi a venit un val mare de Fiaturi dupa 1990, printre care multe 131 Mirafiori.

    Nadia Comaneci avea un 147, 1-B-297. Practic un 127 facut in Brazilia.

    Pe olx.ro e un 132 grena foarte frumos, din 1972, adus in Romania in anii 70 si pastrat impecabil.

  • Freesys

    Bine ai spus Ando, Fiatul 1300 era o maşină echilibrată pentru privitor, pentru proprietar era un coşmar. Maşina avea un defect de proiectare la cutia de viteze (din câte îmi aduc aminte, fiind foarte mic) viteza a 3-a avea o problemă iar în câteva mii de km maşina nu mai intra în viteza a 4-a , iar viteza a 3-a era atât de prost etajată încât rupea cutia dacă o foloseai pentru croazieră. Îmi mai aduc aminte că nimic de la bord nu era funcţional. În primăvara lui 90, tata a mai cumpărat două modele, pentru piese, iar din trei maşini a ieşit una atât de bună încât la primul drum a dat-o de pomană unuia de la o vulcanizare dintr-un sat de lângă Urziceni. Nelecuit fiind următoarea maşină a fost o altă “minune” a industriei auto italiene, Fiat Regatta Diesel.
    @Alex (mă faci să râd cu AC-ul pe 1300) pe motoare sub 1500cmc, aerul condiţionat a apărut mult după 1990, iar în anii 60, cu excepţia Mercedesurilor , erau inexistente instalaţiile de climatizare pe motorizări mai mici de 3500cmc.

  • Freesys

    Primii români plecaţi în Germania după 1989, şi-au dat seama că la Fordul Sierra, varianta berlină cu hayon, geamurile trunghiulare spate aveau chederele prinse doar în canturi şi printr-o minimă forţare geamul se scotea cu totul.

  • Alex

    @Freesys
    Ma bucur ca exista un schimb constructiv de idei…fie el si amuzant; am sa revin cu amanunte despre A/C.

  • Alex

    @Freesys
    1. “Packard Auto Motor Company a fost primul producător de automobile ce a construit “instalatii” de aer condiţionat în autoturismele sale începând din 1939.
    Aerul condiţionat a fost iniţial opţional, şi putea fi instalat pentru o suplimentare de 274 dolari (circa 4050, în echivalent 2014 )- General Motors a introdus o varianta mai eficientă de aer conditionat, începând cu 1954 pe modelul sau Pontiac V8, dar automobilele cu aer condiţionat au devenit cu adevărat obişnuite in anii 1970 şi 1980″
    2. La Dacia Pitesti (ca sa vorbim de Romania) s-a montat “un rudiment de A/C) pe o parte din masinile oficiale de varf, unele dintre ele cu motoare de 1400, catre mijlocul anilor’80.
    3. Din Fiat-ul de care va spuneam, cumparat de o ruda a mea la inceput de ’70, am pastrat cartea tehnica a masinii..am sa o caut si scanez, atunci cand voi veni in RO.
    4. Intr-adevar aveti dreptate, nu era ceva comun, cu atat mai putin pe motoare sub 1500. Exceptii insa au existat..

  • Ando

    @Freesys şi Alex: se pare că eu sunt vinovatul 🙁
    N-am fost atent la primul comentariu al lui Alex, care vorbea de FIAT 130 ; am crezut că a uitat să puna un “0” şi am continuat discuţia pe FIAT 1300…
    Pt. FIAT 130, am pus un link mai sus, de unde se vede clar diferenţa dintre cele două maşini.

  • Si Fiat 130, si chiar Fiat 125 Special, avea A/C ca optiune. Precum si Renault 12 argentinian…

  • Alex

    @volganeagra
    Multumesc pentru precizari !

  • Freesys

    @volganeagră Şi pe Fiatul 125S şi pe Renaultul 12 aerul condiţionat a apărut ca opţiune în anii 70 pe motorizări 1.6, legate la cutii de viteze în 5 trepte manuale sau în 3 trepte automate. Fiatul 130 iese din discuţie pentru că beneficia de motorizări V6 de 2,9 sau 3,4.
    Fiatul 1300 nu avea AC !!!

  • PaulIP

    @Freesys: N-am stiut de problemele Fiatului 1300. Totusi, numarul mare de exemplare existente dovedeste ca propietarii/pasionatii au gasit solutii pentru problemele aparute.

  • Freesys: aerul condiţionat nu a fost cu adevărat popular şi acceptat de public înainte de 1990. Nu din motive tehnice (deşi cu motoare de 60 CP e cam greu să acţionezi şi un compresor), ci mai degrabă sociale.

    Inventarea aerului condiţionat avea sens în anii 1930 când era vorba de maşini vândute într-un climat tropical, ca al Caraibilor sau al Texasului, Floridei şi Californiei de sud. Dar acestea nu erau foarte populate înainte de Război şi piaţa de acolo era foarte limitată, mai ales că vorbim de mărci de mare lux ca Packard. Ceea ce înţelegem noi prin cultura americană, peisajul filmelor şi serialelor de la ei, e un produs al anilor ’50 şi ’60, al marii campanii de construcţii (care semănau suspect de mult cu cele ale Blocului Estic). Ţările mai bogate din Europa de Vest au cu totul alt climat chiar şi în comparaţie cu Balcanii, în Viena sau München se întâlnesc rar temperaturi de peste 30°C, iar mai la nord aproape deloc. Citroen şi Peugeot au evitat multă vreme să monteze aer condiţionat, chiar şi atunci când dealerii europeni şi americani au cerut. Mercedes şi BMW nu aveau aşa ceva decât la cele mai scumpe modele.

    Automobilele cu aer condiţionat au devenit cu adevărat obişnuite atunci când automobilul nu a mai fost un lux inaccesibil, şi o mare parte din populaţie a migrat spre modele mai vechi, dar mai bine utilate, “maşina din Germania de la samsari” pe care orice hipstăr se simte dator să o scuipe. Doar presiunea concurenţei i-a făcut pe producători să ofere mai multe facilităţi pe modelele accesibile publicului larg.

  • Andrei Barut

    Va salut,
    Sunt fericitul posesor al Skodei Rapid

  • hm

    prin anii 80 si 90 recunosc ca glumeam pe seama ei, da’ acu’ sincer imi place tot mai mult. (spre deosebire de Dacia Sport, care nu-mi placea nici atunci, si nici acum).

    S-o stapaniti sanatos si sa va aduca bucurie.

  • Andrei Barut

    Va multumesc pentru aprecieri!
    Referitor la cele comentate ,legat de fierberea motorului, trebuie sa precizez ca nu sunt , daca masina este intretinuta corect, in aproape 6 ani de cand o am nu am avut probleme decat o singura data din cauza garniturii de chiulasa aftermarket de proata calite!
    Iar referitor la rapiditate ne este nici rapida, dar nici foarte lenta, au fost si alte modele ale unor fabricanti mult mai “titrati” cu forme de masini sport, dar care in realitate nu erau chiar rapide ex vw Karman Ghia, pe mecanica de broasca

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>