despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

Cîteva vorbe despre PIDU

Săptămîna asta s-a bătut monedă pe strategia pentru centrul Bucureştiului – PIDU (Planul Integrat de Dezvoltare Urbană). Cu siguranţă aţi citit despre proiectul ăsta; dacă nu, atunci aici, aici şi aici e cam tot ce s-a scris mai important. Şi aici – pe larg.

Să mă înţelegeţi – PIDU e un lucru bun.

Cu toate astea…

… gîndiţi-vă la trei lucruri.

Unu: de ce doar centrul? Vom înţelege vreodată că viaţa din cartiere e mult mai importantă decît cea din centru? Că printre blocuri e nevoie de trasee de plimbare, de locuri unde oamenii să se strîngă, de străzi pietonale care să unească şcolile şi pieţele? Îi mai pasă de chestia asta altcuiva, decît lui Popescu?

Doi: de ce toate traseele astea pietonale TREBUIE să ajungă sus, la Chirigiu? Ştiu că Teodor Frolu, de la the Ark şi TUB, e implicat în toate proiectele astea, dar Chirigiul nu e noua Mecca urbană! De ce nu  un traseu urban spre clădirea viitoarei Biblioteci Naţionale, socotită Mall cultural? De ce – dacă e aşa important Chirgiul – nu a fost gîndit nici un traseu dintr-acesta care să-l apropie de Rahova sau de Cotroceni? De ce nu trece nici o linie de autobuz pe strada Uranus – gîndiţi-vă la o rută Universitate-bd. Elisabeta-Hasdeu-Puişor-Uranus-Rahova/Ferentari?

Poate sînt foarte părtinitor, fiindcă îmi pasă mult de Rahova. Aţi spune – păi, e bine ca traseele urbane să fie aduse cît mai aproape de Chirgiu, deci şi de Rahova! Da, e bine, dar eu ştiu că oamenii ăştia care propun traseele urbane nu dau doi bani pe Rahova – sau pe orice alt cartier, deşi ar putea să profite de apropierea de cartiere.

De ce nu propunem trasee urbane între zone apropiate, dar despărţite? De ce nu un traseu urban între Grădina Botanică şi Centrul comercial Orhideea? De ce nu un traseu urban între parcurile Carol şi Tineretului? De ce nu promenada pe malurile lacurilor, de care zice Mike?

Trei: de ce credem că viitorul Bucureştiului va fi ciclist şi pietonal? Evidenţa crudă este că Bucureştiul va rămîne al maşinilor!

Înţelegeţi, odată pentru totdeauna: dacă vrem să avem un Bucureşti în care să putem trăi, e nevoie să regîndim toate traseele transportului public. Degeaba te poţi plimba pe jos din Romană în Unirii, dacă nu te poţi sui într-un autobuz dacă te dor picioarele!

——————-

… credeţi-mă, PIDU e un lucru bun. Atîta doar: Bucureştiul are nevoie de mult mai mult.

Nu mai ignoraţi cartierele. Nu mai ignoraţi transportul public.

15 comments to Cîteva vorbe despre PIDU

  • Traseul pietonal de dragul traseului pietonal va fi mort in fasa intotdeauna. Ratiunea unui traseu pietonal este de a lega doua puncte A si B, de mare interes, intre care se creeaza un vad oarecare. Cele mai de succes pietonale sunt cele care leaga un important nod de circulatie mecanizata (o gara, o statie complexa de transport public) si un obiectiv de interes precum un parc, un muzeu sau un centru comercial specializat, un obiectiv turistic. La Brugge, prima zona pietonala creata lega piata din centrul istoric cu parcarea autocarelor din piata garii …
    asa se explica de ce spatiile comerciale de pe Victoria Socialismului dinspre Casa Poporului au fost moarte de cand au aparut. Cine naiba iese la plimbare de la Piata Unirii ca sa ajunga la Casa Poporului?

    Un alt rationament al pietonalului este fie un reflex deja creat in timp indelungat (vezi Calea Victoriei) fie un anumit profil functional – vezi Bd Elisabeta unde se preumblau “slujnicele” caci acolo erau concentrate si cinematografele epocii de inceput a arterei. Si oricum se indreptau spre Cismigiu pe cand cei de pe Calea Victoriei se fataiau de la palat spre centru, teatru si alte puncte de interes precum Capsa sau Otetelesanu …

    Un pietonal ca sa ajung la The Ark? Pentru cine?

  • Dan

    Eu ma mai gandeam la urmatorul detaliu: nu cumva alterarea iremediabila a centrului istoric orasului in epoca de trista amintire cauzeaza acum, as we live and speak, o “relocare” atat fizica precum si mentala a pozitiei geografice pe care o identificam de fapt cu centrul? Asta se vede mai ales in “abandonul” comercial al centrului civic, in faptul ca acel centru civic s-a transformat de facto intr-un cartier mai nou sau in senzatia ca periferia incepe brusc dupa Piata Unirii. Iar convergenta intereselor “centrale” deja pare sa indice noul km0 in zona Piata Victoriei-Dorobanti. Sunt sigur ca in 10 ani lucrurile vor fi mult mai clare in acest sens… daca nu intervine vreun plan curajos de revitalizare urbana. Dar nu se va intampla asta, mai sunt multe vile si blocuri de ridicat pe tarlaua lui Popoviciu, mai avem un aeroport de desfiintat, un metrou de dus la 8P…. eheeee!

  • Salut
    Din pacate regulile urbane nu sunt asa simple cum par. adrian cu toata simpatia pentru faptul ca iubesti Rahova, si eu o iubesc ca rezident dar lumea nu prea dadea doi bani pe acest cartier pana nu am inceput proiectul cu british council in 2005. Logica nu functioneaza asa simplu in strategia urbana. Ce facem noi este adevarat ca include Ark dar nu din cauza asta, cel putin porneste de la premiza ca nu sunt un impostor. motivul este mult mai simplu si anume ca la Ark se intalneste fosta uranus cu fosta calea rahovei ce reprezenta o zona extrem de activa si circulata pana in anii 80. Un oras este format din mult mai multe elemente decat centrul dar este important sa-l inteleg uitandu-ne la trecut dar cu o proiectie moderna in viitor. PIDU este doar o parte serioasa din ce ar trebuii sa construiasca bucurestiul impreuna cu locuitorii lui. Noi asta incercam si faptul ca ascultam opiniile si parerile voastre in mod constructiv este un prim pas catre schimbare. Nu suntem perfecti dar studiem si evaluam inainte de a propune. Dezvolatrea uraban are reguli si nu poate fi facuta dupa ureche invatand prin turism si vizite in alte orase. Exista o scoala moderna de analiza si concepte. Vom face o prezentare saptaman viitoare si imi va face placere sa-ti explic si sa-ti arat studiile ce stau la baza PIDU.

  • hm

    … e mult prea mult spus că the Ark a adus valoare Rahovei… The Ark nu şi-a asociat deloc numele cu cartierul.

    Mi-aş fi adus aminte dac-aş fi văzut măcar o foaie de hîrtie lipită pe vreun stîlp din cartierul Rahova, pe care să scrie ceva despre vreun eveniment organizat la the Ark. Au venit vreodată copiii de la vreo şcoală din Rahova la the Ark, atraşi de vreun spectacol?

    Îmi pare rău. The Ark e doar un punct de ajuns din centru. Degeaba îl numim acum centru comunitar-cultural, nu are nici cea mai mică dimensiune comunitară.

    Traseul pietonal înspre Chirigiu e bun, ca lucru în sine. Dar n-are nici o valoare, dacă nu se prelungeşte înspre oameni: înspre interiorul cartierului.

    Şi cred că nu-i de ajuns să creezi coridoare pietonale, dacă nu poţi oferi alternativa transportului public. Încercaţi să ajungeţi direct de la Universitate la The Ark! Nu se poate deocamdată!

    Dar am vorbit de ajuns despre the Ark, şi nu vreau să caut cu tot dinadinsul lucrurile pe care le vedem diferit; mai ales că plec de la premisa că interesele noastre generale sînt aceleaşi.

    Atîta doar că voi gîndiţi diferit, voi presupuneţi că oamenii sînt deja cumva în centru, şi că vor să ajungă în cîteva puncte de interes; dar oamenii sînt în cartiere, oamenii ocolesc centrul, oamenii sînt flămînzi după lucruri de calitate care se petrec în apropierea casei…

    De asta am şi pus întrebările din articol. Pînă acum nu am văzut decît interviuri şi materiale preluate, ceea ce nu e normal. Trebuie să discutăm despre PIDU; un proiect de asemenea anvergură nu poate fi nici perfect şi nici nu poate mulţumi pe toată lumea.

  • teodor frolu

    Mi-ar placesa nu te semnezi cu hm! Stii prea putine despre ark si ce facem noi. Nu amesteca lucrurile. Dar imi place ca ai si idei bune si le apreciez. Sa fii critic cu orice pret nu te scoate din multime . Sa cauti valoarea intr-o lume ce numai face diferneta intre bine si rau, bun si prost este o indrazneala de care Bucurestul si Romania are nevoie. ca o paranteza slowfood este un brand ce trebuie sa-l meriti nu o marca de promovare care suna bine. si rahova este la fel…te astept in vizita pe la mine si mai stam de vorba

  • hm

    Tocmai pentru că sînt hm rămîn în mulţime.
    Sînt hm pentru că nu sînt o persoană publică. Dar de la adăpostul întunericului nu ies să muşc oamenii de picioare.

    Ştii cît de simplu e să scrii articole critice, hate-posts? Cel mai simplu lucru. Din cele 42 de proiecte ce compun PIDU m-am legat doar de acelea care nu mi-au plăcut. Altfel, ai fi citit un articol cu titlul ‘Primăria dă 6 milioane de euro pentru plimbări’.

    The Ark e un soi de victimă colaterală în toată chestia asta, ca să zic aşa.

    Ţi-am trimis un mail pe adresa lăsată în comentariul iniţial. Acum ştii cine sînt.

  • cred ca ar trebui sa facem o distinctie intre ce este “Central Bucuresti” si ce ar trebui sa insemne o strategie pentru zona centrala a unui oras…din toate informatiile pe care le-au furnizat in mod oficial initiatorii proiectului eu trag concluzia ca este doar un proiect pentru diferite zone ale orasului, cu o detaliere foarte vaga in majoritatea cazurilor si o concentrare in alte zone alese arbitrar…as fi foarte interesant sa faceti publice si analizele facute, caci precizati ca ati facut mai multe tipuri de analize, care in mod evident v-au indicat aceste concluzii…sunt multe lucruri pe care le amintiti in treacat in texte, dar care nu se regasesc in propuneri…deocamdata vad doar un proiect, cu multe sub-proiecte, care poate fi un punct de plecare intr-un parteneriat public-privat, lucru de altfel de incurajat…daca este vorba de o strategie as vrea sa vad elementele de strategie si nu doar randari sau texte cu informatii “ciudate” in unele cazuri…e un proiect ce merita discutat si pana la urma si promovat…hm, mersi pentru link 🙂

  • teodor frolu

    maine la ora 11 la Van Gogh cafe, centrul vechi , facem o prezentare a proiectului mai in detaliu . PIDU este prin natura lui un proiect ce trebuie sa treaca prin faza de avizare, este singurul produs ce este obligatoriu de consultat public din faza de concept. Noi nu suntem cu analizele la final pentru ca proiectul nu este finalizat, nefiind contractat si neavand informatii referitoare la regimul de proprietate sau tehnice de infrastructura ce vin in primul rand de la autoritati. Baza de la care plecam este foarte serioasa si argumentata iar analizele si consultarile vor duce doar la “reglaj fin” ca sa ma exprim asa, dar absolut necesar pentru un astfel de proiect.

  • hm

    Super!
    Eu n-am cum să ajung, şi-mi pare rău.

  • Doru, sper ca nu te-a suparat pozitia mea critica fata de pietonal. Iti dau exemplul care te-a lovit pe tine in mod direct: interzicerea totala a circulatiei auto in centrul istoric! Desi in PUZ nu se vorbea de interzicerea totala s-a spus: “sa fie pietonal!”. Gresit, nu toate strazile aveau vocatia pietonala si asta s-a vazut imediat. Raman cu aceeasi parere pozitiva in ce te priveste ca si acum 20 de ani cand am tras niste linii pe diploma ta cu glucoza. Imi aduc aminte si acum cum te lafaiai singur in ditamai atelierul cu vedere la fantana, atelier unde acum e o sala de curs :))

    In ce priveste datele “de la autoritati” nu te astepta la prea mult. Pe cand lucram la acel PUZ centrul Istoric primaria n-a fost in stare sa ne furnizeze aceste date, nici macar pe structura proprietatii …
    Succes cu strategia si incercati va rog sa fiti mai mult decat “cool” in sensul in care propunerile sa vina totusi dintr-o nevoie si ca o interpretare corecta a unor simptome care sa ajute la vindecarea cauzei! Ca o ilustrare (doar ca ilustrare), pentru mine nu prea are sens un pod pietonal suspendat de forma dreptunghiului de la National Geographic la Mihai Voda. E “cool” dar nu are sens, este doar expresia orgoliului genialitatii celui ce a propus ideea (una dintre variante). Ce facea @popescu la el pe blog in aceeasi privinta parea ca are o noima fie si pentru faptul ca e mai simplu si trimite direct un traseu al unei strazi catre o “poarta” intre blocuri exact spre Mihai Voda in amplasament actual…

  • eu am cum sa ajung :)…daca poate participa oricine, eu as fi interesat sa fiu acolo

  • hm

    Du-te, Popescule! Fii căpitanul nostru! 🙂

  • si la bine si la rau :)…ma duc, sa vad ce se mai spune…sper sa nu fie cu circuit inchis si sa aflu mai multe

  • hm

    cam nasol, pentru că a fost azi….

  • recunosc…sunt prost…

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>