despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

în garaj

Bun, să zicem că e deja spre seară, și te întorci acasă de la serviciu. Cînd stai prin stații, zgîindu-te în zare, sperînd ca autobuzul să apară odată și-odată, adu-ți aminte de poza asta:

E o imagine cu autobuzele care stau pe dreapta într-o autobază RATB – Ferentari.

Sunt – aici – cam 30 la număr. Bucureștiul are opt autobaze; dacă fiecare din acestea are măcar 20/25 de autobuze (poate mai puține, dar poate și mai multe) care stau pe dreapta, atunci vedeți că situația e tristă – tristă rău.

Bucureștiul are 1000 de autobuze – din acestea, în realitate, oare cîte merg cu adevărat? 800? Cine poate ști?

De ce stau pe dreapta? Sînt stricate. N-au piese de schimb. Sau sînt descompletate. Sau au fost lovite – trăim doar în București! – și nu-s bani să fie reparate…

Fiindcă sînt puține, înseamnă că celelalte sînt exploatate peste limita rezonabilă – prilej să se strice, nu?

22 comments to în garaj

  • Freesys

    Mișto cinciarul ăla din stânga.

  • Ando

    Eu, nici până acum, nu am înţeles de ce garajele astea ale RATB nu sunt acoperite.

    Mai ales că există acum atâtea soluţii moderne,rapide, cu materiale uşoare – deci nu neaparat cu ziduri etc,etc.

    Adică: de ce trebuie să stea autobuzele neprotejate zi şi noapte, vară-iarnă, plouă-ninge ???

  • PaulIP

    Maxim 750, cu tot cu rezerve…

  • “Bucureștiul are 1000 de autobuze – din acestea, în realitate, oare cîte merg cu adevărat? 800? Cine poate ști?”

    La noi la miorita este interesant:
    – Ion Dedu zicea ca circa 45% valideaza cardul
    – Pe un site am gasit ca PMB v-a acorda RATB-ului 9milioane de RON
    – Si Oprescu a zis ca in fiecare an subventionaza RATB-ul cu o suma de 500milioane de lei (111milioane de euro).
    Daca luam in considerenta ca se mai si economiseste in RATB pe tot (dovada fiind in poza de mai sus), de unde este scoasa cifra asta de 500mil de RONi?
    Sau noi cumva am inventat transportul public care face o calatorie mai scumpa, decat daca ai face-o pe masina?

  • @Ando
    “Eu, nici până acum, nu am înţeles de ce garajele astea ale RATB nu sunt acoperite.”
    Pai ce vrei ca autobuzele sa tina mai mult de 10 ani? Nu vezi ca am ramas in urma cu autobuzili electrice, dupa unele pareri…

  • Roman 112: 1975 – 1995 = 20 ani
    Dac 112 UDM: 1988 – 2008 = 20 ani
    Ikarus 260: 1991 – 2009 = 18 ani
    Daf: 1994 – 2012 = 18 ani
    Rocar de Simon: 1997 – 2011 = 14 ani

    Mai sus vorbesc de cele mai longevive exemplare (de ex. De Simoanele din 1995 şi 1996 au dispărut în 2009).

    Mercedes Citaro: 2006 – 2018? = 12 ani şi asta e o estimare indulgentă…

  • hm

    da’ care-au fost autobuzele care au rezistat cel mai putin? Cumva Skodele Karosa din anii 70?

  • PaulIP

    M.T.D.-urile! 🙂
    In ’55-’57 au intrat in serviciu, iar in ’63 nu mai era niciunul.

  • PaulIP

    Karosele SM11 au rezistat destul de mult (pana in 1981-82 sigur; nu stiu insa cand au inceput sa circule? Poate in ’73?), insa erau exploatate mult mai dur (ca aglomeratie) decat fusesera proiectate. Structura caroseriei si a sasiului se curba vazand cu ochii, iar dupa scandalul musamalizat de URSS din ’82-’83 (legat de cutia de viteze hidramata de pe DAC 112/117 furata piesa cu piesa de pe Karose), cehii au rupt orice relatie cu Romania. Si Tatrele au avut de suferit de pe urma acestei decizii…

  • hm

    nu prea am mers cu Karosele din București (nu erau distribuite liniile cu care circulam cînd eram mic) dar nu mă omoram după ele; nici nu mai știu cum erau înăuntru.
    Nici cu Leylanduri (altele care au rezistat mai puțin decît media din anii 80) nu țin minte să fi mers.

    Însă să nu uităm că, intrați în anii 80, au început economiile la sînge, atît la construirea autobuzelor (tot mai proaste) cît și la exploatarea lor.

    Om fi copiat noi cutia hidramată care a fost pe primele DACuri, dar am produs-o prost 🙂

  • A.F.

    Leyland si Karosa au dus-o cate 11 ani, putin…
    surprinzator, Ikarusurile 180 au avut si ele doar cam 10 ani, iar cele 260/280 venite in 70 au stat cam 6-7 ani!
    intr-adevar: era inca o vreme in care se pastrau putin in functiune!

  • PT

    Intamplator, am o cunostinta in RATB care, acum un an si ceva, mi-a spus motivul de-a dreptul incredibil pentru care nu toate Citaro-urile circula(exceptand cele pocnite, care vor fi facute de piese): Nu au cauciucuri sa le incalte.
    Va dati seama ca am ramas panou la faza asta…
    Ma gandesc…..e cam aiurea sa tii autobuze bune pe bara deoarece nu ai cauciucuri. Si pe om il cunosc de ani buni, asa ca am incredere in ce-mi spune(tot el ne-a ajutat sa salvam un DAC UD de la casat)

  • PaulIP

    PT: Ohoo! Interesant!
    Ne puteti da detalii despre DAC-ul UD? Din ce an este? Unde se afla acum?
    Ikarusurile 260/280 dupa 6-7 ani au fost pasate altor IJTL-uri din tara (parca la Arad, dar nu mai sunt sigur), si la fel si unele (putine) Roman 112 (la Iasi).

  • hm

    s-a lamurit: merg 676 de autobuze din 1000

    Astfel, din cele aproximativ o mie de autobuze Mercedes, în circulație avem numai 676, restul de 324 fiind imobilizate cu diferite defecte tehnice. La tramvaie, dintr-un număr de 483 de vehicule parc inventar, avem în circulație 279, restul de 204 fiind imobilizate. Situația este similară și la troleibuze, unde circulă numai 192 de vehicule din cele 297 existente.

    În plus, ne confruntăm cu probleme grave legate de calea de rulare și rețeaua de contact. Din 146 de macaze stradale funcționează doar 32, unele fiind oprite, iar 84 sunt defecte, lipsind piesele originale mecanice și electrice

  • Erau 725 în 2013… deci a mai scăzut numărul de atunci.

    Nu cred că IJTL Arad a primit Ikarusuri de la Bucureşti. Dar e posibil să fi ajuns pe la Braşov, Constanţa şi Piteşti. Însă RATB a păstrat un stoc imens de piese de atunci, o parte utilizate la Ikarusurile 260 (elemente de caroserie, uşi, bare, faruri, parbirze şi geamuri). În 2012, RATB pur şi simplu a valorificat ca deşeuri, la grămadă, TOATE piesele de schimb de Dac, Ikarus, Rocar şi Daf de pe stoc, inclusiv electromotoare, cutii de viteze, jante şi alte piese care ar fi putut fi valorificate separat şi ar fi adus bani buni.

  • PaulIP

    Doamne fereste…
    Dacurile din alte orase ar fi trait mult si bine cu ajutorul pieselor alora…

  • PT

    Sincer sa fiu, ce mai stiu de el e ca era din autobaza Alexandria in momentul cumpararii, numarul lui de inmatriculare(mi-a ramas in cap): B 18 NXG si culoarea lui: Alb-Albastru. Cand am plecat din Romania, era la tara la un prieten, inca in reparatii grele(undeva pe langa Craiova)
    Mai multe…nu mai stiu. Dar pot sa bag mana-n foc pentrua baiatul care-l are. Ala nu stie sa renunte la o masina…cu atat mai mult la Lenesul lui 😀 A renuntat el la logodnica lui pentru DAC si Rekord-urile lui asa ca…slabe sanse sa se aleaga praful de el

  • După număr e 2642, care într-adevăr era alb-albastru: http://transport-in-comun.ro/bucuresti/autobuze/dac112udm/2600/2642221003qx4.jpg

    Dar îmi vine greu să cred că RATB ar fi vândut vreun Dac, ţinând cont că la vremea aia au mai încercat şi alţii (454 şi 554 de la Alexandria, 2107 de la Ferentari) şi RATB pur şi simplu nu a vrut.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>