despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

să îndesim autobuzele

… zilele astea Bucureștiul se găsește față-n față cu provocarea trecutului – nici măcar a prezentului: anume, își încropește niște benzi unice pentru circulația nestingherită a transportului public. E haos – alt haos! – în năzuința de-a nu ne-ntoarce în vechiul haos…

E cuminte să ne gîndim și la lipsurile surprinzătoare a transportului public central. La lipsa acestuia, în primul rînd.

Cu toții ne-am uitat peste hărțile vechi ale Bucureștiului și ni s-a părut incredibil cum tramvaie șerpuiau peste tot prin Centru; dar șerpuiala asta s-a păstrat și după ce șinele au fost scoase și-nlocuite de fire de troleu și – mai ales – de linii de autobuze.

Doamne, ce mai goneau autobuzele greoaie ale anilor ’70 prin străduțe pe unde, azi, ni-i aproape imposibil să ne strecurăm mașinile mici fără s-atingem oglinzile celor parcate…

Dacă ne uităm peste harta oficială a Regiei de transport, ni se pare că avem multe, multe trasee în centru; dar e greșit. Lipsesc legături – găsim bucăți zdravene de oraș care nu-s deservite de nici măcar un autobuz care să vină la juma’ de ceas!

Nu ăsta-i transportul public care să te-ncurajeze să-l folosești!

Doar să te uiți atent – și-ți dai seama pe dată că trebuie să îndesim autobuzele; că numai așa Orașul va deveni mai uman – cu noi, pentru noi.

Nu trece nimic pe artere importante ca Mircea Vodă (Pod Timpuri Noi – Bd. Unirii), Hristo Botev (Calea Călărașilor – Piața Rosetti),  Tudor Vladimirescu (P-ța Chirigiu –  Calea 13 Septembrie), Calea Rahovei – Str. Uranus (P-ța Chirigiu – Calea 13 Septembrie), Doina – Spătaru Preda – Fabrica de Chibrituri (Calea Ferentarilor  – P-ța Gării Filaret),  Schitu Măgureanu (Pod Izvor – Str. Știrbei Vodă), Matei Basarab (Bd. Mircea Vodă – Calea Călărașilor), Sebastian (Calea 13 Septembrie – Drumul Sării), Splaiul Unirii (Pod Timpuri Noi – Pod Vitan-Bîrzești), Vasile Lascăr (P-ța Gemeni – Șos. Ștefan cel Mare), Caraiman (Calea Griviței – Bd. Ion Mihalache), Libertății (Rond Coșbuc – Splaiul Independenței), Vasile Pârvan (Pod Hasdeu – Bd. Mihail Kogălniceanu),  Brăilița –  Traian Popovici (Calea Vitan – Șos. Mihai Bravu), Sfînta Vineri (Calea Moșilor – Bd. Corneliu Coposu), Cîmpia Libertății (Bd. Basarabia –Str. Baba Novac)!

E nevoie de curaj; e nevoie de bani – e nevoie de-a privi un pic mai mult decît vîrful nasului.

10 comments to să îndesim autobuzele

  • George

    Vecine, permite-mi sa completez cu inca una : Ramnicu Valcea (Dristor – Auchan Vitan) si Ramnicu Sarat (Auchan Vitan – Piata Ramnicu Sarat). Pare-mi-se ca acolo e un cvartal imens de unde lumea merge copios pe jos pana la cea mai apropiata statie de “ceva” (tramvai, metrou, autobuz).

  • hm

    O pusăi pe hartă, da’ uitai să mai scriu de ea 🙂
    Mergea, într-o vreme, 181 (ce-i drept, doar dinspre Dristor spre Bobocică), dar l-au desființat.

  • George

    Si as mai adauga un cvartal care cred ca n-a beneficiat nici in trecut de transport public.

    Visez de mic copil un autobuz care sa strabata cumva perimetrul cuprins (aproximativ) intre Drumul Gazarului – Giurgiului – Stoian Militaru / Alunisului – Oltenitei – Brancoveanu. Cei care locuiesc aici au de mers serios pe jos pana la transport public.

  • hm

    O, da. Și aici e trist rău.

  • Lucian

    Care autobuze, ca din cele 1000 existente, o buna parte sunt pe butuci, iar primarita vad ca vre sa le trimita si in preorasenesti, cam 50 trasee noi daca am inteles eu..
    Daca acum nu ne ajung, dar cand le vom trimite si in Ilfov, oare cu ce vom circula… si apropos, cica are bani pt 2 tramvaie si 10 autobuze noi, cred ca acopera cam 10% din ce se vor strica anul asta,ireparabil, nu din vevoile capitalei.
    Dar lasa, ca face benzi unice pt transportul in comun aproape inexistent,…
    Primaria a facut oare un studiu de necesar pt a avea un transport eficient?
    Daca da, sa cumpere, si apoi sa implementeze benzi unice, dar daca vine un autobuz la 15 min daca ai noroc…si acela plin si incins(fara AC), pai multumesc, mai bine o iau pe jos pe banda unica…
    Cat de buna este planificarea la primaria capitalei se vede in partea de nord a capitalei, si in zona Pipera…
    Avem 2 linii de tramvai cvasiabandonate 16-36 ce ar trebui sa deserveasca o zona aglomerata(si poate fi si metrou rapid gen 41 pe o bucata mare la linia 16, dar care sta sa deraieze la fiecare trecere din cauza linilor prost intretinute.
    Linia 5…nu vorbesc, de cat timp este fantoma?
    Si zona asta, in ceva timp, va fi poarta de intrare/iesire spre autostrada Brasov.
    Strazi inguste cu proiecte de zeci de ani…blocata in prezent si fara autostrada.

    Parcul RATB este depasit ca durata de functionare, parcul activ este de 1224 veh, cu toate ca ei au un parc de inventar de 1900, capacitatea medie de transport scade anual..
    Cred ca ar trebui facut un studiu din datele ratb, parcul scade, creste numarul de linii,scade numarul de pasageri…. http://www.ratb.ro/docpdf/statistic_2016.pdf

  • hm

    Pînă anul trecut „toată lumea” voia benzi speciale pentru transportul public. Azi… ghinion!

    Serios însă – de unde-ncepi? Nu, n-ai parc îndeajuns. Aștepți să se populeze parcul și apoi te gîndești pe unde merge? E un început în toate.
    De la ce cadență-ncolo e „rezonabil” să aloci bandă dedicată?

    În rest, zic c-am scris de nouă ani încoace destule despre transportul public… și mai sînt destule de zis-

  • Filip

    Nu știu dacă în centru esențială este îndesirea. Cu un parc auto fix, îndesirea liniilor înseamnă scăderea frecvenței. Cred că ar fi mai utilă crearea unor culoare de tranzitare a centrului prin unirea mai multor linii. Doar cu titlu de exemplu: 117 + 104 sau 336 + 311 (ar trebui discutat cu cifre și cu pixul pe hartă). La asta așa adăuga stații intermodale acoperite și cu transbordare gratuită pentru acces la stațiile de metrou.

  • hm

    sunt bucăți mari – prea mari – de oraș care nu-s acoperite de transport; mă gîndesc la oameni, așa-s eu.
    E nevoie disperată de optimizarea serviciului existent; uite, tramvaiul 47 face 25 de minute de la Lira pîn-la Unirea, dimineața. 25 de minute! – și poate să facă și 30. Enorm.

  • Filip

    De acord că serviciul existent e execrabil și trebuie îmbunătățit. Voiam doar să spun că optimizarea liniilor existente – și nu neapărat creșterea numărului liniilor – ar putea fi o investiție foarte avantajoasă.

    PMB pare să nu fi planificat foarte bine culoarul de pe București-Ploiești, unde ai și trafic interjudețean, dar sper să nu abandoneze. Ar putea încerca alt proiect pilot într-un cartier mai mic, ca al nostru – un culoar pentru 117 de la Unirii la Amurgului!

  • hm

    pentru început – da, optimizare, că e loc.

    Hai mai dă-o-n mă-sa de belea cu banda aia. Normal că se crează congestii. Și-i și mai normal ca acele congestii se vor regla. S-a reglat Calea Victoriei și se circulă mai bine ca oricînd, de cînd s-a-ngustat.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>