despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

prea tîrziu pentru TER

Cu mulți ani în urmă, cînd mi-a ajuns la urechi proiectul de reconversie a liniei ferate dezafectate ce se plimba din Militari înspre Giurgiului, am fost sceptic.

Ca să fiu mai clar: a fost o linie ce mergea de la Gara Progresu, paralel cu Giurgiului, apoi – prin spatele Ferentarilor – dădea spre Filaret și-o cotea, paralel cu Viilor, pînă la Răzoare; dup-aceea o ținea drept, ieșind din Militari.

Pe lîngă ea s-a construit, în ’87, și șoseaua Trafic Greu, între Constantin Istrati și Răzoare…

În fine: ideea e c-avem Bucureștiul tăiat de-o cale ferată care, la o adică, ar mai putea fi folosită ca atare, pentru un tren suburban.

Dar… mai merită? Pentru cine-ar merita făcută treaba asta?

Să luăm intrarea dinspre Sud. Dac-ar uni Gara Progresul de Trafic Greu, ce-am obține? Nimic. Să zicem c-am aduce oameni din partea giurgiuveană a Ilfovului, să zicem chiar c-am repara în sfîrșit podul de la Grădiștea: ar veni oamenii cu trenul? Poate da.

Sincer, nu cred că le-ar conveni să ia un tren doar pînă la gara Progresu și să meargă apoi juma’ de kilometru pe jos pîn-la capul tramvaiului, cu care să ajungă la metrou: există deja dube care îi lasă din prima la Pieptănari… Dar nu cred nici că o linie ce merge prin bălăriile orașului ar ajuta cuiva: nu prea are cine s-o folosească, între Giurgiului, Ferentari, Pieptănari și Trafic Greu. Dacă, dup-aceea, te-ar scoate drept undeva mai în centru, ar fi ceva – dar nu se duce decît cîș, înspre Răzoare.

Dacă ne uităm la intrarea dinspre Militari, am putea găsi un oarecare rost acestei linii. Să zicem că s-ar scoborî din părțile Bolintinului și-ar ajunge chiar la Răzoare – acolo, urmînd să fie stație de metrou, ar aduce oarece folos.

Dar are Militariul nevoie de-o încă magistrală de transport public? Mă tem că.. nu. Optimizarea celor existente ar fi îndeajuns; asta ar putea include și o interconectare mai bună a zonei periurbane.

Bun – și-atunci, ce să facem cu această linie care nu ne ajută?

O dezafectăm pentru totdeauna și-o împărțim în trei.

Primul segment, cel dinspre Militari și Răzoare, ar putea fi o pistă verde, pe care oamenii să circule cu bicla fără necazuri și s-alerge. N-ar fi deloc aiurea: te-ai putea duce pe două roți și la Mall, și la Cora, și așa mai departe…

Al doilea segment îl dăm mașinilor, fără să fie asta o tragedie. Am lărgi Trafic Greu și am obține o bandă în plus fix acolo unde e cea mai mare nevoie: la intersecții. Trafic Greu ar rămîne o șosea de legătură, ale cărei benzi de mers înainte ar rămîne libere, iar cei care vor să facă stînga ar avea, în sfîrșit, unde să aștepte…

Partea a treia, însă, ar trebui să fie rocada rutieră de fugă spre Miazăzi. Ar degreva Viilor, Giurgiului, Calea Ferentarilor care deja începe să fie și ea sufocată; ar mai elibera intersecțiile de la Șura Mare și de la Pieptănari; și-am avea o nouă ieșire din oraș.

Așa cred eu că-i cel mai bine. Părerea mea.

15 comments to prea tîrziu pentru TER

  • Dan

    Eu zic ca “tarziu” e de fapt un nonsens; TER nu a fost niciodata o optiune. Linia de tren in chestiune nu a fost construita ca un tot unitar sau pentru un singur scop:

    * segmentul din Militari, pana la fosta gara Cotroceni, cu linie dubla pe toata distanta, a fost construit doar pentru marfa (aprovizionarea orasului cu produse alimentare, deservirea fabricilor). La acest segment s-au “legat” ulterior si alte derivatii (gen cea spre Ciurel, sau spre Politehnica);

    * segmentul Basarab – zona Filaret (linie simpla) a fost construit pentru traficul de pasageri dintre Gara de Nord si Giurgiu. Pe acest segment a existat si fosta gara regala de la Palatul Cotroceni. Segmentul dintre Basarab si Razoare (pe langa Gradina Botanica) a fost desfiintat din anii ’60;

    * segmentul gara Cotroceni – Razoare (linie simpla) a fost un simplu segment de legatura;

    * din zona Filaret spre Progresul (linie simpla) e traseul caii ferate istorice, prima construita in Romania.

    Singurul segment cu sanse de a mai fi vreodata utilizat ca si cale ferata e cel din Militari, insa numai in ipoteza unei revitalizari generalizate a transportului pe cale ferata, adica odata cu construirea unei “gari centrale”, linia prin Militari fiind potential una dintre iesirile catre Craiova sau chiar catre Giurgiu.

    In cealalta tara in care am locuit, traseul unei cai ferate istorice (un commuter line desfiintat inca de prin 1920) a fost asfaltat si amenajat ca o pista de biciclete intre centru si periferia respectiva a orasului. Cam ciudat noaptea (nu era iluminat, iar linia era intr-un debleu, mai jos decat nivelul contemporan al strazii), dar altfel destul de practic.

  • hm

    Da; n-am întărit cum se cuvine faptul că linia asta nu a fost una de sine stătătoare, ca traseu. Cu atît mai tare nu se poate face mare lucru din ea.
    Și nici bucățile disparate nu fac mare lucru. Doar Militariul ar avea ceva șanse, deși mai degrabă aș vedea-o ca pistă velo. În rest, asfalt și la revedere!

  • cata

    Hai ca postez un link care cred ca se pupa cu articolul , intr-o buna masura :http://www.hotnews.ro/stiri-administratie_locala-20693010-fotogalerie-vot-decisiv-pentru-viitorul-bucurestiului-marti-decid-schimbari-majore-centrul-capitalei-impact-urias-asupra-traficului-auto-aspectului-orasului.htm
    Animalele astea vor sa faca spatiu pietonal intre Piata Constitutiei si Piata Unirii dar in acelasi timp sa revitalizeze zona Pietei de Flori . Cred ca or sa traga ori o linie de halicoptere ori o linie de telecabine . Vorba lui Huidu cand il parodia pe Tribun : Medicamenteeeeeee !!!!!1

  • hm

    De șușa asta a lui Frolu & co. tooot aud de ani buni; tare cred că în niciun caz nu se face….

  • Trenul suburban are sens cu o singură condiție, de altfel foarte simplă: să aibă pasageri.

    Ori ca o linie de cale ferată să aibă pasageri (e nevoie de cel puțin de 3-4 ori mai mulți pasageri decât pentru o linie de autobuz ca să umple un singur automotor) trebuie să unească două obiective populate.

    Cu cine face legătura o astfel de linie? Cu Jilava? Cu Adunații-Copăceni?

    Când vorbim de ”cursa CFR cu care se făcea naveta sub Ceaușescu”, asta se făcea dintr-un singur motiv: legarea de glie prin repartizarea populației (fără buletin de București) în teritoriu. Dacă doreii ar fi putut să își închirieze o locuință mai aproape de întreprindere, dispărea și motivația navetei.

    Niște oameni ai epocii computerului și mașinii în leasing fac eforturi de Hercule să scoată la suprafață tot felul de soluții vechi de 40 de ani și pe care comuniștii înșiși recunoșteau că le-au adoptat numai ca o formă de peticire temporară a sărăciei.

  • Dan

    Bucurestiul are o particularitate care face nerentabil orice fel de tren urban: diferenta de densitate a populatiei intre zona urbana si localitatile din fostul SAI (sector agricol Ilfov). Oricum ai lua-o, odata trecut de ultimele blocuri de la periferie, densitatea e de mediu rural iar in spatele caselor de la sosea creste porumbul, uneori chiar la propriu. Orice altceva decat o retea de autobuze va manca bani practic degeaba pentru urmatorii 50 de ani. In interiorul orasului in schimb e nevoie de solutii de mare capacitate care sa poata transporta zeci de mii de oameni pe ora pe distante relative de 5-6 km. Pana la visele cu S-Bahn hai sa extindem reteaua de metrou.

  • hm

    oricît s-ar fi îndesit orașul PÎNĂ în Centură (vezi Măgurele, Bragadiru, Popești, Berceni, Ghencea, Chiajna – ș.a.m.d) totul încă poate fi gestionat cu un transport public convențional.
    … care, da, să funcționeze.

  • Catalin

    Linia dinspre Militari catre Gara Cotroceni, probabil, va ramane multa vreme asa fiind considerat obiectiv strategic. Inca se mai circula pe acolo, din cand in cand mai trec utilaje de intretinere.

  • hm

    Se cade doar să comparăm nevoile oamenilor cu cele ale unor entități și gata strategia!
    Dar ce drum frumos de acces auto ar fi, pentru alde politia de frontiera (ce mai sediu!) șamd…

  • Ando

    O să râdeţi: pe mine mă uimeşte că încă există şinele căii ferate din Militari(sau cel puţin aşa se vede cu instantstreetview).
    Ce de “fer vechi” zace acolo 🙂

  • hm

    Militari, Militari, măcar să zici că pe-acolo se mai circulă, din an în Paște!

    Dar șinele au rezistat și-n Ferentexas… RUȘINE !!!

  • Cristian Ioan

    @Dan,
    1. ” Linia de tren in chestiune nu a fost construita ca un tot unitar sau pentru un singur scop”
    Perfect adevarat, dar cine a spus ca ar fi fost unitara?! Ideea celor cu TER era in principiu buna: daca vrem sa facem 30Km de tren urban in Capitala, de ce sa nu REFOLOSIM doua trei segemnte de 5 sau 10 Km, ce exista deja?!
    2. “Pana la visele cu S-Bahn hai sa extindem reteaua de metrou.”
    Huh?!
    Paia si eu vreau sa se extinda si corecteze reteaua de metrou, consider ca ar fi si necesar, si benefic, dar este scump, si se realizeaza foarte greu.
    Tocmaia cand reincepuse lucrul la metroul de Drumul Taberei, s-a surpat la Eroilor si lucrarile au fost iarasi sistate.
    Ideea TER cu refolosirea nu era un sistem de transport MAI BUN decat metroul, ncidecum, dar mai ieftin si mai usor de realizat in practica!
    3. “Prea tarziu” am zis si eu cu aproape zece ani in urma, cand am dat de situl TER, pentru ca stiam de unele din respectivele cai ferate, dar vazusem ca dupa 2000 multe portiuni AU DISPARUT!

  • hm

    la punctul trei n-ar fi pagubă, oricum s-ar fi avut în vedere construirea unui terasament nou ș.a.m.d.!

  • Florin

    Când încep lucrările concrete de transformare a căii ferate Răzoare Progresul în cale rutieră?????

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>