despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

o s-o scoatem la capăt?

… de fiecare dată cînd se-ntîmplă să am vreo altă treabă în timpul zilei, mă lovesc de vechea întrebarece e cu sutele de maşini din oraşul ăsta? Oamenii ăştia nu merg la muncă şi nu vin de la muncă.

Și totuși, orașul e ticsit – uneori mai plin de mașini la prînz decît dimineața ori seara.

Firește – înțeleg; așa cum eu am treabă în acel moment, așa și ceilalți se poate-ntîmpla să aibă. Dar, stai… atîția, atîția oameni?

Firește – știu cum ne e felul. Aşa e bucureşteanul. Umblă, merge, se duce şi se-ntoarce. Şi niciodată n-a fost altfel. Cum zicea Farfuridi? astăzi pe la zece, când mă duceam în târg… Eu, am n-am să-ntâlnesc pe cineva, la zece fix mă duc în târg…

Dar buluceala bucureșteană-i exasperantă.

Și-i de-ajuns ca – undeva, la vreun stop – un taxi să rămînă-n pană; o groapă să fie săpată peste noapte pe lîng-o bordură; o coloană oficială să trebuie să fie lăsată să se ducă; ori pur și simplu vreun semafor să hotărască să-și puie capăt zilelor becurilor și tot, tot orașul se blochează.

Atunci nici nu mai știi pe un’ s-o iei. Bulevardele-s blocate, străduțele la fel. Dai cu banul – și orice-ar ieși, nu cîștigi decît draci.

În general însă, zic că-i totuși mai bine ca acum 6-7 ani, cînd simt c-a fost vîrful ambuteiajelor bucureștene. De-atunci au apărut îmbunătățiri de infrastructură care ne fac viața mai bună – să fim drepți, pentru că altfel, cu numărul tot mai mare de mașini, n-am fi putut face nici un metru…

Desigur – față de anii trecuți, avem mai mulți bicicliști – și se simte.

Însă avem un transport public de suprafață mai prost – pentru că sînt mai puține mijloace de transport…

Sînt constatări la-ndemîna oricui. Ca, de pildă una pe care-am făcut-o deunăzi la prînz: am ajuns, mergînd pe jos de pe 1 Mai pînă-n Romană, mai repede cu zece minute decît autobuzul 300.

Ce mai oraș, Bucureștiul ăsta.

8 comments to o s-o scoatem la capăt?

  • ”De-atunci au apărut îmbunătățiri de infrastructură care ne fac viața mai bună – să fim drepți, pentru că altfel, cu numărul tot mai mare de mașini, n-am fi putut face nici un metru…”
    Tu aici intri in logica unui automobilist, comform careia “daca bagi cateva bugete ale Bucurestiului in diferite partaieli gen pasaje, autostrazi urbane suspendate, si parcari fara numar => “raiul automobilistilor”, sau “ca e posiblil asa ceva ca infratsuructura auto sa dovedeasca dupa numarul de masini din oras”….
    De fapt nu conteaza cati bani bagi si cate autostrazi ai, oricum vor fi ambuteiaje, adica “raiul automobilistilor” este IMPOSIBIL si aici pot sa iti dau multe capturi de pe Google Maps din orele de varf din multe orase in care dupa standartele automobilistice mioritice infrastructura auto este mirifica(adica au autostrazi urbane construite in anii 60 si multe parcari. Ghici ce? Sunt FULL):
    – Shanghai (acolo avem autostrazi fara numar si nu poti inmatricula masina pana ce nu castigi in LOTERIE!!!, ai masuri de circulare cu placute pare si impare in anumite zile) si ce vedem maretele autorazi sunt : https://farm9.staticflickr.com/8634/15874938862_e43165affe_b.jpg
    – Dubai (acolo unde e linia rosie este o autostrada cu vreo 8 benzi pe sens! fara nici un semafor) : https://farm9.staticflickr.com/8634/15874938862_e43165affe_b.jpg
    – Tokyo (acolo avem iarasi multe autostrazi cu PLATA, nu poti sa iti iei placutele de inmatriculare pana ce nu DEMONSTREZI Politiei ca ai loc de parcare) si iarasi avem tot FULL: https://www.flickr.com/photos/114810324@N07/15689575929/sizes/l
    – Moscova – recent au intordus parcare cu plata in centru, inelul extern este o autostrada de 4 benzi pe sens, si orasul per total este jeguit ,mult cu diferite pasaje rutiere de tipul celui din Piata presei Libere, si diferite pasaje pietonale comuniste subterane pietonale, rezultatul este evident totul blocat:https://farm4.staticflickr.com/3872/15401941682_75b2eb7050_b.jpg
    Deci reunuta la populismul automobilistic, nu esti Oprescu ca sa le canti in strune automobilistilor.

    “Însă avem un transport public de suprafață mai prost – pentru că sînt mai puține mijloace de transport…”
    Probabil o fi si o problema numarul de vehicule, insa problema de baza consta in faprul ca RATB-ul nu are benzi proprii serioase, nu simulacrele de pe Kogalniceanu sau Dorobanti. Vor fi benzi cu semaforizare(adica vom avea linii de BRT si LRT)=> vom avea si transport rapid, chiar si cu parcul rablagit actual.
    PS Si vara chiar si fara AC nu ar mai fi atat de cald, caci vehiculele ar fi in miscare mereu(insa asta nu inseamna ca noi ca si idiotii de la Metrorex, trebuie sa inventam roata si in loc de AC-uri sa bagam ventilatoare sau alte panarame).

  • hm

    cu Oprescu sau fara Oprescu, tot imbunatarile alea care nu-ti plac tie trebuiau facute!

  • Pai nu intelegi ca nu este sens, ne batem cu morile da vant?
    Exemplele de mai sus, asta demonstreaza clar, masina in oras nu va fi nciodata untransport fezabil, nu conteaza cati bani bagi in infrastructura pentru ea, sau cate masuri iei dupa de restrangere a automobilistilor. Este doar o spalare de bani, si o inrautatire a calitatii de viata a cetatenilor din oras.
    De asta si-au dat seama unii in vest, care spre ex in Paris au de gand sa demoleze o autostrada (Voie Georges Pompidou) care trece prin centrul orasului. http://www.leparisien.fr/paris-75/paris-75005/voies-sur-berges-pietonnes-et-maintenant-la-rive-droite-05-05-2015-4747393.php
    Noi, noi ce facem?
    Noi ne plamgem ca semafoarele de pe Buzesti sunt dereglate, noi ne plangem ca pista de biciclete de pe Victoriei ne-a luat o banda din carosabil ….

  • Nu s-a făcut nicio îmbunătăţire cu adevărat eficientă. Doar s-au mutat unele coloane dintr-o intersecţie în alta.

    Exemple:
    – Podul Basarab: în loc să fie congestionată intersecţia Ghe. Duca cu Griviţa, e aglomeraţia la Leul şi pe Iuliu Maniu (sincer, preferam prima variantă, că ce a ieşit după inaugurarea pasajului îmi mănâncă nervii zilnic)
    – Pasaj pe Şos. Buc. Ploieşti: nu mai e coloană la Aeroportul Băneasa. E la Piaţa Presei, iar în scurt timp se va muta la Arcul de Triumf
    – Pasaj Mihai Bravu: ăsta are vreun rost?!
    – viitorul pasaj subteran de la Piaţa Sudului: o să mute coloana în pasaj, iar dacă dispare semaforul de la Secuilor, o să se mute toţi Niţu Vasile

    Practic, cu excepţia Basarabului (de bine, de rău, la Leul e Grădina Botanică, care mai filtrează puţin aerul, deşi s-a tot construit – vezi noul sediu ISU – şi fac pariu că se va mai construi şi terenul ei se va reduce, e prea scump terenul în zonă, ca să rămână parc), restul ,,îmbunătăţirilor” au dus traficul de pe câmp (Băneasa, Văcăreşti) în zone mai aglomerate. Deci fix invers faţă de ce ar fi trebuit să facă.


    Cu Moscova nu prea avem treabă noi, aia a fost sistematizată complet de sovietici. De fapt, modelul de oraş sovietic conţinea blocuri înalte (făcute din prefabricate, să se facă mai repede), bulevarde cu 4 – 6 benzi pe sens (să treacă tovarăşii pe mijloc la paradă), o ditai piaţa în Centru în faţa filialei partidului şi n’şpe mii de poduri, pasaje, subtraversări şi supratraversari. Iar pentru transpor, după normele sovietice, se prevedea metrou în oraşele cu peste 1 milion de locuitori, tramvai la mai puţin şi troleibuz în oraşele mai mici (duduiau uzinele Trolza din or. Engels, Metrovagonmash, RVR şi alte fabrici ca să asigure necesarul de vehicule). Numai că acest model includea şi spaţii foarte mari între blocuri, spaţii care, unele, au fost transformate în parcări după căderea comunismului… şi tot le-au mai rămas şi spaţii verzi.
    Dacă vrei să vezi oraşe sovietice, du-te n Bulgaria, că e aproape. O să vezi că un orăşel ca Dobrich are bulevarde cu 3-4 benzi pe sens (exemplu http://transport-in-comun.ro/romania/bulgaria/dobrich/troleibuze/retea/Retea%20Bd.%20Dobrudja-001.jpg )… pe care trece o maşină la 10 minute. Dar a fost şi ăsta un model, destul de bun de aplicat la reconstrucţia unui oraş. Pe când Ceauşescu a făcut-o varză, nu ştiu unde a văzut el cartiere aşa înghesuite ca în Bucureşti.

  • hm

    o să vedem, o să vedem…
    ar fi fost foarte interesant de văzut cum ne-ar fi fost viața, pe-ntregul orașului, fără lucrările astea pe care le disprețuim.
    Întreabă-i pe cei care folosesc Mihai Bravul zilnic dacă nu e mai bine, pe cei care pot ieși din Victoriei direct pe Splai – și mai departe spre Militari – în trei minute dacă nu e mai bine.

    Iar la Piața Sudului, la fel – o să vedem, cînd o fi gata. Ca unul care știe Berceniul, cu tot surplusul său de trafic generat în ultimii patru ani de zona rezidențială IMGB, îți zic că e vital.

    Cît despre orașele bulgărești – le știu 🙂 Și mai știu cum am traversat Stara Zagora, de la un cap la altul, pe un bulevard cu 20 de semafoare, în cinci minute, cu viteza legală….

  • ”Cu Moscova nu prea avem treabă noi, aia a fost sistematizată complet de sovietici.”
    Nu ma refeream la modul cum ei au construit orasul, ma refeream la abordarea infrastructurii de transport. Pana in 2010, ei aveau un primar Țar https://en.wikipedia.org/wiki/Yury_Luzhkov(caci domnea în Moscova din 1992), in aceste timp ala si-a facut femeia cea mai bogata din Rusia si un dintre cele mai bogate de pe glob.
    Pai sovieticii au fost mici copii pe langa japita asta chelioasa, pe timpul lui au fost construite multe pasaje rutiere care au facut muci traficul, si ca cireasa de pe tort ala a mai facut ”al 3-lea inel de circulatie”https://en.wikipedia.org/wiki/Third_Ring_Road_(Moscow) care desi e autostrada cu 4 benzi pe sens, in orele de varf este blocata. https://farm4.staticflickr.com/3872/15401941682_75b2eb7050_b.jpg (inelul exterior). Deci noi ca oras avem sa ne invatam mult de la Moscova, caci Oprescu ai spune ca e fiul de suflet al lui Lujkov, caci vrea si el sa faca mediana in forma de autostrada….
    Astazi primar la ei este altul, mult mai destept, care a facut multe reforma in bine in oras(benzi pentru transport public, tramvaie noi PESA cu AC, toate autobuzele si troleele au fost inlocuite cu noi vehicul cu podea joasa, AC si doatate cu sisteme GLONASS(GPS-ul lor, care acum e conectat la un sistem centralizat, un fel de SMT, si care transmite online pozitia autobuzelor, troleelor si tramvaielor pe net), au inceput sa reconstruiasca inelul feroviar pentru al folosi pentru transportul pasagerilor(au cumparat deja rame electrice Stalder cu 2 etaje, statiile vor fi de tip inchis ca la metrou, vor fi peste tot satii de transfer cu transportul public de suprafata si cu metroul…). Deci cum nu ar fi trivial pentru unii, Bucurestiul ar trebui sa se invete pe greselile Moscovei(Lujokviene)si pe experienta pozitiva din timpul recent.

  • Ia caută pe Wikipedia ce populaţie are Moscova şi compar-o cu cea a Bucureştiului.
    La 11,5 milioane de locuitori, îţi permiţi să faci tren urban cu etajate şi autostrăzi inelare.
    Ca fapt divers, s-au livrat vreo 60 de tramvaie PESA, raportat la un parc total de vreo 967 vehicule. Oricum, ţarul Putin a interzis importul de mijloace de transport din afara uniunii vamale (Rusia, Belarus, Kazahstan) începând cu 1 ianuarie a.c..
    Iar troleibuze sunt 1655, din care mare parte ZiU-uri, ori făcute la Engels, ori făcute sub licenţă (!) de Mosgortrans (!!) până prin 2012 (!!!).
    Iar la autobuze, după cum ne zice Wikipedia.ru, avem 2117 articulate, 4313 autobuze de 12m, 272 midibuze şi 600 microbuze. Probabil cât toată România.

    Deci clar nu are rost nicio comparaţie cu Moscova. Moscova e большой.

  • Printre altele, autostrada eu am dat-o ca exemplu negativ, in rest eu nu ma referea iarasi la populatiei ci STRICT la solutii pe care ei le-au adoptat in orasul lor.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>