despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

fii politicos, că nu crăpi

Data viitoare cînd cineva, șofer ori pieton, îți face loc să treci, salută; mulțumește; aruncă o privire înapoi măcar și dă din cap.

Data viitoare cînd greșești, cere-ți iertare.

Data viitoare cînd vezi că cineva se chinuie să iasă de pe-o străduță, poți chiar să-l lași

Trăim în oraș: toate aceste gesturi necesare le fac pînă și taximetriștii, chiar și ăi cu BMW de Bulgaria, ba și șoferii de pe curier, vatmanii, motocicliștii…

Deci… și tu, biciclistul care vrei drepturi, care vrei Amsterdam, care vrei civilizație, poți să fii politicos.

Nu te mai pînge că lumea nu te are la ficați. Nu ne deranjează că te poți strecura și pe stradă, și pe trotuar, și prin parc; că nu-ți face nimeni nimic dacă nu stai la roșu, că „trebuie să ne sacrificăm noi o bandă pentru tine” – nu; noi, șoferii și pietonii, am evoluat – îți garantez asta…

24 comments to fii politicos, că nu crăpi

  • Încă una despre biciclişti. Chiar nu te poţi abţine?

  • hm

    Mie mi-au mulțumit TREI bicicliști pentru gesturi normale de politețe în trafic. Din care unul, azi dimineață. Și altul, anul trecut…
    TREI dintr-o sută, poate.

    Și dintre toți șoferii față de care am făcut eu – ca biciclist – aceleași gesturi, poate TREI dintr-o sută NU mi-au mulțumit.

    Da, m-am abținut.

    Da, m-am abținut pînă-n Budapesta, unde salutul, mîna ridicată a „mersi”, statul la roșu erau regula. M-am abținut destul.

  • Ai dreptate:
    – nu mai poti sa mai treci pe trotaure de bicicletele astea parcate aiurea si sa vezi ce tupeu unii biciclisti isi lasa numarul de telefon pe ”volan”;
    – tot biciclistii astia blocheaza intersectiile ca magarii;
    – tot ei fac stanga si blocheaza tramvaiul(chiar daca il vad in statie tramvaiul);
    – tot acesti bciclisti au tupeu sa ceara primariei sa le asfalteze spatiul verde de sub geamuri ca sa nu faca 5m pana la bloc ci 2m;
    – tot ei au tupeu sa ceara pasaje si autostrazi de miliarde de euro pentru bicicletele sale;
    – tot ei isi lasa bicicletele pe prima banda si pleaca sa isi cumpere ceva de la farmacie sau un minimarket…..
    – iar primarul asta populist, le linge locul unde mereu e umbra ciclistilor, si le modifica fazele la semafoare special pentru biciclete, astfel incat bietii autombilisti stau la semafoare cu orele intregi, doar ca niste frustrati cu scula mica pe biciclete de tip X6 din Snagov sa treca cat mai repede de semafoare;
    Deacord, deci.

  • hm

    Nu, din păcate chiar AM dreptate.

  • Freesys

    ADY88 ştii ce fac în plus şoferii faţă de biciclişti prin utilizarea autovehiculelor?
    Contribuie la bugetul de stat cu aproximativ 8 miliarde de euro anual şi susţin câteva sute de mii de locuri de muncă. De-asta cer autostrăzi pasaje şi parcări. Un X6 anual plăteşte numai impozit minim 1000 euro.

  • hm

    haide, stii ca societatea nu asa functioneaza, Statul nu e Societate pe Actiuni.

  • Nu funcţionează treaba cu şoferii şi impozitele… pentru că plata aia acoperă distrugerile pe care le fac. Acoperă construcţia şi reparaţiile la drumuri (doar pentru o biclă care are 120 kg cu tot cu biciclist şi bagaj nu trebuie 3 straturi de asfalt, drum lat de 10 m cu fundaţie de încă pe atât, parapete, calmatoare de viteză, n’şpe mii de marcaje şi indicatoare), la semafoare (la un trafic 100% velo nu ai nevoie de semafoare), la mediu (poluare, cheltuieli medicale asociate poluării, cheltuieli cu deşeurile rezultate din producţia maşinii, din rafinarea combustibilului, din dezmembrarea vehiculelor vechi).

    Bugetul pe 2015, cf. legii nr. 186/2014, conţine venituri în sumă de 107.413.041.000 RON, adică vreo 23 miliarde euro. Chiar crezi că domeniul auto aduce 25% din încasările statului?
    22,548 miliarde lei sunt numai din impozite pe profit şi venit. Astea dintr-un foc fac 5 miliarde euro.
    Impozitele pe proprietăţi fac 1,682 miliarde RON, din care 1,557 miliarde RON pe construcţii, 124 milioane pe taxe de timbru… şi fă tu calculul cât rămâne pentru impozitul pe autovehicule.
    Cu toată acciza şi TVA-ul pe combustibili, nu ajunge domeniul auto la 8 miliarde euro.

    Legea 186/2014: http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/buget2015/Legea186_2014bugdestat2015.pdf

  • Freesys

    Nici eu nu sunt de acord cu nesimţirea unora care cred că drepturile sunt direct proporţionale cu impozitele, eu am subliniat altceva, nu-l înjuri pe ăla care îţi finanţează construirea şi întreţinerea pistelor de biciclete.

  • Care piste? Că noi nu avem aşa ceva. Cal. Victoriei are configuraţia asta de vreo 50 de ani, e amortizată şi super-amortizată, iar trasarea unei benzi de biciclete nu necesita refacerea totală a străzii şi atâta bănet. Buzeşti… mă rog, să zicem că aia ar fi nouă.

    Dar în rest, care infrastructură? Acele dungi galbene trasate pe trotuar? Nu ar fi trebuit făcută de la bun început, mai ales că poliţia a închis – pe bună dreptate – acele ,,piste”.

  • Freesys

    Domeniul auto include: piaţa carburanţilor, piaţa asigurărilor RCA şi Casco, piaţa pieselor service-urilor şi accesoriilor auto, piaţa serviciilor de transport auto. La asta mai adăugăm taxele şi impozitele auto, vignetele şi taxele de pod, amenzile de circulaţe. În 2014 numai din carburanţi statul a strâns aprox 5 miliarde de euro.

  • De ce ar trebui să mă intereseze domeniul auto, câtă vreme nu am de-a face cu el? Refuz, pe cât posibil, să îmbuib Petromul. Dar indirect o fac, pentru că tot ce folosesc (chiar şi bicicleta) îmi sunt livrate cu TIRul, duba sau trenul, deci ard motorină sau benzină.
    Dacă tot e să vorbim de carburnaţi, o mare parte din accize vin din combustibilul folosit în scop comercial. Folosit de calea ferată şi de naval!!!!!!!!!!!! La fel şi supraacciza ,,pentru autostrăzi” se colectează doar de la transportul local (!), transportul naval (!!) şi cel feroviar (!!!) + autoturismele, în vreme ce TIRurile sunt scutite (!!!!!). Deci de aici îţi intră 5 miliarde în ,,domeniul auto”. Din motorina arsă de locomotive şi din vinietele pentru camioane. Cum nici unele, nici altele nu ce căuta în oraş, de ce să facem facilităţi pentru ele? Plus că bugetul unui oraş nu are nimic a face cu taxele de drum şi cu accizele, pentru că astea sunt sume care merg la bugetul de stat. Bugetul local îşi ia partea din impozite pe proprietăţi, din amenzile rutiere şi, parţial, din cele pe venit. Aşa că şoferul ăla care plăteşte vinietă, RCA şi alte alea nu îmi face mine nicio infrastructură, pentru că banii ăia nu ajung la bugetul oraşului meu. Dar ar trebui să mă bucur dacă ia o amendă în Bucureşti, că înseamnă că contribuie la buget. Dar stai, că poliţia rutieră din Bucureşti, în afară de câteva radare, nu are obiceiul să dea amenzi, altfel s-ar fi circulat civilizat şi la noi.

    Ca să nu comparăm mere cu pere, ar trebui ca la intrarea în Bucureşti să cumperi o vinietă dedicată. Atunci da, aş fi de acord să face supralărgiri şi pasaje peste tot, că ne-ar intra bani la buget din exploatarea lor şi poate ni s-ar mai face cu ei şi vreun părculeţ sau vreo izolare termică. Dar în condiţiile actuale, cătă vreme oraşul – fie el Bucureşti sau Cucuieţii din Deal – nu obţine niciun beneficiu de pe urma traficului… de ce să încurajăm ceva ce nu ne aduce beneficii? Să nu uităm că şi majoritatea spitalelor ţin tot de municipalităţi… deci iată, încurajăm traficul, încurajăm poluarea, nu încasăm bani… dar trebuie să cheltuim cu tratarea efectelor poluării asupra sănătăţii. Şi, în curând, s-ar putea să pupăm şi nişte amenzi de la UE, că deja avem infringement pe mediu pentru Bucureşti, Braşov, Iaşi şi încă unul.

  • Ella

    Acum eu nu înțeleg încrâncenarea asta, că dacă am circula toți cu bicicleta nu ne-ar trebui asfalt. Oricum ar trebui, că doar ambulanțele nu o să fie instalate pe o bicicletă sincron… Și nici transportul în comun nu se deplasează prin levitație. Și nu înțeleg nici afirmația cum că la un trafic 100% velo nu ai nevoie de semafoare. Pietonii cum vor traversa prin traficul 100% velo? Sau trebuie să ne suim toți pe biciclete ca să putem traversa? (Notă: De foarte puține ori am văzut bicicliști traversând pe trecerea de pietoni așa cum e normal și legal – pe lângă bicicletă. În majoritatea timpului biciclistul traversează prin locul marcat pe bicicletă și dacă se grăbește o face și în viteză).

  • Pentru ambulanţe şi transport în comun se adună destui bani din impozitele noastre. Ceea ce voiam să subliniez e că din toată ,,industria” auto, bugetele locale nu prea primesc nimic, deci e greşită afirmaţia că din banii şoferilor se fac trotuare şi piste de biciclete în oraş. Iată un exemplu de intersecţie nesemaforizată: https://www.youtube.com/watch?v=XhqTc_wx5EU Şi nu se supără nimeni. Remarcaţi şi câte benzi au bulevardele, nu au câte 3 pe sens ca ale noastre.

    N-am traversat niciodată trecerea de pietoni pe bicicletă… de când am învăţat să merg pe bicicletă am circulat doar pe carosabil, ca orice vehicul (inclusiv încadrare pe banda 3 pentru stânga). Am pierdut şirul şoferilor care m-au claxonat şi al pietonilor care mi-au sărit în faţă, ba chiar am fost bruscat de unii că nu i-am lăsat să treacă prin loc nepermis.

  • @Ella
    ”Acum eu nu înțeleg încrâncenarea asta, că dacă am circula toți cu bicicleta nu ne-ar trebui asfalt.”
    Aici nu merge vorba doar de infrastructura pentru biciclete, desi autorul a facut articolul despre ele, aici merge vorba despre mijloacele de mobilitate alternativa la pachet, respectiv bicicletele, transportul public si ”pietonalismul”.
    Exista doua tipuri de orase realiste si populiste, realistele au inteles prioritatile in transport in oras si dezvolta mobilitatea alternativa, acele populiste canta in strune pentru maneaua automobilistilor ”pasaj tza, hautostrada tza, subtraversare tza…”.
    – Orasele care au dezvoltate mijloacele alternative de mobilitate, datorita faptului ca ele costand mai putin transporta mult mai multi oameni=> raman in buget multi bani in +, care se pot reorienta pentru proiecte utile societatii(spitale, reabilitari termice, parcuri…)=> majoritatea populatiei este fericita si doar o parte mica (automobilisti), nu isi mai pot satisface frustrarile in masina.
    – Orasele care canta manele automobilistice din banii comuni, obtin niste solutii care pe termen scurt dau sensatia “ca se circula mai bine”, iar pe termen lung=> atrag mai multi oameni in masini=> iarasi ambuteiaj (doar ca de data asta acel ambutiaj va fi compus nu din 2 benzi, ci din 4 benzi de autostrada, in care vor sta toti, si automobilistiim frustrati si oamenii din autobuze), pe partea financiara bugetul municipal va fi secat de bani (pentru constructia infrastructurii auto sunt necesari mult mai multi bani, + mentenanta ei la fel necesita surse enorme)=> nu mai ai bani pentru alte proiecte pentru oameni=> toti sunt FOARTE suparati(bine automobilistii juiseaza cand li se deschid noi pasaje, ei crezand de fiecare data ca “raiul automobilistic” este tot mai aproape, si acei ce noaptea iubesc sa bage RECOARDE de viteza in oras tot vor fi bucurosi de asa un oras).

    Deci la mine incrancenarea vine de la urmatoarele chestiuni:
    – eu sunt un cetatean de categoria a II-a in viziunea PMB(caci majoritatea spatiului public este oferit cetatenilor de categoria I-a (automobilistii, care mai sunt si o minoritate)).
    – majoritatea banilor pentru transport sunt ingropati in mizerii inutile destinate automobilistilor(ultima tampenie este pasajul Piata Presei Libere, au ruinat o artera istorica, au bagat oamenii in pamant, au bagat garduri).
    – spatiu verde care ar trebui pazit caci mai filtreaza din mizeria produsa de automobilisti, este ciopartit pentru parcari de alea in spic.
    – dupa ce noi, majoritatea, platim pentru infrastructura automobilistilor, tot noi platim si cu sanantatea. Unii au noroc sa nu se imbolnaveasca de boli respiratorii(ca mine), insa altii nu au, si mor spre ex la 25 de ani de cancer pulmonar(am avut un caz acum 2 luni).
    Ar mai fi multe de scris insa nu aici, si asa scriu romane.
    @Ella
    ”Oricum ar trebui, că doar ambulanțele nu o să fie instalate pe o bicicletă sincron… Și nici transportul în comun nu se deplasează prin levitație.”
    Pai transportul public si ambulantele pot trai perfect impreuna pe culoarele RATB, doar primaria sa renute sa mai faca Green Track-uri(care sunt extrem de frumoase, dar exclud folosirea acelui spatiu de catre autobuze/trolee, ambulante, coloane oficiale….), cum vor sa faca pe Sos Pantelimon. Deci aici e pe sistem sau faci frumos sau faci util si multifunctional.

  • Deja este al 4-lea ”maestru” din tagma asta a jurnalistilor(care ar trebui sa fie a 4-a forta in stat, ”cainele de paza al democartiei”, insa ei de fapt sunt niste lobbisti de cea mai jaosa speta ale intereselor personale) + un post TV la Be1TV(care are sediu pe Victoriei) care incearca ei sa demonstreze ei cuiva ceva… insa in realitate isi vor lua o tona de smaculina de la multi din aia care isi doresc un oras normal, nu unul comunistoid(cum si-l doreste gurnalistul cu pricina) si eu personal voi depune un efort in acest caz.
    Dar na, asa e cand esti un pufulete, te simti aiurea in afara masinii de lux, caci ea arata mai bine ca tine(aici ma refer la Boanchis asta):))
    E greu cu civilizarea asta, de aia si ii urasc pe astia de tipul lui Boanchis, astia stiu doar de fundul propriu, tot sa le dai lor, dar tot pana la ultimul cm, nu le mai incap gipanele.
    Mi-e rusine de asa jurnalisti.

  • Ella

    @ADY88: Atâta timp cât din punct de vedere climatic nu poți să circuli cu bicicleta tot anul, nu văd cum ar fi utilă o abordare aplicabilă 75% din an. Ce faci când vine iarna, viscolul, poleiul? Nu mă înțelege greșit, am fost 100% pieton 90% din viață, am mașină de puțin timp, și chiar și acum mi se întâmplă să las mașina într-o parcare și să merg cu transportul în comun dacă am treabă în centru și știu că nu am unde să parchez. Abordarea corectă mi se pare că s-ar face prin extinderea și îmbunătățirea transportului public. Pentru că nu toată lumea poate circula pe bicicletă. Dacă am o întîlnire cu niște parteneri de afaceri nu mă pot duce acolo pe bicicletă (nu de alta, dar nu se face să ajung transpirată și prăfuită). Cu transportul în comun aș putea, dacă ar fi suficient de civilizat.

  • Boanchiş e un dobitoc, nu văd de ce trebuie să cităm astfel de fecale aici…

    Împotriva poleiului există o substanţa foarte eficientă numită clorură de calciu. Cu ea s-a deszăpezit Bucureştiul iarna trecută, rezultatul fiind că s-a putut circula legal cu bicicleta toată iarna (exceptând vreo 2 – 3 zile cu viscol), cel puţin pe străzile care aparţin primăriei generale (adică alea cu RATB).
    Apropo de biciclete… acum aproape o lună am trecut printr-o operaţie. Nu a fost ceva complicat, sunt aproape refăcut, dar la capitolul ,,interdicţii” se numără o lună jumate fără bicicletă şi ,,aveţi grijă să nu transpiraţi prea mult în zona operaţiei”. Şi cum la noi un concediu medical te pune pe drumuri mai mult decât atunci când eşti sănătos… mi s-au dat 2 formulare de CM, unul pentru câteva zile în mai, unul pentru iunie. Bun, am ieşit pe 28 mai după-amiaza din spital, cu recomandare să stau în pat. Dar, legea mă obligă să duc formularul CM pentru mai până la sfârşitul lunii la angajator, în caz contrar nefiind luat în seamă (deci, dacă Doamne fereşte eram în comă, mi se tăiau de tot zilele respective de la plată şi îmi pierdeam şi locul de muncă, că aşa zice regulamentul angatorului, că dacă lipsesc nemotivat 3 zile pot fi dat afară fără drept de apel). Aşa că pe 29 mai – ultima zi lucrătoare a lunii – alergam pe la medicul de familie după ştampilă, apoi la muncă. Toate călătoriile făcute cu RATB-ul (15 minute la troleu la dus, 25 la întors, că aşa circulă 93 la 9 dimineaţa şi la 12), vreo 3 ore şi ceva pe drum. Şi am ajuns şi la medic şi la serviciu mai transpirat ca după 100 km pe bicicletă.

    Practic, transpiri mai mult dacă mergi cu transportul în comun decât pe bicicletă, mai ales dacă mai ai şi ghiozdan sau bagaj. Cu bicicleta poţi să mergi în aşa fel încât să nu curgă apa pe tine când ajungi la destinaţie.

  • hm

    clorura de calciu este foarte eficientă și la ținerea sub control a numărului de șoferi. Din cauza mîzgăi create au murit șoferii din Romană.

    Lăsînd asta de-o parte, subscriu total la treaba cu transpirația. Cu bicicleta transpir mai puțin decît cu tramvaiul și, desigur, cu mașina – dacă n-ai aerul condiționat pornit.

  • Au murit şi mai mulţi şoferi din cauza poleiului. Şi mor şi mai mulţi din cauza nerespectării regulilor de circulaţie. Se numeşte selecţie naturală.

  • @Ella
    1. Sunt mai multe tipuri de biciclisti, care ca si in viata conduc cum se comporta, adica coleric sigur in sine va conduce direct pe carposabil, un intorvertit va circula doar pe piste protejate cu bordura, la fel unii vor circula tot anul(cum e Dr2005), altii vor circula doar cand este confortabil termic(primavara, vara, toamna), deci nu exista un tip anume de biciclist, ei toti sunt diferiti, respectiv nu putem discuta despre ideea ca pistele iarna vor ramane pustii.
    2.Sunt deacord cu abordarea ta referitor la masina, si eu sunt de aceeasi parere, trebuie sa le folosim in asa fel incat sa nu creem incomoditati altor oameni, eu pe aceste persoane care au si masina dar stiu sa empatizeze cu altii ii numesc oameni. Iar daca magarul isi lasa masina pe trotuar, pe trecerea de pietoni sau pe prima banda pe avarii si motiveaza asta prin faptul ca nu are parcari si nu are timp de pierdut, atunci el pentru mine automat este decazut la nivel de cimpanzeu si il numesc automobilist.
    3.”Abordarea corectă mi se pare că s-ar face prin extinderea și îmbunătățirea transportului public……de civilizat.”
    Te inteleg, si sunt deacord ca trebuie sa se investeasca si in transport public(eu chiar am scris de asta mai sus), insa una la alta nu incurca, ba chiar se pot completa. Deci e important sa dezvoltam toate felurile de mobilitate alternativa(transportul public, infr. pentru biciclete, infr. pentru pietoni), adica sa oferim niste alternative civilizate la masina. Si, DA, transportul public astazi se afla in un hal…. si aici e de vina PMB, care in loc sa investeasca banii in RATB, da bani pe pasaje, ingoapa pietonii….

    @Dr2005
    ” Şi am ajuns şi la medic şi la serviciu mai transpirat ca după 100 km pe bicicletă.
    Practic, transpiri mai mult dacă mergi cu transportul în comun decât pe bicicletă, ”
    Pai e simplu, daca nu ai AC, motivezi lumea sa migreze sau spre masini, sau spre metrou(iar acolo la metrou, se hranesc multi jegosi din banii publici). Desi cat de greu ar fi sa dotezi cele 500 Citaro I cu AC si tramvaiele tot… insa daca nu se vrea….

    @hm
    ”clorura de calciu este foarte eficientă și la ținerea sub control a numărului de șoferi. Din cauza mîzgăi create au murit șoferii din Romană.”
    Nu a murit ala din cauza clorurii, ci din cauza ca era dobitoc automobilist(pardon de pleonasm), ce cauta ala cu Loganu sa isi testeze limitele de viteza in plin centru? Asta ti se intampla(mori), daca incurci poligonul de incercare cu orasul. Este alta discutie ca nu ai de ce, sa ai in un oras din sec 21 un bulevard de 3×4(cu benzi de la 3 la 5m! in latime), si el ar trebui reconfigurat, ca oamenii sa benefecieze de spatiul public.

  • Tocmai, un bulevard urban nu trebuie să fie drept, să dea ocazia unora să dea blană pe acolo. Prin afară, bulevardele centrale sunt pline de curbe, cotituri, scuaruri, semafoare şi diverse amenajrăi rutiere care să limiteze viteza.
    Şosele mai rapide se construiesc la periferie, ocolind zonele locuite.

  • ”Tocmai, un bulevard urban nu trebuie să fie drept, să dea ocazia unora să dea blană pe acolo. ”
    Deacord, si pot sa mai adaug ca in oras toate benzile trebuie sa fie de 3m, asta tot limiteaza viteza.
    In centru in loc de asfalt se poate de bagat piatra cubica(de aia incomoda) ea ar demotiva traversarea centrului cu masina, este mai comoda vara deoarece nu se incinge atat de mult si nu emana mizeria aia in atmosfera, nu se face valuri tot vara si permite apei sa se infiltreze prin ea.
    – iar pentru pietoni trotuare de granit.
    – pentru benzile de transport public si piste de biciclete asfalt(ca sa nu se uzeze suspensiile vehiculelor de transport public si la biciclete ca sa nu te doara fundu atat de repede).
    – pe Victoriei mai trebuiau ridicate la nivelul trotuarelor trecerile de pietoni, asta tot incomodeaza soferii, dar mai ales scapa artera de imbecilii aia de pe superbikeuri care circula cu sute de km pe ora in oras.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>