despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

cine e vinovat pentru accidentul mortal din Romană

Duminică, în Piața Romană, au murit doi oameni într-un îngrozitor accident rutier.

Ca întotdeauna, morții-s vinovați; mergeau prea repede, neadaptînd viteza la condițiile de drum” și nepurtînd centurile de siguranță.

Morții-s vinovați – noi, restul, putem merge mai departe.

Nu-i așa. NU morții sînt vinovați, oameni buni – nu întotdeauna vina e doar celui care a făcut accidentul.

Acel accident n-ar fi trebuit să aibă loc – și nu ar fi avut loc dacă, pe jos, nu era mîzgă.

Iar acea mîzgă nu era din cauza ceții; pentru că pe trotuare și pe străzile mici, duminică era destul de uscat pe jos.

Acea mîzgă se face de la acel sinistru smac „anti-îngheț” cu care Primăria ne otrăvește viața de vreo cîteva ierni.

Mîzga apare pentru că străzile principale nu au fost spălate de nu știu cînd, ci doar stropite peste praf și noroi cu mizeria asta de soluție.

Așadar – da; victimele mergeau prea tare; victimele nu aveau centurile puse; victimele au produs accidentul; dar accidentul (am uitat, oare, ce înseamnă cuvîntul „accident”?) s-a produs pentru că niște criminali stropesc străzile cu o soluție care creează mîzgă.

Foarte interesant – de a doua zi de după accident nu s-a mai dat cu soluția criminală pe străzi.

————————-

Știu și înțeleg foarte multe lucruri. Loganul este o mașină instabilă și capricioasă în virajele largi, luate în viteză. Caucicurile de iarnă au devenit obligatorii în 2011, ceea ce înseamnă că foarte mulți șoferi poartă cauciucurile cumpărate atunci într-al patrulea sezon rece; acele cauciucuri (majoritatea covîrșitoare „Debițe”) nu mai au calitățile specifice originale.

Știu și înțeleg că este în firea noastră să-i disprețuim pe cei care n-au.

Dar nu înțeleg cum de nu înțelegem că grija față de om – chiar și în dimensiunea sa de șofer – e cea mai importantă. Să scoatem pericolele de pe șosele, să nu mai moară oameni degeaba!

18 comments to cine e vinovat pentru accidentul mortal din Romană

  • Orice accident are la bază un cumul de factori. Nu ar trebui să încercăm să aruncăm tot timpul vina pe autorităţi pentru orice. Regulamentul de circulaţie spune că pe carosabilul umed trebuie adaptată viteza de circulaţie. Mai spune şi să nu forţezi galbenul la semafor. Şi mai spune şi că viteza maxima de circulaţie e 50 km/h. Mai spune că trebuie să porţi centura, inclusiv pasagerii din spate. Toate regulile astea sunt făcute cu un scop précis, adică fix acela de a evita, pe cât posibil, accidentele. Tot din motivul ăsta, amenajările rutiere noi – parapet, stâlpi, precum şi maşinile sunt construite în aşa fel încât să absoarbă cât mai mult dintr-un eventual şoc (dacă în loc de Logan era o Dacie 1300, ar fi trecut prin maşinile noi ca cuţitul prin unt).
    Şi, brusc, găseşte cineva vinovatul… MÂZGA! Mâzga aia e un amestec de apă, jeg şi antiderapant. Acest antiderapant pe care îl înjuri atât se numeşte clorură de calciu. Datorită lui, ai putut circula fluent toată iarna, pentru că are temperature scăzută de îngheţ şi absoarbe foarte bine apa, iar când se usuca nu-ţi corodează tabla de la maşină, gardul şi pantofii precum sarea (NaCl). Datorită acestui antiderapant, iarna asta am putut circula legal cu bicicleta pe carosabil, pentru că acesta nu a mai fost acoperit cu gheaţă, zăpadă sau polei, ci doar cu apă.
    Preferai ceva ca în http://trainspo.com/photo/21467/ ? Ţi se pare că se circulă bine în poză? Zăpada şi poleiul pe drum pot produce mult mai multe accidente decât mâzga. Ca să nu mai zic că nu ai voie cu bicicleta sau motorul în aceste condiţii.
    Ar fi interesantă o statistică asupra numărului de accidente produse pe vremea când se deszăpezea cu sare şi nisip. La fel şi una cu pagubele produse de sare.

    Şi închei cu o întrebare: ce e mai uşor – să conduci mai încet sau să speli câteva sute de km de străzi zilnic, mai ales în condiţiile în care noaptea sunt temperature sub zero şi rişti ca dimineaţa să găseşti patinuar pe drum?

  • hm

    Ai circulat bine pentru că iarna asta nu a fost zăpadă.

  • Nu zic ca nu ar fi fost mazga pe jos, dar daca aia cu Loganul mergeau prudent, nu ca la raliuri, purtau centurile si poate nu fortau galbenul, poate nu se intampla nenorocirea. Am mers toata iarna pe zapada, mazga, polei, apa, asfalt uscat etc si nu am derapat pentru ca am fost prudent! Pe la 60 simteam masina cum incepe sa devina instabila, asa ca-mi introduceam ceva in ea de viteza si mergeam mai incet, batraneste, stateam cuminte in coloana si opream la galben. Rezultatul? Da, ajungeam mai tarziu acasa, dar intreg, cu masina intacta si ceva mai multa benzina consumata.

  • hm

    Știu și nu am contrazis nici o clipă asta.

  • Anastasiu

    Aici se vede interventia unui sistem protectiv, care sa “tina cu cetatenii”.
    Pentru exista si varianta ca tu sa mergi legal, preventiv, adaptandu-ti viteza, si iata – cineva te loveste!

    Aici vine grija sistemului: protejarea oamenilor!

    De acord, coercitia este un factor-cheie in civilizarea oricarei societati, dar asta nu merge NICIODATA fara ajutarea oamenilor.

    Si la ASTA suntem corijenti.

  • hm

    Păi, da!

    Dar pînă să reușim să ținem cu oamenii, m-aș bucura măcar să nu mai facem lucruri ÎMPOTRIVA lor.

  • Stai să înţeleg şi eu: folosirea unui antiderapant mult mai eficient decât sarea este împotriva oamenilor? Am circulat cu bicicleta zilnic, chiar şi când ningea ca lumea. Şi pe drum nu se depunea strat de zăpadă, se topea de la antiderapant. Şi nici nu îngheţa.
    Azi, în schimb, cum nu s-a mai dat cu antiderapant, toate băltoacele de pe marginile bulevardelor erau îngheţate bocă, de ţi-era şi frică să treci pe acolo. Şi puteai derapa bine-mersi şi cu maşina pe astfel de bălţi.

  • PaulIP

    Sunt total de acord cu DR2005! Stiu bine “beneficiile” sarii (clorurii de sodiu) asupra masinilor. La fosta masina, in ultimul an in care am avut-o, au aparut multe puncte de rugina pe jante, care nu au mai rezistat la sarea aia. DAR, un mare dar, daca vinovatul face pe Speedy Gonzales (si mai era si un copil de 8 ani in masina!!!), nici centurile, nici clorura de Ca2 nu te mai salveaza, pentru ca practic si-au facut-o cu mana lor!! DOAMNEEE, nu-i inteleg pe disperatii astia care iti taie fata si te pun uneori in pericol pentru TREI SECUNDE in avans!!

  • PaulIP

    Asa este, nu intotdeauna mortii sunt vinovati, insa de data aceasta erau. Stiu multe accidente in care mortii nu sunt vinovati, dar aici nu este cazul. Or avea si autoritatile partea lor de vina (cu NaCl) dar MARIVS a avut perfecta dreptate: si cu si fara NaCl, si cu si fara CaCl2, limitele de viteza sunt facute si ele cu un scop, nu sa le incalce toti inconstientii! Mai bine ajungi mai tarziu unde ai treaba decat niciodata… Pun pariu ca exista soferi suficient de idioti sa ceara folosirea unei solutii care sa nu permita deraparea nici la 100 km/h. Sa vedem atunci accidente!
    Sincer, chiar imi pare foarte rau ca acei parinti s-au prapadit, iar viata copilului lor a fost marcata pe veci!… E putin lucru?

  • hm

    Nu am pomenit nicio clipă cuvîntul „sare”, ci am repetat că acea „soluție”, în condițiile în care pe carosabil avem noroi/praf, este criminală. Inadecvarea folosirii soluției în exces era punctul meu de vedere, pe care îl susțin în continuare.

    Și oamenii aceia sînt morți, asta e tot ce contează.

  • Dar este mai periculoasă sau mai puţin periculoasă decât amestecul de sare/nisip cu noroi şi praf? Asta e întrebarea, dacă dorim să comparăm cele două soluţii. Eu cred că s-au salvat mai multe vieţi prin utilizarea acestei soluţii, pentru că nu am mai avut de-a face cu polei şi cu zăpada frământată, care produc mai multe accidente. În plus, iarna nu se pot spăla străzile, pentru că noaptea temperaturile sunt negative, iar apa de pe străzi le-ar transforma în patinuar.
    În domeniul feroviar se fac rapoarte după orice accident şi incident. La unele se constată că infrastructura a fost defectuasă… însă dacă se identifică principala cauză ca fiind depăşirea vitezei de circulaţie, defecte la materialul rulant sau nerespectarea indicaţiei unui semnal, atunci degeaba vii tu şi zici că infrastructura nu era bună, în condiţiile în care înaintea ta au mai trecut zeci, poate sute de trenuri pe aceeaşi şină şi nu au păţit nimic, respectând celelalte reglementări (viteză, stare tehnică etc.). Aşa şi cu maşina… nu poţi să vii să te plângi de starea drumului, când forţezi galbenul cu viteză şi nu porţi centura. Înaintea Loganului au mai trecut sute de maşini, care nu au derapat.

  • In acest caz sunt deacord si cu @HM si cu @Dr2005.
    DA, strazile in Bucuresti sunt MIZERABILE, si in speta asta se refera la trotuare, chiar si in zone pavate recent cu granit sunt umplute de jeg, nimeni nu spala si trotuarele(asta se refera la perioadele in afara iernii, iar iarna este superb trotuarele sunt lasate la mila unor proprietari de imobile). Nu mai zic de faptul ca deszapezirea asta da toata zapada pe trotuar, sau formeaza munti de zapada=> adica avem o grija totala fata de pietoni 🙂
    Pe de alta parte eu nu as da vina atat pe mazga, cat pe spatiul vid “care este” in locul creierului soferului. Daca vezi ca drumul este alunecos si esti in oras de ce sa te comporti de parca ai participa la Paris-Dakar?
    Deci de vina nu este nici mazga, nici viteza(cum spun fatucile pe TV), ci idiotismul soferului.

    PS Iar daca ma uit din a treia parte (ca sa fie 3D), de vina e si primaria, Bd.Magheru este foarte lat si atrage in sezonul cald seara tot felul de descreierati cu motoare sau masini sport, si firesc mult trafic pe axa N-S (motivand planctonul de birou din Platforma Pipera sa traverseze orasul).
    Daca primaria ar fi mai modernizata la soft, ar ingusta cu mult carosabilul pentru masini (eu as face 2 spre N si 1 spre S), iar restul ar fi impartit pentru mijloacele alternative (transport public, pietoni si bicilete), atunci descreieratii de pe Loganuri, nu ar mai avea posibilitatea fizica sa bage 100 km/h in buricul orasului).

    PS PS Eu ma mir cum de Ion Dedu nu a speculat accidentul asta, caci putea sa iasa si sa zica “vedeti, daca ar fi fost pasajul pietonal subteran (in numele lui Kim Jong Un), mureau doar pasagerii din Logan, iar pietonii ar fi fost safe in beci”.

  • Amiral Snagov

    nu mai polemizati, ci aduceti-va aminte ca pe vremea… mult-regretatului si prea-impuscatului traficul auto ‘particular’ se opera de la prima ninsoare de decembrie pana dadea coltul ierbii!

    Atunci tot soferul era in siguranta!!!

  • Freesys

    -pe langă subiect-

    IDIOTÍSM, idiotisme, s. n. Expresie sau construcție caracteristică unei limbi, care nu poate fi tradusă în altă limbă cuvânt cu cuvânt. [Pr.: -di-o-] – Din fr. idiotisme.

    exemplu STANDBY

  • hm

    nu am comparat soluții de dat pe jos, odată-n plus am pus la îndoială oportunitatea de a da cu soluția bazată pe clorură de calciu cînd condițiile meteo nu o cer.

  • PaulIP

    @A.Snagov: :)))
    Ar fi de ras daca nu ar fi de plans…
    @hm: conteaza poate doar pentru prea putini oameni ca acele victime au murit. Mama descreieratilor e mereu gravida, din pacate…
    Si nu cred ca “conditiile meteo nu cer” sa se dea cu solutii (nu mai nominalizez), din moment ce temperaturile scad destul de mult (bine, si prognozele meteo mai dau gres…).
    Totusi, cred ca mesajele mele nu au fost pe deplin intelese (si imi cer scuze daca e asa!), deci reiterez: Si cu si fara solutie in exces aplicata pe drum, si cu si fara gheata, nu trebuie sa te comporti pe sosea (fie Magheru, fie Kiseleff etc) ca la NASCAR! Nici vara, si cu atat mai putin iarna, cand sunt alte conduite rutiere necesare!
    Nu-mi place sa intru in polemici cu nimeni, deci hai sa fie si ca mine si ca hm! Excesul de solutie aplicata pe drum, coroborat cu inconstienta soferilor face ravagii!

  • hm

    Desigur ca EXCESUL de viteza a cauzat legal accidentul, desigur ca mortii nu purtau CENTURA; dar astea-s aspecte pe care le-au dezbatut deja destui; dar uite ca sunt aspecte „marunte” care au dus la aceasta situatie.

  • PaulIP

    Corect! Daca e sa se intample o nenorocire, chiar si cele mai marunte aspecte pot fi concludente in refacerea firului evenimentelor.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>