… aflu – și-mi pare bine – că se va circula pe centura feroviară bucureșteană.
Bucureștiul, săracu’, abia de are o centură rutieră pe hîrtie. O centură feroviară – pentru călători – n-a avut niciodată.
Așa că, repet, îmi pare bine de ce-aud. Sigur va aduce un bine oamenilor care viețuiesc în zona periurbană – oameni care-s tot, tot mai mulți.
Acuma aștept să văd și minunea: și dacă va fi-n regulă, păi să știți c-o să fie un lucru uriaș pentru București.
Nu-i ușor să adaptezi și să pui pe picioare un lucru care n-a fost gîndit în folosul oamenilor.
Centura feroviară nu-nsemnează doar șine pe care să meargă iute trenul.
Ci și stații – acolo unde omul are nevoie de ele. Stații-n care omul poate ajunge fără să fie călcat de-un șofer disperat de traficul infernal. Stații-n care să nu-ți fie frică – și poate nici frig – să stai după tren.
Pe hîrtie nu sună rău. E un pas – primul pas – pentru a le da oamenilor de ales: pentru a-i ajuta să intră și să iasă lesne din orașul ăsta.
Se pot face multe și – după cum vedeți – nu-s decît lucruri care ni-s la îndemînă.
Mda…
Gara de Nord – Gara Progresu pe centura feroviară: 25 km / 40 de minute
Gara de Nord – Gara Progresu prin oraș pe light rail/tramvai rapid: 10 km / ~15 minute
Traseul de pe centura feroviară ar trece prin zone nu foarte populate și de fapt nu ar duce nicăieri. Ar putea ajuta eventual traficul local, gen cine vrea de la Chiajna la Domnești, de la Bragadiru la Jilava și cam atâta. Pentru astfel de trafic este suficientă o linie de autobuz cu bandă dedicată.
Traseul prin oraș ar traversa o zonă dens populată și cu multe activități economice, aici într-adevăr ar fi utilă o conexiune pe șine. În condițiile în care o parte din culoarul feroviar din oraș încă există, teoretic s-ar putea crea o linie hibridă tram/tren N-S de suprafață, dar la fel de bine sau mai bine s-ar putea moderniza fragmente din liniile de tramvai, de la Grozăveși la Șos. Giurgiului. Sau am putea conecta terminalele Cobălcescu/Sf. Gheorghe/Sf. Vineri/cap 32 pentru un traseu ultracentral.
da’ să știi că nu văd cum se poate un tramvai rapid de la Progresu la GARĂ într-un sfert de oră, iar nenorcirea aia de linie ruinată și istorică se interesectează cu prea multe puncte fierbinți ca să fie chiar într-atît de rapidă.
Despre cele patru capete de linii centrale care-s “în aer” ce să mai zic? Am tot zis.
Da, am exagerat un pic cu 15 minute 🙂
Linia aia istorică ruinată e oricum deja dublată în mare parte de linii de tramvai, probabil că nu merită prea multe investiții.
pentru-nceput ar fi tare bine ca pe tot traseul ăsta actual să se poată merge iute cu tramvaiul. Cu 25, cu 1.
Cred ca in forma actuala e doar un proiect electoral. La o frecventa de circulatie de 15 minute, bariera de la Domnesti va fi jos aprox 50% din timp, cu consecinte usor de prezis.
asta-i și ideea, stai, stai, stai… și – pac!!! – vezi trenul cum trece.
Îl vezi azi, îl vezi mîine… astfel dorința-i gata: de poimîine te sui în el.
O frecventa mai mare de 10 minute la orele de varf nu va atrage suficient de multi calatori oricum. Iar 10 minute inseamna ca bariera de la Domnesti sa nu se mai ridice cu orele. Cu suitul in tren e alta discutie, aici – https://goo.gl/maps/zTXPtoLsCoo – eu nu vad niciun fel de peroane (halta e cu numele). De fapt nu vad nici trotuare pe care sa vina oamenii din “prelungire” pe jos pana la o posibila gara. Iar bariera jos va bloca nu numai singura strada de acces la oras a acelor oameni ci eventual si centura, daca vreun camion vrea sa schimbe directia spre oras. Asta ca sa nu adaugam problemele constante de coordonare ale trenurilor la Gara de Nord (macaze etc) sau starea deplorabila a infrastructurii feroviare. Onest acum, doar cu 200k euro nu se face S-BAHN in Bucuresti.
toată centura are aceeași belea, linia de tren ajungînd să fie lipită de șosea; nu numai că nu mai ai unde să lățești un peron (care nu-i așa-ngust ca ăl de tramvai), dar nici cum să plantezi eficient pasarele.
E un mare grad de improvizație și văd asta și ca experiment.
Și chiar nu-mi dau seama ce se va petrece la Domnești.
Teoretic și chinuit, intersecție fără viraj stînga-dreapta. Vine trenul, bariera: se circula doar pe centura bine-mersi. Pleaca trenul, se circula pe Domnesti doar. Nebunie curată.
Experimentul ăsta e de fapt o reluare a unui proiect din 2009: http://ter-bucuresti.blogspot.ro/2009/01/traseu-ter.html
Acronimul TER vine de la „tren expres regional”, aparent sursa de inspirație fiind franceză: https://en.wikipedia.org/wiki/Transport_express_r%C3%A9gional
Proiectul a mai fost vehiculat și în campaniile unor candidați la PMB în 2012 (Dan) și 2016 (Turcescu).
dacă-i cu plagiat, se lasă rău 🙂
Apropos de Domnesti, acolo in comuna exista o gara pe magistrala spre Craiova – https://goo.gl/maps/si2Do17esFk – cu peroane improvizate, de unde se fac aprox 30min pana la Basarab ( https://goo.gl/0uXQ6T ). Cu toate astea, nu cred ca foarte multi dintre cei care stau la “imobiliare” sau si-au facut casa acolo se suie in personalu’ de Basarab, din varii motive. Cel mai important ar putea fi ca gara e totusi departe de “imobiliarele” in chestiune.
30 de minute pîn-la Basarab, cam prea mult. Bariera aia era una dintre cele mai chinuitoare pe care le-am întîlnit, se lăsa cu extraordinar de mult timp dinainte. Domnii din Domnești nu se sinchiseau de ea și-i dădeau bice peste șine cu mașinile.