despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

cîteva gînduri despre Pasajul cel nou de la Scînteia

Am lăsat ceva vreme să se-așeze după inaugurarea Pasajului subteran de la Scînteia. Estimp, m-am interesat de la oamenii care merg pe-acolo zi de zi, care țin minte și cum era înainte – înainte cu o lună, înainte cu un an, înainte cu mai mulți ani; oameni care judecă după mintea lor și nu după ce li se zice c-ar trebui să creadă.

Și – ghici? – lumea zice că-i mai bine.

Al naibii ghinion… iar făcurăm ceva care-i de folos!

… să vedem de ce.

Pentru că toată lumea ignoră un lucru fundamental: bucureșteanul – anume felul său de-a fi și nevoile sale. Mereu – dar mereu! – bucureșteanul a fost genul de om neliniștit, străbătător, care are-n sînge mersul, dusul și întorsul. Așa-s și afacerile, dar și obiceiurile de consum și recreere: presupun deplasări, drumuri.

De-aia bucureșteanul are nevoie să circule; și o să circule, chiar dacă o să se-ntoarcă Pămîntul cu curu-n sus.

Dar bucureșteanul nu-i tîmpit. Nu se apucă de fîțîială doar de dragul de-a o face. Faptul că avem un pasaj care, cică, aduce trafic în oraș, nu-nseamnă că de-odată centrul se va aglomera; dovadă că… nu s-a aglomerat. Și nici nu se va aglomera din cauza asta. Centrul – oameni buni! – este pe-atît de aglomerat pe cît poate atrage oameni. Iar orașul nostru e viu, cu adevărat viu, și atrage oameni! Iar oamenii ăia o să vină, cu pasaj sau fără. Na!

… nevoia oamenilor de a avea căi de comunicații eficiente e legitimă – iar prețul plătit prin construirea unui pasaj este și corect și îndreptățit.

Dar, deh! – e mai simplu să nu vedem mai departe de lungul nasului.

21 comments to cîteva gînduri despre Pasajul cel nou de la Scînteia

  • N-am inteles foarte bine argumentatia si ce sustine ea … Pasajul e apreciat ca bun de catre cine si in ce sens? Si in ce fel putem determina ca “se merita” pretul platit pentru acea lucrare? Ca eu cred ca era mai eficient sa se lege soseaua nordului de Elena Vacarescu, sa mai descarce traficul si pe o artera vasta – Bulevardul Aviatorilor care se termina in nimic – strada Nicolae Caramfil/Bd. Beijing. Tot ce trebuia facut era sa se subtraverseze o cale ferata …

  • Ando

    @adrian: Ai dreptate.Şi eu m-am gândit la refacerea legăturii Elena Văcărescu cu Şos Nordului, ca variantă suplimentară.Având în vedere traficul feroviar redus, dacă ar fi dupa mine, i-aş da drumul chiar aşa, doar cu barieră automată. Tot ar fi un câştig pt. trafic.
    Cred însă că s-ar opune, din răsputeri, ”riveranii”.

    https://www.instantstreetview.com/@44.487856,26.085616,18z,0t

  • hm

    nu zisăi că trăsăi de limbă oamenii? Și că oamenilor le place?

  • Dan

    Acum vreo 15 ani, dupa insuccese repetate pe site-uri de dating, am pus mana si am extras date de acolo (cat era posibil intr-un mod automat: sex, varsta, tip de relatie cautata etc) si am facut o statistica sau un profil atat al clientelei cat si al ofertei comerciale (daca e sa o numim asa). Cum nu puteam sa tin graficele si tabelele doar pentru mine, am comis necuviinta de a le posta pe o lista de discutii, cum erau atunci pe e-mail. Printre primele raspunsuri a fost ceva in genul spus de @adrian – “dar ce e cu asta, dar ai luat esantion statistic (cu paranteza rautacioasa, asa e ca nu stii ce e ala esantion statistic), dar si daca stateai la gura de metrou la 8 dimineata si tot nu culegeai un esantion statistic”. Bine bine, dar dorisem asta atunci? Sau pur si simplu colectasem niste date care “sa dea o idee” vreunui posibil “utilizator” al “acelui serviciu”?

    Cam asa si aici. Sigur ca Bucurestiul are nevoie de mai multe variante de circulatie, de strapungeri, de pasaje, de semafoare inteligente, de soferi mai calmi si de ziaristi cu facultatea terminata. Dar pe cine naiba sa intrebi despre utilitatea acelui pasaj daca nu pe cei care circula zilnic prin el?

  • hm

    păi, atît m-a dus capu’ 😉
    Dacă făceam și eu facultate de jurnalism, poate ieșea un articol apocaliptic…

  • Ando

    Acum se vede într-adevăr un spor de fluidizare.De exemplu,în orele de vârf, autobuzele RATB făceau şi un sfert de oră de la Mioriţa până în Pţa.Presei. Nu mai zic de imposibilitatea maşinilor de intervenţie
    de a trece de coloanele de maşini din faţă…
    Dar,cum spuneam şi altă dată, examenul adevărat va veni după 15 septembrie, când se termină multe concedii, reîncep şcolile, deci revin foarte multe automobile în oraş.

  • @hm
    „Și – ghici? – lumea zice că-i mai bine.”
    @Dan
    „Dar pe cine naiba sa intrebi despre utilitatea acelui pasaj daca nu pe cei care circula zilnic prin el?”
    Pe sistem „pe cine dracu sa intrebi daca e bine sa violezi, daca nu pe violatori?”

    @hm
    „Pentru că toată lumea ignoră un lucru fundamental: bucureșteanul – anume felul său de-a fi și nevoile sale. ”
    :))) Si tu ai inceput sa preiei sintagmele manipulante ale politicienilor si mass-media care ii sustine, si anume ei zic ca BUCURESTENII au benefeciat de pasajul x sau y…. MANIPULARE de 2 lei. Uncii care profita de scurmaturile astea sunt soferii, ATAT, adica 23% din populatie. Bine si asta pe un timp scurt, caci in orele de varf se infunda TOT, inclusiv si pasajul Basarab(care isi are utilitatea spre deosebire de Scanteia). Screenul e facut dimineata https://farm1.staticflickr.com/305/20084313755_96158875a6_b.jpg
    Pai ce facem nene? daca pasajul Basarab, care este de fapt o autostrada supsendata de 1,7km(insa de fapt fara semafoare avem o distanta de 2,3km se infunda? Nu crezi ca teoria asta a ta ca eliminarea semafoarelor da gres?

    @hm
    „De-aia bucureșteanul are nevoie să circule; și o să circule, chiar dacă o să se-ntoarcă Pămîntul cu curu-n sus.”
    Aici presupun ca ai incercat sa insinuezi faptul ca iarasi toata populatia Bucurestiului ar fi avut nevoie sa mearga pe masina… Insa omul de aia e om, ca poate sa intre si in masina si in tramvai….

    @Ando
    „Tot ar fi un câştig pt. trafic.”
    Stii ce e cel mai trist?
    Faptul ca in termenii astia gandesc si aia care ne conduc, gandirea corecta ar fi cum diversificam caile de transport astfel incat sa fie si ieftin si eficient,… insa noi tot ne invartim in metehnele anilor 60, cu traficu, cu fluidiatea lui…. Ce sens este in istorie daca ea pe noi nu ne invata nimic si noi tot insistam sa calcam pe aceeasi grebla?

  • Nu mi-am pus problema esantionului statistic, pur si simplu nu mi-era clar cum s-a obtinut parerea ca s-a imbunatatit ceva dat fiind ca nu circul in mod curent pe acolo. Nu stiu ce inseamna acel esantion statistic – nr. persoane, ora de trafic, directia de deplasare … De cate ori am trecut insa, nu pot sa zic ca am stat mai mult la coada decat, sa zicem, atunci cand vin pe Balcescu si vreau sa fac stanga pe Carol la Universitate. Ori, mai bine, ca atunci cand vin pe splai incercand sa ajung pe Calea Calarasilor. In fine … Maine plec la Slanic asa ca la intoarcere am sa incerc sa traversez minunea,macar sa vad daca realmente exista un beneficiu. caci eu in rond la Piata Scanteii fac dreapta spre Bd. Marasti si eu abia acolo ma incurc in ceea ce pare o banda si jumatate de circulatie pe care o cucerim cu greu dupa ce venim pe 4 benzi din rondul de la spitalul 2 CFR. Asa ca iesirea brusca din tunel nu ma ajuta cu nimic, eu tot o sa ma inghesui la statia de tramvai de la Agronomie. Despre asta este vorba.

  • @Ando: ce mare branza era sa faca o subtraversare pe sub calea ferata comparativ cu problemele tehnice de la Piata Scanteii? Si de ce naibii nu face nimeni ce ar fi trebuit sa faca de mult, anume largirea potecii aleia dintre ambasada Chinei si Soseaua Pipera la 4 benzi asa incat sa poti avea o minima continuitate din Aviatorilor pana la Baneasa si viceversa? Avand aceste alternative probabil ca lasai fantana Miorita transportului public si intrai in Bucuresti de la “Paradisul Verde” pe caile aste, mai ales daca aveai ca tinta in Bucuresti zonele Floreasca sau Dorobanti? Lipsa alternativelor gatuie traficul.
    Alt exemplu. Eu, din Calea Crangasi trebuie sa dau un ocol ca sa ajung la mama in Chitila cand as fi putut ajunge direct daca Giulestii n-ar fi fost o punga cu totu izolata desi este la bat aruncatura de soseaua Chitile sau chiar de centura orasului. Acea legatura spre centura mi se pare o tinta obligatorie. Mai ales daca nu vrem sa mentinem un focar de mizerie si criminalitate in tigania din Giulesti Sarbi.

  • @adrian
    „Acea legatura spre centura mi se pare o tinta obligatorie. Mai ales daca nu vrem sa mentinem un focar de mizerie si criminalitate in tigania din Giulesti Sarbi.”
    Aici sunt deacord, infrastructura rutiera trebuie sa se dezvolte in zonele virgine, sub forma de strapungeri noi, inele, legaturi, si nu pe pasagiadizarea celor existente.
    Noi in loc sa oferim alternative, complicam treaba pe alea existente.
    PS Pe alea noi firesc ca este OBLIGATOR sa se lase pe centru un culoare de 8m pentru dezvoltarea transportului public segregat de masini(la inceput BRT, dupa LRT), dar si benzi pentru bicle intre trotuare si carosabile. Si desigur fara exagerari de tipul hautostrada si pasagiade… usurel cu semafoare treceri pentru pietoni….

  • hm

    Adrian, nu o dată am, zis că e o tâmpenie că Giulestiul e o fundatura.
    Si ca el, destule. Sos. Salaj, bunăoară.
    Am vorbit și de lipsa rocadei estice. Sa vii dinspre Fundeni si sa vrei sa ajungi in Baneasa și să îți dai seama ca e mai… comod să o faci pe la Obor?

    Despre amplul studiu pe care l-am făcut: de la oameni care fac traseul zilnic, pana la oameni care il fac de patru ori pe zi,

  • hm

    Ady – oamenii au creier, gândesc cu el și mai ales refuză să pună botul la orice despre care știu ca nu e făcut să îi reprezinte.

  • Aici nu este despre placeri(firesc ca in masina va fi mereu mai comod ca in transportul public), aici este despre bani publici si eficienta utilizarii lor, infrastructura rutiera excesiva(Scanteia e infrastructura excesiva) este o investitie ineficienta, solutia acolo era exclusiv in dezvoltarea transportului public.
    Acum noi putem sa ne amagim, sa inventam apa calda in domneiul transporturilor in mediul urban, insa ma repet aici nu este despre afectiune(adica satisfacerea necesitatii unor automobilisiti, ca dealtfel putem sa ne apucam sa violam femeile frumoase pe strada, ca nu ne reprezinta alea urate) ci despre management eficient ale resurselor banesti, teritoriale….

  • Imi pare rău de aglomerația care se mută la arcul mireselor.
    Zona arcului va fi complet blocată in perioada nunților de toamnă.
    Pasajul este frumos, maică, e mare și luminos, arată scump și inseamna că e bun. Acești hipsteri ecologiști pârliți făra mașina sunt niște obraznici impertinenți, bine că au scos trecerile de pietoni să nu deranjeze mașinile blocate in arc, să treacă acești nemernici pe scările subterane cu bicicletele lor inutile in spinare sau dacă sunt batrâni ori fară picioare să stea la coadă la lifturi că și așa nu au ce face.
    Acum am aflat și eu că e pe un singur sens, ce contează. Am auzit că se circulă mai bine in acel rond inconjurat de verdele insuportabil al parcului adiacent.
    Da, știu că nu avem centură, semafoare mozaic fără management de trafic și că sunt alte prioritați de infrastructură in oraș și pe lângă, dar ce contează prioritațile dacă se face domnle, se face, se investește! Să ne bucurăm de spiritul balcanic in care totul se face cu satisfacție eficientă rapid pe genunchi și de viața haotică susținută de noi, de rudele și cunoștințele angajate in administrația acestui oraș din intâmplare capitală.

  • @mike
    „rond inconjurat de verdele insuportabil al parcului adiacent.”
    Deacord intocmai, ce atata parc, sa il taiem sa facem programul prima parcare supraetajata moca, si lacul să-l secam iar in locul raului sa tragem o autostrada ”depresiva” adica de aia care este facuta in o vagauna(de care sunt umplute oarasele americane), cel putin 4 benzi pe sens, noduri rutiere de alea americane.
    La fel propun sa construim o autostrada suspendata in 2 nivele (cum au demolat in San Francisco), care sa faca mersul boierlor din masini mai rapid din Snagov pe axa N-S. Pe drum va trebui sa demolam Arcul de Trimf, dar ce atata istorie(arcul ala stie sa cante manele? NU, deci sa il demolam)… dupa peste calea victoriei sa facem suspendata, iar la nivelul solului facem parcare MOCA peste benzile biciclistilor, ca sa se oftice. Imobilele istorice la fel trebuie demolate, ca deranjeaza ochiul automobilistului, niste parcari suparaetajate in locul palatelor sa facem….
    Si dupa ce va fi gata autostrada ne vom aranja toti in un ambuetiaj mare pe hautostrada cu BMW-urili si vom baga la maxim pe Salam…. Salam Tza … Regaeton TZA….. Salam Tza…… Si ce daca se va bloca autostrada de BMW-uri, mai facem 4 nivele deasupra, caci bani este fara numar …….

  • hm

    la glumițe și la privit de sus nu ne-ntrece nimeni.

  • Anonymous

    @ADY88: Prea vezi totul în negru!La urma urmei, posesorii şi utilizatorii de maşini sunt egali cu ceilalţi cetăţeni, plătesc şi ei taxe şi impozite etc.
    Insă ai dreptate în sensul că administraţia oraşului aleasă,nu-i aşa, democratic prin vot, trebuie să stabilească strategia şi priorităţile.
    E clar că la un oraş de mărimea Bucoreştiului, transportul în comun trebuie să fie tratat prioritar.Ceea ce nu prea se întâmplă.

  • Ando

    @ADY88: Scuze!Anonymous de mai sus sunt eu…

  • @Ando
    La urma urmei, posesorii şi utilizatorii de maşini sunt egali cu ceilalţi cetăţeni, plătesc şi ei taxe şi impozite
    Pai in asta e si faza, ca in teorie soferii sunt echivalenti la dreputri cu oamenii, insa acum se primeste ca un porc cu ceafa lata pe X6 este echivalent cu un tramvai cu 300 de oameni, deci se primeste ca soferii sunt cu stea in frunte azi, iar oamenii sunt discrimanti.

  • Amiral Snagov

    Toți cetățenii sunt oameni, dar nu vedem decât paiul din ochii altuia.

  • Handy

    Ajunge cat a furat cat a mintit , Oprescu a ajuns cel mai costisitor primar din istoria acestei tari, a depasit pana si cheltuielile pe care le face primaria din Paris. Nu stiu cum naiba era Lis sau altii, dar Oprescu a fost cea mai mare ciuma pentru orasul asta post-decembrist.

Leave a Reply to hm Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>