despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

Trafic. Trafic Greu I

Trafic Greu e numele pe care-l folosim cînd vorbim de şoseaua Progresului. Trafic Greu a fost construit pe la jumătatea anilor 80; cred că prin ’88 era deja folosit.

Ce e Trafic Greu?

E, înainte de toate, o idee bună* a vremurilor ceauşiste – o idee de a construi o şosea destinată traficului industrial, paralelă cu axa Viilor-Tudor Vladimirescu-Panduri.

Trafic Greu leagă intersecţia de la Răzoare de intersecţia străzilor Veseliei şi Dr. C-tin Istrati, din apropierea şoselei Viilor. De la Răzoare-n sus, Trafic Greu se continuă cu strada Timişoara iar în partea cealaltă se continuă cu strada Dr. Constatin Istrati, pînă la Filaret. Ambele prelungiri au fost construite odată cu Trafic Greu. Pe Trafic Greu au fost mutate tramvaiele care circulau pe Viilor-Tudor Vladimirescu-Panduri.

Aşa arată Trafic Greu; ca să vedeţi pe unde este – şi ce era înainte acolo, am folosit o hartă din anii ’70:

Trafic Greu s-a construit pe marginea liniei ferate industriale ce străbătea Bucureştiul, venind dinspre Giurgiu şi ieşind înspre Cotroceni-Militari. Nu s-au demolat case multe, nu s-au ras străzi importante – s-a construit prin dosul curţilor fabricilor din zona industrială de Sud-Vest.

Strada C-tin Istrati, gîndită să dubleze la mică distanţă străzile Spătaru Preda şi Fabrica de Chibrituri, s-a construit de-a lungul căii ferate ce servea vechea Gară Filaret.

Zona industrială

Puţină industrie mai e acum prin preajma Traficului Greu, dar să ştiţi că e o zonă industrială veche.

Între Răzoare şi Rahova avem Uzinele Chimice Române (fabrica de galoşi, cum le mai ziceam), Ventilatorul (fostă I.A.R., conform hărților editate înainte de Război, dar mai degrabă I.C.A.R., fiind vorba de altă entitate comercială tot cu profil de construcții aeronautice), Vulcan, Electromagnetica (cîndva Standard Electrica) – toate, fabrici construite înainte de Război. Astăzi cele mai multe din clădirile industriale sînt dezafectate – la U.C.R. e un depozit de mobilă, la Ventilatorul unul de materiale de construcţii, Electromagnetica e aşa-zis parc industrial (adică sînt zeci de firme care-au închiriat birouri şi depozite acolo), vechea moară Orzaru, modernizată de comunişti, a fost luată de Vel Pitar şi cred că între timp a fost şi închisă, la Vulcan s-a construit un Kaufland şi nişte blocuri. Înspre Tudor Vladimirescu (sau Teve, cum îi mai zic unii) mai găsim acum clădirile tipografiei FED şi sediul REBU…

Între Rahova şi Viilor avem acum un Mall, iar mai în spate alte fabrici interbelice: cea de ciocolată Excelent (Franck), cea de ulei Muntenia (Phenix) – actualmente demolată şi-n aşteptarea demarării unui proiect imobilar (mai ţineţi minte cum mirosea a ulei şi halva prin zonă?) – , cea de confecţii Tînăra Gardă (la fel, la pamînt)… Înspre Filaret avem vechile fabrici de timbre, de chibrituri, de conserve (Flora, apoi Pepsi) şi Turnătoriile Wolf – numite apoi Steaua Roşie şi Hesper. Fabrica de Iută, dinspre Veseliei, e de asemenea veche.

Nu ştiu toate fabricile vechi sau noi de pe Trafic Greu, vă daţi seama.

Trafic Greu era traversată în două locuri de ramificaţiile căii ferate industriale; ultimele şine – cele care duceau la fabrica de ulei – au fost astupate prin 2004.

La ce-ar mai folosi?

Trafic Greu e o stradă cu două benzi pe sens. E construită din beton; de-abia prin 2001 a fost asfaltată complet. Liniile de tramvai sînt separate şi au fost reabilitate acu’ vreo doi ani. Trafic Greu suferă din cauza aglomeraţiei: îi lipsesc benzile de stocare din preajma intersecţiilor (dar s-ar putea remedia asta prin dezafectarea căii ferate abandonate şi lărgirea şoselei). Intersecţia de la Răzoare e greu de străbătut, iar în capătul dinspre Viilor ar fi bună o prelungire înspre Giurgiului.

Odată cu construirea Pasajului Basarab, linia de tramvai de pe Trafic Greu va deveni parte a traseului inelar Viilor-Olteniţei-Văcăreşti-Mihai Bravu-Ştefan cel Mare-Iancu de Hunedoara-Titulescu-Orhideelor-Vasile Milea-Braşov-Timişoara.

Trafic Greu nu face o legătură eficientă între Vest şi din Est – tramvaiele care vin din cartierul Rahova nu pot coti dreapta pe Trafic Greu, pentru a coborî apoi direct pe C-tin Istrati şi Mărăşeşti, ci sînt nevoite să meargă pe Coşbuc şi 11 Iunie, ceea ce ia mult timp. Cînd a fost deschis Trafic Greu era permis virajul acela la dreapta, însă din 2003, cînd s-a reabilitat linia de tramvai 32 s-a renunţat la idee (care era bună, linia de tramvai 15, care ducea din Rahova în Titan, era foarte folosită). În 2003 se mai credea că se va readuce tramvaiul pe ruta Panduri-Viilor şi macazul pentru legătura cu Titanul era plănuit să fie le Chirigiu.

—————

* mai mult, data viitoare.

10 comments to Trafic. Trafic Greu I

  • pe la locul unde taie viilor ne duceau partidul si statul sa incarcam, descarcam, caram si alegem cartofi. era un mare depozit de cartofi. cartofii sunt buni sub forma de piure, copti in cuptor, prajiti, gombotz etc etc

  • hero(dot)com

    Strada Brasov nu cred ca are treaba cu linia inelara 🙂 Face parte din alt inel, cel de-al lea, pe unde circula 41. Cred ca te-ai gandit la altceva…
    Referitor totusi la denumirea strazii- i se potriveste foarte bine Trafic Greu pentru ca toata ziua traficul este intens in special la horrorul numit Razoare. O legatura mai buna cu Viilor ar fi binevenita la capatul celalalt iar continuarea sa pe strada Liniei cred ca ar fi si mai bineveninta.

  • hm

    Fireşte că mă gîndeam la altceva – la strada Sibiu, pe care-e confundam la rîndu-i cu Vasile Milea! Acu’ e simplu!
    Strada Liniei va fi cîndva valorificată, dar nu ştiu ce i se potriveşte mai bine – un proiect de tren regional sau şosea!

  • Cosmin

    Trafic Greu ar trebui prelungit prin desfiintarea sinei pe traseul Veseliei – Zabrauti – Pieptanari – Toporasi – Zetarilor – Soseaua Giurgiului cu cel putin 2 benzi pe sens si in felul asta s-ar putea circula decent si prin intersectia mizerabila de la Eroii Revolutiei.
    Referitor la pasajul suprateran pun pariu ca o sa fie un fiasco, o sa aglomereze si mai tare intersectiile de la Razoare si Apaca.

  • hm

    Cu traficul crescut din cauza pasajului Basarab (ăsta e un fapt sigur) şi cu preconizatul şantier al metroului (cînd o fi să fie) la Razoare, cel puţin, e musai să se facă un pasaj. Cînd, cum – eheee…

  • Sorin

    ar trebui facuta o strapungere la gatuirea aia acolo.Sunt vreo 3-400 m pana in soseaua viilor si casele de acolo,nu au nici o valoare istorica ,arhitecturala.Acelasi lucru ar trebui facut si intre bulevardul Burebista si Camil Resu(la fel vreo 500 m unde sunt multe maidane,si s-ar lega piata unirii de Austostrada a 2).Astfel de lucrari trebuie facute in Bucuresti,nu tampenii gen pasaj rutier in Aviatorilor sau Kiseleff.

  • Mihai

    Multumesc pentru informatiile pertinente si felicitari pentru site!

  • Koczka

    Nu mai dezafectati nimic. E nevoie de transport tramvai, tren in acest oras. Se dezcongestioneaza o gramada de trafic asa.
    Chiar Directivele UE stabilesc ca transportul de persoane ( local si pana in 350 KM ) sa se faca cu trenul sau cu tramvaiul electric.

  • Razvan

    Salut, s-a strecurat o greseaala in text: Ventilatorul nu e fosta I.A.R. (care era la Brasov) , ci e fosta ICAR.

  • hm

    Mulțumesc mult!
    O să revizuiesc.
    Toate bune!

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>