despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

7 mașini vechi LXV

Veni vremea să mai vedem peste ce dădurăm pe stradă. Și uite că… mai dădurăm. Pentru a 65-a oară!

Începem cu o captură de toată frumusețea, făcută de Alexandru Bodea:

Drăcăria asta e o mașină nemțească, și nu una oarecare. E-un Messerschmitt. De-acord, firma asta făcea avioane; dar după Război, n-au mai lăsat-o să facă asta; așa că a construit lucruri mult mai modeste: motociclete și mașinuțe cu trei roți – deviate dintr-un proiect de motociclete cu ataș pentru invalizi. (Războiul se terminase, erau destui oameni rămași fără cîte un picior sau chiar fără amîndouă…)

Rămînem în Germania, dar vedem – iar – frumusețea și chiar grația puterii, ambalate într-o cutiuță armonioasă. Iar un BMW 2002

Doamne! … frumoasă mai poate fi mașina asta!

Mai avem cîteva BMW-uri, 518528… toate găsite de Ando.

Știu că pare ciudată publicarea încă unei Lăzi după atîtea BMW-uri, dar nu mă pot opri. Linia acestei mașini, creată de italieni la sfîrșitul anilor ’60, rămîne perfectă. Puține berline sînt perfecte; poate – pe lîngă BMW-uri ca cele de mai sus -, să avem Cobrele. Dar Fiatul 124 este genial. Banal – dar genial. Sovieticii au preluat acest Fiat și l-au transformat în legendara Ladă (Jiguli). Italienii au creat 124 și o versiune un pic mai mare, 125. În U.R.S.S. s-a preluat doar 124 și s-a produs ca atare în versiunea 1200 și – doar lăsînd impresia de mai multă mărime și un pic de mai mult lux – în versiunea 1500 (cu motor mai puternic). Polonezii și iugoslavii au preluat Fiatul 125. În fine; iată înc-o Ladă frumoasă:

Să lăsăm un pic linia cuminte și să ne apropiem de linia spațială. Americanii aveau tot dreptul să viseze la aripi, la rachete, la… zbor pe șosea.

E găsit de Ando – în Constanța – și e un Cadillac Coupe Deville din 1959. E flancat de-alte cîteva frumuseți – nu așa de mari ca el, desigur:

Revenim în București și, din păcate, la zilele noastre. Nu cred că mașina de mai jos va fi socotită – zeci de ani mai departe – o frumusețe americană…

… văleu!!! E un Chevrolet SSR fotografiat de Cristi

Cînd e vorba de design auto „reușit”, putem conta și pe-ai noștri. Iată un Aro Dragon

Atît Ando, cît și Paul Ioan Pârlea i-au dat tîrcoale în egală măsură…

Mai vedem și altceva, mai de teren. Nu-i cel mai frumos Land Rover, dar merită să apară în serial.

Discovery a fost lansat, la sfîrșitul anilor ’80, ca ceva între Land Roverul simplu și spartan și Range Roverul ceva mai luxos.

Terminăm tot în Anglia, cu un exemplu mai reușit de linie auto – înc-un MG BGT, găsit de Ando:

(lista completă a episoadelor şi a maşinilor publicate – aici)

Dacă aveţi întrebări despre unele dintre maşinile publicate, vă stăm la dispoziţie.

16 comments to 7 mașini vechi LXV

  • PaulIP

    Cat de adorabil poate fi Messerschmitt-ul! Pe buna dreptate e cel mai fabricat microcar din lume. Anul trecut, in primavara, vazusem unul identic (dar cu aripile tot rosii) la Retroparada Primaverii. Judecand dupa cum arata soferul, e aceeasi masina, cosmetizata. M-am si urcat in asa ceva! 😉 Era mai confortabil decat m-as fi asteptat…
    Chevy SSR cred ca se vrea un “tribut” pentru pick-up-urile din anii ’50, dar e hidos!
    Dragon-ul nu mi se pare asa urat, tinand cont ca e, la origini, vehicul militar, domeniu in care nu prea conteaza aspectul. Ma bucur ca mai exista exemplare salvate!
    Chiar ma intrebam de ce mereu sunt atatea “batrane” la un loc pe o strada din Cosntanta… E un atelier de restaurare in zona? Sper, totusi, ca pe vreme urata masinile stau sub un acoperis, poate chiar la “caldurica”.
    Apropos de Fiat si Lada: cand eram mic (5-6 ani), pe o strada din Vitan pe care o “bateam” foarte des se afla o masina rosie, obosita si cu vopseaua scorojita. La varsta aia stiam cum arata Lada 1200, “Mozvici” sau alte comuniste, insa tin minte ca am fost surprins sa vad pe acea masina inscriptia… Fiat 124 S. Avea 4 faruri, exact ca Lada 1500, dar stopurile erau (ca) de 1200. Multa vreme m-am intrebat “oare cine pe cine copia?” :). Masina e istorie de muulti ani, la fel ca toate “rablele” interesante din cartierul meu (inclusiv un Moskwitch 408 bleu in stare perfecta!), insa cand am vazut 1500-le din articol mi-am amintit de “italian”…

  • Ando

    Messerschmitt-ul e de milioane !!!

    @PaulIP:te dezamăgesc…într-adevar la Constanţa, în zona respectivă pe strada Oborului:

    http://www.instantstreetview.com/@44.17529,28.63376,17.76h,-21.12p,0.67z

    este un atelier, dar maşinile stau afară.

    Aşa le-am prins anul trecut pe astea de aici-inclusiv autobuzul cu etaj.

    http://www.simplybucharest.ro/?p=24529

  • Superb, ca de obicei.

    E interesant sa vad cum evoluaza parcul masinilor vechi. Cele care au facut comunismul – Lade, Skode, Moskvicuri, Fiaturi, Mercedesuri si Renaulturi, sunt din ce in ce mai rar vazute. Marea majoritiate masinilor din circuitul “de epoca” sunt cele (Messerschmitt, Cadillac, MG, probabil si BMW 2002) importate recent. Pe langa ele, inca rezista doua-trei masini aduse in Romania in anii 90, banale atunci, rare acum – printre care BMWurile seria 5. Cele din categoria 3, de multe ori, sunt modele care exista in occident in categorii minuscule – unii pasionati au inceput sa le caute in tarile est-europene. E un model de Honda care acum e extinct in Marea Britanie, pasionatii le cauta in Ucraina…..

  • @PaulIP – 124s e Fiat 124 Special. Au fost cateva in tara, nu stiu daca au facut parte din cele 250 de Fiaturi 124 importate oficial, inclin sa cred ca nu.

    Un celebru proprietar de 124s era pilotul de curse Alexe de Vassal. Masina e inca de vanzare, in stare excelenta. http://olx.ro/oferta/vand-fiat-124-special-IDpwJA.html#6b88ce6262

  • PaulIP

    @volganeagra: Bine punctat! Frecventez (in masura in care imi permite timpul) retroparadele inca din 2010, dar la absolut niciuna nu am vazut Moskwitch si Lada. In schimb: multe R16 (anul asta erau 5 la una din manifestatii), cateva Fiaturi 600, 1100 si 1300, 2-3 Skode, tot atatea “cozi de randunica” si Volga M21. Parca si Daciile s-au imputinat, desi ele au evenimentele lor proprii (Intalnirea de la Brasov, “Fabricat in Romania”).
    E, pe de o parte, bine ca vedem si alte masini fata de cele cu care am crescut si pe care le vedeam zi de zi, dar pe de alta parte prea le dam uitarii… Totusi, vreau sa vad la o intalnire momente de genul “Tata a avut Fiat 600! Excelenta masina! Imi povestea ca am mers la mare cu ea prin 60-si-ceva, si am ticsit-o de bagaje. Le-a dus, saraca masinuta…” sau “Pe Skoda S100 am invatat sa conduc, la 18 ani”. Sunt amintiri pe care nu le poti asocia nici cu VW T1, nici cu un Cadillac, BMW sau MG… Abia daca le vedeam in filme…
    As vrea ca pasionatii de masini vechi sa se orienteze pe cele aflate in RO, cat nu e prea tarziu. Inca sunt masini interesante de vanzare, insa dorinta de a ne sterge (si) identitatea istoriei automobilistice e tentanta…
    Multumesc pentru informatiile legate de Fiat 124S! Tot ce pot sa fac e sa strang din dinti… nu am cei 2000 de euro, si nici garaj sa tin minunatia de masina de vanzare… 🙁

    @Ando: Da, imi imaginam ca masinile din CT stau afara. Se vede dupa praful de pe Mercedes sau broasca… Totusi, sunt mai norocoase decat in alte ateliere din tara… Intr-unul din episoadele viitoare dau si exemple!

  • Alex

    Mai devreme ori mai tarziu, aceste masini vor respecta “zicala”…intodeauna ceea ce a fost mai bun…se afla in trecut ” DE ce mereu ne referiml la trecut ca fiind “the golden age” (!?) Oare prezentul…nu se poate ridica macar putin…la acel nivel ?

  • […] mai folosit imaginea acestei masini parcate pe langa Place de Vosges. Tot pentru seria cunoscuta. (function(g){g.__ATA.initAd({sectionId:26942, width:300, height:250});})(window); […]

  • PaulIP

    @Alex: acest “epitet” (“golden age”) are o incarcatura subiectiva foarte mare… si individualizata! Pentru ca prin “golden age” se face referire la o perioada din viata cuiva, care a reprezentat sau sintetizat frumosul pentru acel om; sau si mai bine spus, e vorba despre nostalgia unei perioade in care s-au intamplat lucruri notabile (pt. acel om) sau in care a cunoscut multi prieteni (care poate azi nu mai sunt…). Nostalgia aceasta este insa “atemporala”. Unii se refera la perioada “de aur” a vietii lor ca fiind in anii 70. Altii se regasesc in anii 1930, 1800 etc. O alta trasatura este ca se “intinde” si asupra obiectelor de zi cu zi (masinile vechi, ca suntem pe subiectul asta, sau filme, cladiri etc.)
    Evident, o doza de realism si obiectivism exista in atasarea fata de obiectele acestea… Nu e nevoie sa demonstram ca un televizor 4K ultra-HD cu cine-stie-cate functii nu va avea o viata la fel de lunga precum (dau exemplu personal) CRT-ul Samsung din 1993, care inca functioneaza foarte bine. Sau ca o “villa” construita in stil renascentist e de 1000 de ori mai frumoasa decat va fi vreodata o “cutie de chibrituri” facuta din sticla…
    De asta spun ca prezentul, indiferent cate beneficii si facilitati tehnologice ar aduce, nu se poate ridica la nivelul trecutului… Pentru ca “times are changing”. Si nu neaparat in bine…

  • Alex

    @PaulIP
    Din fericire…”golden age” nu este “epitet” ci… o sintagma…cu valoare filosofica !

    1. GA este perena, face parte deja din evolutia “civilizatiei umane”…

    2. Nostalgia de care faceti vorbire, nu interfera cu realitatea..cruda !

    3. Evident ca nostalgia este atemporala…altfel v-as banui..de un pleonasm ingrozitor ?!

    4. Oare de ce “golden age”..se refera doar la trecut ? Dvs. socotiti ca..traim “epoci de impliniri marete”…cand noi…ca si “civilizatie”…suntem praf ?! Daca doriti va pot da surse bibiografice “!

    5. Va rog sa nu confundam (grav) notiunile de: civilzatie, istorie, sentimentalism, nostalgie,etc, …ca facem ciorba !

    6. Cand Dvs. o sa aveti varsta noastra…o sa va folositi de aceleasi cuvinte !?

    7. Sunteti tanar (ma bucur), aveti in vedere insa ca noi toti…am trecut pe acolo si am tras niste concluzii !

    8. Dvs. imi aduceti aminte de o gluma, in stricta relatie cu varsta: “ce diferenta este intre un batran de optzeci de ani si un copilas de trei ani ? Copilasul crede ca puta este doar pentru PP…pe cand batranul…este deja convins de asta ¬!

  • Alex

    Crede ca ar trebui sa lasam controvrsele si sa multumim/admiram efortul pe care l-au facut autorii..in a ne aduce aceste minunatii la
    lumina !

  • hm

    din controverse se nasc îmbunătățirile la munca noastră, fără ele nu ne-am îndemna la ea!

  • Alex

    @Toti Domnii..un BMW 1978-2002…probail numit si “ursulet”…coupe…se vinde in UK..cu 5000 GBP !

  • hm

    Toți domnii… Care au 5000 de lire în buzunar…

  • Alexandru Bodea

    Multumesc pentru apreciere.
    Intradevar Messerschmitt-ul este mic , numai pentru un loc , dar face economie si pe deasupra se poate strecura prin aglomeratia orasului.
    Fotografia am facut-o / suprins-o in Piata Unirii din Bucuresti , unde se stie , se cam intalnesc toate drumurile , din toate directiile…
    Trebuie sa recunosc ca am avut norocul sa fiu cu camera foto in maini si cand l-am vazut mi-a placut foarte mult , fata de alte masini de 4 x 4 …

  • PaulIP

    @Alex: am sa raspund pe puncte…:
    1. Corect! Exact asta si voiam sa spun! L-am numit “epitet” in sens strict satiric, insa cred ca “am dat chix”
    2. Foarte adevarat! Nostalgia e modul de a ne detasa de realitatea cruda, si asta tocmai fiindca nu interfera cu ea.
    3. Mea culpa! Evident ca e atemporala… Nu stiu ce mi a venit sa scriu asta.
    4. Stiu foarte bine ca prezentul nu inseamna “impliniri marete”. Sunt cat se poate de constient cat de ” praf” suntem ca natie in momentul 2015. Totusi, mi-ar face mare placere si onoare sa citesc aceste surse despre care vorbiti!
    5. La fel ca la 4: din cunostintele acumulate (nu ca as spune ca stiu totul; “cu cat invat mai multe, cu atat imi dau seama ca stiu mai putine”, cum s-ar zice) am capacitatea de a delimita istoria dura si reala de nostalgii, dramatizari, sentimentalism, patriotism etc.
    6. si 7. Evident ca nu voi folosi aceleasi cuvinte! Si asta chiar deoarece in atatia ani cu siguranta imi voi dezvolta foarte mult cunostintele…
    8. Subtil banc! 🙂

    Si apropos de BMW: ” ursulet” este strict porecla BMW-ului E30 seria 3, fabricat intre 1982 si 1993. Predecesorul sau (E21) era poreclit “rechinul” (dupa forma partii frontale vazuta din profil), iar 2002 (dinaintea lui E21) nu a avut porecla. Succesorul lui E30 era poreclit “pisica”. Aceste porecle sunt insa date doar in ROU, nu si in alte tari.

  • PaulIP

    @Alexandru Bodea: Messerschmitt-ul are doua locuri, dar cel din spate e, intr-adevar, foarte mic. Solutia constructiva se numeste “Tandem Seater”, si a fost imprumutata de la …avioane. Caci asta producea compania pana la sfarsitul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Microcarurile au fost fabricate doar pe perioada interdictiei de a fabrica avioane.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>