despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

o idee prost aplicată

Bucureștiul este un oraș destul de puternic semaforizat. Mă uit în urmă; acum cinci ani erau intersecții care nici galben intermitent pentru pietoni n-aveau; azi, însă, nici n-am putea trece prin ele dacă nu ne-ar struni semafoarele.

Așa cum sînt ele – nesincronizate, fără un amărît de cronometru, fără galben la pornire (între roșu și verde) – semafoarele ne ajută.

Parcă nici nu-mi vine să cred c-a fost o vreme cînd semafoarele nu funcționau noaptea – din cauza economiei de curent. Sau că, pîn-acum vreo zece ani, noaptea încă erau lăsate pe galben intermitent: azi nu se mai poate.

Una dintre cele mai importante funcții ale semaforului este de a-i ajuta pe pietoni s-ajungă întregi de pe o parte pe alta a străzii. Iar acolo unde fluxul de pietoni nu-i așa mare se folosesc semafoarele comandate cu buton.

Nici pentru București nu-s o noutate. Acum 35 de ani erau semafoare de-astea. Bine; atunci erau și semafoare sincronizate pe unele bulevarde…

Avem, deci, locuri în București unde pietonii apasă pe-un buton și… traversează!

… așa să fie, oare?

Le-am încercat de multe ori; pe Lascăr Catargiu, Kiseleff (cînd mergeau) și Panduri – nu-s deloc prietenele pietonului.

Dacă în alte orașe ale lumii apeși pe buton și după cinci secunde se face verde, în București nu-i deloc așa…

Apeși și aștepți. Douăzeci de secunde, aștepți!

Ai zice că cine știe ce sistem deștept te pune s-aștepți douăzeci de secunde, calculînd în timpul ăsta cîte mașini vin, cum o să se sincronizeze cu semaforul de la următoarea intersecție, și așa mai departe…

Vax! Pietonul e pus s-aștepte douăzeci de secunde degeaba – fără nici un motiv; un zevzec așa a setat sistemul.

Cum funcționează? Uite-așa:

Sîmbătă apăs butonul și aștept. Șoseaua era goală – goală rău. Aștept. Aștept. Aveam timp să traversez pe roșu fără să-mi grăbesc pașii. Dar am așteptat. Șoseaua – goală. Ei bine, cînd au început să se-apropie mașinile scăpate de la semaforul precedent (semafor de intersecție, nu comandat de pietoni), de-abia atunci s-a făcut verde pentru mine și roșu pentru ele.

Era dreptul meu să traversez, dar aș fi putut face asta fără să aștept douăzeci de secunde și fără să stînjenesc – mai apoi – mersul a douăzeci de mașini: ar fi fost simplu, dacă cineva, pur și simplu, ar înțelege că și pietonul contează în orașul ăsta.

5 comments to o idee prost aplicată

  • Bine punctat! Sincronizarea si prioritizarea corecta (care ar putea fi si variabila in raport cu momentele zilei in anumite intersectii) ar rezolva multe in traficul asta de la noi

  • hm

    Și măcar nu ne-am mai simți așa de umiliți…

  • Există semafoare bune, există intersecţii în care ar trebui instalate semafoare… însă există şi semafoare care mai mult încurcă. Din ultima categorie putem enumera:
    – Prel. Ghencea cu Str. Braşov (măcar noaptea în week-end e pus pe galben intermitent, în rest violează traficul cu brio)
    – 2 din cele 3 semafoare de la Ghencea… ar trebui lăsat doar cel pentru staţia lui 41 şi făcut cu buton
    – semaforul de intrare la Kaufland Bd. 1 Mai (Compozitorilor) – nenorocirea asta funcţionează non-stop, inclusiv când e magazinul închis
    – Bd. Timişoara cu Str. M. R. Marcu şi acces parcare AFI – analog cu cel de mai sus
    – semafor trecere pietoni Str. Braşov cu Al. Crinul de Pădure – nu are nicio logică, ar trebui setat cu buton peste stradă şi fără prioritate a pietonilor peste linia de tramvai (în Budapesta, Viena, Praga, Bruxelles tramvaiul NU opreşte la trecerile de pietoni prin legislaţie)
    – Str. Turda – trecere de pietoni – analog cu cel de mai sus
    – Str. Izvor cu BP Haşdeu – nu are niciun rost semaforul ăla
    – Bucureşti Mall – trebuie lăsat doar cu buton
    – staţie 41 Orşova – la fel ca cel de mai sus
    – Piaţa Montreal – noaptea şi în week-end ar trebui oprit
    – Ion Mihalache cu Aviator Popişteanu – analog
    – Str. Valea Argeşului cu Dr. Taberei
    – Drumul Taberei cu Râul Doamnei – Str. Râul Doamnei e închisă, semaforul ăla trebuie lăsat cu buton pentru pietoni
    – Drumul Taberei – Orizont – e o porcărie de semafor, nu prea îşi are rostul
    – Str. Vatra Luminoasă cu Bd. Pierre de Coubertin – nu are absolut niciun rost

    La capitolul ,,intersecţii care trebuie semaforizate” aş cuprinde:
    – Bd. Timişoara cu Str. Romancierilor
    – Drumul Taberei – Liceul E. Lovinescu – semafor cu buton pt. pietoni
    – Bd. Timişoara – Liceul Moisil – la fel ca mai sus
    – Bd. 1 Mai (Compozitorilor) cu Str. Titel Petrescu
    – Bd. 1 Mai cu Str. Sibiu
    – Str. Titel Petrescu cu Bd. Ghencea
    – Prel. Ghencea cu Str. Râul Doamnei (după redeschiderea străzii Râul Doamnei)
    – Şos. Gării de Nord – trecere de pietoni Ministerul Transporturilor poarta G
    – 11 Iunie cu Mărăşeşti – Parcul Carol – trebuie făcut ceva acolo
    + în general, toate trecerile de pietoni de pe străzi cu 2 sau mai multe benzi ar trebui echipate cu semafoare cu buton

  • PaulIP

    @hm: Ohoo, uitasem ca noaptea, semafoarele luminau galben intermitent! Multumesc de aducerea aminte! Intalneam dstul de des aceasta procedura, in plimbarile “nocturne” prin oras…
    Ca o adaugare la cele spuse de Dr2005:
    La intersectia dintre Splaiul Unirii si Nerva Traian (Pe partea fostei fabrici T.N.), semaforul pentru pietoni e ramas mult “in urma” fata de cel auto. Cand cel de pietoni e rosu, poti trece strada linistit de doua ori chiar, insa “legal”, pe verde, nu poti sa traversezi decat in “pas alergator”, caci dupa cateva secunde se pune verde si la masini. Problema asta e de ~10 ani (?)…
    Butonul asta cred ca e prea de tot pentru majoritatea pietonilor din Bucuresti (ma refer la nivelul lor de civilizatie). Daca in anii 90 calatorii RATB se uitau siderati la butoanele usilor de pe troleele Saurer sau tramvaiele Rathgeber, cred ca acum ar face abuz de aceasta “facilitate” a semafoarelor.

  • hm

    Deși m-am luat cu altele, nu am uitat să răspund lui Dr 2005.
    Măsura de a avea semaforizare funcțională tot timpul, inclusiv noaptea, a venit, desigur, in urma nenumăratelor accidente de la începutul anilor 2000.

    Acuma avem semafoare, dar e de reglat mult la ele. Cum zice Paul am și eu exemple. Pietonii sunt lăsați sa piardă secunde multe din cauza nepăsării.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>