despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

lucrurile frumoase atrag oamenii și lucrurile urîte resping oamenii-

Poate unora v-o părea ceva de rîs, dar eu cred că astfel de detalii contribuie la ideea generală din orașul nostru – aceea, că transportul public e ceva-pentru-ăilalți; ceva… ceva nefrecventabil. Nu numai tramvaiele urîte și murdare; nu doar stațiile puse aiurea și… la fel de murdare; dar și aerul general ce însoțește conceptul de transport.

Priviți acești stîlpi:

Sînt, desigur, foarte eficienți și potriviți pentru o linie de tren, undeva prin cîmp – dar nu așa trebuie s-arate niște stîlpi din oraș. Tot sistemul de întindere cu greutățile astea este de-a dreptul urît. Ăsta e cuvîntul: urît.

Și nu e deloc greu să pui niște stîlpi frumoși. Dar trebuie să te ducă mintea că lucrurile frumoase atrag oamenii și lucrurile urîte resping oamenii.

Și nu-i doar asta. Șinele de tramvai lăsate s-arate ca cele de tren sînt o porcărie; o mizerie; un rahat. Toate liniile reabilitate pînă-n 2005 (mai puțin cele de pe Timișoara) arată la fel. De ce nu le-au făcut „green track” – adică cu o nenorocită de iarbă între șine, e un mister. În 1993 puteam face asta pe 13 Septembrie-n sus, spre Ghencea, dar acuma – nu!

Dar de ce – de zece ani încoace – nu se învrednicește nimeni să pună iarbă pe liniile lăsate așa pe Rahova, Alexandriei, Ferentari, Constantin Istrati, Progresului (nu mai zic de linia lui 41!) – iar nu știu…

Ba știu. E nevoie de un Primar care, altminterea e „dușmanul spațiului verde”, care e luat în rîs ca „betoniță” – dar care, recent, a transformat în „green track” linia de tramvai de pe Calea Vitan. Am fost pe-acolo și arată foarte bine; decent; frumos. Da – omul sfințește locul, și chiar trebuie să recunoști o faptă bună cînd o vezi…

10 comments to lucrurile frumoase atrag oamenii și lucrurile urîte resping oamenii-

  • Amiral Snagov

    Prea simplu! Prea frumos!
    E mai bine cu pietris si gunoaie pe linia de tramvai!

  • Cum să pui iarbă peste pietriş?! A făcut-o Negoiţă pe Cal. Vitan, dar a stricat iremediabil linia, o să vină RATB cu maşina de burat, o să amestece balastul cu pământul şi după aia o să avem prisma de balast colmatată vreo 90% şi viteza maximă vreo 5 km/h, hai 10 că tramvaiul e mai uşor decât o locomotivă. Nu ştiu cine i-o fi dat voie…

    Da, prisma de balast mai trebuie burată şi completată din când în când. Contragreutăţi pentru tensionat firul găseşti şi prin Budapesta, că tot ai dat exemplul de acolo. Însă când ai linia pe aceeaşi parte a străzii, cel mai indicat e să pui stâlpii pe mijloc, sunt mai uşor de tensionat dacă sunt aşa.
    Apropo de stâlpi, iată o linie ,,de cartier” din Budapesta: http://www.instantstreetview.com/@47.441103,19.036552,-27.59h,1.27p,1.66z Nu seamănă deloc cu cea de pe lângă Parlament. Ba chiar stâlpii sunt mai urâţi şi mai ruginiţi, pentru că au vreo 100 de ani vechime, de pe vremea când linia de tramvai cu pricina – ca multe din zonele pe atunci perifierice ale Budapestei, era parte din reţeaua feroviară BHEV (electrificată la 1500 V c.c.). Pe măsură ce oraşul s-a extins, o parte din linii au fost integrate în reţeaua de tramvai. Observaţi şi că linia – asemeni căilor ferate – păstrează perdeaua forestieră de protecţie, nu ca la noi.

  • Ca fapt divers, şi pe strada lor trece tot tramvaiul 47 (şi mai trece şi… 41):
    http://www.instantstreetview.com/@47.443066,19.036877,-15.36h,-6.8p,1.66z

  • Greentrack-ul e frumos, si cam atat. Utile ar fi liniile asfaltate, pe acolos s-ar putea strecura si autobuzele(adica am primi vestitele culoare unice RATB) si ambulantele.
    Ref la stalpii aia din Budapesta, aia nu sunt frumosi, aia sunt obisnuiti. Frumosi ar fi acei stalpi care ar fi stilizati sub acei vechi de pe Calea Victoriei din perioada interbelica, cu diferite ornamente…

  • hm

    și dacă și pe-acolo sînt și locuri urîte, ce – ? Trebuie să le avem și noi?

    Dacă zici că nu se poate pune iarbă peste piatră, gata – cred. Păcat că nu am făcut din prima frumos. Pentru că e frumos să vezi verde și e urît să vezi pietroaie.

  • cata

    Sine de tren erau pana prin 79 sau 80 si pe Alexandriei , de la Parcul Rahova , vechiul capat al tramvaielor si pana la mai noul depou Alexandriei , adica vreo trei statii .

  • hm

    N-am prins 🙂

    Nu mai știu cum erau pe atunci sinele dintre Tei și Pipera, pe lângă lac; parcă tot gen C.F..
    Da’ 28-ul, spre Cățelul?
    Da’ 29-le, spre Jilava?
    am uitat multe!

  • hm

    tot olandezu’, saracu’… 🙂

  • cata

    Ma refeream la faptul ca in 1980 Sos.Alexandriei si Bucurestiul din partea asta se intinsesera mult pe ambele parti ,pana dupa puscarie , spre Bragadiru . Practic ramasese o cale ferata urbana . Pe cand atata timp cat au existat , liniile de tramvai enumerate de tine faceau legatura cu niste comune suburbane in acel moment , ma rog , partial , pentru ca peste linia 29 spre Jilava era pur si simplu camp iar vis-a-vis ceva intreprinderi si ceva case aparusera iar pe linia lui 28 spre Catelu la fel .
    Idem Tei .

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>