despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

la stop.

… de cîteva zile, prin preajma Gării au apărut semafoare noi. Negre, lucitoare, cu lumini care se și văd frumos de departe. Bag-sama că-s și făcute la noi, la ELBA.

M-am întrebat de cînd om avea semafoare-n orașul nostru? Aveam cîteva și-nainte de Război, asta-i sigur. Azi ele-s negre ori verde-urît-închis; dar pînă-n anii ’70 erau altfel!

Ce mai știm despre ele? Firește, că nu există galben între roșu și verde – ca să nu fure șoferii din cașcaval. Că înainte de Revoluție noaptea se opreau cele de pe străzile mai neimportante, să se facă economie; iar pînă să devină traficul de noapte periculos în anii trecuți, încă se mai lăsau pe galben intermitent. Că de 15 ani nu sîntem în stare să montăm cronometre, ca să știe măcar pietonii cît timp au să treacă strada! Că pietonii n-au nici o întîietate la traversare, în cazul semafoarelor cu buton – care semafoare cu buton, la rîndu-le, unde s-au stricat nu s-au mai reparat. Că s-au mai îndesit, totuși, numărul intersecțiilor periculoase semaforizate.

Și că, undeva la-nceputul anilor ’90, pe becul de galben se lipiseră… reclame! – era vorba de cămila albastră de la țigările „Camel”.

5 comments to la stop.

  • Cristian Ioan

    In perioada interbelica semafoarele erau foarte putine: Capitala avea peste 600.000 de locuitori, dar masinile nu erau de loc multe …

    Da, unele semafoare erau albe!

    Sigur ca da, in scoala generala invam ca semaforul are rosu, galbe, verde – inclusiv pt pietoni!
    A fst o revolutie suprimarea galbenului, a exista o faza intermediara cu “rosu aprins, rosu stins” …

    Semafoarele se OPREAU noaptea, iar in Petrosani dupa ora 24 se oprea iluminatul public – astea au fost de mult. Nu doar in ultimii ani ai lui Pingelica!
    Dar semaforul trecut noaptea pe galben intermitent este de data mult mai recenta!
    Cronomterele au existat, cel putin la Piata Romana, dar au fost scoase.
    Insa le-am vazut in orase din Transilvania, in 2015 si 2016!

    Semafoarel cu buton sunt prost concepute: pe Turda am apasat butonul, am asteptat 5 minute, nimic!
    in cele din urma am trecut pe rosu, profitand de o pauza in fluxul de maisni, iar DUPA ce ajunsesem aproape pe partea cealalata, s-a facut verde, iar autoturismele au stat DEGEABA doua minute la stop!

    Semafoarele actuale cu LED-uri asigura o vizibilitate mult mai buna, si desigur nu se mai “arde becul”.
    Dar ploaia le defecteza in continuare, iar intersectia (Mihalache cu Turda) se blocheza!

  • Acestea noi sunt cu bec… de altfel, de mult nu s-au mai instalat semafoare cu LED în Bucureşti, cele de acum sunt dinainte să vină UTI cu SMT-ul lor, care SMT a adus semafoare cu bec în locul celor cu LED. Bine, de când a căzut contractul cu UTI, prin intersecţii s-a montat ce mai avea administraţia semafoarelor prin magazie, sunt intersecţii unde sunt 3 – 4 modele diferite de semafoare, inclusiv cele mari de la începutul anilor ’90.

  • Cristian Ioan

    @ Dr2005,

    Da, am vazut cu surpindere ca semafoarele nou-noute din poza lui hm NU sunt cu LED!

    grozav “progres”!

    De doi ani becurile LED au ajuns la un pret accesibil pentru mine, am inceput sa inlocuiesc in aparatmente be cele cu incandescenta sau florescente cu LED. Mai sunt cateva lampi unde NU INCAP cele cu LED, dar almiteri merita pe deplin inlocuirea.
    Iar la semafoare in intersectii, avantajul este si mai mare decat la iluminatul casnic!
    Doar ca nu deranjeza pe nimeni ca unele semoafoare se defecteza des si dureaza pina sa fie reparate …

  • Se defectează des pentru că toate ,,maţele” sunt trase la nimereală de pe un stâlp pe altul sau prin guri de vizitare care nu au capac şi în care se adună apă… normal că se face scurt şi crapă semafoarele în intersecţie. Degeaba pui semafoare noi, dacă tot sistemul din spatele lor e vechi şi prost.

  • Cristian Ioan

    @ Dr2005,
    Explicatia cu matzele trase la nimereala este corecta, iar capacele care, chiar daca existau initial, se fura, sunt ceva obisnuit la noi!
    Dar nu este obligatoriu sa fie asa!
    Chiar nu s-a auzit de IoT?!
    Semafoarele individuale ar eputea sa aiba numai alimentarea pe fire (cablurile obisnuite de curent NU sunt afectate chiar de fiecare ploaie)si sa fie conectate wireless la reteaua de comunicare a orasului.
    Cu IPV10, este loc destul pentru toata lumea!

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>