despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

în realitate, oamenii nu ies în oraș

… se vorbește despre necesitatea de-a fi cît mai pietonal, Bucureștiul – PIDU bate monedă pe asta.

Dar, dacă nu știați, bucureșteanul nu iese-n oraș; nu să se plimbe. Nu iese pe corso, nu iese la flendureală; nici în după-amiezile moi, calzi și dulci de primăvară nu adăstează prin oraș.

Bucureșteanul, dacă iese din casă, o face cu un motiv: să se ducă undeva – undeva; într-un loc. Doamne-feri să fie văzut plimbîndu-se: cineva ar putea crede că n-are bani de benzină. Și cînd se duce-n Centrul Vechi, caută s-ajungă cu mașina cît mai aproape de club ori de terasă!

Singurele momente în care bucureșteanul ajunge-n centru, pe jos, sînt alea-n care se petrece ceva extraordinar: batem la fotbal, strigăm jos, stăpînirea!” sau… căscăm gura la ceva gratis.

Priviți în jurul vostru: majoritatea oamenilor ies în oraș doar la tîrgul de Crăciun de la Universitate, ori la vreo manifestare aniversară a Primăriei.

Da – spațiul cela betonat de la Universitate e oribil: dar e singurul pretext ca să mai scoatem oamenii din case; e singurul motiv pentru care bucureșteanul acela obișnuit” mai merge-n oraș.

Poate n-ar strica să ne pună asta pe gînduri. Poate am înțelege că, în fapt, să ajungi în Centru este dificil și peste mînă…

Poate n-ar strica să-nțelegem cum gîndește bucureșteanul acela pe care-l disprețuim pentru că nu gîndește” cum am vrea noi.

29 comments to în realitate, oamenii nu ies în oraș

  • florin

    Cred ca bucuresteanul nu prea iese in Centru pt.ca are totul la dispozitie la el in cartier sau foarte aproape de casa.Molurile all inclusive,ce ar fi trebuit sa se gaseasca in afara orasului(cineva spunea ca suntem singura capitala cu moluri “intra muros”),au indepartat oraseanul de zona centrala.In plus bune rele,parcuri unde sa te poti plimba cat de cat in natura se gasesc mai peste tot.Cred ca Centrul si-a pierdut atractivitatea si datorita fluxui aproape neintrerupt de masini.

  • Freesys

    Si mai e ceva important, bucuresteanul va prefera mereu masina personala in detrimentul transportului public si bicicletei, iar Nicusor Dan isi va lua iar o mare muie in alegeri daca ii va promite “alternative eficiente”.

  • Dan

    Mall-uri in oras exista peste tot (in sens de centre comerciale de dimensiuni medii si mari, cu magazine si restaurante). Ceea ce e oarecum particular la noi – prezenta magazinelor de tip “big box” (hypermarket), cu parcari imense, in vecinatatea centrului – dar si asta e o consecinta a densitatii mari de populatie din cartiere.

    Insa da, oamenii nu se duc in centru fiindca nu au ce sa faca acolo. Sa te imbeti in centrul vechi? Depasesti repede varsta. Sa vizitezi vreun muzeu sau sa vezi o piesa de teatru? O minoritate fac asta, poate mai rar de o data pe an. Sa casti gura? 6 luni pe an e frig, 2 luni e canicula (exagerez, dar clima de aici nu predispune la plimbari “fara motiv”).

  • Dar unde ar putea oamenii să iasă? Ies în parc, ies în mall, ies pe la terase (alea de fiţe, în vreme ce cele precum micăria de la Basarab abia mai au 2-3 muşterii… păi normal, de ce să bei o bere cu 4 lei, când poţi bea aceeaşi bere cu 10?)… în rest nici să vrea nu au unde să iasă, iar epoca plimbărilor ,,la bulivard” a apus de mult. Cum magazine şi terase există şi în cartiere, parcuri la fel… ce rost are să te duci în Centrul vechi şi să dai 20 lei la parcagiu (Doamne fereşte să parchezi în parcările cu plată sau, mai rău, să mergi cu transportul în comun), când poţi să parchezi moka pe banda I pe Drumul Taberei, Liviu Rebreanu, Decebal sau pe lângă Herăstrău şi să te duci la terasă acolo. Sau să te duci la mall, unde sigur prinzi un loc pe trotuar (doar nu eşti prost să intri în parcarea subterană, ca să nu mai ştii după aia unde ai parcat, nu?), fie că e vorba de Bd. Vasile Milea, Timişoara, Vitan sau Pierre de Coubertin.

  • hm

    știți ce-i place bucureșteanului? Să fie și să-i fie comod.
    Și știți ce-i mai place? Să aibă lucruri noi, strălucitoare.

    Ia să cumpărăm cele mai noi, frumoase, elegante, moderne, luxoase mijloace de transport în comun și să ne minunăm cum o să meargă bucureșteanul cu ele!

  • Ando

    Total de acord cu Dr2005.De fapt, asta ar trebui să fie şi o componentă a “strategiei pe termen mediu şi lung”: crearea şi dezvoltarea de spaţii publice atractive şi în alte zone decât în centrul oraşului.”Inghit” îndeajuns RATB şi metrou în timpul săptămînii.

  • hm

    … dar dacă, în timpul săptămînii, n-ai simți că “îl înghiți”, și că experiența ta de călător ar fi bună?

  • Ando

    hm: un strop de mers pe jos, măcar pe final de săptămână, nu strică nimanui 🙂

  • Au cumpărat în Bruxelles autobuze şi tramvaie cu scaune de piele. Şi în afară de elevi, pensionari şi imigranţi (ăştia din urmă au dreptul la transport gratuit, în schimb eu ca turist trebuie să plătesc 7,5 euro pe zi pentru un abonament şi să îl mai şi validez în TOATE vehiculele, altfel amendă) nu prea vezi altceva prin ele.

  • Filip

    PIDU neglijează aspectul utilitar al pietonalizării și se axează doar pe distracția în centru. Dar atunci când trecem de la un sistem bazat pe mașina personală la unul axat pe transportul public, de fapt trecem la o combinație de autobuz/tramvai plus mers pe jos pe prima și ultima bucată a navetei zilnice. Bucățile astea pietonale tre să fie sigure, fără gipane pe trotuar, fără bălți, cu felinare, fără haite de câini etc. Și, desigur, trebuie să avem mijloace de transport decente și rapide între cartier și centru.

  • Freesys

    @Filip, cine ne poate obliga sa trecem de la un sistem bazat pe mașina personală la unul axat pe transportul public ?

  • Filip

    @Freesys: păi nu ne poate obliga nimeni să trecem strada dacă nu vrem 🙂
    Eventual Comisia Europeană cu procedura aia de infringement pe poluare, dar mă îndoiesc că vor insista cine știe ce.
    Dar pe termen lung, dacă vrem ca orașul să se dezvolte economic, va trebui să ne bazăm mai mult pe transport public. Astăzi orașul se blochează dacă se strâng câteva sute de mașini pe strada nepotrivită la momentul nepotrivit. Un transport public bun poate căra mii de oameni pe aceeași stradă fără probleme.

  • Cristian Ioan

    @Dr2005,
    Ai dreptate (minuse exagerarea, dar este o licenta poetica!)cu climatul excesiv din Capitala: pe 1 martie am fost suprins sa vad ca deja au inflorit pomii! Primavara si toamna sunt foarte agreabile, insa primavara este tare scurta, se trece brusc de la zapada la temperaturi ridicate. Nu, iarna nu dureza chiar 6 luni, insa vremea caniculara se poate extinde considerabil mai mult decat clasicele iulie si august. Da, nici natura nu incurajeaza plimbarile!

    @Filip,
    excelent punctat!
    HM spunea de transportul public, “daca ar oferi o experienta mai buna, bucurestenii l-ar folosi mai mult” si are dreptate.
    Insa acelasi lucru este perfect valabil si pentru pietonale, indiferent in ce zona a orasului vor fi acestea.
    Si eu as vrea sa intalnesc trotuare “sigure, fără gipane pe trotuar, fără bălți, cu felinare, fără haite de câini etc.”
    Ce candidat la Primaria a promis asta?
    Ati auzit pe vreunul sa zica “voi elimina haitele de maidanezi”?
    Sau care sa garanteze ca vor mai fi balti, gropi, capace de canale lipsa si lucari nesemnalizate?!
    Promite cineva ca pe trotuar va ramane spatiu suficient ca sa te poti strecura intre masini si cladiri sau gardul spatiului verde?!

    “Cine ne poate obliga sa trecem la transportul public?”
    Numai situatia din oras!
    Exista directii si ore unde se poate circula foarte bine, avantajul masinii personale este imens!
    Dar sunt exceptii …
    Probabil si la Pipera, dar sigur aici pe Nicolae Caranfil unde lucrez din mai 2015, metroul a devanit cam obligatoriu. Sau daca vremea este frumoasa si nu ma grabesc, pot sa mergi prin parcul Herastrau! Intersectia de la Charles de Gaulle este mereu aglomerata, al fel cea de la Arcul de Triumf. Tramvaiul 41 circula foarte bine, dar autobuzul 301 are doua stari extreme: dimineata este supraaglomerat, si este prins in blocaje, in schimb la orele 19-21 vine extrem de rar, imi aduc aminte cu nostalgiei de Iepoca de Aur.

  • Apropo de maidanezi, noi am vrut la bloc să facem ţarc în curtea blocului. A venit primăria şi ne-a ameninţat că ne dă amendă, că e domeniu public şi că coteţul e construcţie care necesită autorizaţie de construire, proiect tehnice, certificat de urbanism şi PUZ. Alt bloc nu a ţinut cont şi a venit primăria şi i-a fript. După care a primit Oprescu un cadou de la Protan şi a trecut la ucis câini. Că numai Protanul e autorizat să distrugă cadavre de animale. Puteţi căuta pe google câte amenzi are Protanul la activ.
    Prin urmare, acum nu prea mai sunt câini şi nu înţeleg de ce toată lumea îi consideră o problemă. Nu mai zic că toţi primarii au făcut tam-tam pe tema asta. În schimb, de trafic nicio vorbuliţă, de spaţii verzi nimic, doar maidanezi şi supralărgiri/pasaje.

  • Cristian Ioan

    @Dr2005.
    “nu înţeleg de ce toată lumea îi consideră o problemă”?

    Probabil, pentru ca noi, “toata lumea”, suntem rai, iar cainii ce simt sufletul omului percep asta, si de aceea ne musca, pe buna dreptate, nu-i asa?!

    Ai inlaturat din start explicatia cea mai simpla, cea mia plauzibila: nu cumva “toata lumea” s-a saturat sa fie muscata si agresata de haitele de javre? Nu cumva s-a saturat sa fie copii devrorati, precum Ionut? Nu cumva vrem sa dormim noaptea, fara concert de hamaituri si latraturi?! Nu cumva ne-am satruat sa calcam in rahat de caine, la fiecare 2-3 m, si sa inspiram acelasi rahat de caine, transformat in praf?!

    Iar aporop de spatii verzi, in toamna lui 2014, cand prostestam impotriva defirsarilor din parcul IOR, primarul Robert Negoita ne-a zis-o pe ais dreapta: “cui nu-I place, nu are decat sa se mute in lat sector!”

  • Filip

    Art. 11 din Legea 50/1991 are o listă destul de scurtă de construcții care se pot face fără autorizație de construire, iar cotețele nu se încadrează, ceea ce e probabil excesiv.
    Totuși, la câte cotețe de câini am văzut, poate că nu asta a fost problema principală, ci faptul că alți vecini aveau altă părere. Poate stricați imaginea cartierului, cine știe:)
    Pe mine m-a mușcat în martie 2011 o cățea din partea locului, eu trecând pașnic cu bicla. Îmi capturase și o bandă cu care prinsesem cracul pantalonului (ca să nu se agațe de lanț), dar am recuperat-o printr-o curajoasă operațiune surpriză ulterior în cursul zilei 🙂
    Suntem bine amândoi acum, iar ea are un coteț/cușcă pentru care sigur nu a cerut nimeni autorizație, dar presupun că lumea din blocul respectiv o acceptă așa cu fițe 🙂

  • @Cristian Ioan: putem redeschide o discuţie veche, care s-a mai purtat aici. Susţinătorii lui Oprescu (inclusiv administratorul acestui site) au sărit în sus de bucurie când s-a luat decizia uciderii câinilor. Nimeni, absolut nimeni, nici măcar Justiţia, nu a studiat AMĂNUNŢIT problema. Nimeni nu a analizat implicaţiile acelei legi dpdv financiar, ecologic… chiar şi moral. Deşi s-a invocat aspectul moral când a fost condamnat proprietarul terenului pe care s-a întâmplat tragedia, bunica copilului a scăpat basma curată. Ăsta e un precedent periculos, mâine sau poimâine cineva îmi sare gardul, câinii mei îl fac praf şi tot eu merg la mititca.

  • Filip

    Păi ce vină avea bunica copilului? Nu exista gard între parc și proprietatea respectivă cu câini, deși atât administratorul parcului, cât și proprietarul terenului aveau obligația de a-și îngrădi bucățile de pământ.
    Eu aș extinde acest precedent și la alte cazuri, precum electrocutările de pe podul CFR din parcul Herăstrău și multe accidente rutiere provocate de proiectarea/întreținerea aiurea a drumurilor și trecerilor de pietoni.
    Altfel, nici eu nu sunt un fan al hingherilor, putem încerca să găsim soluții mai umane sau mai morale, cum spui tu. Un program de castrări subvenționate sau gratuite parcă există deja, trebuie văzut dacă poate fi îmbunătățit.

  • Adică CFR S.A. să fie trasă la răspundere pentru toţi cretinii care se urcă pe vagoane?! Te auzi ce spui?

    Revenind la câini, între cele 2 proprietăţi era un gard, cu o gaură în el. Când directoarea protecţiei copilului sector 2 a cerut sancţionarea bunicii, a fost demisă şi cred că acum se judecă cu primăria.

  • Filip

    Da, CFR și ALPAB. E vorba de niște copii care nu au de unde să știe specificațiile căii ferate și nu au de ce să se aștepte ca o linie de jde mii de volți să treacă prin cel mai cunoscut parc din București.
    Iar gardul cu gaură nu mai e gard 🙂

  • hm

    A mușcat bunica băiețelul?

  • @Filip: acolo sunt nişte poteci, cel puţin pe un mal… orice om şi-ar da seama că nu are ce căuta acolo, mai ales că mai şi scrie că accesul e interzis. Ce ar trebui acolo, gard electrificat ca să nu se mai apropie nimeni de linie? Păi atunci s-ar curenta la gard…

    @hm: există nişte prevederi legale privind minorii. De ex., la cei sub 14 ani, poţi trage la răspundere părintele dacă ăla micu’ fură, să zicem. Să mergem la un caz mai grav, dacă pe ăla micu’ ţi-l loveşte o maşină, tot tu ca părinte vei fi tras la răspundere, că şoferul implicat nu o să se judece după aia cu copilul că i-a îndoit tabla şi i-a spart farurile. Cu ce e diferit cazul Ionuţ cu un caz în care un copil scăpat de sub supravegherea unui adult este lovit de o maşină?

  • Filip

    În ce țară trăim dacă părinții copiilor omorâți de mașini trebuie să plătească pentru curățarea de sânge a caroseriei… Dar sunt sigur că nu poate fi așa.

    Legat de calea ferată din Herăstrău, uite niște poze, fiindcă mi-e greu să ajung acum acolo 🙂
    http://www.panoramio.com/photo/8296919
    http://www.panoramio.com/photo/23498390
    http://www.panoramio.com/photo/89603613
    Nu numai că nu sunt semne cu accesul interzis, ba chiar avem niște trepte frumoase de beton făcute de ALPAB ca să urcăm lejer pe pod.

  • Există nişte reguli de circulaţie… dacă treci neregulamentar şi te calcă maşina, eşti bun de plată. Când eram mic, primul lucru pe care l-am învăţat a fost că strada nu e loc de joacă şi că nu am ce căuta pe stradă fără mama/tata/mamaie. Dar pe vremea mea nu erau tablete şi smartfoane.

  • Filip

    Stai liniștit, și acum la mine în cartier primul cuvânt pe care-l învață bebelușii nu este „mama” sau „tata”, ci „mașina!!!!”, semnele de exclamare fiind pentru redarea panicii părinților când văd bolizii pe străduțe.
    Una peste alta, când regulile omoară copii, ar trebui să schimbăm regulile.
    Înainte de asta, o chestie pe care o mai zic prietenilor cu mașină. Atunci când persiști să conduci cu viteză, deși e evident riscul de a omorî un copil de pe marginea drumului, fiindcă „e dreptul meu”, dacă faci pocinogul te încadrezi la omor cu intenție indirectă (prevezi fapta, dar ți se rupe). Da, știu că judecătorii încă nu abordează astfel numeroasele cazuri de accidente cu pietoni.

  • Pentru oraş, soluţia e să limitezi viteza la 30 – 40 km/h, cu amenajări rutiere corespunzătoare. Aşa e în Elveţia – de unde vă scriu acum – tot aşa e şi în Germania, Austria şi chiar Ungaria. Dacă mergi încet, ai timp să frânezi din timp dacă îţi sare un copil sau un neatent în faţă. În plus, pe aici există multe zone rezidenţiale, adică zone unde pietonii au prioritate absolută pe carosabil (sunt prevăzute şi la noi în Codul Rutier, dar nu prea există). Şi cam toate străduţele secundare din Bruxelles şi Berna sunt zone rezidenţiale, deci v.max=30 km/h, recomanda 20 km/h şi prioritate absolută pentru pietoni, inclusiv în faţa mijloacelor de transport în comun (cu excepţia tramvaiului) şi a bicicletelor. De fapt, priorităţile în ţările civilizate sunt, în ordine: servicii de urgenţă(poliţie, pompieri, salvare – şi salvarea are girofar roşu, nu albastru, prin unele ţări), tren, tramvai, pieton, bicicletă, autobuz/troleibuz/taxi, alte servicii publice (salubritate, intervenţii utilităţi), aprovizionare, autoturisme, trafic de tranzit. De regulă ultimele 2 categorii sunt limitate şi taxate drastic.

  • hm

    și totul de la niște amărîți de cățeluși care au ucis și ei un copil-acolo.

  • hm

    Walk, Forrest, walk-

Leave a Reply to Dr2005 Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>