despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Locuri şi nume III

Lista locurilor din oraş pe care – încă! – le mai chemăm pe vechi nume continuă…

  • În Drumul Taberei, mai zicem Bujoreni bulevardului Timişoara, Ho-Şi-Min străzii Sibiu Vasile Milea.
  • În Berceni, bulevardul Alex. Obregia îl ştim ca Metalurgiei.
  • În centru, în loc de Lascăr Caragiu mai spunem Ana Ipătescu. Poate unii încă spunem Cosmonauţilor pieţei, în loc de Lahovari. Şi folosim Ilie Pintilie în loc de Iancu de Hunedoara – şi mai trăiesc oameni care zic Bonaparte în loc de Ilie Pintilie!
  • Clădirii Guvernului îi mai zicem Preşedinţie (sau Preşidinţie, sau Preşedenţie), pentru că înainte-vreme acolo era Preşedinţia Consiliului de Miniştri – aşa-i zicea Guvernului.
  • Cînd mergem prin zona 13 Septembrie, zicem simplu: în treişpe.
  • Angroul de la Flora, din Poligrafiei, se numeşte aşa pentru că este vizavi de grupul de hoteluri Turist, Parc şi Flora.

Da’ hai să vedem şi alte cîteva nume care ne mai bîntuie – un pic – mintea:

  • Aprozar – venea, probabil de la Aprovizionare cu Zarzavat
  • Gostat – Gospodarie de Stat, pe vremea comunismului timpuriu. Mai apoi, au rămas I.A.S. şi C.A.P. – diferenţa dintre ele era că I.A.S. era o Intreprindere agricolă de stat, iar C.A.P. era o cooperativă. Gostatul era magazinul în care se vindeau carnea şi mezelurile produse în respectiva intreprindere.
  • RATA – nu ştiu de la ce vine, dar este precursoarea I.R.T.A. (Intreprinderea Raională/Regională de Transport Auto). Zicem şi acum că mergem cu rata, atunci cînd ne suim într-un autobuz prăpădit la ţară.
  • MAT – vine de la Monopolul Alcoolului şi Tutunului; acum, un vin de MAT e un vin destul de prost, cumpărat din comerţ…
  • PTTR – Poşta, Telegraf, Telefon, Radio. Înainte de a fi P.T.T.R., oficiul poştal a fost doar P.T.T. – fără Radio.
  • PECO – habar n-am ce înseamnă; poate fi ceva cu Petrol – Carburanţi – dar nu ştiu de la ce e ‘O’-ul. Nu ştiu nici ce-nsemna OSIN, precursoarea interbelică a PECO.
  • Borviz – apă minerală; mai mult nu ştiu.
  • TIR – Transport Internaţional Auto Rutier- şi prin asimilare, orice camion mare-mare. Camioanelor astea li se mai spunea şi balene.
  • Tot în domeniul auto, avem Imeseu, Teveu, Rabă, Cifă, Volă, Saviem, Ceneu, Buceag: Imeseul era maşina de teren, precursoarea ARO (I.M.S. însemnînd Întreprinderea Metalurgică de Stat – Cîmpulung), Teveul era o dubă produsă la fabrica Tudor Vladimirescu (Autobuzul), Raba era un camion ROMAN cu motor foarte fiabil, fabricat în Ungaria, Saviem era camionul ROMAN cu motor de inspiraţie franceză, sub licenţa Saviem (Saviemurile erau tare puturoase şi li se mai zicea şi S’aviem răbdare), Cifa este socotită şi acum autobetoniera (CIFA e firma care produce mecanismele betonierelor), Vola e, în general, un excavator mare (numele se trage de la Stalowa Wola, o marcă de excavatoare poloneză), Buceagul era numele de alint al camionului Bucegi (şi camioanelor Carpaţi li se zicea, fireşte Crăpaţi), iar ceneu a fost Dacia 1325 – aceea hatchback – apăruta în 1987 – o combinaţie nefericită între berlină şi break; ceneu venea, cică, de la Concepţie Nouă.
  • Cînd vedem pe cineva purtînd cizme de cauciuc, mai zicem că are cizme de la ICAB? ICAB era odinioară Apa Nova, Intreprinderea de Canalizare.

Locuri şi nume: partea întîi | partea a doua

29 comments to Locuri şi nume III

  • Dragos Bora

    RATA – Regia Autonomă a Transportului cu Autovechiculele
    http://tramclub.org/viewtopic.php?t=1261&sid=a11b1a1cff68f27aa582b7799d47ccdd

    PECO – PEtrol COmbustibili, probabil

    Borviz – apa minerala in limba maghiara

  • hm

    Mulţam, Dragoş!
    Trebuia să-mi dau seama de RATA, că doar formul Tramclub e printre favoritele mele!

  • Regulation9

    TIR = Transport International Rutier

  • Dragos Bora

    Beleaua e ca nu am gasit ce-nseamna OSIN… … … ;-(
    Mai ales ca exista si se foloseste ‘petrosin’ care poate vine de la PetrOSIN sau poate de la PETROlium reSIN.

    ???
    ;-(

  • Adrian PT

    OSIN era o marca de ulei, parca fabricat fara catalizator, fabricat de soc Steaua Romana inainte de 1930.

  • hm

    Tre’ să aflăm ce-i cu OSIN-ul ăsta!
    Am corectat la TIR, greşeala se datora grabei.

  • hm

    Tot pe Automobilia, încă un articol:
    http://automobilia-romania.blogspot.com/2009/10/distributia-de-carburanti.html

    Culmea ironiei, cel care întreba acolo, în comentarii, ce-nsemna OSIN… eu eram.

  • 1. Din câte mi-amintesc eu, PECO era o prescurtare pentru Produse de Extracţie cu Cifră Octanică.
    2. Off-topic – În ceea ce priveşte TIR-urile, în anii construcţiei victorioase a socialismului românesc, şoselele de est ale patriei erau străbătute în mare majoritate de camioane Kamaz cu containere purtând inscripţia Совтрансавто (Sovtransavto). Aceeaşi inscripţie era şi pe autocarele roşii cu turişti din republicile sovietice ce vizitau plaiurile româneşti.
    3. Din domeniul tehnicii auto pentru construcţii, un cuvânt des utilizat în copilăria mea era Kirov, pentru un buldozer (bull-dozer :)) de origine sovietică, fabricat la uzinele din Leningrad purtând numele renumitului Serghei Mironovici Kirov. Utilajul era frecvent folosit pe şantierele din anii de început ai socialismului românesc.

  • hm

    Da, multe camioane sovietice mai erau!
    Îmi aduc aminte şi de nişte boldozere (sau tractoare grele?) pe şenile cărora le ziceam Stalineţuri.

  • dan

    in maghiara: bor=vin si viz=apa
    deci , apa de baut langa vin. destul de categoric exprimata, singura utilizare considerata logica a acestei potiuni :).

  • raluca

    Ho si Min nu este str. Sibiu, ci statia de autobuz Lt. Nicolae Gaina si zona adiacenta.

  • hm

    Da, deşi tehnic Ho-Şi-Min este întreaga stradă Sibiu, de la Apaca pînă-n Drumul Taberei, cînd zicem ‘la Ho-Şi-Min’ ne gîndim într-adevăr la zona menţionată de tine.

  • io

    strada sibiu nu ajunge la apaca, tu vorbesti de fapt de bulevardul vasile milea. aia se chema ho si min. sibiu se chema altfel, imi scapa acum… (bistra?)

  • hm

    @io: Exact despre strada aia vorbesc, fir-ar să fie, de Vasile Milea! Le-am încurcat rău de tot.
    Mulţumesc frumos!

  • nokia2010

    PE.CO. = Petrol şi Combustibil(i)

  • hm

    @nokia2010: mulţumesc (şi pentru link!)

  • Freesys

    In brosurile de prezentare ale National Arena avem intrare la tribuna a II – a din strada Socului.

  • nb

    PECO venea, se pare, de la “petrol” şi “comerţ” (mă rog, “comercializare” : comercializarea produselor petroliere…)
    RATA a fost Regia Autonomă a Transportului Auto (ori, poate, a “Transportului cu Autovehicule”), pe la sfârşitulul anilor 40, până la înfiinarea DGTA Direcţia generală a t. a., (cu câte o IRTA pentru fiecare regiune etc.)

  • PECO: Produse Etilice cu Cifră Octanică…

    Și ați uitat, evident, de Casa Poporului și bulevardul Victoria Socialismului, precum și Casa Scânteii :), aeroportul Otopeni, defunctul stadion 23 August, bulevardul Păcii (sau Armata Poporului), cinema Volga (actualmente Studio Martin) exact unde se termină Ilie Bonaparte – sau Napoleon Ilie, dacă preferați, și lista e lungă…

    sunt schimbări naturale… Calea Victoriei a fost Podul Mogoșoaiei, deși nu are nici un pod pe ea, evident, și nici nu a avut vreodată? Știți cumva de ce îi zicea așa?! Iar Șoseaua era Șoseaua Kiseleff… și așa mai departe. Dealul Uranus știți care e?

  • hm

    Mulţam!
    cred că de Volga şi de Scînteia am pomenit într-un alt episod (că au fost patru în total)

  • alin

    peco inseamna produse etilice cu cifra octanica

  • Gigi

    Produse Etilate cu Cifră Octanică

  • Alex

    PECO= produse etilice cu cifra octanica

  • PT

    “Raba era un camion ROMAN cu motor foarte fiabil, fabricat în Ungaria”

    de la ‘ai batrani, stiam ca Rabele erau de fapt Roman-uri d-ale noastre, doar ca puntea motrica era de la unguri, de la firma Raba(modelul gros). De motor nu stiu nimic…

  • PaulIP

    Din cate stiu, motoarele erau aceleasi, dar facute sub licenta MAN la Raba (Ungaria), Autocamioane Brasov si MANas (Turcia).

  • hm

    După zgomot, Rabele făceau altfel decît motoarele făcute la noi. Amintiri…

  • PT

    Daaaa…..ce-mi mai placeau zgomotele scoase de Rabele tip Irak sau cele 6×6. Tin minte ca, atunci cand eram mai mic(si prost), trepidau geamurile cand ambalau la plecare de la stop.
    O mai exista Raba Irak sau 6×6 pe drumurile mioritice?

Leave a Reply to Adrian PT Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>