despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Ciclism, biciclism

Pentru cine mai are chef de alt sport, pe lîngă atîta fotbal – mîine începe Turul Franţei; aşa că, la fel ca în fiecare an, v-aduc aminte de chestia asta.

Anul ăsta cursa-ncepe la Rotterdam; de-abia luni, în etapa a doua, Turul ajunge-n Franţa – şi-apoi să te ţii! Trei săptămîni şi vreo 3.600 de kilometri – asta-nseamnă Turul Franţei.

… acu’ vreo lună s-a-ncheiat, în total anonimat, competiţia similară a României (dacă-i pasă cuiva, cel mai bine clasat ciclist român a terminat pe locul 11); a fost o vreme, demult, cînd Turul României era un eveniment frumos, cu o etapă de final în Bucureşti… vremuri apuse, amintiri – sînt toate astea.

Trecem acuma de la ciclism la biciclism – la biciclismul de oraş. Pentru cineva care a mers ani şi ani de zile cu bicicleta pe drumurile publice, ar fi de aşteptat să mă plîng de şoferi, de lipsa pistelor adecvate şi aşa mai departe; dar n-o să vedeţi lucrul ăsta. Eu o să mă plîng de ceilalţi biciclişti.

Ăi mai mulţi biciclişti sînt nişte nesimţiţi în trafic. Îi doare-n cot de maşini, de priorităţi, de semafoare, de semnalizare, de orice. Au, în schimb, gura mare: ocoliţi-ne, protejaţi-ne, zvîntaţi-ne fundul transpirat cu buzele voastre!

Măi, oameni buni, Bucureştiul încă un e Paris sau Amsterdam. Bicicleta îşi face cu greu loc în conştiinţa participanţilor la trafic. Şi ca să-şi facă loc mai repede, nu trebuie să cereţi drepturi – ci să vă asumaţi nişte obligaţii

  • semnalizaţi orice schimbare a direcţiei de mers…
  • ţineţi dreapta…
  • nu mergeţi pe contrasens…
  • respectaţi semafoarele, indicatoarele, regulile de circulaţie!
  • nu ascultaţi muzică la căşti cînd mergeţi cu bicicleta!
  • nu vă băgaţi prin parcurile şi trotuarele aglomerate – chiar dacă aveţi piste pentru biciclete.

Şi sînt de-acord cu ce spunea Camionagiul:

pentru mine, ca sofer, bicicleta este un vehicul si in regulament este tratat ca atare.
Dar biciclistii insisi nu se comporta ca posesori de vehicule si participanti la trafic. Nu stiu legislatia, nu au carnet, merg cum vor, ba se considera pietoni si traverseaza pe bicicleta strada pe zebra, merg pe trotuar, ba sunt vehicule si trebuie sa le dai prioritate, ba nu mai sunt vehicule si atunci merg cum vor printre masini, nu stiu sa semnalizeze cu bratele, nu stiu nimic.

Bicicleta e periculoasă, dacă nu aveţi grijă! Ştiu că e cool să mergi pe bicicletă, dar lăsaţi mofturile. Bucureştiul e un oraş aglomerat; nu mergeţi pe bulevardele mari pe care se goneşte şi nu traversaţi prin mijlocul intersecţiei – un biciclist n-are ce căuta pe altă bandă decît pe prima bandă. DEOCAMDATĂ; peste cîţiva ani, o fi, poate, altfel. Nu-i drept? Ei, şi? Vreţi să muriţi?

Vreţi să faceţi stînga într-o intersecţie mare? Nu sînteţi pietoni – aşa că, dacă vreţi să treceţi pe zebră, daţi-vă jos şi treceţi cu bicleta de ghidon. Nu sînteţi maşină –  şi deşi aveţi toate drepturile legale să faceţi stînga ca o maşină, eu aş zice să nu faceţi asta. Aş zice să faceţi ca-n schema de mai jos – şi aş zice că toată lumea ar fi mulţumită:

Bicicleta e un lucru serios. Te poate scoate din necaz la fel de bine cum te poate băga în necaz, dacă…

  • o alegi în funcţie de greutatea ta! Dacă ai peste 80-85 de kile, nu-ţi lua o bicicletă de 3-4 miloane din Carrefour! Nu e gîndită pentru gabaritul tău. Atunci cînd vei avea mai multă nevoie de un sprint şi te vei ridica din şa, apăsînd cu toată greutatea în pedale, pedalele s-ar putea să cedeze. Şi asta e grav.
  • frîna merge bine. tot timpul.
  • ai o lumină albă-n faţă şi o lumină roşie-n spate.

Bicicleta e un lucru frumos – să mergi cu bicicleta e grozav. E ieftin şi sănătos; şi cine nu vrea decît să dea cîteva ture de parc şi să meargă un sfert de oră pînă la serviciu poate să-şi cumpere orice bicicletă de doi lei; n-o să păţească nimic. N-are nevoie de echipament de ciclist profesionist –  de colanţi şi tricouri aerodinamice – astea sînt mofturi. Are nevoie de frînă şi de o şa comodă. Atît.

Şi un sfat pe care-l puteţi ignora, totuşi: cine e mai înalt de-un metru-şaizeci-cam-aşa să nu-şi ia Brompton; un urs de circ pe tricicletă e haios; nu e cool.

20 comments to Ciclism, biciclism

  • grettel

    tocmai ce citeam in ziare zilele astea cum ca mersul pe bicicleta cauzeaza disfunctii erectile…dar eu il incurajez in continuare,fie ca este facut din necesitate fin din placere in timpul liber.

  • miguel

    cred ca va fi un tur plictisitor anul asta. contador nu va fi invins decat de un eventual test pozitiv, speram sa nu avem parte de asa ceva

  • hm

    @miguel: … sau de Basso?

  • bogdan

    felicitari pentru opinia echilibrata si pertinenta, mai ales in cazul mersului cu bicicleta in bucuresti. oricum multi merg cu bicicleta in bucuresti pot asa au vazut/citit ca e cool. si multi isi iau bicicleta de 1000 euro doar sa se dea cu ea de 2-3 ori pe saptamana.

  • hm

    În general, bicicliştii neatenţi din Bucureşti sînt feriţi de şoferi (uneori înjuraţi, rareori bătuţi, dar se bat şi şoferii-ntre ei, nu?)
    Nu zic că eu aş fi un şofer bun, sau un biciclist bun, sau un pieton bun: zic doar că – atîta vreme cît eu nu respect nişte reguli – de ce să vreau să mi se respecte mie drepturile?

  • teoctist

    Atentie la Cancellara anul acesta.

  • hm

    Da, e-n formă!
    … pune cineva vreun dolar pe Lance? 🙂

  • teoctist

    Da, Floyd Landis :))))

  • din pacate , in romania , mersul cu bicla inca e vazut ca o moda .

  • Freesys

    Intrucat pistele speciale traverseaza strada pe langa trecerile de pietoni multi biciclisti au impresia ca au prioritate de traversare(pe sa) – asta cred ca e pericolul cel mai mare !!! Promovam mersul pe bicicleta fara a promova o minim de legislatie rutiera. La Amsterdam si la Paris la centrele de inchiriere primesti si o brosurica cu semnele de circulatie explicate . In parcul Tineretului primesti la inchiere un ” va descurcati dvs ca nu e greu”

  • teoctist

    Apropo de “Mica Bucla”. Bulgarul care a castigat, a fost prins dopat. Drept urmare, castigator a fost declarat italianul de pe locul 2 care concureaza pentru o echipa romaneasca. Bulgarul asta, Koev, a mai fost prins dopat acum cativa ani.

  • hm

    @teoctist: ai nimerit-o bine cu Cancellara!
    Ca să zic aşa, dopaţii noştri sînt pe măsura Turului nostru…

    @freesys: fără educaţie rutieră nu facem nimic. puştii de 13-17 ani care umblă bezmetici pe scutere nu cunosc semnele de circulaţie, sau le cunosc atît cît să le ignore. Scuterele lor au fel de fel de numere din comune limitrofe de care n-a auzit nimeni. Cînd o să văd agenţi de poliţie oprind şi amendînd biciclişti şi scuterişti, o să zic că-i pasă cuiva de toată chestia asta…

  • Matakus

    @Freesys, comiti o eroare.
    Nu e o impresie in ce priveste prioritatea. Ea chiar exista: “Art. 135 Conducatorul de vehicul este obligat sa acorde prioritate de trecere si in urmatoarele situatii:
    a) ….
    b) …

    g) cand efectueaza un viraj spre stanga sau spre dreapta si se intersecteaza cu un biciclist care circula pe o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare;”

    In principiu, inaintea intersectiei respective ar trebui instalat indicatorul “Biciclisti” – triunghiul rosu care seamana cu cel de presemnalizare trecere pietoni (Se amplaseaza la 100-200 m de locul in care drumul public se intersecteaza cu o pista pentru biciclisti. La intalnirea acestui indicator, conducatorul auto este obligat sa reduca viteza.)

    Asadar ai mare grija daca esti la volan in aceste intersectii pt. ca risti f. multe: amenda + pa-pa carnet pt. 30 de zile + eventualele daune provocate biciclistului

  • Freesys

    @Matakus din asta reiese ca nu ai nici permis auto si nici nu poti sa interpretezi o lege. Eu vorbeam despre “TRECEREA DE PIETONI” iar tu imi dai un articol referitor la prioritatea intre benzi. Exemplu o sosea este formata pe fiececare sens dintr-o banda pentru autovehicule + plus o (mini) banda pentru bicicleta (vehicule) in total doua benzi este evident ca daca eu autovehicul fac dreapta acord prioritate celor aflati pe prima banda fie ea banda auto sau minibanda la fel si in cazul unei virari la stanga acord prioritate contrasensului indiferent de vehicule sunt participante la trafic.

  • Matakus

    @Freesys, ai fi putut fi un pic mai delicat si sa-mi spui ca n-am inteles eu bine ca faci referire strict la trecerea de pietoni.
    Ok, am inteles.
    Sint un biciclist frustrat (“n-am permis”) si prost pe deasupra (“nu pot sa interpretez o lege”). 🙂
    Cum se vede treaba ca esti un om umblat (Amsterdam, Paris) o sa te rog sa-mi zici unde anume in Bucuresti sint situatiile descrise in exemplul dat (pista – sau mini banda – PE carosabil). Exemplu in care iar o comiti: “acord prioritate celor aflati pe prima banda fie ea banda auto…”
    Deci esti pe banda 2 si faci dreapta de pe ea. E bine ca esti galant si-mi acorzi prioritate mie, celui aflat pe banda 1…
    Si as mai avea rugamintea sa-mi explici conceptul de “prioritate intre benzi”
    Multumesc.

  • Freesys

    @Matakus a.sunt multe situatiile in Bucuresti cand faci dreapta chiar si de pe banda a 3-a si evident ca acorzi prioritate celor aflati pe banda 2 si 1 nu de alta dar de regula multi nepriceputi aflati pe banda intai tin drumul drept( chiar daca sageata de pe asfalt indica dreapta);b. suntem una dintre putinele tari in care pistele pentru biciclisti sunt pe trotuar intrucat si in mintea autoritatilor locale fierbe ideea ca biciclisti sunt pietoni, fals sunt vehicule si se supun regulilor de circulatie pe drumurile publice;

  • Freesys

    Daca articolul respectiv ar face referire la pistele pentru biciclisti aflate pe trotuar am avea semne de “cedeaza trecerea” si “drum cu prioritate” special pentru biciclisti, intrucat din articol reiese ca tu ca biciclist ai prioritate numai fata de ce care efectueaza viraj in intersectie nu fata si de cel care tine drumul drept. Asa ca articolul se refera la benzile de biciclisti aflate pe partea carosabila si iti atrage iar atentia ca si bicicletele sunt vehicule si se supun regulilor de circulatie pe drumurile publice din categoria vehicule.

  • Biciclistii trebuie sa fie FOARTE atenti la respectarea regulilor de circulatie, a pietonilor si soferilor, asa incat sa-si dobandeasca o reputatie frumoasa, nu sa creada lumea ca sunt niste incurca-lume.

    Iar pentru siguranta lor, e bine sa se asigure TEMEINIC chiar si cand au prioritate, pentru ca, asa cum s-a spus, Bucurestiul inca nu-i Copenhaga/Amsterdam/Londra/Paris. Inca nu avem cultura bicicletei (e doar o “moda”, ce-i drept in continua dezvoltare).

    Sa aveti vant din spate si zero incidente !

  • hm

    Mulţumesc mult!
    Degeaba mori cu codul rutier în mînă. Cutuma e la fel de importantă pe şosea!

Leave a Reply to grettel Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>