despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

Jurnalul realităţii (VIII) – Finlanda, Porvoo, Kuusamo – biciclete

scris de C. D. Mocanu

Precizare: Crâmpeiele de viaţă surprinse în jurnal NU sunt rodul fanteziei autorului.

Citesc “din zbor” şi privesc nedumerit fotografia sugestivă aparţinând domnului Alexandru Bodea. Însă comentariul unui cititor mi-a „spăriet gândul”: „Rastelurile de bicicletă nu permit legarea corespunzătoare a bicicletei, mai ales cu un antifurt gen U-Lock… Bine, nici bicla din poză nu e asigurată corespunzător, antifurtul ar fi trebuit trecut prin cadru şi roata din spate, cu lacătul spre gard, ca să fie greu accesibil hoţilor. Iar un al doilea antifurt ar fi trebuit trecut prin cadru şi roata din faţă. Eu aşa îmi leg bicicleta, dacă chiar trebuie să o las afară.”

Parc, biciclete, rastele… parcă mai văzusem pe undeva. Am căutat repede în însemnările mele şi iată ce am găsit:

Marţi 25 martie 2003

Însoţesc o delegaţie de nivel înalt de la Electrica într-o vizită de documentare la companii de electricitate şi producători de echipamente electrice din Finlanda. Nu sunt la prima călătorie în ţara celor o mie de lacuri. Cunosc bine şi oamenii cu care ne vom întâlni şi companiile pe care le vom vizita. Zburăm prin München unde ne bucurăm de o escală suficientă pentru o bere bună, musai nemţească.

Aterizăm, fără întârziere, la Helsinki – Vantaa.  Ca de obicei, nimeni nu ne solicită documentele, nimeni nu se uită scrutător la bagajele noastre. Suntem aşteptaţi de K.H., prieten apropiat care ne va însoţi, cale de cincizeci de kilometri spre est, până la Porvoo (în finlandeză) sau Borgå (în suedeză), orăşelul în care se află  sediul gazdelor noastre. Ne deplasăm cu un microbuz condus chiar de H. În Finlanda, iarna este încă la putere dar şoseaua, panglică neagră printre nămeţii albi de doi – trei metri, ne ajută să parcurgem drumul într-o jumătate de oră.

Ca majoritatea oraşelor importante ale Finlandei, Porvoo este situat în partea de sud a ţării, în regiunea Uusimaa, mai primitoare şi mai îngăduitoare cu oamenii. Dezvoltată de o parte şi de alta a râului Porvoonjoki (Borgå å), aşezarea a căpătat statutul de oraş în anul 1380. Există însă documente care-i atestă existenţa încă din 1346. Din cei circa 5,4 milioane de locuitori ai ţării (338.432 km²), aproximativ 50.000 trăiesc în acest orăşel ceva mai mic decât Giurgiu (61.000 de locuitori).

Ajungem la destinaţie şi debarcăm, cu arme şi bagaje, în faţa hotelului Seurahovi de pe strada Rauhankatu din oraşul vechi. Aici ne vom instala „cartierul general”. Rezolvăm repede formalităţile şi încheiem un „armistiţiu” de o oră necesar pregătirilor pentru o vizită pedestră în oraş.

Timpul trece repede. Înainte de a ieşi din cameră mă uit pe fereastră. Aveam în faţa ochilor parcul Linnankoski, parc mare, cu vegetaţie bogată şi cu alei curate pe care câţiva locuitori de toate vârstele alergau cu stoicism. Pe latura dinspre hotel, între strada Lundinkatu şi aleea de acces din strada Rauhankatu îmi atrage atenţia o parcare pentru biciclete. Rastelul lung de douăzeci – treizeci de metri era plin. O mulţime, de toate neamurile, de toate culorile, de toate mărimile, cu şi fără scaun pentru copil, cu şi fără coş pentru bagaje…

Pradă reflexelor căpătate acasă m-am întrebat imediat: „Or fi legate?” şi mi-am propus să verific!

Ne reunim în hol şi K.H., care ne va fi ghid, ne informează pe scurt asupra celor ce vor urma. Mărturisindu-le tuturor dilema dâmboviţeană ce mă apasă le cer îngăduinţa de a începe plimbarea cu parcul din spatele hotelului. Fără să ezite, H. mă asigură că bicicletele nu sunt legate şi plusează oferind o sticlă cu cea mai bună vodcă finlandeză dacă voi găsi măcar una priponită de rastel.

Astfel, cinci români şi un finlandez, inspectează dus şi întors parcarea de biciclete din parcul Linnankoski pentru a constata că dacă solii dacilor vor vrea să guste cea mai bună vodcă finlandeză atunci o vor plăti! H. a avut dreptate! Bicicletele nu erau legate!

Am exclamat şi eu, cu oarecare îndoială în glas, ca oltenul care a văzut girafa: „Aşa ceva nu există!”

Ofensată, realitatea mi-a răspuns cu ţâfnă: „Ba există!”

Post scriptum

Am verificat de acasă dacă în doisprezece ani s-a schimbat ceva.

Parcarea a fost reconfigurată pentru a face loc unui restaurant care în 2003 nu exista. În rest, nimic!

11 comments to Jurnalul realităţii (VIII) – Finlanda, Porvoo, Kuusamo – biciclete

  • Ando

    @CD Mocanu: tot e bine că aţi plătit vodka “în grup” 🙂

  • Nicu

    In 12 ani nu au facut decit atit? “Halal natiune!”

  • Amiral Snagov

    Cand eram eu mic, pe la noi la tara, nimeni nu isi lega tzoacla de gard, cand o lasa la gara dimineata sa ia trenul ca sa mearga la oras la fabrica…
    Acuma, nici tren, nici gara, nici fabrica, nici navetisti, nici biciclete… doar furturi…

  • Va pus si eu imediat niste imagini din Porvoo, despre care am discutat la aniversarea Popescului 🙂

  • […] Porvoo, unde si Ando a fost. Evaluează:Share this:TwitterFacebookApreciez asta:Apreciază […]

  • Am gafat :))) “Unde si C.D. Mocanu a fost” … repar :))) si adaug imagini: http://a-craciunescu.blogspot.ro/2013/06/galantarul-de-sambata-xi.html

  • C.D.Mocanu

    @adrian:
    Mi-aţi adus aminte de hotelul Porvoon Mitta. În apropiere se află, într-o clădire aproape identică, un restaurant unde se mănîncă munai carne de melc. De la gustări până la felurile principale totul este preparat din melci. Recomand melci cu usturoi, pâine neagră de secară şi totul stins cu Koskenkorva, vodca tradiţională finlandeză făcută din orz. Am poposit în bijuteria asta de oraş de vreo zece ori şi l-am fotografiat din toate unghiurile.Sunt sigur însă că ochiul arhitectului l-a surprins mult mai bine decât am făcut-o eu.
    Ar fi multe de învăţat din experienţa finlandeză! Doar că noi le ştim pe toate! Un singur lucru nu ştim! Că nu ştim!

  • Din pacate n-am stat decat vreo ora si jumatate si un pranz. Trebuie sa-mi aduc aminte unde am mancat … pentru asta ar trebui sa ma uit pe google maps pentru ca-mi aduc aminte contextul dar nu si numele … O sa mai pun poze cu Porvoo din cand in cand. N-am inteles foarte bine din ce traiesc oamenii acolo dar sigur au viata tihnita.

  • Am descoperit articolele dvs. pornind pe filiera electrica si am ajuns la biciclete. Este o istorie amuzanta iar H a avut noroc ca nu era nici un olandez in vizita acolo. E o intreaga istorie cu subiectul, in Amsterdam se pare ca era aproape o traditie cu furtul bicicletelor. Treaba este descrisa pe larg in cartea “In the City of Bikes: The Story of the Amsterdam Cyclist” de Pete Jordan (carte pe care o recomand oricui este pasionat de subiect si se impaca si cu limba engleza), inclusiv o istorisire cu o bicicleta bine legata in Copenhaga, care “sigur e a unui olandez”. In Copenhaga le leaga dar mai putin, in Amsterdam am vazut si cu cate doua U-uri cum comenta Dr2005.

    In treacat fie spus, inclusiv un cunoscut olandez (nativ) mi-a povestit ca, spre rusinea lui (exact asa a spus, ca acum ii e rusine) a furat si el odata o bicicleta cand era student. “Traditia” cu pricina nu e de data recenta (dateaza dinainte de vremea cand au mancat unii lebedele Occidentului) si nu se datoreaza in mod specific diversilor conlocuitori (ai lor).

    PS: complet pe langa subiect dar legat de Electrica, s-au nimerit la mine (strangator de vechituri ce sunt!) niste computere mai neobisnuite (Digital Vaxstation) care par a fi fost folosite la Turceni prin anii 2000. Sunt oarecum curios sa aflu mai multe (din interes strict istoric/curiozitate personala). Daca aveti timp/dispozitie m-as bucura sa putem lua legatura cumva.

    • hm

      Acuma că mă gîndesc bine, da – se leagă biclele bine în Amsterdam. De fapt, m-a mirat mai mult că cele mai multe sînt destul de modeste (dar fiabile!) și nu o dată sistemul de legare părea mai chivernisit decît bicla în sine.

  • C.D. Mocanu

    Și în Dresda se leagă bicicletele. Mi-au povestit oamenii locului că pe acolo există o filieră româno-bulgară care se ocupă cu furatul și comercializarea bicicletelor. Spuneau că multe dintre acestea se vând la mâna a doua în România.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>