despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

7 mașini vechi LXIV – câteva maşini vechi franţuzeşti

scris de Ando

Fidel serialului nostru cu maşini care m-a adus pe acest blog, nu mă lepăd de microbul ăsta nici când sunt pe undeva ..pe afară.

Aşa se face că vacanţa, petrecută anul ăsta pe meleaguri franceze, mi-a adus în tolbă o interesantă recoltă de maşini vechi.

Să începem cu o captură  TV: Citroën DS împlineşte anul ăsta 60 de ani de la lansare, ocazie neratată de unii din proprietarii superbelor limuzine de organiza o paradă de-a lungul Senei pariziene.

Şi totuşi, e clar că în materie de maşini,  Citroën-ul 2CV = “deux-chevaux” a fost (şi este încă) un fel de icoană a automobiliştilor francezi.

Dacă la început a fost adorată de oamenii simpli pentru preţul său imbatabil (aproximativ 650 USD, ceea ce însemna cam jumătate din preţul broscuţei VW)  “umbrela pe patru roţi” cum a mai fost poreclită, a trecut cu brio peste timp şi peste mode – dovadă cele circa 5 milioane de exemplare fabricate în 42 de ani.

Ce pot să zic? Pot spune cu mâna pe inimă că, aproape nu a fost zi, în care să nu văd unul circulând fie prin oraşele vizitate, fie pe şosele.Unele frumos restaurate şi întreţinute, altele zăngănindu-şi tabla obosită de prea multă întrebuinţare.

In plus, am avut şi baftă pentru că, într-una din zile, am prins două autotrenuri încărcate cu 2CV-uri, toate funcţionale, aduse pentru realizarea unui clip publicitar!

Mergem mai departe, tot pe linia Citroën-urilor. Am avut ocazia să pozez un model Ami. Fabricat între 1961-1978, am văzut – la vremea lor- câteva exemplare şi prin Bucureşti.

Silueta sa (cel puţin) ciudată i-a făcut pe englezii de la Telegraph să-l plaseze în galeria celor mai urâte 10 maşini străine

Bine, frumuseţea nu-l dă afară din casă nici pe următorul Citroën: H Van. Când l-am văzut parcat într-o curte, mi-am adus aminte de filmele franţuzeşti ale anilor 50-60 în care politiştii în uniforme negre şi cu caraghioasa lor pelerină scurtă adunau bandiţii, scandalagii, beţivanii şi prostituatele şi îi expediau la comisariat cu astfel de dubiţe boccii.

Şi terminăm seria “Citroën” cu o utilitară de gabarit mic – Acadiane – care s-a fabricat timp de 10 ani (1977-1987).

Bun. A sosit momentul să ne “clătim” oleacă ochii cu silueta aerodinamică a unei Alpine A 110 – berlinette pe care am depistat-o în parcarea unui orăşel. Şi asta a fost o maşină vestită,  mai ales pentru victoriile din rally-uri.

Tot bântuind  diverse drumuri regionale, am dat de un atelier care se ocupa de dezmembrări, în special de modelele  SIMCA.

Curtea atelierului era plină de “cadavre” şi, bineînţeles că nu puteam rata o aşa pleaşcă 🙂 Diferite modele de Aronde

Pe lângă ele, furgonete Renault 1000 kg concurentele Citroënelor H:

… senzaționalul Renault Juvaquatre, sub formă de furgon:

… sau un Ford VendomeSIMCA urma să cumpere fabrica Ford din Franța la puțin timp după apariția acestei mașini.

A fost un fel de… premoniţie. Nu de alta,  dar acum un an şi ceva, tot eu miorlăiam pe aici după o SIMCA,  model Ariane.

Ei bine, ruga mi-a fost ascultată şi peste numai câteva zile după  întâlnirea cu atelierul de dezmembrări, în piaţeta orăşelului unde eram cazat, a poposit o…  SIMCA Chambord veritabilă şi splendid întreţinută.

Dar marea mea părere de rău este ca într-o zi, aşteptând verdele semaforului la o intersecţie, am zărit o rudă a Daciei noastre, un Renault 12 Break (vă spun şi culoarea: verzui metalizat) şi pe care – fiind în mişcare – nu am avut timpul necesar s-o pozez. Asta e. La urma urmei, nu le poţi avea pe toate 🙂

(lista completă a episoadelor şi a maşinilor publicate – aici)

Dacă aveţi întrebări despre unele dintre maşinile publicate, vă stăm la dispoziţie.

12 comments to 7 mașini vechi LXIV – câteva maşini vechi franţuzeşti

  • Alpine A110 a fost fabricat la sfârşitul anilor ’60 …în Bulgaria. Cât au fost ei de comunişti, comuniştii lor aveau totuşi ceva în cap şi înţelegeau ce-i aia o maşină sport şi cu ce se mănâncă.

    În schimb, comuniştii noştri după care plânge pensionărimea ştiau cel mult să îşi plimbe fundul umflat de prea mulţi mici cu bere Griviţa în Fiat 1300, Fiat 1800, Renault 20 numit şi Dacia 2000, Mercedes W115 “bot de cal” şi W123 “Cobra” 😀

  • Ando

    @Nautilus:Pentru multe alte aspecte îţi dau deplină dreptate: “Cât au fost ei de comunişti, comuniştii lor aveau totuşi ceva în cap…”
    Adică -de exemplu- comuniştii lor nu şi-au chinuit proprii concetăţeni în lipsuri, frig, întuneric…

    Chestia cu Alpine A110, ca şi toată afacerea Bulgarrenault, a fost însă o colaborare de scurtă durată şi să fim obiectivi: nu prea pupau bulgăraşii de rând o asemenea maşină(cred că nici nu s-au vândut pe piaţa lor internă).
    La ei, maşinile sovietice erau ominiprezente…Dacia 1300, de exemplu, era un vis cam îndepărtat!

  • Dan

    Paranteza: in tot lagarul estic, incluzand statul sovietic, in anii ’80 au fost probleme generalizate de aprovizionare cu alimente si bunuri de larg consum. Sigur, au existat diferente de nuanta, dependente de specificul local. Sfarsit de paranteza.

  • deci e prima oară când văd un AMI. mi se pare superb din faţă şi oribil din lateral 🙂

  • PaulIP

    Tot in Bulgaria s-a fabricat si Renault Caravelle/Floride, sub marca Bulgarrenault.
    Sincer, mie chiar imi plac Ami-ul si H-ul, si in loc sa le vad urate, mi se par … frantuzesc de caraghioase!

  • Ando

    @PaulIP: Eşti sigur că Renault Caravelle s-a fabricat şi în Bulgaria? Te întreb pentru că în ”istoricul” de mai jos nu se pomeneşte de aşa ceva :

    http://renaultcaravelle.com/index.php/the-history-and-development-of-the-renault-caravelle/

  • Bulgarrenault a fost numai 8 si 10. Au fost si Bulgaralpine, pentru cluburi sportive si raliuri, dar in serie ff mica, exact cum am avut si noi Dacia 1100S (inainte sa importam o serie de R12 Gordini). Desiguri, Bulgarapline a ajuns si la oameni particulari.

    Romania a avut cel putin un Alpine veritabil. Caravelle / Floride au fost mai multe – si inca sunt cateva.

  • Ando

    O Caravelle am prins şi noi, mai demult, în Bucureşti

    http://www.simplybucharest.ro/?p=10924

  • Foarte fain! Aici una in 1982 … http://volganeagra.blogspot.co.uk/2011/08/retroparada-1982.html si aici una in 1968: http://volganeagra.blogspot.co.uk/2010/03/bonjour-bucarest-1968.html.

    Un proprietar celebru in vremea comunista era Lica Gheorghiu.

    Mai sunt doua la Craiova si una la Baia Mare – probabil si altele.

  • PaulIP

    @Ando: eu am avut acum ceva timp (aproape un an) o discutie cu un “retromobilist”, si tinusem minte de Caravelle fabricat in Bulgaria. Ori am inteles gresit, ori am preluat o informatie eronata pe care am luat-o de ” buna”. Oricum ar fi, imi cer scuze! Intr-adevar, nu am vazut/auzit de Caravelle fabricat in BG.
    @volganeagra: exista posibilitatea ca Daciile 1100S sa fi ajuns si pe “maini” particulare (adica nu la Militie sau la cluburile de raliu)?
    Intreb fiindca tata mi-a spus ca prima sa masina a fost o, citez: “Dacia 1100 Special, gri 83, cu 4 faruri, primita cadou de la unchiul meu”, care nu era nici militian, nici pilot de curse.
    Tata, pasionat fiind de masini, ca si mine, nu cred ca ar ” incurca borcanele”, si sa nu fie vorba de o 1100S… Ma puteti ajuta?
    Multumesc anticipat!

  • Ando

    @PaulIP:Nu-ţi face probleme!N-am dat cu paru’, doar am întrebat plecând de la ideea că nici informaţia de pe net nu este super-perfectă şi poate ai tu ceva detalii suplimentare.Deci nu-i nevoie să-ţi ceri scuze…toţi greşim.

  • […] de obicei, cand vad masinile vechi din seria cunoscuta, scormonesc si eu dupa una. Ultima oara Ando a adus vorba de 2CV. Am una de la Arles. […]

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>