despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

7 mașini vechi – LVIII: Dacia 1300

Dacia e mașina noastră națională, cum se zice. Iar între Dacia 1100 și Loganul de azi a existat „berlina” – Dacia noastră 1300. S-a produs din 1969 după modelul francez Renault 12. În timp modelul 1300 a fost înlocuit cu 1310 și 1410.

Noi privim, acum, mai atent detaliile Daciilor vechi. Știți? – acum 40 de ani, cînd pe stradă erau atît de puține mașini și – mai ales – de modele de mașini, fiecare detaliu care le diferenția sărea așa de tare în ochi!

Aceasta este o istorie subiectivă a Daciei, așa cum am văzut-o eu de-a lungul anilor. Cele mai multe detalii sînt exacte, dar nu le-am bătut în cuie din punct de vedere al epocii.

Articolul este disponibil în format pdf.

(lista completă a episoadelor şi a maşinilor publicate – aici)

Dacă aveţi întrebări despre unele dintre maşinile publicate, vă stăm la dispoziţie.

21 comments to 7 mașini vechi – LVIII: Dacia 1300

  • Vio

    Între Dacia 1300 primul model și 1300 al doilea model, cel cu tampoanele mai mici și becuri de marșarier, s-a schimbat un element greu vizibil la interior. Primele Dacii aveau butonul de ștergătoare pe bord, undeva în stânga, și butonelul de stropit parbrizul jos, pe podea, se acționa cu piciorul. La Dacia un pic mai nouă a apărut pârghia din dreapta. Cred că avea și temporizator, dar nu-mi amintesc sigur.

  • Vio

    Undeva între 1310 și 1410 s-a schimbat și mânerul de la șofer, s-a mutat butucul care inițial era încorporat în buton sub buton.

  • dragos b

    Unele 1300 aveau bricheta electrica, altele doar un… capacel (ornamental).
    Primele 1300 aveau frana de mana/serviciu sub bord, in dreapta volanului.

  • hm

    p’astea dinauntru nu le stiu.

    am uitat de butucul care s-a mutat sub butonul usii, asa-i.

  • PaulIP

    Frumos articol! Dacia neagra e 1301?
    De 1300 prazuliu de la Mosilor stiu si eu, si visam intr-o vreme (de fapt, inca visez) cu ochii deschisi la ea…
    Recent am vazut ca “celebritatea” asta are o componenta putin ciudata: acea “aripioara” aerodinamica facuta din tabla, incorporata in capota portbagajului. Din cate stiu, doar dupa 93 au aparut in forma asta…
    Sau e posibil ca si 1301 sa fi avut asa ceva…?
    Unele poze sunt inedite, pentru ca arata variante rare de Dacii, sau variante de care eu nu stiam. De exemplu, Liberta “zambitoare”. “Zambetul lui Iliescu” a aparut in ’97-98, iar clantele “ingropate” in 99, deci Liberta a fost produsa mai mult timp decat crezusem…
    Butonul de stropit parbrizul a fost pus langa pedala de ambreiaj pana in 1975.
    Frana de mana a fost mutata de sub bord in 1972.
    Am o nelamurire: ce fel de capota de motor aveau Daciile 1310 produse intre 1990 si 1992? Ca la 1300 (cu “scobitura” de pe mijloc), sau ca la 1320 CN1 (cu “umflatura” aceea lata, tot pe mijloc)?
    Caut informatii despre un lot de sub 50 de Dacii produse in anii 90-92, echipate din fabrica si gata omologate cu motor de Volvo 343, de 1.7 L, si m-ar interesa sa stiu ce caracteristici ale caroseriei aveau.

  • hm

    tine cont de faptul ca la o dacie se poate schimba tot, asa ca detaliile nu prea ne ajuta cu datarea.

    Aripioara din tabla nu a aparut decat dupa Revolutie, anul precis nu-l stiu, dar inainte sigur nu. Insa daca aveai nevoie de un capac de portbagaj prin 2000-2005, numai dintr-asta gaseai la magazin. Aidoma si pentru fete de usi samd.

    Nu mai stiu ce capota de motor era in 90-91. Cred ca cea de Ceneu.

    Nu stiu nimic de Daciile alea, le-am vazut doar pe alea cu „motor de golf”, care sedeau undeva in capatul Berceniului, intr-o parcare, si nu prea le lua nimeni. Erau pe caroserii de CN1.

    Revin la Dacia prazulie de la Foisor. Prima data am vazut-o acolo in ‘986.

  • Vio

    Tocmai mi-am amintit că am avut prin ’90 și un pic o Dacie cu trapă și cui de tractare, ceva cam ca asta http://www.pro-auto.ro/dacia-1310-de-vanzare-1988-timis-p-15050.html dar fără eleronul ăla oribil în spate și fără proiectoare. Dar era 1410, și fusese înmatriculată inițial în Ungaria.

  • hm

    s-au vîndut bine imediat după Revoluție Daciile aduse din Ungaria. Fuseseră, oricum, un pic mai bine făcute decît cele care ajungeau să se dea românilor prin IDMS.

  • Ando

    Plus că nu se plătea vama la ele !!!

  • PaulIP

    Daciile alea cu motor Golf erau facute pentru Italia, dar, unele au “scapat” si pe la noi.
    Cat despre seria cu motoare Volvo, au fost pentru Ministere, si trebuiau sa fie cam 100 (masini de serviciu/deplasari/etc), dar pana la urma au ajuns putine, pentru ca tocmai aparuse Opel Vectra, care a “prins” mai bine.
    Inca un vis de al meu e sa gasesc inca o astfel de Dacia si sa o cumpar…

  • Felicitari!

    Dacia neagra e 1300.

    Capota “bombata” s-a introdus prin 88/89.

    Liberta a fost modificata ulterior, ultimul lor an a fost 96.

    Zambetul lui Iliescu si clantele ingropate au aparut impreuna, tarziu in 98.

    Primele capace la 1300 au fost de fapt cele cu romb, pentru cateva sute de exemplare in 1969 si 1970. Apoi s-a schimbat.

    Modelul in doua culori era pentru Colombia. Azi e foarte, foarte rar.

    Ref Dacii cu Golf – intr-adevar, au fost pentru Italia, in perioada 88-91. Ref Volvo am auzit de serii si inainte, si dupa Revolutie. Motorul Volvo 340 era adaptat dupa Renault, deci modificare nu era dificila. Inainte de 89, pentru coloana oficiala, au existat si Dacii inzestrate cu motor Renault Alpine.

    Daciile cu faruri de Oltcit erau comenzi speciale inainte de 89. Prima oara a fost expus asa ceva la TIB 85, pe o Dacie sport. Ulterior s-au montat faruri CN1, echiparea devenind standard in 1992 (impreuna cu usi simplificate si aripioarea din table pe portbagaj).

  • hm

    Da, da, am uitat de Dacia aia sport cu faruri de Oltcit de la TIB. Cum sa n-o fi vazut? Doar cam atata aveai ce vedea acolo….

  • PaulIP

    Ce inseamna “usi simplificate”? Cu mai putine elemente pe interior? Am citit in document sintagma “linia portierelor devenea mai prietenoasa”. Mi-ati putea spune la ce se refera? S-au “rotunjit” cumva portierele spre sfarsitul perioadei de fabricatie?
    Capota bombata a existat “in paralel” cu cea clasica, cel putin pentru 2-3 ani. Am vazut Dacii din 90 cu capota veche si “faruri-ochelari”, dar nu cred ca la masca asta (cu 4 faruri) se potrivea capota CN, pentru ca balamalele capotei au fost repozitionate, ca sa nu loveasca acel “cozoroc” menit sa impiedice apa sa ajunga pe faruri, pus initial la 1320 CN. La masca de ochelari nu se punea problema de streasina, dar nu stiu daca masinile cu asa ceva au avut capota CN.
    Am ramas uimit de Daciile cu motor Alpine! Cred insa ca nu s-au facut modificari si la caroserie, ca sa suporte motorul la vitezele de care acesta era capabil. Ce s-a ales de ele dupa Revolutie? Au ajuns la “particulari”, sau au ramas in garajele statului, ulterior fiind casate?
    Tata imi povestea ca a reusit “performanta” sa atinga 130 km/h cu Dacia aceea “Volvo-izata”, iar caroseria tremura bine!
    Da, ar fi trebuit sa ma prind de transformarile in CN4. Stiam ca Liberta a iesit de pe “scena” in ’96 (pacat, ca puteam sa o si exportam daca ar fi fost mai atent construita). Era la mare moda sa se transforme Daciile in CN4, indiferent de cum aratau ele inainte. Am exemplu de Dacie 1300 din ’70 transformata in zambitoare: http://forum.metrouusor.com/viewtopic.php?p=125233#p125233

  • hm

    „linia portierelor s-a îndulcit în zona geamurilor laterale”
    Uită-te de exemplu în pagina a 5-a, la Dacia galbenă sau la cea albă de sub ea. În special la portiera din spate. Vezi linia îndoită a portierei, care se continuă în sus, pe stîlpul spate, pe lîngă ornamentul de plastic al fantei de aerisire?

    Apoi du-te în pagina 8 la cele două Liberte pozate cu spatele. Portiera nu mai are linia îndoită, ci merge îndulcit pînă la geam.

    Asta-i tărășenia.

  • PaulIP

    Acum m-am prins! Multumesc mult!

  • hm

    Am așteptat, am așteptat, dar…
    Mă mir că nu a pomenit nimeni de varietățile de volanuri.
    Dacia 1300 a avut trei variante cu două spițe.

  • hm

    mai e un model 🙂 A fost destul de putin intalnit.

    http://onlytruecars.com/photo/im/ika-renault-12/03/default.htm

    Primul de pe OLX e cel mai intalnit pe 1300. Al doilea este printre primele, cred ca a fost si pe 1100.
    Apropo, dacia aia de Militie are volan cu gauri aparente, care era si pe 1100.

  • Ref capote: sunt destule masini oclhelariste cu capota CN. Un exemplar ucrainian, din 1991: http://i3.infocar.ua/img/bazar2/284/283807/1631903_3.jpg

    Liberta a fost exportata in Algeria si in Argentina. Aici un exemplar argentinian: https://www.facebook.com/dacia.liberta/photos/a.284187688368949.68944.284128871708164/292439157543802/

    Cel putin o Dacie Alpine a supravietuit la “particulari”. E de vanzare, in stare usor modificata, la pretul de 10,000 Euro pe olx.ro. Mentionez ca in 2008 a fost cumparata cu 1,000 RON……

  • PaulIP

    Depinde in ce stare era cand a fost cumparata. Pretul actual insa, chiar si pentru o super-raritate precum aceasta, este prea mare… O Dacie “frantuzoaica” din 70-72 restaurata si ingrijita valoreaza cam 3 sferturi pe atat.

  • Iustin

    Asta-i Dacia mentionata mai sus. http://olx.ro/oferta/dacia-1310-speciala-ID40bK4.html#fb9a910903

    Volanul montat pe 1100 arata asa: http://www.fiat.3xforum.ro/img/pics/fiat.3xforum.ro/ok_34568.jpg
    Adica identic cu cel montat pe 1300, doar ca avea niste ornamente mai deosebite. Modelul asta e cel intalnit pe 1300 si s-a montat cam pana prin ’78. Apoi a fost inlocuit de cel cu pernita si emblema mare, iar, in final, inainte de a se trece la cel cu 4 spite, s-a montat asta: http://1300.3xforum.ro/img/pics/1300.3xforum.ro/ok_3386.jpg

Leave a Reply to Vio Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>