despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Mobilitate şi flexibilitate: bicicleta publică

Anul ăsta – vedeţi deja – bicicleta are un succes nebun în Bucureşti. Bun lucru! Cei mai mulţi dintre noi folosim bicicleta pentru că putem – avem ceva timp, un loc de muncă mai liberal, ştim să ne strecurăm prin trafic; şi pentru că vrem – ne simţim în formă, ne simţim liberi, ne dăm niţel ecologişti…

Bicicleta înseamnă – în Bucureşti – mobilitate, mai ales.

Aşa că a venit momentul pentru mai multă mobilitate şi din partea autorităţilor. Uitaţi-vă la proiectul Cicloteque – e plin centrul de bicicletele lor. Cît de greu ar fi să avem un serviciu public de închiriat biciclete, cu locuri de luat şi lăsat bicicleta peste tot în centru?

Cum ar fi să-ţi iei dimineaţa bicicleta de la Tineretului şi să pedalezi pînă la Universitate, unde s-o laşi, pur şi simplu, într-un stand anume, de unde s-o închirieze altcineva, care are treabă la Izvor? E atît de greu? Se pot face abonamente, carduri, pre-paid-uri, tot ce vrei! Din 200 de biciclete se fură 10, se strică 20 – ei, şi ce? O să sărăcim?

Aţi plăti – maxim, să zicem! – un milion pe lună, abonament, ca să puteţi folosi o oră pe zi bicicleta publică?

O bicicletă pe care nu trebuie s-o mai ţii în casă, s-o urci pe scări pînă sus la etaj, s-o reglezi, s-o umfli, s-o păzeşti?

Încurajarea mersului cu bicicleta nu stă în mai multe piste de biciclete, sau în schimbarea mentalităţii şoferilor – toate astea o să vină de la sine. Încurajarea mersului cu bicicleta… stă în mai multe biciclete, pur şi simplu.

6 comments to Mobilitate şi flexibilitate: bicicleta publică

  • Ultima propozitie face toti banii. Exemplul a inca un biciclist in plus in trafic e calea cea mai sigura, deocamdata. Deja vad multi pe strazi in primavara asta. Cate unul la fiecare minut, dimineata.
    Ce e inca si mai bine – vad fete si femei pe biciclete elegante de oras, aduse din Olanda si restaurate frumos 🙂

    Pana la succesul unui sistem public de inchiriere mai este de lucrat ceva. Cresterea inceata dar sigura a numarului de biciclisti, cresterea numarului de concursuri pentru amatori si schimbarea generatiilor vor duce la finalitatea pe care o
    anticipezi tu.

    Pana atunci, haidem la Prima Evadare, acum pe 9 mai, unde suntem deja peste 1000 de inscrisi !

    Pedal to the metal !

  • hm

    A cam trecut şi vremea cînd erai considerat ciudat pentru că foloseai bicicleta.

  • matakus

    Utopic.
    Scuze pt. scepticism.
    Ce sanse ar avea aici un asemenea proiect? Atita timp cit acolo, unde e oaresce civilizatie (in orice caz mai multa ca aici) sint problemele ce se pot vedea aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Vélib‘ (sectiunea issues/overview: “As of August 2009, of 20,600 bikes initially, about 16,000 bikes have been replaced due to vandalism, including 8,000 stolen and 100 pulled from the Seine River.”). Deci 38,8% furate si in total 77,8% inlocuite datorita vandalismului.

    p.s. avem bicle de 3 ani (ma refer la toata familia) – deci un piculet inainte de “trend” 😉 , stau pe holul apartamentului pt. ca in oriunde alta parte se fura.
    Se va schimba ceva, e evident… dar incet, in ritmul balcanic…sper s-apuc ziua aia (daca n-oi gasi intre timp un job in Copenhaga sau Amsterdam)

    p.s.1 tocmai ce mi-a venit ideea unui bişniţ… poate sugereaza cineva jmekerilor ca la o rata mai mare de vandalizare aici-fata-de-acolo (ceea ce e de asteptat) ar putea fi un biznis la fel de bun, daca nu mai bun decit cel cu borduri / asfaltari / ceasuri …
    Si ar cistiga toata lumea 🙂

  • hm

    utopic: da – sau nu. depinde cît de important ţi se pare proiectul ăsta.
    În Bucureşti avem deja 3 sisteme de biciclete publice, din care două gratuite. Sînt convins că au şi ele pierderi – de altfel, trebuie să le prevadă by default.

    Se fură pentru că se poate. Se fură pentru că nu prinde nimeni hoţii. Se fură pentru că nimeni n-are încredere că poliţia poate face ceva. Care e reacţia poliţiei dacă reclami vreun furt de bicicletă? “Mergeţi duminică-n tîrg la Vitan şi o găsiţi acolo”!!!!

    Anul ăsta nu mai am loc să-mi ţin bicicletă în casă, deci nu mai folosesc bicicletă. Sistemul flexibil de care vorbeam m-ar avantaja mult.

  • ar fi avantajos un astfel de sistem, dar nu la pretul propus de tine. ar trebui sa fie mai ieftin ca un abonament intreg pe RATB ca sa atraga, eventual si cu reduceri pt studenti si elevi.

  • vVv

    Da, e foarte bun sistemul cu biciclete bublice. Este folosit la Luxemurg ca exemplu. dar la un pret mult mai mic. Un milion de lei pe luna e o gluma probabil. Ar fi mai convenabil abonamentul ratb.

Leave a Reply to matakus Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>