despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

cu Waze

… să tot fie vreun an-jumate de cînd am instalat un Waze pe telefon – din curiozitate, mai la-nceput. Nu mă dau în vînt după navigația asistată de GPS – simt că mă-ncurcă. Prefer să bîjbîi un pic și să simt unde mă aflu – și, simțind, să înțeleg mai bine ce-i în jurul meu.

Dar sînt, desigur, nenumărate momente în care pînă și hărțile Google te scot din mare impas. Necazul navigației cu hărțile astea, e, desigur, consumul de date. Și de baterie. Bine, cred că nu-i greu să te folosești de hărți ca cele ale Here, care pot fi descărcate și folosite destul de bine și-n modul offline.

„Toată lumea zice” că cea mai bună navigație e cea asistată de Waze. Asta pentru că acest serviciu a atins un număr masiv de utilizatori și datele culese de la toți aceștia îți pot face o idee fidelă asupra traseelor de urmat. Așa e – nu e nevoie s-o confirm eu, poate oricine s-o vadă pe propriul ecran…

Dacă-mi place Waze? Da. Chiar dacă nu-l folosesc în timp real, ideea de a-l putea porni ca să verific dacă drumul pe care vreau să-l fac e ticsit, blocat sau pîndit de vreun radar mă reconfortează. Ideea-n sine – de a ști ce e-n fața ta – e folositoare: afli că stai pentru că s-a-ntîmplat un accident și poți, la o adică, să ocolești zona.

Este Waze ideal și perfect? Este foarte bun – și asta e aproape de ideal. Știți, e așa simplu să pornești navigația și să știi că poți să ai încredere în drumul (uneori chinuit și întortocheat) pe care ți-l sugerează Waze.

Dar – este mereu un dar – necazul cînd te-ncrezi prea mult în aparate și aparatură e că ajungi să devii dependent. Da, ești mereu sigur că vei ajunge repede acolo unde vrei – dar știi cum ai ajuns acolo? Ai înțeles de ce Waze te-a băgat pe străduța pe care te-a băgat? Și ce te faci cînd Waze va da greș? – căci Waze nu știe că lunea și joia, la ora opt și zece, pe străduța aia apare mașina de luat gunoiul, care nu poate fi depășită pentru că nu e loc…

Să nu credeți că nu îmi place Waze. Îmi place. Îl folosesc  – uneori doar ca să-mi confirm ceea ce deja știam. Dar eu știu orașul pentru că l-am străbătut și l-am înțeles: iar asta n-am făcut-o privind telefonul, ci orașul și cei ce-l fac oraș.

7 comments to cu Waze

  • Dan

    Waze face parte din categoria programelor care iau decizii in functie de contextul imediat. Problema cu programele astea – zic de o problema fundamentala aici – e ca deciziile se iau in functie de starea sistemului dar in acelasi timp si altereaza starea acestui sistem, generand un cerc vicios (sau virtuos). Din aceasta categorie de programe sau dispozitive integrate sunt de exemplu termostatele de apartament sau sistemele care echilibreaza productia cu consumul de energie electrica.

    E o intreaga teorie aici; unele sisteme au prin natura lor stari stabile (gen temperatura ambianta controlata de termostatul de apartament), altele sunt prin natura lor instabile din cauza numarului mare de “intrari” si “alterari simultane ale starii” (gen consumul de energie electrica dintr-un oras sau traficul auto controlat de Waze).

    Ce vreau sa zic e ca teoria spune ca Waze ofera beneficii individuale pana la un anume punct, atat timp cat numarul de utilizatori este sub masa critica – nu stiu si nici nu cred ca se poate calcula numarul de utilizatori peste care utilizarea programului nu va face decat sa accelereze schimbarile in sistem, provocand la randul sau blocaje in trafic.

    (Paranteza: in anumite tari au fost programe prin care oamenii si-au pus panouri solare pe acoperis, impreuna cu contoare duble – adica ei trimit curentul in retea cand e soare afara sau iau din reteaua orasului doar diferenta de energie. Am citit undeva ca s-a ajuns la destabilizare a retelei, la un pattern extrem de imprevizibil de consum/productie, aproape imposibil de mitigat.)

  • hm

    păi, pe de o parte, E NEVOIE de o masă mare de utilizatori, tocmai ca să se strîngă informații relevante, iar cînd se depășește o anume masă aceste informații sînt, ca să zic, așa… prea relevante – atît de relevante, încît nu mai folosesc la nimic 😉

  • Dați-mi voie să intervin și să clarific.

    În primul rând Waze a fost achiziționată de Google, dar hărțile au rămas așa cum au fost ele, adică făcute de noi, utilizatori, vountari.

    Spre deosebire de alte aplicații cu trafic în timp real, să zicem Google Maps și cam singurul în mare, Waze are ceva în plus. Rutele folosite de Waze se bazează nu numai pe datele de trafic în timp real. Apropo, Waze preia de la Google Maps (de câteva zile încoace) datele de trafic, dar invers nu. Google Maps preia doar anumite incidente/alerte. Waze se bazează foarte mult pe datele istorice. Astfel, waze învață în mod constant traficul de la o anumită oră, dintr-o anumită zi. Astfel pentru fiecare interval de 15 minute, separat pe fiecare oră din zi, separat pe fiecare zi din săptămână, și – mai nou – sezonier chiar – waze memorează nu doar vitezele medii de deplasare pe un segment de drum, ci și timpul necesar pentru a efectua fiecare viraj împarte: stânga, dreapta, înainte (e considerat viraj în waze). Așadar pot fi timpi diferiți de a vira stânga față de înainte sau față de dreapta. Asta face ca rutarea waze să fie mult mai complexă și, da, chiar să anticipeze că vine mașina de gunoi și blochează strada câteva minute. Dar e nevoie de utilizatori mulți ca să învețe acest lucru.

    O întrebare des rostită în mediul Waze și care ne-a fost povestită și unora dintre noi care am participat la întâlnirile cu staff-ul companiei Waze, e că atunci când Waze în 2013 negocia preluarea de către Google, aceștia au fost întrebați. Ce va face Waze în cazul în care toți utilizatorii vor folosi waze? Răspunsul la întrebare, evident a determinat achiziția Waze de către Google. Care a fost exact răspunsul? E că Waze poate gestiona și asemenea situații. Probabil a fost o simulare sau ceva de genul… nu știu.

    Dar între timp revenind la situația reală, Waze pe lângă cele prezentate mai sus mai are și alte mecanisme de a decide rutele. Nu am timpul necesar acum să le expun pe toate, nici eu nu cred că le cunosc pe toate, dar de exemplu ar fi: predictibilitatea unui drum (cât de predictibil poate fi un drum, cât de des apar incidente/ambuteiaje ce ies din tipar – unusual traffic), popularitatea, intersecții complexe (pentru a rezolva unele problemele de cronometrare a parcurgerii intersecțiilor complexe/mari, precum și adresarea altor probleme ce derivă, gen rute interzise intr-o intersecție)… și mai sunt alte câteva astfel de implementări care vor să îmbunătățească rutarea dată de waze.

    Iar pe hm nu pot decât să îl contrazic. Nu există prea multe informații, nu există prea relevant. Gândește-te că te uiți la o poză. Cu cât ai mai mulți utilizatori, cu atât mai mulți pixeli, cu atât mai multe detalii la poză, deci rezoluție mai mare, ceea ce nu poate duce decât la un ETA (estimated time of arrival) mai bun și rute mai bune.

  • hm

    bun – mulțam de contrazicere și mai ales de explicație și completare. Serios.

  • Cum ştie Waze (sau Google sau altă aplicaţie) când un drum e aglomerat? Pe ce se bazează?

    În fine, soluţia optimă pentru oraş e să nu mai folosim maşinile personale. Dacă mergi cu bicicleta, nu ai nevoie de Waze. Nici dacă mergi cu autobuzul nu ai nevoie de Waze. Din păcate, în România, eşti prost văzut dacă nu mergi cu maşina.

  • Dan

    Waze/Google folosesc la maxim telefonul tau destept din buzunar. Nici macar nu ascund faptul ca inregistreaza in mod constant locatia folosind in mod vizibil gps-ul integrat si intr-un mod mai putin vizibil restul de date disponibile, gen informatiile oferite de celula telecom si “spectrul wifi”. Toate datele astea sunt puse impreuna, in aceleasi baze de date, iar alt telefon are acces la “informatiile lipsa” doar raportand un fragment din ele. Deci:

    * acces de timp real la locatie + timestamping + un pic de fizica de clasa a 9-a = viteza de deplasare pe un traseu bine determinat.
    + informatii de la accelerometrul din telefon – determina daca mergi pe jos, cu bicla sau cu masina. Sau daca stai si faci poze prin gard copiilor de gradinita (oh wait…).
    + informatii raportate de o masa critica de utilizatori… vedeti unde ajung?

    Da, avem spioni in buzunar. E bine, e rau? E si bine, e si rau.

  • hm

    sînt de-acord cu ideea că-ntr-o lume ideală, n-ar fi nevoie de Waze.

    Waze ăsta are și zile bune, și zile proaste – dar aș fi nedrept să zic că zilele proaste ale lui Waze nu sînt fix alea cu adevărat proaste ale orașului.

    Hmm, sunt curios cum îmbunătățește traseul propus pe loc. Uite, plecăm mai mulți oameni din același loc cam același timp. Primii, pe loc – și eu, ultimul, peste vreun minut. Toți suntem pe Waze – oare mie, care plec după ei, îmi sugerează alt traseu, fiindcă deja primu-i aglomerat?

    Asta-i, mă rog, o curiozitate empirică.

    Pînă una-alta, Waze are meritul să le fi arătat multor șoferi trasee noi, scurtături interesante, „găuri de vierme” cunoscute pînă mai ieri doar de inițiați.
    E și bine – e și rău.

    Dar, pînă la urmă, știți care e întrebarea? … MERITĂ?
    Cu Waze poți scoate cinci minute-n plus, să zicem – poate șapte, poate chiar zece.
    Merită să părăsești bulevardul pentru străduțe, calea sigură pentru alei desfundate?

    Și mai întreb – poate Waze să suplinească flerul omului?

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>