despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

troleibuz, 1971

vă arătăm o fotografie din 1971, făcută de Cristian Malide într-o plimbare în Herăstrău:

Se văd două troleibuze TV, model 2E (E – de la Electric). Să fi fost pe linia 83? Sau 82?

Primul este vopsit, probabil, în roșu, al doilea cred să fie crem cu dungi roșii.

TV-2 a apărut la începutul anilor ’60 – ani de-a lungul cărora s-a și fabricat.

Acest model de trolee urma să mai funcționeze încă vreo zece ani în București.

Nu-i deloc deplasat să ne-aducem aminte că industria constructoare duduia; se fabricau dubițe și autobuze pentru toată țara la uzina „Tudor Vladimirescu” (de-acolo se trage numele TV), ulterior „Autobuzul”. Din arhiva foto Agerpres vedem și o imagine aeriană a acesteia, luată în 1967:

… citiți, „din presa vremii”, și despre: Troleibuze Teveuri Camioane Transport public Transport de noapte.

21 comments to troleibuz, 1971

  • PaulIP

    M-ati uns pe suflet cu aceste poze!
    Felicitari!
    Nu stiam ca troleibuzele TV-2 au fost vopsite si rosu-bej, ca in prima poza.

  • hm

    era mai mult un alb-bejuliu… dar nu prea mai țin minte. Eram prea mic…

  • PaulIP

    @Ando: Stiu poza aceea. Da, vroiam sa zic alb-bejuliu. O nuanta mai deschisa decat cea de pe tramvaiele V09 si V56 restaurate de RATB.

  • cristian ioan

    Eram la intarea in Herastrau, spre Aleea Cariatidelor (in present este Piata Charles de Gaulle, iar la intarea in parc este o statuei a celebrului ospatar).
    NU mai stiu CE linie de troleu era, dar cele doua, 82 si 83, care veneau din sud, pe Magistrala, si treceau pe la Unirii si Piata Romana, una ocoloea Herastraul prin stanga, si avea capatul la Aeroport, iar cealata ocolea pin dreapta, si avea capatul in Soseaua Nordului. Troleibuzele erau in general albe cu dunga rosie, insa la cel mai apropiat din imagine, culoarera dominanta este una inchisa. Filmul ORWO era desigur ortonacromatic, insa parca rosul iese in poze mai inchis decat in realitate … Uzina era celabra mai putin pentru autobuze, nu foarte reusite, cat pentru dubite, care asa se numeau popular, “teveuri”. Ersau folosite pentru transport marfa, sau ca Salvari, si nu pentru transport persoane, deoarece inaltime era cam mica! Versiunea familiara mie este TV-5, modelul anterior, rotunjit, a avut o longevitate mai mica …

  • hm

    oricum, și 82 și 83 țin minte că dădeau ocol pieței (în general, nu doar ăsteia) pe margine-margine, dura mult de tot pînă cînd scăpai de Aviatorilor sau de Scînteia…

  • PaulIP

    Totusi, “proaste, da multe!”
    TV2 erau niste autobuze bune la vremea lor. Pacat ca au cazut prada rationalizarii comu(n)iste, avand ghinionul ca aveau motoare pe benzina. Chiar, cred ca mai exista cam 4 asemenea autobuze in Romania la ora actuala
    Sa nu uitam nici de Roman 112 UD (1975-1979), care a fost CEL MAI BUN autobuz fabricat in Romania (gratie nemtilor de la Man, care ne-au vandut o licenta veche de 14 ani la vremea respectiva, din 1961)!
    Succesorul, DAC 112/117 UD au fost bune (mai ales prima serie, 79-82, cu panouri exterioare din aluminiu si motoare RABA unguresti sau chiar MAN D2156 HMU). Cele din 87 (numite si “dezaluminizatele” ) au fost jalnice! Cu bune si cu rele, s-a fabricat pana in 2000 (da! Cand nemtii aveau Citaro ca Autobuzul Anului 1997)
    Totusi, aceste autobuze/troleibuze au impanzit tara la vremea lor, si chiar dincolo de granita (Bulgaria, Ucraina sau Columbia, ba chiar doua si la New York, cu specificatii americane), si merita aprecieri pentru ca macar au incercat

  • cata

    Da’ miscarea prin spatele Guvernului , dinspre Ana Ipatescu prin Paris si apoi Kiseleff ,ca sa ocoleasca Piata Victoriei cum era ? Hai ca toti au avut ‘pasarele’ in cap. Nici eu nu imi aduc aminte de cele rosii , doar de cele alb-crem cu dungii rosii,cum aveam in Balta , 92 la mine pe Baraj si 84 in spate , spre Muncii . Si te mai alegeai cu cate o electrocutare cand stateai in spate , rezemat de ‘dulapul’ acela cu reostate sau ce naiba era acolo . Erau vai mama lor , imi aduc aminte ca nici chedere nu aveau unele la usi , de batea iarna un alizeu mai bine ca afara , plus o faza cu taica-miu care s-a ales cu capul spart , de fapt prins intre cele doua usi care se pliau si nu mai aveau marginile acelea de cauciuc pentru etansare si nu numai.

  • hm

    Cătă, schema aia din spatele Guvernului era demențială, păi dacă luai un 82 de la Scînteia pînă în Centru, pierdeai un sfert de oră numai pe manta Scînteii, Triumfului, Aviatorilor, și prin spate pe Paris!

    Treaba e că nu mai țin minte deloc cum era înăuntru în TV-uri, da’ deloc.

  • hm

    Paul, ce să-ți zic? Că eu am prins binișor Romanurile 112. Chiar erau bune, și se vedea că sînt construite după o licență veche, dar erau frumoase. Doar că au fost exploatate criminal, ca toate celelalte.
    Cel mai mult am iubit IK4-urile, dar acuma mă gîndesc că un 112 era într-adevăr un autobuz grozav.
    Îmi plăcea platforma din spate, mai joasă, la nivelul treptei intermediare.

    Cred că și TV-urile aveau așa ceva. Nu mai știu…

  • cristian ioan

    Da, troleibuzele ocoleau pietele mari, firele ersau pe margine, nu prin centrul pietei.
    Ocolirea prin SPATELE Guvernului, pe strada Paris, era una, dar troleul ce mergea la Aeroport, facea un ocol si mai mare: la intoarcere, o lua pe linga Gara Baneasa, si ocolea prin spate tot ansamblul Casa Scanteii!
    LIpsa chedereleor si a marginilor de cauciuc la usi era clasica in anii ’80, nu numai la autobuze (troleele desigur ca nu mai erau TV)ci si la tramvaie, intra si zapada inauntru, n u numai frigul si vantul!

  • hm

    păi, da, de aceea lumea prefera autobuzul atunci! Era la fel de frig înăuntru, bătea vîntul la fel de aprig, dar… MERGEA MAI REPEDE și stăteai în frig mai puțin!

    Pe cînd tramvaiul… tranca-tranca! Și troleul… lui îi săreau captatorii în veselie! La fiecare două călătorii, în medie, săreau!!

    PS – aia cu ocolitul Casei Scînteii a fost la început, eu am prins doar linia directă, de la Miorița înainte, deși rețeaua veche încă nu fusese demontată. Poate de ocolirea aia beneficiau și lucrătorii de la tipografie, din spate, că le era mai aproape să vină pe acolo?

  • cristian ioan

    @hm, aproape corect: da, tramvaiul trancanea, iar la firobuz sareau capatatorii (la astea contemporane nu prea se mai intampla!) Insa nu era totul: autobuzul, cu motor cu combustei interna, beneficaia de o sursa de CALDURA, totdeauna era mai cald decat in tramvai sau troleu …
    Corect, ocolirea prin spate eu o tin minte de prin 1965-73, ulterior parca nu mai era.
    Sigur, puteau beneficia si lucratorii de la Combinatul Poligrafic, erau statii.
    Si azi daca ocoloesti pe acolo (prin fata, traficul este gatuit de lucrari), vezi inspre calea ferata rampele / cladirile pe unde se descarcau imensele rulori de hartie pentru rotztivele ziarelor Scanteia, Romania si altele …

  • PaulIP

    Si TV- urile aveau asa ceva. De fapt, sa ne urcam la bordul unuia! http://www.transira.ro/bb3/viewtopic.php?p=3396#p3396 , deoarece descriererea din link este sufucient de detaliata cat sa putem spune asta.
    Raman la parerea mea cum ca autobuzele si tramvaiele noastre au fost bune pentru vremea lor, dar au avut ghinionul sa fie date pe mana unora care aveau gandire comunista. Exploatarea draconica si (non)mentenanta pe masura si-au spus cuvantul. Si totusi, au rezistat eroic! Pe forumurile de transport public sunt destule poze cu TV-urile cand erau noi, in anii ’58-’66. Credeti-ma, ca primele serii aratau (si aveau confort) foarte occidental! Ca au ajuns pe mana unor Dorei care le-au transformat in torturomobile in anii 80 (cate au mai apucat perioada aia) e altceva. Si cu ce sunt de vina troleibuzele ca reteaua e praf si pulbere?! Chiar ieri am vazut pe Matei Voievod un Irisbus, ai carui captatori au luat-o “unul hais, altul cea”: unul pe Matei Voievod, iar celalalt pe Popa Nan. Initial mi s-a parut o scens haioasa, dar cand am vazut cat de deplorabila poate fi reteaua, mi-am schimbat parerea.
    Doar 5 Ik4 si tot atatea R112 au apucat anii 90. Sa incercam sa facem asa ceva si cu un autobuz din prezent. Am uitat, acestea nu te lasa sa pleci cu usile deschise (mult mai bine).

  • cristian ioan

    @Paul IP, dar nu a zis nimeni ca erau proaste!
    POvestirile se referau la starea deploarabila a parcului de vehicule ITB in anii ’80.
    Referitor la fiabilitate, soferii apreciau mult autobuzul Skoda acela cu forme rotunjite, din 1960. La Foisorul de Foc era un nod ITB si cap de linie, am auzit mai multe povesti. Unul sustinea ca Skoda poate parcurge o distanta considerabila fara ulei!!
    Alt dialog, auzit pe un IKarus: un sofer sustinea, referitor la “garniturile de 600” ca sunt mai bune cele de la unguri. Celalat a sarit in sus, atins la patriotism: pai daca-s de 600, nu-i totunda de unde sunt?
    NU! In afara de calitatea cauciucului, garniturile romanesti de 600 nu sunt CHIAR de 600 …
    Revenind la prezent, indiferent de tipul vehiculelor, remarcam ca reteaua de troleibuze s-a redus mult, si este regretabil …

  • Anonymous

    Citesc formidabiila descriere de pe linkul Transira si apreciez mult descrierea exacta!
    Insan fraza aceasta:

    “Calatorii care circulau in picioare se puteau tine de cele 2 bare din aluminiu prinse cu suporti din aluminiu pe tavanul troleibuzului. De asemenea in dreptul usilor erau bare de sprijin din aluminiu”

    ma face sa lansez o provocare: nu mai stiu daca autobuzle, tramvaiele si troleele anilor 60-70 aveau barele de sustinere VOPSITE sau nu. Insa tin minte ca la vehiculele ROMENESTI din anii ’80 era o problema (ulterior remediata) cu acest bare: aluminiul nu era tratat, daca te tineai de ele, te innegreai pe maini! Isi aduce aminte cinve de problema, cu detalii?!

  • hm

    Bună întrebare!
    Tramvaiele românești aveau barele de aluminiu. Parcă…
    Trofeele DAC ar fi trebuit să aibă barele învelite în plastic dintr-ala cauciucat. Și parcă și autobuzele IK4 la fel.
    În rest, probabil ca era țeavă proastă emailata.
    Nu mai știu!

  • hm

    Și aluminiul acela era groaznic de scârbos..
    Dar mai scârboasa e vopseaua folosita azi pentru barele albe din tramvaie, care reține tot jegul și îl stochează..

  • cristian ioan

    plastic, vopsite, emailate … barele trebuie sa fie izolate termic, iar invelisul sa fie lucios, ca se se poata usor curati / dezinfecta. Asta-i o necesitate, nu un lux!
    In urma cu 30 de ani ma deranja, si uneori ma deranjeaza si azi, cand iarna barele sunt RECI la mana! Acum nu mai este firg in mjloacele de transport, poate if un pic racoare – asta nu amderajneza, ca nu sunt in meneca scurta, ci vin de afara, am platonul pe mine! Insa barele reci sunt tare nepalcute, este incomod sa trebuiasca sa iti pui manusile ca sa te tii de bare …

  • dragos b

    Pe Bing inca se vede in picioare uzina.
    Pe Google Maps se vede terenul viran. 🙁

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>