despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Mijloacele de transport din ultimii 30-şi-ceva de ani

De cînd mă ştiu mi-au plăcut autobuzele. Am mers mult prin Bucureşti şi-am călătorit cam cu toate mijloacele de transport, şi cam pe toate traseele. Aşa că ideea asta, de-a vă arăta ce fel de autobuze, trolee şi tramvaie au circulat în oraşul nostru-n ultimii 30-şi-ceva de ani, mi-a plăcut.

Am început cu anii 70, pentru că e cel mai cinstit să vorbeşti de lucruri pe care le ştii. Mi-am adus aminte de fel de fel de maşini, am mai ascultat amintirile altora – şi asta a ieşit! Şi-n mare parte, e adevărat.

Trebuie să ştiţi că tramvaiele noastre sînt toate vechi – din toate punctele de vedere. În anii 70 circulau încă tramvaie fabricate înainte de Război la Uzina de Reparaţii Centrale a I.T.B.; pînă-n anii 90 au circulat tramvaie fabricate-n anii 50 la Craiova; prin 70 s-a copiat un tramvai nemţesc şi s-a construit tramvaiul pe care-l avem şi azi pe stradă. Autobuzele au fost importate multă vreme din Cehoslovacia, Ungaria şi Iugoslavia – apoi s-au construit la noi. Troleibuzele au fost construite tot la noi – şi s-a văzut…

De-abia la mijlocul anilor 90 transportul bucureştean a-nceput s-aibă un pic de aer de civilizaţie; au venit autobuzele DAF – care se-ncălzeau iarna, în care se-asculta muzică; s-au recondiţionat tramvaiele…

Pozele şi informaţiile le-am luat din mai multe locuri: site-ul lui Ştefan Puşcaşu, forumul Transira şi forumul Tramclub.

Asta e, deci! Citiţi Mijloacele de transport din ultimii 30-şi-ceva de ani aici; se deschide în pdf, are aproape 2 mega.

11 comments to Mijloacele de transport din ultimii 30-şi-ceva de ani

  • Nu exista tramvaie “Rathberger” desi asa pare cand citesti si e mai usor de retinut, vagoanele albastre venite din Munchen se numeau Rathgeber (fabricate la Waggonfabrik Josef Rathgeber in Munchen).

  • hm

    @Adrian B: modificat, corectat – mulţumesc!

  • Felicitari! Foarte bun material, as putea spune ca-i, chiar, un material de referinta. Cred ca am circulat cu aproape toate mijloacele de transport prezentate. Cu siguranta maxi taxi era cel mai sinistru dintre ele. Desi bancul care circula acum peste 20 de ani ii indulcea nitel imaginea. “Care-i cea mai sexi masina din Bucuresti? Maxi taxi, la fiecare gemulet cate un curulet”.

  • Felicitări! Chiar încercam să văd dacă-mi mai amintesc câteva dintre autobuze…
    Ar fi haioasă o carte de colorat pentru cei mici cu toate vehiculele astea 🙂

  • hm

    mulţam!
    cu mai toate mijloacele-astea de transport am amintiri… cu tramvaiele-alea vechi în care zornăiau groaznic geamurile şi cu uşile care nu se-nchideau bine niciodată, cu autobuzele-n care mergeam pe scară cu uşile deschise iarna pînă-mi îngheţau mîinile, cu troleibuzele care de-abia se mişcau şi cărora le tot săreau ‘macaroanele’ (cum le ziceam noi captatorilor)…

    @armyuser: să ştii că am un proiect de genul ăsta în lucru!

  • Multumesc! Mi-am adus aminte de unele de ele din copilarie. Tramvaiul ala arhaic V09 ma incanta prin zgomotul specific, crescendo, pe cae il avea la plecarea din statie si prin faptul ca vara se scotea geamul din spatele usii vatmanului si puteai sa stai la aer.
    Apoi troleibuzul ala TV2E care avea in spate un spatiu pentru “taxatoare” de unde era si glumita aia cu datul banilor, din mana in mana, “pana in fund la taxatoare”. Nu-mi mai aduc aminte tarifele dar stiu ca puteai sa te urci si daca mergeai doar o statie plateai ceva de genul 10 bani iar daca mergeai mai multe tariful era diferit. Asta pe vremea cand astea circulau si pe Lascar Catargiu si pe Aviatorilor iar capatul era pe una din stradutele din spatele guvernului cu iesire/intoarcere prin strada Paris.
    Skoda Karosa imi staruie in memorie mai curand prin circulatia lor in Constanta sau Pitesti unde cred ca au rezistat destul de mult. Nu erau insa la fel de simpatice precum Skoda RT. Cum motorul era intrat in spatiul interior, in dreapta soferului, copii mai capatau permisiunea sa se aseze pe locul ala cald. Ikarus 280 ce apare in imagine era de pe linia 34, ulterior 134, care lega Piata Chibrit de Piata Unirii (pe vremea cand se mergea ciorchine pe scara 🙂 ). Apoi a fost dublat de R3 ulterior devenit 300, linie care spre deosebire de 34 a supravietuit pana azi. Cum n-au supravietuit linii precum tramvaiele 3 sau 10. Cred ca si Ikarus-urile alea au avut la un moment dat butelii de gaz deasupra. Asa numitele “rachete Pershing” 😉

    Cat de batran sunt de-mi aduc aminte de astea 🙂 … Buna postare, multumesc inca o data pentru zambetul amintirilor!

  • hm

    @adrian: mi-a plăcut să fac materialul ăsta.
    Cînd eram mici, în şcoala primară, ne rugam de şoferi să ne lase-n cabină cu ei. Unii ne lăsau, ba chiar opreau pentru fiecare dintre noi între staţii. Mergeam cu IK4 pe-atunci, şi am rămas cu o nostalgie după autobuzele alea. Doar IK4 şi DAC au avut rachete, Ikarusurile 280 au dispărut din Bucureşti înainte de introducerea alimentării cu gaz.
    Cu Karosa nu am prea mers în Bucureşti, în Constanţa au fost foarte multe, într-adevăr.
    Cît despre linii – 131, 110, 134, 135, 331 îmi plăceau mult.

    Tarifele la taxatoare erau într-adevăr diferenţiate în funcţie de lungimea călătoriei, cred că sistemul ăsta a rezistat pînă aproape de introducerea autotaxării.

  • Freesys

    Imi aduc aminte de introducerea DAF-urilor pe lina lui 135 prin ’94… cred ca sunt cele mai frumoase autobuze din istoria ITB/RATB !

  • Cu intarziere te felicit si eu pentru demers, este intr-adevar necesar, dar mai ales laudabil! Plus ca ma lamuresc si eu cu ce tramvaie am mers, copil fiind 🙂

    La mai mare!!

  • nokia2010

    “Skoda” Cazan se numeau defapt 706RO.
    706RT0 au apărut la sf. aniilor ’50, nu în anii ’60.
    Troleibuzul deasupra căruia scrie Rocar de Simon e defapt Rocar 512E
    Primele troleibuze din Bucureşti au fost sovieticele MTB 82D.

  • hm

    @nokia2010: ai dreptate, sînt şi scăpări. Cînd voi revizui materialul o să ţin cont de ce ai spus.
    Am decis să-ncep cu anii 60-70 deoarece nu mă descurcam în perioada de după război. Cred că o lucrare completă ar fi un lucru necesar şi aş citi-o cu plăcere.
    Mulţumesc!

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>