despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

lărgirea bulevardului Dacia.

articol actualizat

Tocmai ne-a scris Ando despre mizeria lăsată de fostul „Coleus” de la Piața Gemeni, fostă Galați…

„Coleusul” de care a scris Ando nu a fost, însă și primul. Primul magazin „Coleus” se afla la cîțiva zeci de metri mai departe, într-o curte aflată între Piața (încă) Galați și strada Icoanei. Acolo era și vechea stație unde opreau autobuzele și troleibuzele:

Astfel de magazine au putut să apară așa de ușor din cauza demolărilor petrecute la mijlocul anilor ’80, când bulevardul Dacia a fost lărgit și prelungit între Piața Galați și intersecția cu Eminescu dinspre Calea Moșilor, „îndreptând” traseul fostei străzi Taras Șevcenco.  La fel, și pe segmentul tăiat între Piața Romană și Calea Griviței. Pe locurile virane rămase, în vremurile tulburi și nedeslușite de după Revoluție, s-au ridicat multe construcții improvizate, ca și acest „Coleus”.

Aș putea număra multe astfel de coșmelii apărute între Moșilor și Galați; și destule două apărute între Romană și Victoriei… Am făcut o hartă pe care se vede locul unde s-a lărgit această axă Est-Vest; am marcat, cu roșu, și terenurile virane apărute în urma exproprierilor din anii ’86…’88.

Vedeți la intrarea pe Dacia, dinspre Moșilor, imediat ce se crăcănează din Eminescu. Locurile demolate de pînă în apropierea intersecției cu strada Suvenir au avut multe construcții provizorii; și încă mai au.

S-au mai construit și blocuri. Fusese, în anii ’90, o reprezentanță auto – Fiat, cam așa.

… dar au mai rămas fîșii de teren înguste din urma demolărilor care au lărgit vechiul Taras Șevcenco. Aceste fîșii nu se pretează la construcții mari, de aceea au apărut pe ele chioșcuri. Căci chioșc era – cu toată aparența lui strălucitoare – „Coleus”. Iată și mizeria rămasă în zona intersecției cu strada Toamnei. Aici a fost ultimul magazin „Coleus”.

Cea mai dramatică prefacere s-a petrecut după Piața Romană. Acolo, prelungirea Daciei a lărgit destul de consistent vechile albii – mai înguste – ale străzilor Nicolae Iorga și I. C. Frimu; iar între Calea Victoriei și Calea Griviței s-a tăiat un drum nou, prin dosul Academiei. Treaba asta fusese plănuită cu mai bine de jumătate de secol înainte.

Later edit – iată și un plan, scos din „Trei ani de activitate gospodărească” – dare de seamă pe perioada 1934-37 a primarului Sectorului 1 Galben, Ioan Săbăreanu:

Am avut aici construcții metalice la începutul anilor ’90 – nu chiar mici. Mizerie, încă a rămas.

Strada Nicolae Iorga s-a numit Romană, pînă prin vremea fascismului, cînd a primit numele dictatorului italian – Mussolini. După ce-am mai rupt-o cu legionarii și a fost omorît Iorga, strada i-a luat numele. Și a rămas în memoria noastră ca…  „la pașapoarte”. Strada I.C. Frimu – de pe harta de mai sus, editată la sfîrșitul anilor ’60, se cheamă azi Henri Coandă. Înainte de a purta numele vechiului socialist, strada s-a mai găsit pe hărți ca Victor Emanuel al III-lea și Cosma.

… într-un soi de concluzie, Dacia – așa cum îl știm azi, unind Grivița de Moșilor – este, probabil, cel mai nou bulevard central. A fost început după primul Război, între Romană și Icoanei, la doi pași de Galați. Acest segment este remarcabil prin arhitectură și atmosferă, nu degeaba fiind ales, în vremea comunismului, ca rezidențial pentru multe ambasade.

7 comments to lărgirea bulevardului Dacia.

  • Ando

    Din păcate, spre uimirea mea, exact pe porţiunea cea mai reuşită d.p.d.v. arhitectural (cea dintre calea Dorobanţi şi Icoanei)starea de casă a nimănui, deci de paragină – ceea ce credeam că este o excepţie- https://www.simplybucharest.ro/?p=24835

    se extinde şi la alte clădiri !

  • hm

    O mare delăsare, marca Sector 2.

  • Alex

    Undeva, pe actualul loc al blocului nou, ce gazduieste sediul “Posta Romana”, la iesirea B.dului Dacia in Calea Mosilor a fost o veche sinagoga, cazuta in paragina..avand totusi niste vitralii superbe, ramase nedistruse..ce inca se mai tinea in picioare spre sfarsitul anilor ’80..Terenul, la vremea respectiva,(daca nu ma insala memoria) apartinea nobilei comunitati evereiesti, iar seful acesteia acad. N. Cajal, tin minte ca a vrut sa-l recupereze..dar s-a incurcat in hatisul legal !? Oricum, pot sa va spun ca am prins inca in picioare vechea sinagoga, m-am plimbat si am admirat-o atat cat imi permitea distanta…

  • Alex

    In plus, ca un “statator” al zonei B.dul Dacia a fost si a ramas o destinatie preferata de plimbare si..intrebari ! Sunt acolo immobile ce au in compunere apartamente superbe, realizate de arhitecti celebri, un ex. fiind bloculetele interbelice de pe strada Drobeta…unde s-a nimerit sa petrec ceva timp, incercand sa cumpar..o garsoniera..si sfarsind prin a fi fugarit de proprietar…cu o sabie japoneza..de secol. XVII..de patrimoniu…ce (probabil) avea un pret de pornire a licitatiei..mai mare de trei ori decat valoarea garsonierei !! Am scapat..netransat..dar imi pare rau ca “nenea” n-a aruncat cu ustensila dupa mine…ca…eram om acum..:)

  • Ando

    @Alex: Dar ce naiba i-ai facut sau ce i-ai zis, de te-a luat la alergat cu sabia? 🙂

  • Alex

    @Ando
    ..I-am oferit un pret ridicol de mic !
    Riscurile meseriei de “ajent emobelear”..:)

  • Cristian Ioan

    @Alex,
    Scuze pentru ceomentariul foarte tardiv, dar abia acum vad articolul!

    nu stiam de respectiva sinagoga, am observat-o abia cand se demola, in 1997!

    Eram in statei si asteptam troleul spore Piata Romana. Am facut cateva poze atunci, si altel doua, la intoarcere, dupa circa doua ore.
    Mai erau in picioare doar cateva ziduri, iar unul din ele, s-a prabusit peste casa vecina, deteriorand acoperisul! DIn fericire nu au fost victime …

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>