despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

Despre transportul public: iar

De ce a ajuns să merite să foloseşti maşina şi nu transportul public?

D-aia, pentru că transportul public nu e de-ncredere. Nici măcar metroul.

Întîmplarea nefericită de-acum cîteva zile a arătat-o, odată-n plus: metroul a fost blocat, la o oră de vîrf, din cauza cuiva care s-a aruncat pe şine-n Piaţa Romană. Fireşte că metroul nu avea cum să circule – dar am văzut că-n situaţii de criză, transportul nostru are tendinţa de a se bloca de tot.

Aţi mers pe aşa-numita magistrală 1 în ultima vreme? Vreau să zic, aţi mers pe porţiunea în care se suprapun trenurile care merg de la Policolor înspre Militari cu cele care merg din Dristor la Republica? Aţi văzut că trenurile stau unul după altul patru-cinci minute, aşteptîndu-se, lăsîndu-se unul pe altul s-o ia înainte mai ceva ca-n gara Chitila?

Păi dacă la două magistrale amărîte nu se poate face un dispecerat eficient, cum vrem noi să construim încă altele? Cum îşi poate închipui cineva că se poate interconecta metroul cu un sistem TER?

Dar de ce nu e de-ncredere transportul de suprafaţă?

E greoi – asta e! Ăsta e traficul! Dar mizeriile Regiei de transport nu se pot trece cu vederea.

Nu se poate trece cu vederea faptul că după 9-10 seara, mai toate autobuzele vin din juma-n juma de oră.

Nu se poate trece cu vederea faptul că mijloacele de transport merg prea încet. Nefiind în stare să asigure un dispecerat eficient şi suplimentări pe trasee, Regia a descoperit că singura soluţie pentru asigurarea fluidităţii este viteza foarte mică. Concret, dacă se-ntîmplă să nu fie ambuteiaje, un autobuz e nevoit să piardă vremea pe traseu, mergînd cu 30 la oră, staţionînd nejustificat în staţii şi – mai ales – căutînd să prindă cît mai multe semafoare pe roşu. Asta enervează călătorii şi şoferii care se nimeresc în spatele acelui autobuz.

Nu se poate trece cu vederea că staţiile de legătură nu sînt apropiate. Şi pentru că demult n-am mai făcut vreo schemă – iată: vă arăt ce vreau să zic, exemplificînd cu situaţia intersecţiei dintre Trafic Greu şi Calea Rahovei:

Deci – avem staţii amplasate după intersecţii (adică unde prinzi un semafor înainte de coborîre) şi la mare distanţă una de alta. Şi foarte mult de traversat – dar asta e altceva,  nu? Pasajele pietonale nu-s pentru noi.

Aşadar,  ce folos că între Unirii şi Victoriei – alt exemplu – faci 6-7 minute cu metroul, dacă pierzi 10 minute că să ajungi de la tramvai la metrou (la Unirii) şi alte 10 ca să traversezi pe la semafoare (la Victoriei)?

Şi de ce pare mai ieftin, totuşi, să mergi cu maşina?

… oricît de scumpă e benzina? Pentru că Bucureştiul e făcut pentru traficul haotic, fir-ar să fie. E oraşul unde sînt – şi sînt, ohoo! – scurtături, găuri de vierme, străduţe, alei, pe care ajungi mai repede chiar decît cu metroul!

Deci, în primul rînd, cîştigi timp.

În al doilea rînd, consumul nervos e la fel de mare – chit că eşti şofer sau călător. Deci nu pierzi nimic aici.

În al treilea rînd, cel puţin deocamdată, Bucureştiul e un oraş în care rentează să-ţi iei maşina la cumpărături. Cum să zic? dacă sînt cu maşina, pot face cîteva mici ocoluri, căutînd acele magazine cu marfă mai bună şi cu preţuri mai bune.

În al patrulea rînd, te costă mai puţin spălatul şi curăţatul hainelor: frecatul de uşi şi de nespălaţii din transportul public murdăreşte. Călcatul pe picioare, mersul prin bălţi, praf şi noroi distruge încălţămintea.

Şi – uite – adunînd meschinăriile astea, preferi să mergi cu maşina.

7 comments to Despre transportul public: iar

  • Trenurile de metrou noi sunt automate, trenurile vechi sunt vai mama lor. Pe portiunea in care circula suprapus se intampla problemele de care zici, din cauza sistemelor diferite de semnalizare… Ca la noi.

  • CORECT! CORECT!!!

    Asta am observat si eu in Bucuresti! Si nu numai! Cred ca in orice oras maricel din Romania este acelasi lucru!

  • corect in estenta. insa 30 la ora pentru transportul public e chiar bine. Eu stiu ca un calcul de transport in comun are in vedere un calcul pentru o medie orara de 20 – 25 km/h. De altfel, media de viteza pe care o am in acest moment cu masina in oras este, daca nu ma insel, sub 20 km/h. Daca ai avea conditii sigure pentru circulatia cu bicicleta ai putea merge chiar mai repede. Cand eram in liceu, undeva prin ’86 chiar faceam naveta (cu haine de schimb la rucsacel) cu bicicleta din Chitila comuna (daca tot ai dat cu gara in noi) pana la “Balcescu” – fostul si actualul “Sf. Sava”. Faceam identic cu transportul in comun – circa 45-50 minute. Azi, la traficul actual, ar fi o tampenie sa faci asa ceva.
    Si totusi mersul cu masina, pe care il practic prea mult in ultima vreme, nu e deloc mai ieftin. Poate mai ieftin ar fi sa mergi cu taxiul caci n-ai mai include in pretul real : costul masinii proprii, vignetele, casco, rca, impozitul pe auto, locul de parcare, benzina,uleiul,spalatul periodic al masinii, itp, lichidul de spalat parbrizul … :))

  • metroul ar fi de departe cel mai convenabil. nici eu nu inteleg lipsa de coordonare a traficului. ma enerveaza cumplit cand in statii precum Piata Victoriei ajung simultan trenurile pe ambele sensuri si se face o buluceala pe scarile subdimensionate. zic subdimensionate avand in vedere ritmul funerar in care se fac evacuarile, majoritatea oamenilor parand ca dorm pe picioare. un somn cu atat mai profund cu cat sunt primii pe scara rulanta, in mijlocul ei, de exemplu :))

  • hm

    – ziceam de 30 la oră nu ca medie orară – ar fi fantastic! – ci ca viteză maximă. E frustrant să vezi ditamai autobuzul forţat să se tîrîie pe şoseaua liberă – doar ca să nu ajungă prea repede la cap de linie.

    – am presupus că toate cheltuielile obligatorii legate de maşină le faci oricum, dac-o ai – chit că mergi sau nu cu ea. bine, uzura e din partea casei.

    – în oraşul de acum, cu bicicleta ajung un pic mai repede decît cu maşina pe traseul Sebastian – Victoriei.

  • Hm. lipsa dispeceratelor moderne sau functionarea lor improprie + interconectarea extrem de slaba intre intre toate mijloacele inclusiv intre cele de suprafata dupa cum se vede si in schita facuta de tine, parca cineva le-ar fi gandit asa: sa fie cat mai distantate unele de altele… te imbie sa folosesti masina.. Pe mine ma obseda in mod special proasta legatura intre metrou si ratb. Ter-ul e un vis frumos si realizabil.
    Solutia de a folosi masina pe stradute si scurtaturi e f buna daca stai bine cu nervii si ai si ceva noroc, de cate ori nu era sa ma plesneasca din laterale diversi care merg smucit si cu viteza fara sa se asigure sau se asigurau superficial. Am un amic cu dauna totala la masina de pe stradute..
    Cu masina ajungi cu muuult mai repede daca mergi intre orele 10.00 si 15.00 si trebuie sa ajungi in diverse puncte disparate (labartate) prin oras. Daca ai intr-un singur punct de ajuns, merita 1.ratb+ metrou, 2. metrou+mers pe jos sau 3. (cand e graba) metrou +taxi. 3 mi se pare cel ma rapid.
    Legat de pretul folosirii masinii, cred ca daca folosesti numai masina personala in oras, indiferent de situatiile de mai sus,(cred ca) apare un fel de salbaticire, un fel de dezumanizare (omul legat de volan la masina atent numai la trafic). O alta chestie importanta: nu ne-am mai lupta sa schimbam ceva in sistemul de transport, am sta confortabil in masina asa cum fac toti burtosii din guvern sau parlament (sau aproape toti)..

    @adrian, cred ca in statiile de metrou care sunt noduri principale la ore de varf ar trebui sa existe dispecer si agenti care sa coordoneze multimea in functie de fluxuri si conformarea peroanelor. Dupa cum ai spus, la anumite ore toata lumea se buluceste intr-un singur loc si daca mergi 20 de metri mai in spate gasesti peronul gol. In japonia exista ceva in genul.

  • hm

    staţiile noastre sînt prea prost interconectate, sînt rare – multe dintre ele!, sînt amplasate de obicei peste drum / peste intersecţie de adevăratul centru de greutate al zonei pe care ar trebui s-o deservească (de exemplu, majoritatea pieţelor agroalimentare).

    Treaba cu străduţele şi scurtăturile e mai mult psihologică. De cîte ori n-am trăit cine ştie ce satisfacţie prostească găsind o alee care să ne scoată-naintea unui semafor? Sau faptul că am făcut cu cinci minute mai puţin pin-acasă?

    Soluţia nr. 3 e într-adevăr rapidă.
    Cînd am unde să parchez lîngă staţiile de metrou, las maşina acolo şi-mi fac treaba prin oraş mai repede pe dedesubt.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>